Koska viimeistään kerrottava töissä
tiedän, että tuo raja on sen 2kuukautta, mutta miten se menee käytännössä. Laskettuaika on 14.12 ja äitiyslomalaskurin mukaan äitiysloma alkaa 8.11, ajattelin pitää talvilomani pois tuota ennen eli jään talvilomalla 31.10 jolloin viimeinen työpäiväni olisi siis 30.10. Kysymys kuuluukin, että riittääkö että kerron 2kuukautta ennen äitiysloman alkua poisjäämisestäni, vai pitääkö mun huomioida tuo talviloma-aika myös? Tai no enhän mä tiedä edes, sopiikö työnantajalle tuo että pidän talvilomani tuolloin, mutta jos nyt oletuksena olisi että se sopii.
Mikäli vain pystyn peittelemään raskausmahaani noin pitkälle, niin milloin on ihan viimeinen päivä milloin minun pitää kertoa raskaudesta. 8.9 vai 30.8? Vai jo muutamaa päivää aiemmin, ettei mene liian tiukille sen kahden kuukauden kanssa?
Talviloman kanssa toimit ihan niin kuin normaalistikin toimisit. Eli jos talvilomalista paukahtaa seinälle, kirjaat toiveesi sinne tai jos teillä on tapana keskustella nämä asiat suoraan pomon kanssa, niin kesälomakauden loppupuolella olisi hyvö aika keskustella talvilomasta. Talvilomatoiveen ajankohtaahan sinun EI tarvitse mitenkään perustella. Työntekijällähän ei ole mitään aikarajaa lomatoiveen esittämiselle, mutta työnantajan on ilmoitettava loman ajankohta viimeistään 2 vkoa ennen loman alkua.
Itse kertoisin tilanteesta esimiehelleni nyt heti, mutta jos peittely on sinulle tärkeää, tuo 2 kk ennen äitiyspäivärahan alkua riittää. Jos lomatoiveesi ei mene läpi tuohon ajankohtaan, siirtyy se joko maksettavaksi vanhempainvapaan aikana tai pidettäväksi perhevapaiden jälkeen (riippuu työnantajan käytännöistä).