Englannissa asuvat - kysymys lapsen kaksoiskansalaisuudesta
Osaisiko kukaan neuvoa kuinka tulisi menetella jotta pian Englannissa syntyvalle vauvalle saisi kaksoiskansalaisuuden? Mina olen suomalainen ja avomieheni englantilainen, ja haluaisimme etta vauvamme saisi molemmat kansalaisuudet. Enta miten on passin hankkimisen kanssa - suomalaisen passin kai voi lapselle hankkia vasta sitten kun tieto lapsen syntymasta on mennyt perille vaestorekisteriin?
Kaikista neuvoista ja vinkeista kiitollinen!
Hilla & masuasukki
Kommentit (10)
Meillakin molemmilla on brittipassit, koska ovat Suomen passia halvempia.
Englannin kansalaisuuden lapsi saa kun kaytte rekisteroimassa syntyman paikallisessa rekisteritoimistossa. Jos ette ole naimisissa niin isan taytyy olla mukana, jotta isan nimi saadaan paperiin (=kansalaisuus sita kautta). Samalla teidan taytyy pyytaa pitempi versio syntymatodistuksesta (se missa nakyy vanhemmat) Suomen kansalaisuuden hakua varten.
Suomen kansalaisuuden saa helpoimmin ottamalla yhteytta suurlahetystoon. Me odotimme aikanaan seuraavaan Suomen reissuun eli kolmisen kuukautta ja siella maistraatissa motkottivat kauheasti, etta homma olisi pitanyt hoitaa Englannissa. Niin tai nain loppu on kuitenkin onnellinen. Itse kuitenkin suosittelen suurlahetystoa, koska he hoitavat samoja asioita jatkuvasti ja byrokratian kiemurat ovat tutut.
Jos ette ole naimisisssa, lapsi ei valttamatta saa brittikansalaisuutta. Suomenkansalaisuuden han saa automaattisesti aidiltaan. En tieda, onko asiat muuttuneet viimeisen 4 vuoden aikana, mutta aikaisemmin avoliitossa syntyneet lapset eivat saaneet isansa kansalaisuutta.
Eli kannattaa kayda juttusilla paikallisessa rekisterointitoimistossa ja kysya, etta onko avoliitolla ja avioliitolla eroa vauvan kansalaisuuden saamisen kanssa. Jos nain on ja haluatte lapselle brittikansalaisuuden, niin sitten vaan naimisiinmenoa miettimaan :)
Ellette ole naimisissa ja itselläsi on vain Suomen kansalaisuus (eikä siis kaksoiskansalaisuutta), lapsenne saa vain sinun, eli äidin kansalaisuuden. Jos haluat lapselle kaksoiskansalaisuuden, ettekä halua mennä naimisiin, sinun tulee hakea itsellesi kaksoiskansalaisuus, jolloin lapsikin sen saa.
Näin oli ainakin vielä puolitoistavuotta sitten asia - omakohtaisesti koettu.
Olen nyt lukenut pitkan tovin mm. Home Office' n sivuilta loytyneita tietoja brittikansalaisuudesta ja sen hankkimisesta, ja tosiaan silta nayttaa etta naimisissa pitaisi olla jotta lapsi saisi kansalaisuuden automaattisesti. Kansalaisuutta voi kuulemma myos anoa, mutta siita koituu £200 maksu ja lopputulos on kai epavarma...
Embassyn sivuilta loytyi ohjeita lapsen rekisteroimisesta Suomeen - siella mainitaan mm. apostille certificate, josta en ole koskaan kuullutkaan: " britannian viranomaisten antamat rekisteritodistukset tulee legalisoida (nk. Apostille certificate) Foreign and Commonwealth Officessa" . Onko kellaan teista kokemusta Apostille' n hakemisesta - miten toimitte?
Kiitos taas!
Apostilla on kaiketi aika uusi kaytanto Suomen passia haettaessa, meilla on kaksoset 2,5 vuotta vanhat, ja jos oltaisiin heti lasten synnyttya haettu Suomen passia niin ei olisi tarvinut moisesta valittaa, mutta nykyaan sitten pitaa hakea. Paikka, josta haetaan on Lontoossa Trafalger Squarin vieressa, aikaa kannattaa varata (olin itse paikalla jo vartin ennenkuin virasto avattiin, ja jo silloin oli n 30 ihmista ennen minua jonossa) - minulla meni noin puolitoista tuntia siella, ja se oli vuirkailijoiden mukaan sitten hiljainen paiva... Itse asia ei ole kummempi, pitaa vain olla lapsen pitka syntymatodistus mukana, ja sitten tietenkin rahaa, paperi jatetaan tiskille kun oma vuoro tulee, ja sitten pyydetaan uudestaan tiskille kun se on valmis. Asian voi ymmartaakseni myos hoitaa postitse, paikan webbi sivuilta loytyy kylla ohjeet.
Tarvitset sen pidemman (full) syntymatodistuksen Suomen viranomaisille ja sen voi myos lahettaa postitse Foreign & Commonwealth Officeen etta siihen saa sen apostillen ja se maksaa nykyisin £19:
The Legalisation Office
Old Admiralty Building
The Mall
London
SW1A 2LG
tel 0207 0081111
Ja kylla lapsi voi saada myos brittikansalaisuuden vaikka ette olisi naimisissa tai sulla ei itsellasi ole kaksoiskansalaisuutta - mutta sulla pitaa olla se indefinite leave to remain jotta lapsenne saa suoraan molemmat kansalaisuudet (nain mulle sanottiin aikoinaan).
totta on että pitää nykyään eu-lakien mukaan olla naimisissa jotta voi saada kahden maan kansalaisuuden kahden euroopan unionin maiden välillä. Siltikin lapsen pitää valita kansalaisuutensa 16:sta ikävuoteen mennessä kumpi on hänen kansalaisuus, siis ei hän voi pitää molempia lopun ikää.
On myös mahdollisuus että haet englannin kansalaisuutta ja se tarkoittaa sitä että sinulla ei ole tarkoitusta muuttaa maasta moneen vuoteen ja lapsesi kannalta on parempi olla englannissa. Se kestää noin puolitoistavuotta koko prosessi.
Sanoisin että harkitse kunnolla jos miehesi ei halua naimisiin edes sen takia että saisi oman lapsensa syntymään englantilaiseksi.
Siltikin lapsen pitää valita kansalaisuutensa 16:sta ikävuoteen mennessä kumpi on hänen kansalaisuus, siis ei hän voi pitää molempia lopun ikää.
Eiko tahan tullut muutos muutama vuosi sitten?
Uusi kansalaisuuslaki astui voimaan 1.6.2003
Google-haku sanalla " kaksoiskansalaisuus" ja eka linkki siitä.
Nykyään hyväksytään suomi/britti kaksoiskansalaisuus. Kun sen saa, toisesta ei tarvitse luopua missään vaiheessa.
Hei,
Kaksoiskansalaisuuden saa automaattisesti, kun vahemmat ovat eri kansalaisuutta. Teidan tulee hakea syntymatodistus paikallisesta maistraatista syntyman jalkeen, jonka jalkeen voitte hankkia Suomen passin suurlahetystosta tai konsulaatista. Mutta se on tosi kallis, joten kannattaa, ehka odottaa, kun kaytte seuraavan kerran Suomessa ja tilata sen sitten siella. Meidan pojalla on Britannian passi, koska se oli halvempi taalla (Englannissa) asuessamme. Myos Suomen sosiaaliturvatunnusta kyselin pojan synnyttya suurlahetystosta.