Maksoiko lounaat ennen 60mk?
Kommentit (1248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2001 vuoden lopulla lounas huoltsikalla oli 18 markkaa ja keväällä 2002 huoltsikkalounas oli 10 euroa.
Sinänsä hyvä, ettei hinnat ole hirveästi siitä nousseet tuolta osin.
Euroon siirtyessä hinnat nousivat ja raskaasti, tilastot valehtelevat.
Lähinnä sinä valehtelet.
No minä olen sentään elänyt 2001.
Riippuu siitä tarkoitatko lounasta esimerkiksi vuonna 2001 vai ehkä 1953. Aika moinen ero on noiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä mänttejä, jotka kuvittelevat, että markka olisi estänyt hintojen nousun.
Sinä olet mäntti, joka vääristaa toisen argumentin. Ei markka olisi estänyt hintojen nousun, mutta euro moninkertaisti aiemman todellisen inflaation.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2001 vuoden lopulla lounas huoltsikalla oli 18 markkaa ja keväällä 2002 huoltsikkalounas oli 10 euroa.
Lähinnä sinä valehtelet.
Et tällä planeetalla horinoinesi. Minä olin tuossa vaiheessa ollut työelämässä varmasti sinua pidempään, joten ihan ei mene moinen roska läpi.
Palkat oli 2000-4000 markkaa. Ja porhoilla 10.000 markkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä mänttejä, jotka kuvittelevat, että markka olisi estänyt hintojen nousun.
Sinä olet mäntti, joka vääristaa toisen argumentin. Ei markka olisi estänyt hintojen nousun, mutta euro moninkertaisti aiemman todellisen inflaation.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan osapäiväsiivoojilla oli noin huonot palkat.
Euro moninkertaisti monet hinnat. Toki kaikki ei mene yksi yhteen mutta ostovoima on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni kuussa oli melko normaalia.
Ei maksanut. Mutta palkat oli aivan jotain muuta. Mutta keskimäärin pienehköllä palkalla on saanut kokoajan n. 150 lounasta (brutto kuukausi palkan määrällä)..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni kuussa oli melko normaalia.
Näinpä. Äitini oli töissä verovirastossa, eikä tienannut mitenkään isoa palkkaa ja hänellä oli tuon reilun 10 000 markkaa kaikkine lisineen 90-luvun lopulla palkka
Vierailija kirjoitti:
Muistan elävästi kuinka ostin pizzan 25 markalla pizzakebab ravintolasta ja sen jälkeen ostin tuopin olutta 15 markalla.
Pizzakebab ravintolat oli euroaikaankin vielä pitkään todella halpoja. Monissa oli tarjous että kaikki ateriat vitosen. Nykyään nuo on syystä tai toisesta kalliita jo hampurilaisravintoloihinkin verrattuna
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä tarkoitatko lounasta esimerkiksi vuonna 2001 vai ehkä 1953. Aika moinen ero on noiden välillä.
Voivoi, kuule 1953 se markkamäärä oli paljon paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sinä valehtelet.
Et tällä planeetalla horinoinesi. Minä olin tuossa vaiheessa ollut työelämässä varmasti sinua pidempään, joten ihan ei mene moinen roska läpi.
Ehkäpä äitisi osti sinulle tuolloin ruuat, ja taitaapa ostaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, kuule 1953 se markkamäärä oli paljon paljon suurempi.
Voivoi, kun juuri tuo oli se minun pointtini :D Mutta hyvä kun oikein rautalangan kanssa sen avasit. Ei jää epäselvyyksiä kenellekään :)
Pullakahvit sai huotsikalta vitosella, siis markoilla. Yhdessä yössä hinta pompsahti yhteen euroon. Niin kävi monelle muullekin asialle. Joissakin tuotteissa vain korvattiin mk merkintä €:lla.
Nallekarkitkin maksoi muuten joskus pennin kappale.
Vierailija kirjoitti:
Pullakahvit sai huotsikalta vitosella, siis markoilla. Yhdessä yössä hinta pompsahti yhteen euroon. Niin kävi monelle muullekin asialle. Joissakin tuotteissa vain korvattiin mk merkintä €:lla.
Nallekarkitkin maksoi muuten joskus pennin kappale.
Malli esimerkki suorasta siirtymästä markoista euroihin oli Tiimarin hinnoittelu. Ensin sai 3 tuotetta markalla, euroihin siirryttyä ne samat 3 tuotetta sai eurolla. Eli hinta käytännössä kuusinkertaistui päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Lounas maksoi noin 30 markkaa. Kahvin ja pullan sai 5 markalla. Nyt kahvi ja pulla maksaa tuon 30 markkaa tai enemmän. Euro nosti ruoan hintaa, kahvilan hintoja, ravintolan hintoja, vaatteiden hintoja ihan kaiken.
Lounassetelin arvo oli kyllä aikoinaa 30 markkaa… mutta se oli vuonna 1990, ei juuri ennen euroon siirtymistä. Ihmeesti ihmiset tuppaavat unohtamaan, että hinnat nousivat jo ennen euroaikaa, eikä se lapsuuden hintataso ollut enää voimassa vuosituhannen vaihteessa.
Kun aloitin koulun, lasten bussilippu maksoi 20 penniä. Nyt se maksaa 1,5 euroa eli karkeasti muunnettuna 9 markkaa.
Lounas maksoi noin 30 markkaa. Kahvin ja pullan sai 5 markalla. Nyt kahvi ja pulla maksaa tuon 30 markkaa tai enemmän. Euro nosti ruoan hintaa, kahvilan hintoja, ravintolan hintoja, vaatteiden hintoja ihan kaiken.