Yh:t. Kannattaako työnteko, jos menojen…?
jälkeen tili on taas lähestulkoon tyhjä?
Olisiko nyt yksinhuoltajana hyvä lähteä opiskelemaan parempipalkkaiselle alalle? Vai miten löytää toivoa paremmasta? En vain halua elää kädestä suuhun ja kuolla eurottomana raskaan raadannnan päätteeksi. Köyhää nyt ja köyhää opiskelijana eli ihan sama paitsi, että parempi tulevaisuus? Minkälaiseen ratkaisuun te olette päätyneet?
Kommentit (6)
Ei töitä tehdä pelkän rahan takia. On totta, että meillä on mitään sanomaton hyödyttömien pienten tukijen viidakko, mutta opistekelusta hyötyy aina, kun katsoo kauas kantoisesti. Tiukoista ajoista selviää kyllä kun käyttää luovuutta ja mielikuvitusta. Ja opiskelijan kannattaa aina esim. "verkostoitua" muiden opiskelijoiden kanssa.
Joo älkää tehkö töitä vahingossakaan, sitten kun ne lapsista peräisin olevat yh tuet loppuvat menette suoraan hyväön työpaikkaan kunnon palkalla.
Aika monellahan se menee noin ettei mitään ylimääräistä käteen jää. Itsekin olen yh, mutta minulla on akateeminen koulutus ja olen kohtuu hyvätuloinen. Mutta ei minulla silti mitään raadannastani käteen jää, kaikki menee mitä tulee. Eikä se minua haittaa ollenkaan. Nautin työstäni, joten sitä ehdottomasti mielestäni kannattaa tehdä.
Lasten kasvaessa joutuu menemään töihin. Jotkut tekee silloin vielä lapsen. Ei musta ainakaan ole opiskelemaan joten jatkan samalla alalla.
Totta hitossa on loistava tilaisuus lähteä opistelemaan.! Varsinkin, jos lapset alle kouluikäisiä. Päivähoito ilmaista, jossa saa säännölliset ateriat yms. Opiskelijana sinulla on mahdollisuus toimeentulotukeen, asumistukeen jne. Joita et tasan tarkkaan saa, jos olet työelämässä.
Ei se nyt ihan noin helposti käy. Tukia saa, mutta yhteiskunta olettaa myös että opiskelija ottaa täyden opintolainan + mahdollisesti tekee ilta- ja viikonlopputöitä. Lisäksi opiskelun aikaiset tuet eivät ole huimia, joten kituutus jatkuu. Tietysti pidemmällä tähtäimellähän se kannattaa jos palkkakin suurenee. Sitten alkavat lainojen takaisinmaksut. Siinä vaiheessa saattavat lapsetkin jo alkaa opiskelemaan, talous on taas tiukalla. En itsekään enää ymmärrä, miksi hitossa siivoan selkä ja kädet kipeänä 1400 e kuussa?? Emme saa mitään tukia mistään ja tilipäivänä tililleni jää aina alle 300e rahaa, palkka tulee kerran kussa. ONKO TÄSSÄ MITÄÄN JÄRKEÄ?