Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusia perunoita, voita ja tilliä. Voiko parempaa olla!

Vierailija
16.06.2014 |

Ruotsalaista varhaisperunaa olen ostanut, mutta joko saa suomalaistakin? Keitän yleensä suuren määrän perunaa ja jos jää tähteeksi, tulee aivan ihana perunasalaatti.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi

Vierailija
2/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo kotimaisiakin. Uudet perunat on kyllä hyviä, maistuu tällaiselle paatuneelle karppaajallekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole parempaa. Saa vain tähän aikaan vuodesta ja kesä on lyhyt.

Vierailija
4/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla parempaa kun lisää tuohon vielä sillin.

Vierailija
5/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, rakastan uutta perunaa, tilliä ja voita. Viime kesänä opin syömään silliäkin, ja sitä aion taas ostaa, kunhan pääsen tästä raskausmahasta eroon. Mä teen myös perunasalaattia perunanjämistä.

Vierailija
6/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joku poikkeus, mutta en voi sietää tillliä. Se on jotenkin sellainen, että jos sitä on ruoassa, en maista mitään muuta. Muuten syön mitä tahansa sammakoista pässinkiveksiin... Tilli vaan tökkii.

Tilliä lukuunottamatta kuulosti silti tosi hyvältä! =)

Vierailija
7/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö uudet perunat valmistaa mieluummin höyryttämällä? Tietääkö joku teistä?

Vierailija
8/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla paljonkin parempaa. En voi sietää uusia perunoita!

Vierailija
9/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla paljonkin parempaa. En voi sietää uusia perunoita!

Vierailija
10/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista Ahti-silliä pitää olla, se on parasta.

Vierailija
11/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm, uusia pottuja, voita nokare ja silliä...

ostanu ruotsalaisia uusia ja suomalaisia uusia, mutta molemmat on maistuneet melko laimealla, vetiselle. Mistähän saisi oikein hyviä?!?

Vierailija
12/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 14:00"]

Mmm, uusia pottuja, voita nokare ja silliä...

ostanu ruotsalaisia uusia ja suomalaisia uusia, mutta molemmat on maistuneet melko laimealla, vetiselle. Mistähän saisi oikein hyviä?!?

[/quote]

Itse kasvattamalla, vaikka ämpärissä tai saavissa.

Vierailija
13/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruotsalainen uusi peruna olisi huonompaa kuin suomalainen?

Vierailija
14/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 14:02"]

Miksi ruotsalainen uusi peruna olisi huonompaa kuin suomalainen?

[/quote] Se tulee kauempaa. Kun vertaa omasta pellosta äsken nostettua, kaupan suomalaisia ja ruotsalaisia varhaispottuja, ero on suuri. Mitä pitempi aika nostamisesta on, sitä enemmän makua on kadonnut.

Vierailija
15/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:52"]Sama juttu, rakastan uutta perunaa, tilliä ja voita. Viime kesänä opin syömään silliäkin, ja sitä aion taas ostaa, kunhan pääsen tästä raskausmahasta eroon. Mä teen myös perunasalaattia perunanjämistä.

[/quote]

No ei sun raskauden takia tarvii kieltäytyä sillistä

Vierailija
16/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus ainakin minulla, että ruotsalainen uusi peruna jota saa ennen suomalaista, on vetisempää ja mauttomampaa kuin suomalainen. En toki täysin ymmärrä miksi?! Kasvatettu jollain lannotteella äkkiä ja suomalaisille kakkoslaatua?! Mutta näin käy joka vuosi, kun ryotsalaisella kauden aloittelee, ei vaan niin hyvää. Sama kuin etelämaitten mansikat ja suomalaiset, suomalaiset vaan tajuttoman palejon parempia!! 12

Vierailija
17/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuninkaiden herkkua, ap! Olen ihan tyytyväisenä syönyt toistaiseksi ruotsalaisia pottuja, katsotaan saadanko paikallisia kun juhannuksena muutetaan mökille.

Paitsi, että keitetyistä uusista perunoista saa monenlaista salaattia ja munakasta, mun herkkua on myös pala ruislimppua tai näkkäriä, voita, keitettyjä uusia perunoita ja savusilakkaa tai silliä.

Ja kun savusilakka tuli puheeksi (myös paistetut silakat tai muikut käy) niin: matalaan vuokaan keitettyjä pottuja siivuina, kesäsipulin pilkottuja varsia, niitä käytettävissä olevia kaloja perattuina, suolaa, pippuria, reilu loraus kermaa. 200-250C/ vartti-20 min.. Kaveriksi vielä tomaatteja, retiisejä, kesäporkkanoita, kukkakaalia ...  :)

Vierailija
18/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän montakin parempaa juttua. Olin niin kauan syömättä perunaa, että nykyisin aivan sama onko uusi vai vanha pottu, samanlaisia jauhopalloja ne kaikki ovat.

Vierailija
19/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän montakin (omasta mielestäni) parempaa vaihtoehtoa. Esim. rapsakkaa vihreää parsaa, hyvää oliiviöljyä ja parmesaanilastuja.

Uusista perunoista ja tillistä en pidä, silliä en pysty syömään ollenkaan. Arvatkaa, huvittaako vierailla kesällä tuttujen mökeillä, kun aina nenän eteen kannetaan tuo perunat, voi, tilli ja silli. Varsinainen sosiaalinen handikappi siis minulla!

Vierailija
20/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunois on kauheest hiilareit :( ei nitä pidä syöä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme