Kun teinin ja vanhempien arvot poikkeavat täysin toisistaan
Ymmärsin nyt miksi meillä on ollut niin paljon haasteita teini-ikäisen lapsemme kanssa: arvomme poikkeavat toisistaan täysin. Ymmärrän, että yleensäkin vanhemmilla ja lapsilla on jossain määrin erilaisia arvoja ja kukin sukupolvi elää hieman erilaista elämään kuin edellinen.
Meillä kuitenkin sekä mies että minä arvostamme koulutusta ja sitä, että kun jotain tekee, sen tekee kunnolla. Omat asiat pitää hoitaa hyvin. Raha ja työ ei meille ole ollut mikään itseisarvo, mutta hyvä työpaikka ja palkka ova tuoneet välillisesti etuja, joista nauttii. Teinimme taas tössi peruskoulun ja suorittaa nyt amista ja tuskin tulee valmistumaan aikataulussa. Koulussa on kuulemma tylsää ja rankkaa (päivät alkavat klo 9 ja kestävät max klo 15 asti). Raha on kuulemma yliarvostettua ja tärkeintä on, että elämästä nauttii. Kesä kuluu bilettäen. Olen iloinen, että yleensä vielä käy koulua, mutta kaikkien vaatimusten esittäminen tarkoittaa, että emme rakasta häntä sellaisena kuin hän on. Ja kaikki muutkin toimivat näin....Alkoholin käyttö näyttää minusta aikamoiselta ja siitä saamme teinin mielestä syyttää itseämme. OLisi pitänyt hyväksyä pieni alkoholin käyttö, kun hän oli alle 18v. Totaalikielto herätti vain uhmaa (alkoa kului kyllä ennen kuin ikä tuli täyteen).
Olemmeko oikeasti liian vaativia, kun haluamme, että päivät valvotaan ja yöllä nukutaan ainakin joskus. Bilettämässä voi käydä, mutta alkoa vain kohtuullisesti. Koulu pitäisi käydä määräajassa, koska ei tuo nyt liian vaativalta vaikuta.
Miten sovittaa yhteen erilaiset ajatukset?
Kommentit (39)
Ei hän ole enää teini vaan aikuinen.
Moni nuori ajattelee noin, teidän vanhempien pitää vain saada hänet oikeille raiteille, olisi jo ajat sitten pitänyt saada. Nyt todennäköisesti ei auta muu kuin rahahanojen katkaisu, kunnes hän alkaa taas käymään kunnolla koulua. Yökukkumisiin ette pahemmin voi puuttua.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:44"]
Arvojahan ei voi opettaa vaikka teille ne aivopestynä ilmeisesti jollain pelolla uhkailulla tms. Itselläni on ollut vahvat arvot jo lapsesta asti. Normit taas ovat pientenmielten hyväksymiä asioita ei sellaisen joilla niistä ajateltuna OMA käsityksensä. Raha on paskaa joten aloitetaan vaikka siitä. Kun pieniyritykseni kaatui vahvistui tietyt arvot. Esim tällä hetkellä olen sitä mieltä etten olisi koko koulutusta ollenkaan halunnut, jos olisin edes saanut valita.. Tiedän on se sitä ja tätä, kiukkuasi, mutta se ei ole ratkaisu oi pienimieli.
Se on vain tämä ympäristö(joka vaikuttaa minuun enemmän kuin mikään muu) jossa tekeminen on sallittua tientynlaisille ihmisille mutta ei kaikille. Samat on säännöt mutta erilailla ne koskettavat meitä jokaista.
Katsoin aivopestyjä aamuteeveen juontajia tuossa kertomassa että heidän arvonsa eivät ole ikinä olleet itse ajateltuja(eivät ole ikinä muuttuneet, eivätkä ilmeisesti muutu). Paitsi se ukkola joka sanoi ettei perhe ole vaikuttanut, mutta arvot ovat siltikin EI itse ajateltuja vaan valittuja hänelläkin.
Ihmisten ongelma on suora typeryys tämä ei koulussa ainakaan vähene. Uskonnot on toinen haitta ja talous sekä parlamentaarinen demokratia. Nämä ovat kynnyskysymyksiä..
Asiosta ei puhuta vaan sanellaan se ei kehitä. Suositaan helppoja ratkaisuja se ei kehitä meitä. Luotetaan huijariin ja tehdään valinta muidenkin puolesta. Esim vaaleissa. Demokratiassa pelkästään tyhmyydestä ei sakoteta, kuten sanotaan, vaan tyhmyys sakottaa viisastakin tässä järjestelmässä.
Kuinka pitkään aiotte jatkaa valehtelua itsellenne?
[/quote]
Arvot siirtyy perheessä tiedostamatta. Teoissa ja toiminnasta. Etenkin äidin arvot näkyy lapsessa. Teini-iässä kuuluukn kapinoida. Mutta yli 18-v pitäisi vähitellen alkaa aikuistumaan.
amikset on tyhmiä, olette ilmeisesti periyttäjinä pohjimmiltanne amiksia miehesi kanssa
Koska aiot itse kantaa vastuuta elämästäsi ja aikuistua? Aloita vaikka kuuntelemis ymmärtämis harjoituksilla, vaikka aivopesusi sitä hieman haittaakin.
Miten pöljä on ihminen, joka ei saa ammattikoulua käytyä kolmessa vuodessa???
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:22"]
Ja yli 18-vuotias ei ole enää mikään teini. Pankaa pellolle kokeilemaan noita luuseriarvojaan. Kyllä Siperia opettaa.
[/quote]
Samaa mieltä. Turha paapoa yli 18-vuotiasta, jos meno on tuo. Pakon edessä oppii kyllä.
Ei taida koskaan valmistua ja mitä sitten? Tiedän kiukkunne(ivanne) oikein huokuu arvoistanne, hieno elämänne ja koulutuksenne on sivistänyt teidät tuohon yhden ymmärryksen tilaan! Vai onko prosessoitu lihajaloste tehnyt tehtävänsä?
Tiedän monia jotka ovat itse "katkaiseet" tukensa joten mitä sieuraavaksi? Tuletteko vastaan tuollaista henkilöä vai onko uhkailu ainoa oikea tapa. Nyt saa aloittaa viimeistään sen ajattelun ei haittaa vaikka näyttää monilla tulevan jotain nokea korvista kun ei vedä ihan puhtaasti. Jossain vaiheessa röörit aukeaa, parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Ootteko ajaneet lapsen piippuun jossain vaiheessa vaatimuksilla? Murkkuikäisillä ainakin on normaalisti paljon väsymystä ym. Näette aina negatiiviset puolet, kuten nytkin sen, että valmistuminen voi venyä vuodella ettekä sitä, että ylipäänsä lukee itselleen ammattia? Olette aikatauluttaneet elämän ihan kuin yksi vuosi sinne tänne muutraisi mitään
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:22"]
Ja yli 18-vuotias ei ole enää mikään teini. Pankaa pellolle kokeilemaan noita luuseriarvojaan. Kyllä Siperia opettaa.
[/quote]
Samaa mieltä. Turha paapoa yli 18-vuotiasta, jos meno on tuo. Pakon edessä oppii kyllä.
[/quote]
13-19-vuotias on teini!!!!!!!!!!!
18-vuotias on täysi-ikäinen, mutta ei mikään aikuinen. Todellakaan ei kannata hylätä OMAA LASTA, millaisia kusipäitä oikein olette jos tuonlaista ehdotatte?
Vanhemmuus ei pääty siihen, kun lapsi täyttää 18. Jos ajattelee niin, ei kannata hankkia lapsia ollenkaan, koska normaali vanhempi huolehtii ja rakastaa omiaan lopun ikäänsä.
Kun olin 18, olin hikkeillyt 12 vuotta koulussa ja kirjoitukset olivat loppusuoralla. Niiden jälkeen ryyppäsin koko kesän kavereiden kanssa ja sekoilin oikein kunnolla. Nukuin vähintään yhteen-kahteen asti vapaapäivinä (kesätöitä oli 20h viikossa) ja darrassakin tuli töihin mentyä. Rahat tulivat ja menivät, mutta hauskaa oli.
Entä sitten??? Nuori on vain kerran. Nykyään olen yliopisto-opintojeni loppusuoralla ja vähitellen 25 vuoden iässä kasvamassa aikuiseksi.
Aika normaalilta nuorelta kuulostaa. Onhan niitä tosi paljon, jotka eivät vielä 18-vuotiaana tiedä mitä haluaisivat työkseen ja tulevaisuudessa tehdä. Tiedän ihan omasta kokemuksesta, että kuinka pahasti koulu tökkii jos ala ei yhtään kiinnosta, mutta kun on pakko olla jossain. Toki on parempi rämpiä koulu loppuun ja sen jälkeen miettiä muita vaihtoehtoja kuin keskeyttää koulu. Ja tosiaan ihan ilman mitään vastuuta mistään ei kannata antaa nuoren loisia kotona. Sanot sille, että yrittää järjestää elämänsä siten, että pääsisi parikymppisenä muuttamaan omaan kotiin.
Aika monella on tuollaisia arvoja nuorena kun ei ole ihan vielä elämän realiteetit iskeneet kasvoille. Kyllä se siitä vielä aikuistuu ja haluaa opiskella ja töitäkin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:12"]
Kun olin 18, olin hikkeillyt 12 vuotta koulussa ja kirjoitukset olivat loppusuoralla. Niiden jälkeen ryyppäsin koko kesän kavereiden kanssa ja sekoilin oikein kunnolla. Nukuin vähintään yhteen-kahteen asti vapaapäivinä (kesätöitä oli 20h viikossa) ja darrassakin tuli töihin mentyä. Rahat tulivat ja menivät, mutta hauskaa oli.
Entä sitten??? Nuori on vain kerran. Nykyään olen yliopisto-opintojeni loppusuoralla ja vähitellen 25 vuoden iässä kasvamassa aikuiseksi.
[/quote]
No jos olet bilettänyt itsetienaamasi rahat, etkä ole pilannut vanhempiesi yöunia könyämällä yömyöhällä kotiin paistamaan pyttipannua....ts. joko käyttäytynyt kotona fiksusti tai asunut omillasi... niin mikäs siinä sitten.
Huom aika monella on arvot kehittyvät tuosta vielä voimakkaammin vaan ei sitä nämä meritokraattiset yhden totuuden uskovaiset osaa nähdä. Te ette koskaan alkaneet ajattelemaan omilla aivoillanne te valitsitte sakottaa muutakin joukkoa idiotismeillanne. Aikuisuus josta täällä puhutaan ei näyttäydy kohdallanne muuna kuin jonain kuvitteellisenqa ponnahduslautana jolla esitätte olevanne jotta hahmottamaton elämänne saisi uskottavalta näyttävää profiilia, kuitenkaan aikuisuuteenne ei liity asioista selvän ottaminen, eikä muiden mielipiteenvapauden kunnioitus, vaan yhden totuuden uskominen ja suora itsekeskeinen ahneus jota hyväksikäyttää teitä älykkäämmät huijarit.. Annatte mandaatin kusettamiselle, uhkailulle kiristämiselle hyväksikäytölle ja väitätte sitä aikuisuudeksi. Arvonne ovat selvät ne eivät vain ole sivistyneitä..
Kuvitteletko rahoittavasi jotain tekemällä työtä(yhteiskunnallisessa merkityksessä(olet kateeton setelitukku valtiolle ja pankeille)) tässä kusetuksessa. Itse asiassa aiheutat kuplaa ja olet enemmän syyllinen talouden toimimattomuuteen kuin tuo teini, annat sille hyväksyntäsi mutta et ymmärrä kun sinua kustaan silmään.
Bilettäminen on tunne, rahalla ostaminen ei ole bieiden syy tai merkitys, vaan paikalla oleminen ja nauttiminen. Nykymaailmassahan kannattaisi opettaa katteetonta rahastamista ja kusettamista, niissä kuvioissa se rahanne jota niin kyseenalaistamatta palvotte liikkuu.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:41"]Kuvitteletko rahoittavasi jotain tekemällä työtä(yhteiskunnallisessa merkityksessä(olet kateeton setelitukku valtiolle ja pankeille)) tässä kusetuksessa. Itse asiassa aiheutat kuplaa ja olet enemmän syyllinen talouden toimimattomuuteen kuin tuo teini, annat sille hyväksyntäsi mutta et ymmärrä kun sinua kustaan silmään.
[/quote]
Mitä jos sinä ottaisit tuon ap:n teinin luoksesi asumaan? Siinä sitten yhdessä miettisitte miten rahoittaa viinat ja bileettämiset lopun elämän niillä innovatiivisillä ajatuksillasi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:41"]Kuvitteletko rahoittavasi jotain tekemällä työtä(yhteiskunnallisessa merkityksessä(olet kateeton setelitukku valtiolle ja pankeille)) tässä kusetuksessa. Itse asiassa aiheutat kuplaa ja olet enemmän syyllinen talouden toimimattomuuteen kuin tuo teini, annat sille hyväksyntäsi mutta et ymmärrä kun sinua kustaan silmään.
[/quote]
Mitä jos sinä ottaisit tuon ap:n teinin luoksesi asumaan? Siinä sitten yhdessä miettisitte miten rahoittaa viinat ja bileettämiset lopun elämän niillä innovatiivisillä ajatuksillasi.
[/quote]
Piti laittaa mahdollistaa eikä rahoittaa
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:55"]
amikset on tyhmiä, olette ilmeisesti periyttäjinä pohjimmiltanne amiksia miehesi kanssa
[/quote]
Siinä taas yksi palstalainen osoitti kaikille tyhmyytensä. Jos oma äo on noin pieni, että ei osata kommentoida muuta kuin provoa, vieläpä huonoa sellaista, kannattaisia olla ihan hiljaa.
Arvojahan ei voi opettaa vaikka teille ne aivopestynä ilmeisesti jollain pelolla uhkailulla tms. Itselläni on ollut vahvat arvot jo lapsesta asti. Normit taas ovat pientenmielten hyväksymiä asioita ei sellaisen joilla niistä ajateltuna OMA käsityksensä. Raha on paskaa joten aloitetaan vaikka siitä. Kun pieniyritykseni kaatui vahvistui tietyt arvot. Esim tällä hetkellä olen sitä mieltä etten olisi koko koulutusta ollenkaan halunnut, jos olisin edes saanut valita.. Tiedän on se sitä ja tätä, kiukkuasi, mutta se ei ole ratkaisu oi pienimieli.
Se on vain tämä ympäristö(joka vaikuttaa minuun enemmän kuin mikään muu) jossa tekeminen on sallittua tientynlaisille ihmisille mutta ei kaikille. Samat on säännöt mutta erilailla ne koskettavat meitä jokaista.
Katsoin aivopestyjä aamuteeveen juontajia tuossa kertomassa että heidän arvonsa eivät ole ikinä olleet itse ajateltuja(eivät ole ikinä muuttuneet, eivätkä ilmeisesti muutu). Paitsi se ukkola joka sanoi ettei perhe ole vaikuttanut, mutta arvot ovat siltikin EI itse ajateltuja vaan valittuja hänelläkin.
Ihmisten ongelma on suora typeryys tämä ei koulussa ainakaan vähene. Uskonnot on toinen haitta ja talous sekä parlamentaarinen demokratia. Nämä ovat kynnyskysymyksiä..
Asiosta ei puhuta vaan sanellaan se ei kehitä. Suositaan helppoja ratkaisuja se ei kehitä meitä. Luotetaan huijariin ja tehdään valinta muidenkin puolesta. Esim vaaleissa. Demokratiassa pelkästään tyhmyydestä ei sakoteta, kuten sanotaan, vaan tyhmyys sakottaa viisastakin tässä järjestelmässä.
Kuinka pitkään aiotte jatkaa valehtelua itsellenne?