Uskaltaako uudelleensulatetun kalan syödä
Ostin pari viikkoa sitten vakuumipakatun kirjolohisuikaleen, jossa viimeinen käyttöpäivämäärä 11.6. Laitoin kalan oston jälkeen jääkaappiin ja tarkoituksena oli syödä kala 11.6., mutta minun oli tuolloin pakosta lähdettävä toiselle paikkakunnalle ja laitoin kalan pakkaseen. Nyt olen palannut reissusta ja mietin voiko tuon vielä syödä?
Kommentit (9)
Jos kyseessä ei ole kaupan pakastealtaan kala, joka on nyt pakastettu kahdesti, niin kyllä voi. Vakuumipakattu tuote ei läheskään aina ole pakastetuote.
Jos kyseessä taas on kala, joka on pakastettu, sulatettu ja pakastettu uudestaan, niin kannattaa vähän haistella sitä - ja kypsentää tai ainakin kuumentaa läpikotaisin.
Noissa pakastamis-sulattamis-pakastamis-sulattamis -ketjuissa nimittäin aina sulamisvaiheessa mikrobit heräävät ja alkavat lisääntyä. Sen takia sulaneita tuotteita ei saisi pakastaa uudestaan. Ainakaan montaa kertaa.
Miksi pakastimia olisi ylipäänsä olemassa jos pakastimesta sulatettuja ruokia ei voisi syödä?
Moni ei myöskään ymmärrä sitä että rasvainen kala ei säily ikuisuuksia pakastimessa vaikka siellä onkin se -18 astetta.
Ei ole suositeltavaa, pitäisi nimittäin heti ostettuaan laittaa pakkaseen ja syödä 1kk sisällä.
Helposti uskaltaa. Ruokamyrkytyksen saat lisäksi kaupan päälle.
Nyt on kyllä niin hajanaisia vastauksia, että taidan heittää kalan suosiolla roskiin.
En söisi siksi että se ei olekotona ollutkoko ajan pakastimessa. Kun se oli vain jääkaapissa, on se voinut kehitellä silloin jo uusia bakteerikantoja jotka taas jokainen lisääntyy erilailla kussakin lämpötilassa. Noissa kaloissa on juuri omat vaaransa. En muissa ruuissa ole niin tarkka. Itse ostan vain kokonaisia kirjolohia, ei suikaloituja. Silloin näen millainen kala on. Terv. Sipoon kalastaja nuorena. Tuo kala olisi arveluttava.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin hajanaisia vastauksia, että taidan heittää kalan suosiolla roskiin.
2 vastaa: tietysti voit tehdä niin, mutta jos tosiaan kala on pakastettu vain kerran, se on ihan täysin syömäkelpoista ja heität sen turhaan pois. Jos se on pakastettu kaksi kertaa, se on edelleenkin syömäkelpoista, mutta varmuuden vuoksi kannattaisi kuumentaa.
Pakastit kalan viimeisenä käyttöpäivänä, eli se ei ole ehtinyt mennä silloin vielä vanhaksi.
(Mulla on mikrobiologian opintoja takana aika paljon, ja mikrobien kasvuolosuhteet kuuluvat alaan. :) )
Up