2v 3kk ikäinen poika 100cm ja 19,9kg, ylipainoa?
Minun kummipoikani (siskoni poika) on nyt 2v 3kk ikäisenä 100cm ja 19,9kg. Tasan 2v iässä hänen mittansa olivat 95cm ja 16,8kg. Tämän lapsen äiti siis siskoni sanoi, että lastenlääkärin mukaan pituus ja paino olivat ok, joskin poika on ikäisekseen pitkä. No, niin on siskoni ja miehensäkin erittäin pitkiä, joten pituus tulee sieltä.
Siskoni käy siis poikansa kanssa lastenlääkärin luona, koska hänellä on ollut useita flunssia ja niiden aikana poika ei meinaa saada hengitettyä ja sen syytä selvitellään...
Minusta vaan vaikuttaa paljolta, että painoa oli tullut 3kk aikana 3,1kg lisää. Pituuttakin oli tullut, mutta nyt kummipojallani huomaa selvästi mahan kasvaneen, jos verrataan tuohon 2v ikään, niin silloin hällä ei vielä ollut mahaa. Epäilen vahvasti, että maha ja paino on tullut siitä, kun siskoni antaa pojalle aina jotain syötävää/juotavaa, jotta tämä lopettaa kiukuttelun. Esim. ensin kieltää poikaa tekemästä jotain, tämä alkaa itkeä, niin siskoni hakee kaapista esim. keksin ja antaa sen pojalle ja poika rauhoittuu. Sitten poika haluaisi lisää keksiä, siskoni sanoo ensin ei, mutta kun poika taas aloittaa huudon, niin antaa kuitenkin keksin. Tai vaihtoehtoisesti just ennen ruokaa antaa juoda 0,5l mehua, kun poika on pyytänyt mehua. Tiedän tuon määrän, koska pojalla on ns. nokkamuki, johon menee 0,5l kerralla ja siskoni tietysti laittaa tuon täyteen ja antaa pojan juoda kaiken, vaikka hetken päästä on ruoka. Poika kyllä yleensä tuosta huolimatta syö kaiken ruoankin. Ja kun poika on esim. syönyt ruoan, niin hetken päästä siskoni saattaa antaa pojalle taas jotain syötävää, vaikkei edes kiukuttelisi tmv.
Minut ja siskoni on pienenä kasvatettu samalla tavalla eli äitimme on ollut koko ajan antamassa meille jotain syötävää ja mammamme ollut aivan samanlainen, kun olemme olleet käymässä mammalla. Siskoni on edelleen ylipainoinen, minä olen nyt aikuisiällä työllä ja tuskalla opetellut eroon tuosta jatkuvasta syömisestä ja olen nyt viisi vuotta ollut normaalipainoinen.
Olen yrittänyt keskustella tuosta jatkuvasta syömisestä siskoni kanssa, mutta hän ei tiedosta sitä itse ja suuttuu, jos edes vihjailee siihen suuntaan, että siskoni ylipaino johtuisi jatkuvasta syömisestä.
Nyt olen kuitenkin huolissani tuosta kummipoikani painosta, että jos se nousee jatkossakin tuota vauhtia, niin kohta hän on ainakin ylipainoinen.
Minua siis kiinnostaisi tietää, että mitä muiden pojat ovat painaneet, kun ovat olleet noin metrin mittaisia. Tokihan se riippuu ruumiinrakenteestakin, onko oikeasti ylipainoa, mutta saisin edes jotain osviittaa.
Omiin lapsiini en oikeen voi verrata, kun minä olen vain 150cm pitkä ja meillä on kaksi tyttöä, jotka ovat molemmat ikäänsä nähden hyvin pieniä niin pituudeltaan kun painoltaankin. Siskoni on siis 180cm pitkä ja ruumiinrakenteeltaan sanoisinko roteva, hänellä on siis ylipainoa monta kymmentä kiloa, mutta ei hän normaalipainoisenakaan olisi mikään ns. tikku johtuen tuosta ruumiinrakenteestaan.
Kommentit (23)
Meidän poika on 2v.5kk ja 100cm/17 kg.
"Lapsen painoindeksi on 35.5 eli lapsi on huomattavan lihava. Lääkärin arvio olisi tarpeen.
Lapsen ihannepaino on 14.4 - 17.2 kg."
Oma poika oli myös isokokoinen, 2v8kk oli 105cm ja 19,7kg ja tasan 2v oli 92cm ja 14,5kg. Ei kuitenkaan ollut mitään näkyvää läskihöttöä. Toinen tyttö oli sen metrin noin kolme vuotiaana ja painoa oli noin 15kg ja kolmas on nyt kolme vuotiaana 92cm ja 11kg.
Eli taulukoiden mukaan esikoinen oli lievästi ylipainoinen, mutta ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi voi olla jonkin verran yli sen 25. Kuopus taas on taulukoiden mukaan merkittävän alipainoinen, mutta silmääräisesti ei näytä liian laihalta ja on energinen. Keskimmäinen taas taisi olla sellainen keskiverto.
Eiköhän ne lääkärit puutu jos on oikeasti huolehtimisen aihetta. Toki siskosi saattaa tarjota liikaa syötävää joka näkyy vyötäröllä, mutta voi olla myös kasvupyrähdys joka tasaantuu ajan ja liikkumisen myötä. Jos nyt poika vaan lihoaa lihomistaan niin yritä asiallisesti keskustella ilman syyttämistä kuitenkin.
On ylipainoa. Oma kolmevuotiaani on 20kg ja 109cm ja kuulemma juuri ja juuri normaalipainon rajojen sisällä. On vanttera, "lihaksikas" ja jykevä, ei pullea.
No ei kolmen kilon painonnousu tuossa vaiheessa ihan normaalia ole
Siskosi käy lastenlääkärillä ja oletettavasti neuvolassakin. Uskoisin, ettei hän tarvitse nyt sinun kauttasi av-mammojen neuvoja...
Kyllä käy lastenlääkärillä ja myös neuvolassa. Olen itse ollut pari kertaa tuolla lastenlääkärissä heidän mukana ja siis kuullut mitä lastenlääkäri on sanonut. Kuitenkin siskoni puhuu esim. äidilleni aivan eri tavalla, miten lastenlääkäri oli oikeasti asian sanonut. Otetaan nyt vaikka esimerkki, että lastenlääkäri sanoisi, että lapsi puhuu paljon ja selkeästi, niin tämän siskoni käänsi niin, että poikansa on puolvuotta puheessa kehitystään edellä.
Nyt viime kerralla en ollut tuolla lastenlääkärillä mukana eli mietinkin, että onko lastenlääkäri oikeasti sanonut, että paino on ok vai valehteleeko/vääristeleekö siskoni taas asioita.
Neuvoja siskolleni nyt on yleensä muutenkin turha antaa, koska tekee aina oman päänsä mukaan, vaikka se olisi kaikkea muuta kun hyväksi lapselle tai hänelle itselleen. Onneksi ainakaan vielä ei ole pojan henki ollut vaarassa tämän siskoni käytöksen takia.
ap
Eh, meidän ekaluokkalainen tyttö painaa saman verran :D
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 10:06"]Eh, meidän ekaluokkalainen tyttö painaa saman verran :D
[/quote]
No turha nyt on verrata toiseen ääripäähän! Mitä kukaan tekee sillä tiedolla, mitä joku todella laiha tai ikäistään lyhyempi painaa?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 10:06"]Eh, meidän ekaluokkalainen tyttö painaa saman verran :D
[/quote]
Meillä on 2. luokkalainen poika jolla vain 3 kg enemmän (pituutta sitten 30 cm lisää...). Ensi kuussa ap:n siskonpoika onkin sitten varmaankin meidä pojan painossa... ;-)
No juu, 6 v tyttö 116 cm ja alle 19 kg..
En tiedä, onko lapsi ylipainoinen, mutta kyllähän tuo jatkuva syöttäminen ja ruoalla palkitseminen ja lohduttaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä ylipainoisuutta tai muun syömishäiriön (ahmimista, suruun syömistä) viimeistään siinä vaiheessa, kun luonnollinen liikkuminen vähenee monella murrosiän jälkeen.
Mieheni on kasvatettu ja syötetty myös tuolla tavalla ja on nyt aikuisena ylipainoinen. Lisäksi hänellä on makeanhimo, jota itselläni ei ole eli tykkää napsia suklaata ja suklaamyslejä, laittaa kahviin reilusti sokeria jne. Ei ole miehelle mukavaa olla ylipainoinen, eikä minullekaan öisin, kun kuorsaa ylipainon takia jne.
Oman lapsemme ruokimme järkevästi, on yksi karkkipäivä viikossa, säännölliset ruoka-ajat, lapsi ei saa isänsä suklaamyslejä jne.
Vaikea varmaan sanoa asiasta siskolle, kun hän ei itse tajua asiaa ollenkaan. Onko olemassa jotain "Näin ruokin lapseni terveellisesti"-kirjaa, jonka voisit antaa siskollesi vaikka joululahjaksi, ja jossa olisi napostelun haitallisuudesta, sokerimehujen haitallisuudesta ja normaalien ruoka-aikojen tärkeydestä asiaa?
Meillä on pieni ja siro 3-vuotias poika: 93 cm ja 12 kg
AIVAN LIIAN LIHAVA LAPSI . MINULLA ON KUUSI VUOTIAS TYTÄR JOKAPAINAA 17 KILOA, HÄN ON HOIKKA MUTTEI LIIAN LAIHA
AIVAN LIIAN LIHAVA LAPSI . MINULLA ON KUUSI VUOTIAS TYTÄR JOKAPAINAA 17 KILOA, HÄN ON HOIKKA MUTTEI LIIAN LAIHA
Jos lapsella on selkeästi löysää vatsaa siis läskiä niin silloin on ylipainoinen? Eikös se niin mene? Viimeistään siinä vaiheessa on ylipainoa jos noin pienellä on "tissit" siis sitä ihraa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 09:07"]3,5v mitat 100cm ja 16,5kg.
Kummipoikasi on aika lihava, kun omanikaan ei ole mikään laiheliini...
[/quote]
Meillä samanikäisellä ihan samat mitat
Mun poika oli 5v neuvolassa maaliskuun lopussa 111cm ja 18,6kg, nyt kotipuntari näyttää 19kg. Poika on aika hoikka mutta leveäharteinen ja pikkuisen massuakin, eli ei laiha. Kyllä ap:n esimerkki kuulostaa tosi oudolta jos pitää paikkansa, kyllähän tuossa täytyy käyrät paukkua, ja lääkärin pitänyt jotain sanoa siinä kohtaa. Mun poika on kuitenkin yleensä normaalikäyrällä tai jopa vähä sen yläpuolella.
Mun normaalikokoinen tyttö 3v4kk on 100cm/15kg