Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun teinin ja vanhempien arvot poikkeavat täysin toisistaan

Vierailija
16.06.2014 |

Ymmärsin nyt miksi meillä on ollut niin paljon haasteita teini-ikäisen lapsemme kanssa: arvomme poikkeavat toisistaan täysin. Ymmärrän, että yleensäkin vanhemmilla ja lapsilla on jossain määrin erilaisia arvoja ja kukin sukupolvi elää hieman erilaista elämään kuin edellinen.

Meillä kuitenkin sekä mies että minä arvostamme koulutusta ja sitä, että kun jotain tekee, sen tekee kunnolla. Omat asiat pitää hoitaa hyvin. Raha ja työ ei meille ole ollut mikään itseisarvo, mutta hyvä työpaikka ja palkka ova tuoneet välillisesti etuja, joista nauttii. Teinimme taas tössi peruskoulun ja suorittaa nyt amista ja tuskin tulee valmistumaan aikataulussa. Koulussa on kuulemma tylsää ja rankkaa (päivät alkavat klo 9 ja kestävät max klo 15 asti). Raha on kuulemma yliarvostettua ja tärkeintä on, että elämästä nauttii. Kesä kuluu bilettäen. Olen iloinen, että yleensä vielä käy koulua, mutta kaikkien vaatimusten esittäminen tarkoittaa, että emme rakasta häntä sellaisena kuin hän on. Ja kaikki muutkin toimivat näin....Alkoholin käyttö näyttää minusta aikamoiselta ja siitä saamme teinin mielestä syyttää itseämme. OLisi pitänyt hyväksyä pieni alkoholin käyttö, kun hän oli alle 18v. Totaalikielto herätti vain uhmaa (alkoa kului kyllä ennen kuin ikä tuli täyteen). 

Olemmeko oikeasti liian vaativia, kun haluamme, että päivät valvotaan ja yöllä nukutaan ainakin joskus. Bilettämässä voi käydä, mutta alkoa vain kohtuullisesti. Koulu pitäisi käydä määräajassa, koska ei tuo nyt liian vaativalta vaikuta. 

Miten sovittaa yhteen erilaiset ajatukset?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:41"]Kuvitteletko rahoittavasi jotain tekemällä työtä(yhteiskunnallisessa merkityksessä(olet kateeton setelitukku valtiolle ja pankeille)) tässä kusetuksessa. Itse asiassa aiheutat kuplaa ja olet enemmän syyllinen talouden toimimattomuuteen kuin tuo teini, annat sille hyväksyntäsi mutta et ymmärrä kun sinua kustaan silmään. [/quote] Mitä jos sinä ottaisit tuon ap:n teinin luoksesi asumaan? Siinä sitten yhdessä miettisitte miten rahoittaa viinat ja bileettämiset lopun elämän niillä innovatiivisillä ajatuksillasi.

[/quote]

Raha ei valmista viinaa. Vaikka sinulle ei muita vaihtoehtoja ole. Monipuolinen ymmärryksesi on havaittu. Musiikki ja hyvä meno eivät vaadi rahaa vaan asennetta. Ai niin sinun kohdallasi ei taidot kohtaa toiveita, no toistaiseksi ei näytä kohdallasi kovin valoisalta savu näyttää paksuuntuvan, eikä voi olla haistamatta tulevaa palaneen katkua pölyttyneestä kovalevystäsi.

Vierailija
22/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, kyseessä on ihan normaali teini. Varsinkin jos poika, niin alkavat yleensä aikuistua siinä 25 v hujakoilla. Been there, done that. Heräävät kyllä itsestään jossain vaiheessa siihen että ei se jatkuva alkolla läträäminen olekaan elämän tarkoitus, ja että koulutus, duuni ja hyvä palkka on sittenkin ihan kivoja juttuja.

Mitä kovempaa vastarintaa pidät nyt, sen enemmän teini kapinoi. Koita sen sijaan säilyttää hyvät välit, koska ne ei välttämättä ajan kanssa itsestään korjaudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:41"]Kuvitteletko rahoittavasi jotain tekemällä työtä(yhteiskunnallisessa merkityksessä(olet kateeton setelitukku valtiolle ja pankeille)) tässä kusetuksessa. Itse asiassa aiheutat kuplaa ja olet enemmän syyllinen talouden toimimattomuuteen kuin tuo teini, annat sille hyväksyntäsi mutta et ymmärrä kun sinua kustaan silmään. [/quote] Mitä jos sinä ottaisit tuon ap:n teinin luoksesi asumaan? Siinä sitten yhdessä miettisitte miten rahoittaa viinat ja bileettämiset lopun elämän niillä innovatiivisillä ajatuksillasi.

[/quote]

Raha ei valmista viinaa. Vaikka sinulle ei muita vaihtoehtoja ole. Monipuolinen ymmärryksesi on havaittu. Musiikki ja hyvä meno eivät vaadi rahaa vaan asennetta. Ai niin sinun kohdallasi ei taidot kohtaa toiveita, no toistaiseksi ei näytä kohdallasi kovin valoisalta savu näyttää paksuuntuvan, eikä voi olla haistamatta tulevaa palaneen katkua pölyttyneestä kovalevystäsi.

[/quote]

Rahalla saa sokeria, hiivaa eikä se vesi hanasta ilmaista ole.

Musiikki maksaa... joko tietokone sähköineen johon lataat netistä, tai itse veistämäsi bongorummun puu ja kalvo. 

Vierailija
24/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin normaalia, että lapset jossain vaiheessa kapinoivat vanhempiensa arvomaailmaa vastaan. siinäkään suhteessa teininne ei ole poikkeus.

Nuorten keskuudessa on nykyään melko yleistä viitata kintaalla mammonan keräämiselle ja oravanpyörälle. He satsaavat mieluummin kokemuksiin. Toisaalta - osa nuorista on aina toiminut tällä lailla.

Joku täällä väitti, että 18-vuotias ei ole enää teini. Olen eri mieltä. Nuoruutta venytetään nykyään yli kolmeenkymppiin saakka, joten sillä kaavalla hän on tositeini.

Enpä minä teitä neuvomaan voi ruveta, en tunne vanhempia enkä tätä nuorta ihmistä. Elämän reaaliteetit on meillä aikuisilla hyvin tiedossa, nuoret niitä jaksavat vielä vastustaa. Voisitte tietysti yrittää tehdä nuorenne kanssa jonkinlaisen sopimuksen, lähinnä koskien koulun loppuunsaattamista sovittavalla aikataululla. Se on tärkein asia. Muut ovat sitten asioita, joita jokainen perhe käsittelee omalla tavallaan.

Vierailija
25/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on huono alkoholin valmistamiseen ainakin se mitä sinä pidät sokerina(tollisesti tuoteetua sakkaroosia) Onko sokeri tehty mielestäsi rahasta. Osoitat suurta koulutuksesi tuomaa älykkyyttä jälleen yhdestä asiasta josta tietosi ovat sinulle ilmeisen täydelliset.

On jo nykypäivänä normaalia etteivät kaikki jää tuolle tasolle jossa ei kehitytä ja teeskennellään olevansa ahneudessaan muka vastuullisia ja esitetään paikkaansapitämättömiä perusteluita heikolla älyllä varustettuina. Sama kusetus kohdallanne jatkuu kun ette kehitä itseänne.

Vierailija
26/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän realiteetit juuri teiltä puuttuvat. Ei se itselle toisin sanomalla miksikään muutu(minua et huijaa vaan itseäsi), vain heikotmielet luulevat että perustelematon mantrojen hokeminen on vastuullista ja lisää ymmärrystä. Totuus on kohdallanne surullisesti päinvastainen.

Vierailija
27/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän realiteetit näkyvät kirjoittelussanne, "rahalla saa" uskonne on liikkuttavaa ja samalla surullista

Vierailija
28/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalevyt näyttää mustenevan lisää päässänne savu haisee.

Vierailija
29/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollainen teini ja ihan kelvollinen aikuinen minusta kasvoi. Kyllä ne nuoret keksii keinot bilettää, vaikka vanhemmat laittavat kapuloita rattaisiin. Varjopuolena liiallisesta kurinpidosta suhde lapseen huononee, alkaa valehtelu ja salailu. Istukaa alas ja keskustelkaa hermostumatta. Sopikaa tietyt asiat, joiden pitää toteutua ja antakaa kuitenkin samalla siimaa elää ja olla nuori. Kannustakaa käymään koulu loppuun, venymisestä viis. Liikaa painostettaessa herää herkästi kapinahenki, kun kuitenkin vielä meininki on varsin myöhäisteinimäistä.

Kyllä minun 18-vuotiaat kaverini ja minä mesosimme muutaman vuoden baareissa ja bileissä monta kertaa viikossa. Nyt kaikki ovat joko töissä tai koulussa, osalla on lapsia ja kaikilla järki päässä. Ikää mittarissa 26 vuotta.

Tsemppiä aloittajalle, ei se silti helppoa ole katsoa lapsensa kasvutarinan kaikkein rosoisimpia hetkiä!

Vierailija
30/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se lapses saa rahaa? Oletko kenties opettanut hänet siihen, että kännykät, läppärit, mopoautot yms on ihan ilmaisia, korkeintaan ehkä jouluun tai synttäripäivään pitää odottaa että saa? Itse innolla odotin, että täyttäisin 14, että voisin hakea kesätöihin ja ANSAITA rahaa, jolla sitten voisi ostella kivoja juttuja. Meillä siis kivat jutut ei olleet mitään ilmaisia itsestäänselvyyksiä, vaan niihin ANSAITTIIN rahat TEKEMÄLLÄ TÖITÄ. Vaikka töissäkäynti ei olekaan KIVAA.

En minäkään niin töissäkäynnistä TYKKÄÄ, mutta en ole keksinyt miten saisin ilmaiseksi kännykän, läppärin, asunnon, sähköä, vettä, ruokaa, bussilipun, vaatteita, saippuaa... Jos sinä ap tiedät, mistä saisin ilmaiseksi nämä kaikki, ja ehkä jotain turhaa kivaa päälle, lopetan oitis työssäkäynnit ja pitelen kivoja aamusta iltaan.

Vierailija
31/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä se osa joka ei halua lapsia, jolle se ei edes ole ympäristön asettama normi jota tavoitella. Entä se aikunen tai vanhus joka koko elämänsä ajan kehittyy perustelevammaksi ja perustelevammaksi, toisin kuin se joka ajautuu urilleen vain koska näin on ennenkin tehty. Itsekeskeytenne on arvoissa ensimmäisenä entäpä se jolle se ei ole vaihtoehto. Toisille elämä on kehitystä koko elämän ei vain teini iän kuten niin monille teille. Surullista tämä "olin se mutta kaikki hyvin olen jo orjallistunut tehokkaasti ja odotan sitä muiltakin". Esim juuri yksityis yrittämien, jos on taitoja on erilaisten ihmisten kuin itsensä orjuuttajien "heiniä" Ympäristömme on negatiivinen uudelle kehitykselle, kipailu-etu on monopolissa jo pitempään pyörineelle selvä, verrattaen kaveriin joka pääsee peliin, vasta kun 99% omaisuudesta on jaettu. Te teette maailmastamme rumemman ja ahtaamman kuin edes ymmärrätte.

Vierailija
32/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että olette hemmotelleet lapsen pilalle. Hän on saanut aina haluamansa tekemättä kummemmin mitään.

Jossain määrin uusi sukupolvi tietysti tekee aina eri tavalla, mutta teidän pojasta (poikahan hän oli?) on tulossa syrjäytynyt. Tai haluaako hän tosiaan joksikin BB-julkkikseksi tai vastaavaa?

Koulut jättäneellä ikuisella bilettäjällä ei ole paljon menekkiä aikuisten naimamarkkinoillakaan.

Esim. meillä kulttuurialan akateemisten aika pienituloisten vanhempien lapset ovat kapinoineet sitä vähätuloisuutta ja kirpputorivaatteita ja downshiftausta vastaan ilmoittamalla selkeästi hankkivansa hyvätuloisen ammatin (esim. asianajaja, lääkäri), jotta voi aikuisena palkata siivoojan ja matkustaa ykkösluokassa ja asua isossa asunnossa. Merkkivaatteet ovat kovassa huudossa, kun taas meitä ne eivät kiinnosta.

Salaa olen mielissäni tällaisesta kapinoinnista, koska se on varman päälle pelaamista. Toki tuemme lapsia koulumenestyksessä, jotta nuo "kapinahaaveet" voisivat toteutua, vaikka niiden takana onkin itsenäistyminen vanhempien arvomaailmasta ja kapina sitä kohtaan.

Vierailija
33/39 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut elämään "ilman" rahaa, joten ongelmanne joka katsoo teitä peilistä on edelleen, vain teidän harhaista uskoanne. Kun haen tuosta kuhan päivälliseksi en tarvitse siihen rahaa. Ja hei usko tai älä oi suuriälykäsrahauskovainen, voin vaihtaa kuhaa onkivälineisiin. Pointti on taito ja ymmärrys miksi kuha on missäkin ja milloin.. tämä on vain yksi esimerkki jatkoa sokereihin tai soittimien rakennus on aina kiehtonut minua. Teidän tukemassanne päämäärättömässä maailmassa olette vain hyväksyneet ettei näillä asioilla ole arvoa joten teiltä puuttuu kokonaan ymmärrys mistä mikäkin tulee ja miksi. Tämä on huolestuttavaa tee aikuisuuttanne ponnahduslautana käyttävät uskovat.

Vierailija
34/39 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaisin vaikka siitä, että en rahoittaisi teinin huvittelureissuja,ellei osallistu kodin töihin. Jos teini käy töissä,voi varmaan itse kustantaa menonsa. 18-vuotiaan pitäisi jo hiukan ottaa vastuuta.

Vierailija
35/39 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä se nyt on. Oikeat arvot, ahkeruus ja pärjääminen pitää opettaa heti.

Vierailija
36/39 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yli 18-vuotias ei ole enää mikään teini. Pankaa pellolle kokeilemaan noita luuseriarvojaan. Kyllä Siperia opettaa.

Vierailija
37/39 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvo teille! joustakaa nyt tuosta koulu pitää käydä määrä-ajassa. Kyllä sen ehtii käydä vaikka käy vuoden lisää.. .siinähän se samalla viisastuu :) mutta yrittäkää loppuun asti kannustaa että käy sen koulun loppuun! lahjokaa ja kiristäkää. Koska jos se jää kesken niin siitä ei hyvä seuraa. Nyt lapsi tarvitsee teidän tukea kun on aikuisuuden kynnyksellä, mutta ei vielä aikuinen.

Vierailija
38/39 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:25"]

neuvo teille! joustakaa nyt tuosta koulu pitää käydä määrä-ajassa. Kyllä sen ehtii käydä vaikka käy vuoden lisää.. .siinähän se samalla viisastuu :) mutta yrittäkää loppuun asti kannustaa että käy sen koulun loppuun! lahjokaa ja kiristäkää. Koska jos se jää kesken niin siitä ei hyvä seuraa. Nyt lapsi tarvitsee teidän tukea kun on aikuisuuden kynnyksellä, mutta ei vielä aikuinen.

[/quote]

Näin on ajateltu tehdäkin. Pääasia, että ei jää kesken. 

Vierailija
39/39 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:22"]Ja yli 18-vuotias ei ole enää mikään teini. Pankaa pellolle kokeilemaan noita luuseriarvojaan. Kyllä Siperia opettaa.

[/quote]

No, minä olen nelikymppinen, ja minulla on ihan sama ykkösarvo kuin tällä teinillä eli elämästä pitää nauttia, työnteko on välttämätön paha. Olen onnellisimmillani, kun saan nauraa ystävieni kanssa, ja protestanttisen Suomen hullu työmaanisuus ahdistaa välillä. En haluaisi olla yhtään erilainen.