Maskipakko töissä helteissä. Vinkkejä kestämiseen, vai onko saikku ainoa vaihtoehto?
Työnantaja vaatii maskin käyttöä, mutta ainakin itselleni se on todella ahdistava nyt kesäkuumalla. Miten te muut kestätte, ja onko mitään vinkkejä? Itseä alkaa kyllästyttää koko maskit, enkä halua enää työn ulkopuolella käyttää, kun työssä pakotetaan hikoilemaan kahdeksan tuntia maskin kanssa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Maski on ihan helvetistä näillä keleillä. Itse otan sen heti pois, jos on hiljaista. Olen isossa vaateliikkeessä töissä ja liikun paljon. Vituttaa kuunnella asiakkaiden kitinää maskeista, kun pitävät niitä peräti kauppareissun ajan. Loppuispa nää helteet jo.
No kyllä minuakin v'ttaisi kuunnella sellaisten ihmisten kitinää maskeista, joiden ei edes ole pakko sitä käyttää.
Minun tyttäreni piti viime kesän helteillä lapsille terapiaratsastustunteja maski naamalla. Sanoi, että 10 min jälkeen maski oli jo niin märkä, että olisi joutanut vaihtoon, mutta ei ollut mitään mahdollisuutta vaihtaa sitä ennen tunnin loppua, eikä aina tuntien välissäkään. Joten pahimmillaan hän huusi 2 tuntia putkeen saman märän (siis ei kostea vaan märkä) maskin läpi.
Mä käytän ainoastaan töissä enää maskia. muualla en käytä vaikka miten olis "pakko"
Työnantajien velvoitteet! kirjoitti:
Tota noin. Työnantajien oikeuteen, oikeudet he kyllä muistavat, mutta velvollisuudet laiminlyödään sikamaisesti. Jos työnantaja vaatii ja pakottaa käyttämään maskua, miksi terveydenhuollossa työskentelee edelleen hoitohenkilökuntaa joille työnantaja ei ole vaatinut korona rokotetta. Miten saavat hoitaa sairaita, käsittämätöntä amatööritouhuilua.
:D No mene itse hoitamaan kaikki Suomen sairaat. Hoitohenkilökuntaa ei riitä nytkään ja sä kirjoitat jotain näin typerää? Oletko jossain tynnyrissä ollut viimeisen vuoden vai miten olet voinutkin välttyä uutisilta? Vai onko vaan "en usko", mutulla, kun hoitajia on niin kiva vihata?
Muuten, velvollisuuksiin kuuluu myös työoloista huolehtiminen. Jos ilman lämpötilaa ei voida koneellisesti viilentää niin pitää se ottaa huomioon muuten, esim. vaatetuksessa ja tauossa.
Meillä on maskipakko. Pari naista selitti ettei pysty niitä pitämään, heidät lomautettiin ja lopulta YT-neuvottelujen yhteydessä irtisanottiin. Kaikki käyttävät nykyään maskia mutta ei se ole ongelma jos et siitä itsellesi sellaista tee. Visiiri ei ole vaihtoehto.
Ota kesälomaa 5 viikkoa, niin maskipakko ehtii poistua.
Onneks oon ollu työtön koko koronan ajan, en oo kertaakaan käyttäny maskia enkä käytä jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maski on ihan helvetistä näillä keleillä. Itse otan sen heti pois, jos on hiljaista. Olen isossa vaateliikkeessä töissä ja liikun paljon. Vituttaa kuunnella asiakkaiden kitinää maskeista, kun pitävät niitä peräti kauppareissun ajan. Loppuispa nää helteet jo.
No kyllä minuakin v'ttaisi kuunnella sellaisten ihmisten kitinää maskeista, joiden ei edes ole pakko sitä käyttää.
Minun tyttäreni piti viime kesän helteillä lapsille terapiaratsastustunteja maski naamalla. Sanoi, että 10 min jälkeen maski oli jo niin märkä, että olisi joutanut vaihtoon, mutta ei ollut mitään mahdollisuutta vaihtaa sitä ennen tunnin loppua, eikä aina tuntien välissäkään. Joten pahimmillaan hän huusi 2 tuntia putkeen saman märän (siis ei kostea vaan märkä) maskin läpi.
Meillä pidetään maskia naamalla sen 7,5h, paitsi tauolla en käytä.
T. Myyjä
Olen käyttänyt jo ennen koronaa koko työpäivänn ff3-maskia. Naurattaisi nämä kuiturätistä ulisijat, jos ei raivostuttaisi.
Voi vttu. Anna työpaikkasi jollekin joka sitä tarvitsee ja arvostaa.
Minä olen käyttänyt maskia koko ”pandemian” aikana 6 kertaa.
En ymmärrä tuota maskipsykoosia. Se estää vain bakteereita, ei viruksia.
Nuo 6 kertaa oli työpaikan takia showmielessä. Kahvin jälkeen kukaan ei pistänyt maskeja enää päälle. Kyseessä oli asiakastapaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli siellä on toikin,onneksi lähdin hoitoalalta.
Jos et pysty maski päässä työskentelemään niin ei Kait se auta kuin hakea saikkua.Maskeja käytetään nyt ihan kaikilla työpaikoilla, ei pelkästään hoitoalalla.
Muilla aloilla tuskin tarvitsee tehdä niin fyysisiä juttuja kuin hoitoalalla vai montako muuta työpaikkaa on jossa käydään maski naamassa,"sadetakissa",kumihanskoissa,kumppareissa ja maskit päällä pesemässä ihmisiä pahimmillaan saunassa?
Kaikki sympatiani teille, joiden pitää käyttää maskia pitkät työpäivät ja osan vielä jaksaa tehdä fyysistä työtä ilman ilmastointia. Hyvä kun itse selviän tunnin kauppa-asioinnista maski naamalla. Otan sen heti pois, kun lähden ulos.
Toivon todella, että maskisuosituksesta luovutaan, kunhan enemmistö on rokotettu kahteen kertaan.
Kyllä todella fyysistä työtä tehdään maski päässä muuallakin, kuin hoitoalalla (toki ei varmaankaan muualla ihan tuollaisissa saunaolosuhteissa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli siellä on toikin,onneksi lähdin hoitoalalta.
Jos et pysty maski päässä työskentelemään niin ei Kait se auta kuin hakea saikkua.Maskeja käytetään nyt ihan kaikilla työpaikoilla, ei pelkästään hoitoalalla.
Muilla aloilla tuskin tarvitsee tehdä niin fyysisiä juttuja kuin hoitoalalla vai montako muuta työpaikkaa on jossa käydään maski naamassa,"sadetakissa",kumihanskoissa,kumppareissa ja maskit päällä pesemässä ihmisiä pahimmillaan saunassa?
No kun ne syostuu ihan kaikkeen, ja lopulta itsekin alkaa perustella kaikki älyttömyydet järkevikdi ratkaisuiksi. Nämä ihmiset tekee mukisematta ihan kaiken, mitä joku käskee. Saunotusta suojavaatteet päällä kymppareissa 30 asteen helteessä saunassa...ei mitää järkee
Mä oon töissä varastolla ja meillä myös maskipakko, pois saa otta vain jos syö tai juo jotain. Täällä on muutenkin kuumaa ja hiostavaa, niin ton maskin kanssa on vielä hiostavampaa ja naama hikoaa siitä kohtaa missä maski. Sitten pitäis vielä hiki hatussa tehdä hommia.. Meillä ei edes mitään ylimääräisiä taukoja, vaikka on kuuma.
Visiiriin tarvitaan lääkärin todistus.
Msdkiakin pitää vaihtaa usein kun naama tosiaan hikoaa, onneksi maskeja saa vaihtaa vaikka viiden minuutin välein, työnantaja nekin kustantaa.
Jaahas, viestini sensuroitiin.
Olen käyttänyt maskia töissä 8h päivässä (miinus tauot) viimeiset 10 vuotta. Myös joka ikinen kesä helteiden aikaan, ja joka kesä ilmastointilaitteet ovat hajonneet, että en missään mukavan viileässä ole saanut olla. En näe tätä minkäänlaisena ongelmana, hankkikaa herkkäsielut isompia murheta, kuin joku maski jota ei tarvitse edes 24/7 käyttää.
Teen kotisiivouksia enimmäkseen iäkkäiden asiakkaiden luona ja maskia on pidettävä koko ajan päässä. Näillä helteillä sisälämpötilat huitelevat paikoin jopa lähellä kolmeakymmentä ja maskin kanssa tuntunut usein huimausta yms., mutta pitäisi pystyä yhtä tehokkaaseen työsuoritukseen ja samassa ajassa kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää visiiriä tai ostaa sen itse, työterveydestä tai esimieheltä lupa sen käyttöön.
Meillä visiiriä saa käyttää ainoastaan, jos on lääkärin todistus, että maskia ei voi käyttää lääketieteellisistä syistä. Ärsytys ei riitä. Ottaa päähän itseäkin.
Meillä visiiriä ei saa käyttää kuin tilanteessa, joissa työtehtävä sitä edellyttää. Eli siis roiskesuoja. Työterveydestä on kerrottu, että maskin käytölle ei ole mitään terveydellistä estettä. Maski ei aiheuta happivajetta eikä vaikeuta hengittämistä.
Ohjeet tulee HR:stä, mutta kukaan hooärräläinen ei ole katsomassa käyttääkö kukaan maskia vai ei. Ei käytä!
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, viestini sensuroitiin.
Olen käyttänyt maskia töissä 8h päivässä (miinus tauot) viimeiset 10 vuotta. Myös joka ikinen kesä helteiden aikaan, ja joka kesä ilmastointilaitteet ovat hajonneet, että en missään mukavan viileässä ole saanut olla. En näe tätä minkäänlaisena ongelmana, hankkikaa herkkäsielut isompia murheta, kuin joku maski jota ei tarvitse edes 24/7 käyttää.
Anna mä arvaan, naisvaltaisella alalla? Tai teillä ei ole toimivaa ammattiliittotoimintaa?
No eiköhän esim. sydänoireista sairauslomaa saa. Keväämmällä jo esim. vanhat kerrostalot oli yli 30 lämpimiä. Mitenköhän nyt, kun ennusteet tosiaan kertoo 33 astetta? Mene itse rappusia muutama kerros jossain yli 40 asteessa maski naamalla ja sen jälkeen hoida vanhusta 1,5h käynti. Maskia ei saa ottaa pois missään vaiheessa, eli esim. juominen ei onnistu. Tällaisia ne ohjeet ihan oikeasti on tällä hetkellä. Onneksi olen itse lomalla, muuten varmaan saikulla. Jotain rajaa oman terveyden kanssa leikkimiselläkin sentään on.