Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt ihan vakavasti puhuen : onks täällä joku joka olisi voittanut kirjepelon? Siis niiden avaamisen kammon

Vierailija
21.06.2021 |

Rajoittaa elämää aivanvitusti kun ei koskaan saa avattua jotain yllättäviä laskuja ennen eräpäivää. En ees tajua mistä tää fobia on tullut. Oon kuitenkin kuullut aika monella olevan tämän sama.. Siksi kehtasinkin kysyä olisiko kanssa pelon voittaneita ja miten moinen voltti kävi.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen usein liittyy tuo, että laskut ja kirjeet kasautuu avaamattomina. Lähde sitä kautta purkamaan, eli jos et ole vielä mahdollisesta masennuksesta kenenkään kanssa jutellut, niin nyt olisi aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siitä avaamisesta tai avaamatta jättämisestä miksikään muutu. Päätä että avaat kirjeen ja laitat maksettavien pinoon. Se on pelkkä toimenpide.

Vierailija
4/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain peliongelmaa tai et osaa pitää talousasioistasi huolta?

Vierailija
5/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään lasku ei tule yllätyksenä. Olet ostanut tuotteen tai palvelun ja siitä sinua laskutetaan. Olet kyllä tietoinen mitä laskuja on tulossa.

Vierailija
6/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika sossulle ja avatkaa kirjeet yhdessä. Mä tein näin. Iso osa voitiin heitttää pois, koska ne oli samoja laskuja ja kun kaikki saatiin järjestykseen niin siitä oli helpompi edetä itsekin. Kukaan ei kuollut tai muutakaan lopullista pahaa tapahtunut :) Tsemppiä!

Vierailija
7/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain toista avaamaan ne ja kertomaan mitä niissä oli

Vierailija
8/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös viestikammo. Jännitän viesteihin vastaamista, minkä takia ne jää pitkälle aikaa lukematta tai sitten luen mutta en pysty vastaamaan kaikkiin.

Vierailija
9/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se ongelma syntyy sillä hetkellä, kun pidät sitä laskua ensimmäistä kertaa kädessäsi ja työnnät sen odottamaan jonnekin hyllyyn (näin juuri sinulla käy, eikö niin?). Tuossa kohtaa se kirje pitää heti avata ja katsoa läpi, ja laittaa sitten oikeaan paikkaan esim odottamaan maksua tai roskikseen, jos tiedät jo maksaneesi laskun.

Kun ne kertyvät avaamattomina hyllyllä olevaan kasaan, niistä tulee yhdessä pelottava mörkö.

Tämä kasautuminen pitää siis estää keinolla millä hyvänsä.

Kun näet kirjeen, mieti vaikka että "Vau, nyt minulla on taas tilaisuus huolehtia itse omista asioistani" tai jotain muuta vastaavaa, jolla saisit asennetta vähän muutettua.

Vierailija
10/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se siitä avaamisesta tai avaamatta jättämisestä miksikään muutu. Päätä että avaat kirjeen ja laitat maksettavien pinoon. Se on pelkkä toimenpide.

Kyllä tähän saa itsensä tsempattua pari kertaa, mutta kun ongelmat jatkuu ja niitä kirjeitä tulee aina uudelleen. Yleensä ihmisellä on sitten muutakin paljon eikä pelkkä kirjepelko. Lopulta on niin uupunut, että ei saa enää edes välttämättömiä ja tärkeimpiä asioita tehtyä.

Vierailija
11/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika sossulle ja avatkaa kirjeet yhdessä. Mä tein näin. Iso osa voitiin heitttää pois, koska ne oli samoja laskuja ja kun kaikki saatiin järjestykseen niin siitä oli helpompi edetä itsekin. Kukaan ei kuollut tai muutakaan lopullista pahaa tapahtunut :) Tsemppiä!

Minkälainen sossu tähän voi olla? Mulle ehdotettiin kelasta jotain map-henkilöä, joka voi auttaa esim. tällaisessa.

Vierailija
12/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla avata kelan kirjeitä.

Vierailija
13/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa jonkun toisen kanssa. Tai paloittele avaaminen siten, että yhtenä päivänä revit kuoret auki, toisena otat paperit ulos, kolmantena alat käydä niitä läpi jne.

Ja tee itsellesi budjetti, olipa rahaa miten vähön tahansa käytössä. Sitten on joku kehikko, mihin saat ne laskujen summat sijoitettua.

Vierailija
14/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ongelman äärellä jo pian 6v tarponeena, en usko, että pääsen tästä koskaan eroon.

Vierailija
15/29 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla avata kelan kirjeitä.

Pyydä jotain sukulaista avaaman sen puolestasi.

Vierailija
16/29 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Nuo onki niitä nihkeimpii. Samoten jo kuoresta katsoen jonkin karvaseksi kynijäks kerrottu. Omaa vikaa ne perintäkirjeet tietysti on joo. Laskujaki itse olen alkujaan ottanut.Oikeessa olette. Ei se silti siit helpota. Melkeinpä vain pahempaa vieläpä syyllistyy siit. Siks ikinä en vois availla ainaska sukulaisten silmissä kirjepinoja. Pistää painoo niidenki niskaan. Ei. Itteä täs niskast nykästä kuuluis. Ennen ku kauempaan asuva kumppani kerran vielä jonkun kirjeeni käsiin saa.

Vierailija
17/29 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A.p oli äsken. Kelan kirjeet niitä nihkeimpiä meinasin. Jostain syystä tuli tollasena toi viestini.

Vierailija
18/29 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kun alkoi tarpeeksi ärsyttämään ne muistutuslisämaksut mitä niistä kertyi ja aloin tilata laskut myös e-laskuina pankkitilille jolloin ei kuoria ole avattavaksi kuin muutama joskus.

Vierailija
19/29 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo tilanne vuosia sitten, kun tuli burnout. Jaksoin just ja just tehdä työt (tein paljon ylitöitä siihen aikaan) ja mitään muuta en sitten jaksanutkaan tehdä. Järki sanoi, että kirjekuoret pitää avata ja laskut maksaa, mutta aina se vaan jäin. Huomenna. Huomenna. Rahaa kyllä olisi ollut laskujen maksuun, mutta olin niin voimavarojeni äärirajoilla, että selvisin ainoastaan töistä. Sitten sain vakavan sairaskohtauksen ja jouduin kolmeksi viikoksi sairaalaan. Kun pääsin sieltä, laitoin kaikki laskut, mitkä vaan oli mahdollista laittaa, e-laskuiksi ja menemään eräpäivänä suoraan tililtä. Kaikki verkko-ostokseni maksan tilauksen yhdessä verkkopankissa. Niinpä mulle tulee erittäin harvoin laskuja postilaatikkoon ja osaan odottaa niitä (esim sairaalasku tulee aina noin parin viikon päästä sairaalasta pääsystä). 

Vierailija
20/29 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jännittää kaikki puhelimeen  vastaaminen, viestien avaaminen, kun ei tiedä keneltä soitto tai viesti tulee. Laskut tulee avattua, kun niissä ei ole yleensä yllättävää.