Soitatko lapsen takia klassista musiikkia?
Kuinka moni teistä soittaa kotona klassista musiikkia pääasiana se, että lapsi oppisi/ tottuisi kuulemaan sitä? Siis ei vain sen takia, että itse sattuisitte pitämään siitä?
Minä olen nyt 6v soittanut lähes joka päivä klassista musiikkia aamuisin (meillä kuunnellaan muutenkin paljon musiikkia mutta lähinnä raskaampaa musiikkia), päätin sen jo raskausaikana. Meillä kotona ei koskaan soitettu klassista musiikkia ja myöhemmin koulussa ja kaveripiirissä sain hävetä monta kertaa tietämättömyyttäni tämän asian saralla. Päätin, että lapseni oppivat tuntemaan ja tunnistamaan kappaleita jo pieninä, ja kuulemaan niitä.
Hauska sivujuonne on, että olen itsekin alkanut vähitellen nauttia ja pitää klassisesta musiikista, joka aiemmin oli "hienostelua ja kiljuntaa".
Kommentit (11)
Ostin lapselle pienenä tietokonepelin jossa musiikkina oli Chopinin musiikkia, nykysin kuuntelee ja osaa arvostaa klassista musiikkia, itse en juuri muuta kuuntele.
Olen kuunnellut klassista jo 25 vuotta ennen lasten syntymää, joten ei, en kuuntele sitä vain lasten takia. Kuuntelen paljon myös muuta musiikkia ja kuuntelen sitä sen takia, että tykkään siitä, en sen takia, että kuuntelutan sitä lapsillani.
Meillä on päivittäin auki Yle Teema, koska yksivuotiaamme rakastaa klassista. En tiedä, mistä johtuu, koska me emme muutoin kuuntele klassista juurikaan. Jos Teemalla on joku puheohjelma meneillään, muksu ei kiinnitä siihen mitään huomiota. Kun klassinen soi, lapsi istuu ja tuijottaa telkkua onnellinen hymy naamalla ja heiluttaa nallea vinhasti.
Kuuntelen itse, koska tykkään klassisesta musiikista. Mozart yms, ja Apocalypticaa, Epicaa, ja sit alkaakin mennä raskaampaan suuntaan.
Ei soiteta klassista, koska ei sitä itsekään kuunnella. Vauva kuuntelee sitä mitä mekin, pääsääntöisesti vanhempaa rokkia, bluesia ja jatsia, ja oppii sitä kautta arvostamaan hyvää musiikkia. Rauhoittuu nukkumaankin erinomaisesti omalle puuhapeitolleen stereoiden viereen, kun laittaa jonkun levyn pyörimään.
Ei soiteta, en itse pidä klassisesta musiikista. Meillä kuunnellaan lähinnä raskasta musiikkia.
Kyllä klassista soi meillä aika usein, koska itse rakastan sitä. Vauva ei ole vielä kertonut, mitä mieltä on, vaikka kohdusta asti on kuunnellut :).
En. En kuuntele lasten aikana kska eivät pidä siitä. Jos ovat huoneessaan tai pois kotoa.
Musiikilla on monia myönteisiä vaikutuksia joka iässä ja jo lapsille kannattaa laulaa, soittaa musiikkia. Tässä linkki Helsingin yliopiston sivuilta musiikin hyödyistä.
http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/3-2010/23-14-18-11.html
Itse sain kipinän klassisen musiikin kuunteluun lapsena. Vieläkin muistan monia klassisia kappaleita lapsuudestakin.
Ehdottomasti hyvä juttu, että soitat klassista lapselle.
En. Suurin osa klassisesta musiikista on hienoa ihmisten mielestä vain sen takia että se on klassista, ja ne parhaimmat kappaleet varmasti lapset oppii samoin kuin minäkin aikoinaan, ilman että kotona niitä oli pakko kuunnella. Telkkarista joskus tulee, ja se riittää varmasti. En usko että lapseni kiinnostuvat koskaan klassisesta musiikista tai soittamisesta.
En, mutta mukula luukuttaa sitä itse. On nyt 7 v. pikkupianisti ja jos herra saisi päättää, muuta musiikkia ei kuunneltaisi ollenkaan. Tänään viimeksi autossa kinasteltiin siitä, kuunnellaanko Classicia vai jotain muuta kanavaa. Näin "vanhempana" on kyllä lämmennyt muullekin musalle, pienempänä sai itkupotkuraivarit, jos autossa oli joku muu kanava päällä. Nyt suostuu välillä kuuntelemaan poppia, hevimpi kama ei uppoa. Tänään viimeksi kuulin autossa kanavia selatessani, että "en tykkää tällaisesta C -duuri -musiikista". Ei varmaan tule yllätyksenä, että poitsu on As -lapsi.;-)