Maksoiko lounaat ennen 60mk?
Kommentit (1248)
Videopelit maksoivat ysärillä reilu 400mk joka nyhyrahaan muutettuna vastannee noin 120e summaa. Nyt pelit maksavat vain 50-60e. Euro on siis laskenut hintoja!
Joulukuussa 2000 Alepassa Coca Colan 0.5litran pullo maksoi 4,50markkaa ja päivää myöhemmin euron kolkutellessa ovea sen hinta oli noussut 1,50€..Oluttuoppi maksoi vuonna 1990 Helsingin Hesperian yökerhossa 35markkaa,kun samaan aikaan kaupungin keskustassa maksoi 20markkaa ja sivummalla jangusta 10-15markkaa.Pizza maksoi normaalisti 20-25markkaa.Lounaat olivat normaalisti hinnaltaan 30-36markkaa.Leppävaaran Maxi-Marketissa kahvi ja pulla maksoi 4.50markkaa,kun Sociksessa siitä sai pulittaa 13markkaa..Kallion kaupunginosassa toimi uskovaisten ylläpitämä asunnonvälitys ja jota piti vanhempi pariskunta.Välityspalkkio heillä oli 300markkaa ja jos asunnonhakija ei syystä tai toisesta pitänyt etsimästään kohteesta sai hän 100markkaa takaisin(!).Rakennusmaalarin koko puku haalari maksoi 50markkaa .Nyt sillä on hintaa 109-180€😬🙄🥵
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkani vuonna 1999 oli 10 000 markkaa. Nyt 30 000 markkaa. Paska palkka se on kun ahne sosialisti verottaa melkein puolet...
Ei ymmärretä, että palkkojen nousu on aina bruttonousua, josta menee verot ja kulut suhteessa palkan määrään. Hintojen nousu on aina nettoa.. Markka-aikana mm. 90 luvun lopussa ainakin oma verotukseni oli pienemmästä palksta kovempi mitä isommasta tänä päivänä.
Suurimpana ostovoiman syöjänä on asuntojen hinnat. Mm. asuntojen hinnat ovat moninkertaistuneet ja jos mennään tarpeeksi taaksepäin, niin hinnan voi muuntaa suoraan markoista euroiksi esim. 115 000mk rivari maksaa tänäpäivänä 115 000€. Oma nettopalkkani ja ostovoimani on kasvanut n.65% reilussa 20 vuodessa (jätetty pois alkuvuosien selkeästi pienempi palkka).
Sitten taas tarkennus minä vuonna rivari maksoi 115 000mk ja missä kaupungissa? Ja nykyään vastaava muka olisi 115 000€. Itse muistan vuodelta -85, että rivari maksoi 330 000mk ja nykyään vastaava on 220 000€. Kyseessä keskisuuri kaupunki Helsingistä 50km.
125000mk kolmio vuonna 1982.
Samassa talossa vastaava asunto nyt 89000€.Reaalihinta noussut noin 70%
No onhan tuossa kulunut lähes 40 vuotta aikaakin. Mitähän maksoi vastaava kämppä siiten 40 vuotta tuosta taaksepäin, eli joskus 40-luvulla? Tai eihän silloin vastaavia asuntoja edes ollut, mutta suhteessa siis.
Ajasta ja hinnoistahan nimenomaan on kyse. Tuo asunto oli tuolloin 7 vuotta vanha. Nyt saman kokoinen ja ikäinen asunto maksaa yli 200 000€ eli noin nelinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan ollu joku hamppariateria grillissä sellaset 20-30 mk joskus ysärin alussa. Muistan ostaneeni 1,5 litraa kolaa ja jonkun sipsipussin silleen, että kymppi riitti sellaseen aikaan kun tuli X-Filesiä.
X-filesia tehtiin 9 kautta eli liki vuosikymmenen ajan. Kyllä siinä muuttui moni muukin asia kuin hinnat. Esim alkupään jaksoissa agenteilla ei ollut edes kännyköitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mitään kunnollista lounasta 60 markalla saanut. Jotain pieni- ja keskituloisten kuraa ehkä.
Meidän työpaikan ruokalassa lounas maksoi jotain 30mk ja siellä kävivät myös ylemmät toimihenkilöt eli kovapalkkaisin porukka.
Itse olin vielä kesäharjoittelija, niin söin omia eväitä, kun ei ollut moiseen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun jokaisesta eurosta lahtee vuosittain joku 10% savuna ilmaan.
Yritätkö väittää, että inflaatio on nyt 10% 😂
Vierailija kirjoitti:
Palkat oli 2000 markkaa
-muistan kun olin toimistohommissa 1985-1988 niin kyllä palkat bruttona pyörivät silloin jossain 5000 - 6000 markan kieppeissä
-ja banaanikilo maksoi 1,95 mk nyt euroissa samoissa hinnoissa
-ajokortin kun hommasin -79 niin bensalitra maksoi pari markkaa ja niinhän tuo nytkin tekee sen pari euroa
-isälläni oli autona Ford Consul (vm -73) ja se maksoi silloin uutena 30 000 ja eikä ole montakaan vuotta -ennen näitä hybridvouhotuksia- kun vastaavan Ford Mondeon sai samaten 30 000 -tosin €uroissa kun Consul oli markoissa ;-)
-eli aika monet tuotteet maksavat nykyisin euroissa saman verran mitä ne aikoinaan olivat markoissa, tosin palkoissa ei olla menty ihan samalla kertoimella että tuo ammoinen 5000 mk olisikin muuttunut 5000 €:ksi
Heze69 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat oli 2000 markkaa
-muistan kun olin toimistohommissa 1985-1988 niin kyllä palkat bruttona pyörivät silloin jossain 5000 - 6000 markan kieppeissä
-ja banaanikilo maksoi 1,95 mk nyt euroissa samoissa hinnoissa
Banaanin keskihinta oli n. 7 mk kautta maan..
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/162072/xhin_1992_2_dig.pdf?…
Vierailija kirjoitti:
No minulla oli 40mk lounareita joskus vuonna 2002. 🙄
Ymmärtänet että siitä on muutama vuosi.
Rahanarvolaskurin mukaan tuo on 8,7€
Nyt pitäisi vielä muistaa saiko tuolla lounarilla ravintolan nykyään 12-13€ maksavan pöperön vai työmaaruokalan lounaan joka esim. meillä maksaa 9,90€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun jokaisesta eurosta lahtee vuosittain joku 10% savuna ilmaan.
Yritätkö väittää, että inflaatio on nyt 10% 😂
Itse asiassa koettu inflaatio voi olla vähintään tuota luokkaa jos valtaosa tuloistasi kuluu asumiseen ja energiaan/liikkumiseen pk-seudulla.
Yritäpä säästää rahaa asunnon ostoon pk-seudulla niin vuoden ankaran säästämisen jälkeen sinulla on varaa enää 20% pienempään luukkuun kuin vuosi sitten.
Virallinen inflaatiokori on puhdasta sumutusta koska se ei mittaa todellisen ruokakunnan kuten vaikka Helsingissä asuvan ja asumisensa itse kovan rahan asunnossa maksavan perheen *) kokemaa menojen kasvua.
*) ok, tällaisia ei Helsinkiin ole muuttanut enää 2000-luvulla mutta kyseessä oli siis teoreettinen esimerkki.
Mun palkka oli ysärillä 1500mk/kk.
Nyt 2500e. On siinä jotain tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Palkat eivät ole nousseet samassa suhteessa lounaiden hintoihin.
Totta. Palkat ovat nousseet paljon enemmän kuin lounaiden hinnat.
Kaverin synttärilahja ostettiin 20-30 mk arvoinen, ja sillä sai kelvon lahjan. Nyt lahja on usein yli 20 euroa, ja 120 markan lahja ei olisi tullut kuuloonkaan tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin synttärilahja ostettiin 20-30 mk arvoinen, ja sillä sai kelvon lahjan. Nyt lahja on usein yli 20 euroa, ja 120 markan lahja ei olisi tullut kuuloonkaan tuolloin.
Ja vuosi, jolloin kaverille ostettiin 20-30 markan synttärilahja, oli mikä?
Koko markka-ajan mittaisessa historiasta ei löydy niin matalan inflaation ajanjaksoa, mitä nyt euron käyttöönoton jälkeen on nähty. Vuosina 2002-2020 on keskimääräinen inflaatio ollut 1,3%. Markka-aikana paljon korkeampi, esim. 1984-2002 noin 3%/vuosi.
Lounas maksoi ennen tosiaankin 60 mk joka paikassa.
Gramma pilveä maksoi 50mk, ja euron tullessa hinta nousi 10e (~60mk).
Nykyisin gramma huutaa 20e, vaikka tarjontaa (myös kysyntää, tosin), on paljon enemmän.
Onneksi ei ole pakko lukea tällaisia rasittavia viestiketjuja, joissa palikat vain sössöttää omia mihinkään perustumattomia mielipiteitään.
Aloittajakin on saanut puristettua jonkun aivan älyvapaan kysymyksen "maksoiko lounaat ennen 60mk?" Ennen, milloin ennen? 1800-luvulla Suomessa käytettiin ruplia, joten lounaat eivät maksaneet 60 mk. Vuonna 5000 eKs ei ollut rahaa, lounaat maksettiin perseellä tai oravannahoilla. 10 000 eKs ei ollut lounaita. Porukka keräsi metsästä marjoja päivät pitkät ja söi kaarnaa.
S
Kusari kirjoitti:
Onneksi ei ole pakko lukea tällaisia rasittavia viestiketjuja, joissa palikat vain sössöttää omia mihinkään perustumattomia mielipiteitään.
Aloittajakin on saanut puristettua jonkun aivan älyvapaan kysymyksen "maksoiko lounaat ennen 60mk?" Ennen, milloin ennen? 1800-luvulla Suomessa käytettiin ruplia, joten lounaat eivät maksaneet 60 mk. Vuonna 5000 eKs ei ollut rahaa, lounaat maksettiin perseellä tai oravannahoilla. 10 000 eKs ei ollut lounaita. Porukka keräsi metsästä marjoja päivät pitkät ja söi kaarnaa.
S
Luit ihan vapaaehtoisesti, siis?
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka oli ysärillä 1500mk/kk.
Nyt 2500e. On siinä jotain tapahtunut.
En tiedä missä hanttihommissa olet ollut mutta mun palkka oli ysärillä siinä 11000-12000 mk eikä palkkani ollut mikään kummoinen, keskipalkka oli jossain l'hempänä 15000mk.
Varmaan joskus maksoikin. -91, kun aloitin LTKK:ssa, keskioluttuoppi (joka oli Lappeenrannassa ihan uusi juttu) maksoi 20-25 mk.
Joku väitti 2001 huoltoasemalounaan maksaneen 18 mk. Itse olin -89 lukion jälkeen töissä ja kävin usein läheisellä Shellillä syömässä leikkeen hintaan 32 mk. Tuskin yli kymmenen vuotta myöhemmin mitään ruokaa sai puolella hinnalla tuosta.