Mun lääkärilaskut menee e-laskuna suoraan avomiehelleni. Mitä hittoa?
Kävin terveyskeskuksessa lääkärissä ja lasku ei tullut minulle vaan miehelle? Ilmieisesti kunnassamme on tehty päätös laskutuksesta että kaikki laskut menevät samassa taloudessa yhdelle henkilölle. Meneekö ne sitten iän vai minkä mukaan juuri miehelle, en tiedä. Minulta ei ole kysytty asiasta mitään.
Ei asia minua muuten haittaa kuin periaatteesta. Minullahan ei tällä tavoin ole oikeutta käyttää mitään kunnan palveluita ilman avopuolison tietoa!
Kommentit (20)
Eikö tässä jo rikota jotain lakia? Eikö lääkärissäkäyntini ole minun yksityisasiani tai ihan mikä tahansa kunnan palvelun käyttö? Kysehän voisi olla jostain hyvin arkaluontoisestakin asiasta esim. erotilanteessa tms.
ap
Etkö sitten kysynyt sieltä terveyskeskuksesta syytä?
Siis luulin että lasku tulee minulle paperisena niin kuin aina ennenkin. Mies tuossa ohimennen kertoi maksaneensa laskuni kun hänelle tuli sähköpostimuistutus.
Todellakin aion maanantaina kysyä että eikö tässä nyt ole jotain pielessä. Voiko kunta noin vain päättää muiden puolesta tuollaisen asian? Luulin että lääkärikäynnit yms. ovat asioita joita ei levitellä (ilman lupaa) edes henkilön avopuolisolle.
Onko miehesi solminut kunnan kanssa ns. suroveloitussopimuksen, meillä kävi niin, että mies solminut sellaisen ja niin samassa osoitteessa asuvien veloitukset kunnasta menee sille yhdelle henkilölle. Meillä myös ihmetys oli aluksi suuri, että mikä summa miehen tililtä on mennyt. Oli sit mun hammaslääkäri maksu :-)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:16"]
Onko miehesi solminut kunnan kanssa ns. suroveloitussopimuksen, meillä kävi niin, että mies solminut sellaisen ja niin samassa osoitteessa asuvien veloitukset kunnasta menee sille yhdelle henkilölle. Meillä myös ihmetys oli aluksi suuri, että mikä summa miehen tililtä on mennyt. Oli sit mun hammaslääkäri maksu :-)
[/quote]
Voi olla joo, että hän on tehnyt tuollaisen, siis rastittanut joskus jonkun kohdan. Miehelleni tulee paljon kunnan laskuja. Sitä vain tässä ihmettelen että miten minunkin laskut menevät hänelle ilman että olen antanut siihen hyväksyntääni.
ap
Jos muistat/viitsit, niin olisi kiva kuulla sitten mitä sanovat terveyskeskuksesta. Jos omalle kohdalle sattuisi niin todellakin nostaisin metelin, ihan periaatteesta. Törkeää yksityisyyden loukkaamista.
ukkokulta on joskus maksanut laskua puolestasi ja on tullut kysymys; vaihda e-laskuksi ja hän on vastannut kyllä...niinpä ne laskut tulee hänen verkkopankkiin.
Mies nyt näytti mulle laskun sisällön. Siellä on tasan tarkkaan eriteltynä osoite missä olen käynyt ja toimenpiteet mistä lasku koostuu! Miten se voi mennä noin vain kaikkine tietoineen miehelle?
Hieno homma jos vaikka jossain perheessä on teini-ikäinen, joka haluaa hoitaa terveysasioitaan ilman vanhempien tietoa. Lasku esim. ehkäisyneuvolasta on parin päivän päästä isukilla!
Ei oo TOTTA. En oo pitkään aikaan kuullut mitään näin typerää ja pöyristyttävää. Miten tällainen on edes mahdollista??? Nyt vittu oikeesti, kunnan tietojärjestelmävastaavat.
Tämä ketju olisi syytä pistää vinkkinä iltapäivälehdelle.
Ei niitä e-laskuja tule ellei siitä ole tehty sopimusta. Kuten joku jo aiemmin ehdotti, asia on todennäköisesti mennyt siten että miehesi on maksanut jonkun aiemman laskun ja samalla suostunut verkkopankissa e-laskuun.
Itsellänikin tulee e-laskuna joitain laskuja mitkä ovat mieheni nimellä. Näistä siis tehty ihan tietoinen sopimus.
Mutta minkä ihmeen sopimuksen aapeen mies on voinut vaimonsa puolesta tehdä? Onko tuollainen edes laillista?
Siis jos maksaa verkkopankissa, tulee siellä suoraa ehdotus e-laskusta. Ei siihen sen kummempaa sopimusta tarvita.
Eli jos minä maksan avopuolisoni yhden laskun niin voin jatkossa vastaanottaa tiedot kaikista hänen käyttämistään terveyspalveluistaan ilman hänen hyväksyntäänsä?
Oikeasti?
Ei ole laillista. Tuossa rikotaan törkeästi ainakin tietosuojalakia. Mikä kunta?
Ei, mies ei ole (aiemmin) maksanut minun lääkärilaskujani. Sen sijaan hän on joskus maksanut yhteisen lapsemme päivähoitomaksun, joka on tullut minun nimelläni. Senkö vuoksi hänellä on "oikeus" jatkossa vastaanottaa tiedot kaikista henkilökohtaisistakin palveluista mitä käytän? Ilman että minulta kysytään mitään?
ap
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 18:00"]
Tämä ketju olisi syytä pistää vinkkinä iltapäivälehdelle.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:58"]
Ei oo TOTTA. En oo pitkään aikaan kuullut mitään näin typerää ja pöyristyttävää. Miten tällainen on edes mahdollista??? Nyt vittu oikeesti, kunnan tietojärjestelmävastaavat.
[/quote]
Sossuun sun laskus menee.
Olisi kiva tietää onko tämä vain meidän kunnan moka, vai tapahtuuko tätä yleisesti muuallakin. Sinä, jonka hammaslääkärilasku meni miehelle, viitsitkö kertoa missä päin Suomea asutte?
Itse asun Lounais-Suomessa.
ap
Ei saatana. Mä nostaisin metelin!