Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoiko lounaat ennen 60mk?

Vierailija
20.06.2021 |

Kuulemma euro ei ole kasvattanut hintoja.

Kommentit (1248)

Vierailija
1221/1248 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markoista luovuttiin vuonna 2002.

Miten voit verrata tämänpäivän hintaa yli 20 vuotta vanhaan hintatasoon missään asiassa? Vuonna 1980 92 oktaaninen bensiini maksoi 1,15 mk litra miten se nyt voi maksaa yli 2 euroa???? Voi jeesus miten tyhmä ihminen voi olla. Jos vaikka vertaisit lounaan hintaa 15 vuotta sitten olleeseen eurohintaiseen lounaaseen niin huomaisit, että lounaan hinnat eivät ole muuttuneet käytännössä lainkaan.

Mutta mitenkäs tuollainen sodan käynyt jermu sen käsittäisi.. ei ole olemassa mitään markkaa joten sen arvoa emme tiedä. Voinet verrata sitä suoraan ruotsin kruunuun ja kruunun kurssiin. Se voisi olla aika lähellä oikeaa markan arvoa. 

Vierailija
1222/1248 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro ei ole kasvattanut hintoja vaan aika, inflaatio, maailman hintatasojen nousu, kohonneet palkat,kuljetuskustannusten nousu,raaka-ainehintojen nousu, ym monet asiat. Tämä sama koskee jokaista maailman valuuttaa.

Miten on käynyt esimerkiksi ruplalle? Ruplan arvo on laskenut ja tuotteiden hinnat ovat pysyneet samoina. Silti niistä on maksettava enemmän ruplia kuin ennen. Olisiko kannattanut jatkaa opintoja vielä ala-asteen vitosluokkaa pidemmälle?  Näitä asioita käsiteltiin kutosluokalla , mutta taisit silloin olla täyttänyt jo 18 niin päätit lopettaa koulunkäynnin ja siirtyä valtion yhtiö KeLa oy:n palkkalistoille? Onnea valitsemallasi uralla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1248 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Big Carolina-hampurilainen maksoi 15 markkaa tarjouksessa Carrolsissa 90-luvulla.

Vierailija
1224/1248 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkähän mulla olis sellanen ajatus että halvan talon sai tyyliin 150000 markalla :O Jossain vaiheessa lähiökolmion vuokra oli mulla noin 1600 mk. Ennen vuosituhannen vaihdetta.

Vierailija
1225/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se rauhoittavaa kun tili tuli ja tilillä oli aina rahaa. Minusta ruoka oli yhdessä vaiheessa tosi edullista, rahaa riitti kaikkeen kivan tekemiseen, harrastuksiin ja matkoihin. Mk aika oli tältä osin hyvää aikaa

Vierailija
1226/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markoista luovuttiin vuonna 2002.

Miten voit verrata tämänpäivän hintaa yli 20 vuotta vanhaan hintatasoon missään asiassa? Vuonna 1980 92 oktaaninen bensiini maksoi 1,15 mk litra miten se nyt voi maksaa yli 2 euroa???? Voi jeesus miten tyhmä ihminen voi olla. Jos vaikka vertaisit lounaan hintaa 15 vuotta sitten olleeseen eurohintaiseen lounaaseen niin huomaisit, että lounaan hinnat eivät ole muuttuneet käytännössä lainkaan.

Mutta mitenkäs tuollainen sodan käynyt jermu sen käsittäisi.. ei ole olemassa mitään markkaa joten sen arvoa emme tiedä. Voinet verrata sitä suoraan ruotsin kruunuun ja kruunun kurssiin. Se voisi olla aika lähellä oikeaa markan arvoa. 

Mikäs kanapersetukka tai salikallu siellä nyt oikein mussutaa?

Tämän päivän hinnat verrataan 20 vuoden taakse rahanarvonmuuntimella, jonka löydät tilastokeskuksen sivuilta. Se on ihan helppoa matematiikkaa se vertailu. Saattaa se tietysti monimutkaiselta tuntua jos ei ole muuta kuin LM-askin hintaa peruskoulun jälkeen laskenut.

Vierailija
1227/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hinnat ovat euroaikaan karanneet käsistä. Muistan kun olin itse lukiossa ja sain vanhemmilta rahaa 10 markkaa viikossa. Siis hiukan yli 1,50 euroa. Itselläni on jäljellä vielä kotona lahjanauharullia, jotka kaivan esiin aina jouluna paketoimista varten. Siis sellaisia isoja rullia, ei niitä pieniä, mitä saa ostaa eurolla tai jotain paketoimista varten. Rullissa on hinta 2,5 markkaa. Muistan myös sen kun meille ostettiin lapsina 10 markalla T-paitoja. Niitä sai sillä rahalla aina kolme T-paitaa. 

Vierailija
1228/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkealla tasolla on suomalaisten taloustietojen ja -taitojen tila. Tätä ketjua lukiessa sen hyvin huomaa. Voi hyvä luoja, tämän päivän hintoja verrataan johonkin 70-luvun hintoihin, 2002 vuoden valuuttakursseilla...

Vierailija
1229/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utin ABC.llä maksoi viimeisinä markka-aikoina iso kahvi + munavoipiirakka 21 markkaa.

Vierailija
1230/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lounaat ruokajuomineen maksoi 90-luvulla noin 1000 markkaa. Nykyään lounas ruokajuomineen maksaa noin 14 euroa. Jotain hyötyä paskaksi menneestä maksasta.

Vierailija
1231/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin puolessavälissä pannupitsa maksoi noin 20 markkaa. Söin sellaisen säännöllisesti, joten hinta on jäänyt mieleen. 

Sisäänpääsy Puuhamaahan maksoi 45 markkaa. 

Vierailija
1232/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että hinnat tuntuvat kovasti nousseen johtuu siitä, että vertailemme nykyaikaa aikaan, jolloin vielä maksettiin palkkaa. Oli palkkataulukot ja vähimmäispalkat. Nykyään kun kaikki ovat koulutettuja, se ei johtanutkaan siihen, että kaikki tienaavat paremmin, vaan päinvastoin.

Oma viimeinen markka-ajan palkkani oli 22 000 mk ja jotain hiluja/satasia päälle. Olen ylioppilasmerkonomi, mutta pääsin 90-luvun lopulla hyviin hommiin. Sen jälkeen palkka vielä pariin kertaan on euroaikaan noussut, mutta käytännössä juurikaan ei. Olen siitä oikeastaan tyytyväinen, sillä edellisessä YT-neuvottelussa lähtivät lähes kaikki ikäiseni ihmiset, joilla oli minua parempi palkka.

Tiedostan, että olen viimeistä sukupolvea laatuani: hommia sentään löytyi, vaikka ysärillä lamakin iski ja oli mahdollisuus ahkeruudella edetä. Nykyäänhän se on ihan sama, miten työsi teet, aivan muilla tavoilla sinua siellä arvostellaan. Kämppä tuli ostettua, sillä tuo oli niin hyvä palkka, että lainaa sai heittämällä. Ja halpoja kämppiä ysärin laman jälkeen.

Näitä asioita ei vaan ihmiset oikein tykkää muistella, koska se tarkoittaisi sen myöntämistä, että aivan kuten sukupolvet meitä ennen, mekin olemme päässeet helpommalla taloudellisesti kuin nykysukupolvet.

Vierailija
1233/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 luvun taitteessa 10mk:lla sai 3 litraa bensaa.

90-luvun alussa opiskelijalounas n.5mk, oliskohan ollut muilta 10mk. 

työpaikalla lounas 7 vuotta sitten reilu 6€, nyt 9€. 2000-luvulla 5€. Kyllä suurin nousu on tapahtunut viimeisten vuosien aikana. 

Vierailija
1234/1248 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2000 mulla oli palkkana noin 13500 markkaa.

Vierailija
1235/1248 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla aloilla palkat laaha pahasti perässä. Valmistuin vuonna 2000.

Ensimmäisessä työpaikassa aloituspalkka 2400e. Siitä riitti mukavaan elämään, asunnon ostoon ja matkusteluun.

Nyt, 23 vuotta myöhemmin saman alan juuri valmistuneet saavat saman aloituspalkan jolla juuri ja juuri tulee toimeen nykypäivänä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
1236/1248 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-90 luvun taitteessa 10mk:lla sai 3 litraa bensaa.

90-luvun alussa opiskelijalounas n.5mk, oliskohan ollut muilta 10mk. 

työpaikalla lounas 7 vuotta sitten reilu 6€, nyt 9€. 2000-luvulla 5€. Kyllä suurin nousu on tapahtunut viimeisten vuosien aikana. 

Kerrottiinko peruskoulussa, mitä on inflaatio?

Vierailija
1237/1248 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitenkähän mulla olis sellanen ajatus että halvan talon sai tyyliin 150000 markalla :O Jossain vaiheessa lähiökolmion vuokra oli mulla noin 1600 mk. Ennen vuosituhannen vaihdetta.

Muutin Helsinkiin 90-luvun lopussa. Minkäänlaista yksiötäkään ei saanut alle 2000 markan. Kannattaa muistaa, että rahan arvo ei ollut silloin sama koska inflaatio.

Laitosapulaisen työehtosopimuksen mukainen kuukausipalkka oli reilu 6000 markkaa brutto. Kuinka moni saa nykyään täysipäisestä työstä 1000 euroa brutto?

Vierailija
1238/1248 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Helsinkiin 90-luvun lopussa. Minkäänlaista yksiötäkään ei saanut alle 2000 markan. Kannattaa muistaa, että rahan arvo ei ollut silloin sama koska inflaatio.

Laitosapulaisen työehtosopimuksen mukainen kuukausipalkka oli reilu 6000 markkaa brutto. Kuinka moni saa nykyään täysipäisestä työstä 1000 euroa brutto?

Ja puhun siis vuokrasta...

Vierailija
1239/1248 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te hyvänen aika sentään voi suoraan verrata yli kahdenkymmenen vuoden takaisia markkahintoja tämän päivän eurohintoihin! Kymmeniä eri tekijöitä täytyy ottaa huomioon, ennen kuin voi verrata vuosikymmenten taa ja toiseen valuuttaan.

Vierailija
1240/1248 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli se rauhoittavaa kun tili tuli ja tilillä oli aina rahaa. Minusta ruoka oli yhdessä vaiheessa tosi edullista, rahaa riitti kaikkeen kivan tekemiseen, harrastuksiin ja matkoihin. Mk aika oli tältä osin hyvää aikaa

Tosiasiassa ruuan osuus kotitalouksien menoista on nykyään alempana kuin 90- ja varsinkin 80-luvulla.

Koko 2000-luvun se on ollut suurinpiirtein 12%, kun se vielä 90-luvun alkupuolella oli noin 17% ja 80-luvulla 20%.

Jotakin kummallista tapahtui 1995, mikä laski kotitalouksien ruokamenoja selvästi, eikä se ollut jääkiekon MM-kulta.

Sensijaan asumiskulut ovat kasvaneet huomattavasti - 80-luvulla kotitalouksien menoista vain alle 20% kului asumiseen, mutta 90-luvun laman aikoihin asumiskulujen osuus hyppäsi 25% tuntumaan ja 2010 jälkeen on pikkuhiljaa noustu 25%:sta yli 30%:iin.