Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoiko lounaat ennen 60mk?

Vierailija
20.06.2021 |

Kuulemma euro ei ole kasvattanut hintoja.

Kommentit (1248)

Vierailija
521/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V… 1990 maksoi kahvi tienvarsibaarissa 1,80 penniä. Rekkakuski sai palkkaa markan/km. Eli kahden kilometrin ajamisella ansaitsi tuon kavin.

V…2021 maksaa kahvi tienvarsibaarissa 2,30 euroa. Sama henkilö ansaitsee 0,20 €/km. Siis ajaa pitää 12 km saadakseen ostettua taukokahvinsa.

Vierailija
522/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi drinkki maksoi yökerhossa 15 markkaa. Lahdessa.

Tarkoittanet drinkillä keskaripulloa ja yökerholla lähiöbaaria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -89 olin toimistotehtävissä valtiolla, jossa oli siihen aikaan kehnot palkat yksityisiin yrityksiin verrattuna. Palkkani oli 9800 mk/kk.

Mitä toimistoduunia teit? Meillä Valmetilla pikkukaupungissa oli hieman yli puolet tuosta monella. Esim reskontra, puhelinvaihde, piirustuskopiointi, dokumentointi, osastosihteeri.

Toimistotyö on kovin lavea ilmaus. Toimistotöissähän ne inssit ja päällikötkin toki.

Mä olin elämäni ekassa kesätyössä. Sitä ei tietysti kuulukaan verrata mihinkään. Mutta käsittelin muiden palkkatietoja, on siksi jäänyt mieleen noita lukuja jonkin verran.

Mä tein palkanlaskentaa 90-luvun alussa metalliteollisuuden firmassa, kk-palkka oli työnsä osaavalle henkilölle luokkaa 6000 mk/kk. Eli "nykyrahassa" 1000 €. Ihan ei tällä summalla tänä päivänä saa osaavaa tyyppiä töihin.

Rahanarvolaskuri 90-luvun alun 6000 markalle arvoksi nykyrahassa yli 1500€.

Vierailija
524/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -89 olin toimistotehtävissä valtiolla, jossa oli siihen aikaan kehnot palkat yksityisiin yrityksiin verrattuna. Palkkani oli 9800 mk/kk.

Mitä toimistoduunia teit? Meillä Valmetilla pikkukaupungissa oli hieman yli puolet tuosta monella. Esim reskontra, puhelinvaihde, piirustuskopiointi, dokumentointi, osastosihteeri.

Toimistotyö on kovin lavea ilmaus. Toimistotöissähän ne inssit ja päällikötkin toki.

Mä olin elämäni ekassa kesätyössä. Sitä ei tietysti kuulukaan verrata mihinkään. Mutta käsittelin muiden palkkatietoja, on siksi jäänyt mieleen noita lukuja jonkin verran.

Mä tein palkanlaskentaa 90-luvun alussa metalliteollisuuden firmassa, kk-palkka oli työnsä osaavalle henkilölle luokkaa 6000 mk/kk. Eli "nykyrahassa" 1000 €. Ihan ei tällä summalla tänä päivänä saa osaavaa tyyppiä töihin.

Kuinka moni ammattilainen saa nykyään 1500 euroa kuussa palkkaa? Suomalaisten mediaanipalkka on nykyään tuplasti suurempi.

Vierailija
525/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ammattilainen saa nykyään 1500 euroa kuussa palkkaa? Suomalaisten mediaanipalkka on nykyään tuplasti suurempi.

Korjasin vain tuon kirjoittajan väitteen, että 90-luvun alun 6000mk olisi nykyrahassa vain 1000€.

Vierailija
526/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjasin vain tuon kirjoittajan väitteen, että 90-luvun alun 6000mk olisi nykyrahassa vain 1000€.

Ei mitkään muutkaan summat ole arvoltaan verrattavissa inflaation vuoksi vaan pitää ottaa huomioon inflaatio. Palkkojen suhteen on kuitenkin tapahtunut selvä kasvu inflaatio huomioidenkin. Nykyään palkat ovat suurempia.

Vierailija
527/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkani vuonna 1999 oli 10 000 markkaa. Nyt 30 000 markkaa. Paska palkka se on kun ahne sosialisti verottaa melkein puolet...

Ei ymmärretä, että palkkojen nousu on aina bruttonousua, josta menee verot ja kulut suhteessa palkan määrään. Hintojen nousu on aina nettoa.. Markka-aikana mm. 90 luvun lopussa ainakin oma verotukseni oli pienemmästä palksta kovempi mitä isommasta tänä päivänä.

Suurimpana ostovoiman syöjänä on asuntojen hinnat. Mm. asuntojen hinnat ovat moninkertaistuneet ja jos mennään tarpeeksi taaksepäin, niin hinnan voi muuntaa suoraan markoista euroiksi esim. 115 000mk rivari maksaa tänäpäivänä 115 000€. Oma nettopalkkani ja ostovoimani on kasvanut n.65% reilussa 20 vuodessa (jätetty pois alkuvuosien selkeästi pienempi palkka).

Sitten taas tarkennus minä vuonna rivari maksoi 115 000mk ja missä kaupungissa? Ja nykyään vastaava muka olisi 115 000€. Itse muistan vuodelta -85, että rivari maksoi 330 000mk ja nykyään vastaava on 220 000€. Kyseessä keskisuuri kaupunki Helsingistä 50km.

125000mk kolmio vuonna 1982.

Samassa talossa vastaava asunto nyt 89000€.

Reaalihinta noussut noin 70%

No onhan tuossa kulunut lähes 40 vuotta aikaakin. Mitähän maksoi vastaava kämppä siiten 40 vuotta tuosta taaksepäin, eli joskus 40-luvulla? Tai eihän silloin vastaavia asuntoja edes ollut, mutta suhteessa siis.

Vierailija
528/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tämän 197 alussa meillä vaikutti sellainen ilmiö jota kutsutaan inflaatioksi. Eli rahan arvon aleneminen. Eli ei ole enää vuosiin vastannut euro sitä 6 markkaa, mihin se aikanaan vaihdettiin.

Huom. Inflaatio ei edelleenkään ole kuollut, vaan on se nukkuu, mutta ennusteiden mukaan se herää mahdollisesti jo keväällä 2022, mutta viimeistään 2023. Ja kun se herää, se voi olla hyvin hyvin nälkäinen.[/quote

V. 2002 euro vastasi v. 1975 markkaa. Siinä välissä oli inflaatiota, sittemmin ei. Kohta kyllä taas, totta kirjoitit.

Vierailija
529/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

orja kirjoitti:

Sähkö se vasta onkin kallistunu, 90 luvulla sähkö oli melkein ilmaista, nyt ihan törkeen kallista, samaan aikaan johtajat tienaa miljoonia ja sijoittajat elää bonuksilla ex valtion yhtiöissä, EU mahdollisti kaiken

köyhille tarjolla on vain velkaa

Sijoittavat tienaavat osinkoja ja arvonnousua, bonuksia ja provisioita saavat palkkatyöläiset.

Vierailija
530/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat oli 2000-4000 markkaa. Ja porhoilla 10.000 markkaa

Kymppitonni kuussa oli melko normaalia.

Kymppitonni kuussa, eli 2002 kurssilla rapiat 1600 euroa kuussa. Onko tuo mielestäsi nykyään normaali palkka? 

Vierailija
531/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan ollu joku hamppariateria grillissä sellaset 20-30 mk joskus ysärin alussa. Muistan ostaneeni 1,5 litraa kolaa ja jonkun sipsipussin silleen, että kymppi riitti sellaseen aikaan kun tuli X-Filesiä.

Vierailija
532/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta lehti maksoi 150 mk 1950-luvulla.

Eikä hoitajan bruttopalkka todellakaan ollut kymmenentuhatta markkaa.

Rahan arvo on aina suhteessa elettyyn aikaan, ei menneeseen.

Milloinkahan ihmiskunta lopettaa uskomisen rahaan? Onko raha ikuisin uskonto?

Vierailija
533/1248 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta juuri ennen euron tuloa, niin joissain paikoissa hesassa makso ihan sikana lounas. Ei ollut enää varaa käydä niissä syömässä.

Vierailija
534/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka-ajasta on 20 vuotta ja inflaatio on joitakin prosentteja vuositasolla keskimäärin. AP on talousnero.

Vierailija
535/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mitään kunnollista lounasta 60 markalla saanut. Jotain pieni- ja keskituloisten kuraa ehkä.

Vierailija
536/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuron sai huoltsikalta 1 markalla, sitten se muuttui päivässä 1 euroksi. Mcdonaldsilta sai 100 markalla perheaterian 2 bic mac, 2 hampparia, 4 ranskikset ja 4 sundae jätskiä.

Nykyään?

Pelkät jätsikit maksavat tuosta setistä kymmenen euroa. Bic mac ateriat ehkä 8e kappale ja lasten ateria ehkä 6e kappale. Eli aika lähelle 40€ koko setti. 

Lasten ateriat on kyllä 4 euron pintaan ja jätski 1,5€

Vierailija
537/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen juustohampurilainen mäkkärissä maksoi 10 markkaa nyt euron. Eli halpaa on.

Vierailija
538/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset markka-ajan kaljatuopit stadissa olivat 25-30 markan luokkaa. Ja kun markoista on jo liki 20 vuotta, niin ei nuo reaalisesti ole kovin paljon nousseet. Mitä lie ovat 8 euron paikkeilla. En enää jaksa juoda niin paljon olutta kuin ennen, joten mulla muutos on kotiinpäin. Lounaskuppiloiden määrä on kasvanut tuon aikaisesta ajasta määrissä kiitos monen moisten maahan muuttaneiden yrittäjien, jonka ansiosta ulkoruokinta (lounas lounasravintolassa) on jokseenkin saman hintaista kuin verotusarvo aterialle työmaan omassa ravintolassa. Tässä suhteessa lounaat ovat halventuneet.

Ruokahan on halventunut monessa vaiheessa. EU-liittymän jälkeen monissa tuotteissa tapahtui "yhden yön" alenema. Saksalaisen ketjun tultua kilpasille K- ja S-kauppojen duopoliin tapahtui aika joutuisasti hinnan alennukset, jotka jäivät päälle ainakin S-kaupoissa. Varakkaammat käyvät K-kaupassa paremman valikoiman ja premiumhintojen äärellä.

Vierailija
539/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinsevaanon kirjoitti:

Vaihtokurssi oli kyllä alkuun 6:1, mutta ihmisen psykologiasta johtuen se oli jo muutaman vuoden kuluttua 1:1. Kahvi ja pulla maksoi kaksi Markkaa ja sitten se olikin jo kohta kaksi €. Turha sitten puhua inflaatiosta se on ollut pieni koko ajan niin kuin jokainen tietää. Hintoihin vaan pumpattiin ilmaa.

Jos ei joitakin sisäänvetotarjouksia lasketa, kahvi ja pulla on maksanut kaksi markkaa joskus 1960- tai 1970-luvulla.

Vierailija
540/1248 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terminator kirjoitti:

85 kun aloitin autoilun, bensa makso jotain 2,50 mk. Sama litku maksaa tänään 1,80 Euroa. Siis sama aine on ainakin 4 kertaa kalliimpaa euroaikana vaikka tuote on tismalleen samaa.

Ja tämä on EU:n syytä

Kaikki muukin on kallistunut, sokeet vaan hyväksyy kaiken kun Marin aivopesee ja linkoaa valheita

Marinilla ei ole mitään tekemistä EU:hun liittymisen kanssa.

On voinut kansanäänestyksessä äänestää puolesta, jos on vielä ollut äänestysiässä.