Lapset hoitoon kummille kesälomalla?
Onko kukaan pyytänyt kummia hoitamaan lapsia viikon ajaksi kesällä, kun vanhemmat ovat töissä. Meillä isovanhemmat ovat liian huonossa kunnossa tai mullan alla. Leireihin yms. lapset vielä liian pieniä. Ajattelin kysyä vanhimman poikani kummia avuksi. Kummi on töissä yliopistolla tutkijana ja voi aika vapaasti päättää lomistaan. Tykkää myös touhuta lasten kanssa meillä käydessään, mutta pidempiä aikoja ei ole hoitanut. Olen itse aloittanut uudessa työpaikassa juuri joten lomaa en saa ja miehelläkin on vain kolme viikkoa lomaa. Lapset 7 v. 4v. ja 2 v. Loukkaantuisitko kysymyksestä, jos olisit kummi?
Kommentit (31)
Siskoni koetti laittaa 2 lastaan, 3- ja 6-vuotiaat mun luo 3 viikoksi, mulla on nyt 9 kk vauva. Kieltäydyin kun oikeasti noilla lapsilla on aivan eri rytmit kuin vauvalla ja olin aikonut mennä silloin käymään yhden kaverini luona eri paikkakunnalla kahdestaan vauvan kanssa, hänellä on myös vauva. Kävinkin siellä nyt ja olin yötäkin.
Lisäksi syy oli että ei tarvisi pitää päivähoidossa kesäkuussa... Siskolla ja miehellään on hyvä palkka, yli 4000 kummallakin, kyllä he voi maksaa sen kesäkuun hoitomaksut. isompi on tosi villi, ADHD, niin mietin miten saan pysymään kuosissa kun vauva nukkuu kuitenkin päiväunia ja pitäisi olla suht hiljaa silloin.
siskoni suuttui että älä sitten tee toista lasta, jos voi vain yhtä hoitaa kerrallaan. Mistua kohtuutonta, jos olisin 2 lapsen äiti olisi vauva tottunut ääniin ym. eri tavalla kuin nyt. Ja 3 viikkoa on musta liikaa, viikko ehkä vielä olisi mennyt.
Kaameita hyväksikäyttäjiä! Etenkin tuo nr. 20 sisko on uskomaton.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:26"]
Siskoni koetti laittaa 2 lastaan, 3- ja 6-vuotiaat mun luo 3 viikoksi, mulla on nyt 9 kk vauva. Kieltäydyin kun oikeasti noilla lapsilla on aivan eri rytmit kuin vauvalla ja olin aikonut mennä silloin käymään yhden kaverini luona eri paikkakunnalla kahdestaan vauvan kanssa, hänellä on myös vauva. Kävinkin siellä nyt ja olin yötäkin.
Lisäksi syy oli että ei tarvisi pitää päivähoidossa kesäkuussa... Siskolla ja miehellään on hyvä palkka, yli 4000 kummallakin, kyllä he voi maksaa sen kesäkuun hoitomaksut. isompi on tosi villi, ADHD, niin mietin miten saan pysymään kuosissa kun vauva nukkuu kuitenkin päiväunia ja pitäisi olla suht hiljaa silloin.
siskoni suuttui että älä sitten tee toista lasta, jos voi vain yhtä hoitaa kerrallaan. Mistua kohtuutonta, jos olisin 2 lapsen äiti olisi vauva tottunut ääniin ym. eri tavalla kuin nyt. Ja 3 viikkoa on musta liikaa, viikko ehkä vielä olisi mennyt.
[/quote]
Ihan hyvät perustelut sinulla kieltäytyä. Omaa siskoa auttaisin tuollaisessa tilanteessa, jos tietäisin, että heillä olisi todella tiukka ja hankala tilanne, eli oikeassa hädässä kyllä auttaisin. Mutta kuulostaa, että nyt ei ole mistään hätätilanteestakaan kysymys.
Kunhan palkasta sovitte. Ja sairaana ollaan kotona. Aika työlästä olla lomallla toisten lasten kanssa.
"Olen itse aloittanut uudessa työpaikassa juuri joten lomaa en saa ja miehelläkin on vain kolme viikkoa lomaa. Lapset 7 v. 4v. ja 2 v"
Kuka hoitaa lapsia kun olette molemmat työelämässä mukana. Luulisi lapsella olevan jo nyt hoitopaikat, ainakin noilla nuorimmilla?
Kohtuullista olisi pyytää kummia hoitamaan esim. 1-2 päivää. Sen enempää en kehtaisi pyytää.
Ja se joka kommentoi tutkijoiden "hyvästä palkasta" :D :D Voiko ihminen olla enemmän todellisuudesta irtaantunut?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:26"]
[/quote]
Ihan hyvät perustelut sinulla kieltäytyä. Omaa siskoa auttaisin tuollaisessa tilanteessa, jos tietäisin, että heillä olisi todella tiukka ja hankala tilanne, eli oikeassa hädässä kyllä auttaisin. Mutta kuulostaa, että nyt ei ole mistään hätätilanteestakaan kysymys.
[/quote]
Kyllä mäkin oikeassa hädässä olisin ottanut ja otinkin talvella kun siskon mies oli työmatkalla ja sisko joutui äkillisesti sappileikkaukseen. Mutta laitoin lapset normaalisti päiväkotiin päiväksi ja illat hoidin kunnes mies tuli Suomeen.
"Hei, tarvittais lapsille hoitaja viikoks heinäkuun alussa, kun ei saatu lomia järjestettyä. Mietittiin, että olisko sulla ollu aikaa? Ihan vaikka päivä - pari olis jo iso apu!"
Kun muotoilet asian jotenkin näin, et suoraan pyydä koko viikoksi vaan vaikka vain yhdeksi päiväksi. Kummi voi sitten sanoa että tulee vaikka maanantaina ja torstaina, mutta hyvällä tuurilla hän suostuu koko viikoksi.
Mites muiden lasten kummit, olisiko heistä hoitoapua? Oletettavasti lapsillanne on yhteensä ainakin kolme kummia, eli jos tarvitsette viideksi päiväksi hoitoapua, jos pyydätte kaikkia kolmea apuun, tulisi jokaiselle 1-2 hoitopäivää, joka on jo paljon kohtuullisempi kuin kokonainen viikko.
Mites teidän sisarukset / ystävät? Olisiko heistä apua?
meillä ovat kummilapset olleet lomallanikin yöpymässä 2-9 päivää. mielellään heidät otan luokseni, jotta vanhemmat saavat hengähdystauon. ja en siitä mitään rahaa ota.
siinähän ne menevät, aina on hauskaa ollut vaikkei mitään ihmeellisyyksiä olisikaan "ohjelmassa". kesällä toki käydään jossakin reissussa. :)
pari pv voisin omaa kummilastani katsoa
Kukaan täysjärkinen ei haaskaa kesälomaansa hoitamalla toisten ipanoita. Joku roti se on kerjätessäkin.