Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset hoitoon kummille kesälomalla?

Vierailija
14.06.2014 |

Onko kukaan pyytänyt kummia hoitamaan lapsia viikon ajaksi kesällä, kun vanhemmat ovat töissä. Meillä isovanhemmat ovat liian huonossa kunnossa tai mullan alla. Leireihin yms. lapset vielä liian pieniä. Ajattelin kysyä vanhimman poikani kummia avuksi. Kummi on töissä yliopistolla tutkijana ja voi aika vapaasti päättää lomistaan. Tykkää myös touhuta lasten kanssa meillä käydessään, mutta pidempiä aikoja ei ole hoitanut. Olen itse aloittanut uudessa työpaikassa juuri joten lomaa en saa ja miehelläkin on vain kolme viikkoa lomaa. Lapset 7 v. 4v. ja 2 v. Loukkaantuisitko kysymyksestä, jos olisit kummi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap?

Vierailija
2/31 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 7v koulussa? Muuthan eivät hoitoa kummin luona tarvitse, kun heillä on hoitopaikka.

Kun miehellä on kumminkin se 3 viikkoa lomaa eli vain yksi viikko vähemmän kuin kummilla, niin tottakai mies hoitaa. ehkä yhdeksi päiväksi voitte pyytää kummia hoitamaan, yhdeksi päiväksi esim. luokkakaverin vanhempaa, jos sitten vastaavasti luokkakaverin vanhempi tuo teille lapsensa päiväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt melkein kaikki tämän vuoden lomani vuodenvanhan kummipojan hoitamiseen vanhempiensa opiskellessa. Nyt loput kesälomapäivätkin kuluvat pojan kanssa, jotta vanhemmat pääsevät kylpylään lomailemaan.

MUTTA, olen itse saamassa myös kohta vauvan ja tulen olemaan yksinhuoltajana todella kipeästi hoitoavun tarpeessa. Lisäksi olen saanut tältä perheeltä varmaan parilla tonnilla vauvatavaraa ihan ilmaiseksi (hyvää tavaraa, joista myymällä olisivat saaneet paljon rahaa, ja kyseinen pari ei rahoissa kieriskele).

En ikinä kehtaisi itse pyytää ketään viikoksi hoitamaan lapsiani ilman maksua tai jotain todella isoa vastapalvelusta.

Vierailija
4/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa lastenhoitaja tai lapset päiväkoti päivystykseen. Kummi ei ole hoitaja.

Vierailija
5/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä edes ajatella tuollaista ratkaisua. Ei kukaan halua käyttää lomaansa toisten lasten hoitoon, oli ne kuinka rakkaita tahansa.

Vierailija
6/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä voit aina. Muista vain muotoilla kysymys huolellisesti niin, että kummi voi halutessaan myös kieltäytyä ilman, että vaikuttaa tylyltä tai tulee huono omatunto.

Vierailija
7/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuisin, jos pyydettäisiin viikoksi! hoitamaan tuollaista katrasta. Itselläni 3 lasta eikä tulisi mieleenkään pyytää kenenkään kummia lomallaan hoitamaan kaikkia.

Vierailija
8/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lupautunut hoitamaan kummilastani viikon ajan. Siinähän se mukana kulkee. Kyse siis jo eskari-ikäisestä. Kolmea lasta en varmaan suostuis ottamaan hoitoon...

Vierailija
9/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suostuisi viikkoa hoitamaan... Päivä kaks silloin tällöin ok, mutta vko on jo aivan liikaa. :D

Vierailija
10/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi itse valmis käyttämään 1/3 lomastani kummilapsen ja parin sisaruksen hoitoon. En loukkaantuisi mutta varmasti pöyristyisin, jos pyydettäisiin. Haluan lomallani levätä, kerätä voimia ja olla kunnolla irti töistä ja velvollisuuksista ja ton viikon jälkeen olisin varmasti aivan poikki ja kaksi jäljellä olevaa viikkoa ei olisi riittävä irtiotto työstä. Kuinka paljon olet ajatellut kummille maksaa?

Vierailija
11/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aiot kysyä, käyttääkö kummi vapaaehtoisesti neljästä kesälomaviikostaan yhden lapsienne hoitoon. Ei hänellä palkallista lomaa ole enempää kuin muillakaan, vaikka tutkija onkin. Toki voit kysyä mutta tee selväksi, että hänellä on mahdollisuus vastata myös kielteisesti ja että mietitte myös muita vaihtoehtoja, jos hänelle ei sovikaan. Ja myös korvaat hänen vaivannäkönsä reilusti, joko rahalla tai muulla sopivalla tavalla. Mieti myös, onko perheettömästä yliopistotutkijasta (oletan, että hänellä ei itsellään ole vielä perhettä, muuten viettäisi loman heidän kanssaan) kolmen lapsen hoitajaksi, etenkin kun pienin on vielä aika pieni. 

Vierailija
12/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se vaikeaa, kun ei haluaisi kieltäytyä, mutta en haluaisi hoitaa 3 lasta viikkoa noin, että oma lomani kuluu siihen. Viikonlopun voisin katsoa, jos vanhemmat tarvitsivat omaa aikaa tms.

Vierailija
13/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista sun kolmesta ottaisin sen yhden eli 7v. Muut on liian työllistäviä. Kuka hullu nyt toisten lapsia lomalla hoitaa, ei ainkaan kolmea lasta.

Vierailija
14/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijalla on varmaan sen verran hyvä palkka, ettei edes rahan takia tarvitse uhrata kesälomaansa. Mutta minä pienipalkkaisena hoitsuna voisin ottaa viikoksi kolme kummilasta 500 eurosta hoitoon. Ilmaiseksi en siihen alkaisi.

Vierailija
15/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillahan on hoitopaikka, siis noilla pienillä. Ette kai muuten töissäkään voisi olla. Pienet lapset päiväkodissa/varahoidossa niinkuin muidenkin lapset ja yhdelle isommalle onkin jo helpompi löytää hoitaja, päiväleiri tms. viikoksi.

Vierailija
16/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi, mutta toivottavasti et itsekään loukkaantuisi kun kieltäytyisin. Voisin hoitaa koko katrasta päivän, tai keksiä parina päivänä jotain yhteistä tekemistä kummilapsen kanssa kodin ulkopuolella.

Vierailija
17/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kummilapsen vanhemmista. Olen hoitanut kummipoikaa 3 viikkoa, kun ei päässyt vielä hoitoon ja ikää oli 9kk. Vanhemmat eivät maksaneet mitään enkä kehdannut pyytää. Myöhemminkin hoidin kummipoikaa, kun vanhemmat halusivat viihteelle. Lopetin, kun tuli hyväksi käytetty olo. Kummityttöä hoitaisin mielelläni ja tiedän, että vanhemmat arvostavat. Myös sukulais lapsia hoitaisin, kun tiedän vanhempien arvostavan. Hoitaisin ilmaiseksi, koska minulle on tärkeää, että pystyn olemaan avuksi.

Vierailija
18/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:06"]

Tutkijalla on varmaan sen verran hyvä palkka, ettei edes rahan takia tarvitse uhrata kesälomaansa. Mutta minä pienipalkkaisena hoitsuna voisin ottaa viikoksi kolme kummilasta 500 eurosta hoitoon. Ilmaiseksi en siihen alkaisi.

[/quote]

Reps kops! XD

Vierailija
19/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:12"]

Riippuu kummilapsen vanhemmista. Olen hoitanut kummipoikaa 3 viikkoa, kun ei päässyt vielä hoitoon ja ikää oli 9kk. Vanhemmat eivät maksaneet mitään enkä kehdannut pyytää. Myöhemminkin hoidin kummipoikaa, kun vanhemmat halusivat viihteelle. Lopetin, kun tuli hyväksi käytetty olo. Kummityttöä hoitaisin mielelläni ja tiedän, että vanhemmat arvostavat. Myös sukulais lapsia hoitaisin, kun tiedän vanhempien arvostavan. Hoitaisin ilmaiseksi, koska minulle on tärkeää, että pystyn olemaan avuksi.

[/quote]

Täällä vähän samoja kokemuksia, paljon olen hoitoapuna ollut ystäville ihan mielelläni, koska oma aikataulu ja jaksaminen ovat antaneet myöten. Harmillisesti vain nyt, kun siihen ei enää ole lähellekään niin usein mahdollisuutta ja ihan hyvistä syistä, tuntuu olevan jopa pientä närkästystä ilmassa. Näyttää erottuvan oikeat ystävät ja hyväksikäyttäjät tässä vaiheessa.

Vierailija
20/31 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tutkijana täytyy sanoa että olet ehkä saanut vähän väärän kuvan työnkuvasta. Joo, tutkijoilla on aika usein akateeminen vapaus, mutta se tarkoittaa myös vastuuta. Loman otto "noin vain" ei onnistu todellakaan helposti. Näytteenotot kentällä tai laboratoriokokeet ovat usein tarkaa säädeltyjä ja tehtävä tiettyinä aikoina. Tutkijan työ varmasti ulospäin näyttää kovin vapaalta, koska useimmitenkaan ei ole tarkkoja työaikoja ja vapaat voi suunnitella itselleen mieluisiksi, mutta se suunnittelu kyllä on usein tehty useita kuukausia etukäteen. Työ on kurinalaista ja tutkijat tekevät lähes aina runsaasti ylitöitä ja pienenkin vapaan otto kesken tärkeää koesarjaa tai kenttänäytteenottoa on sula mahdottomuus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän