Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SUURIMMAT työvirheet vanhustenhuollossa

Vierailija
13.06.2014 |

Omalle kohdalle sattunut työkaveri, joka "lukitsi" asukkaan huoneeseen eikä päästänyt ulos vaan seisoi oven edessä.

Lääkkeiden murskaaminen selvittämättä mitä siinä on. 

Lääkevirheistä ilmoittamatta Aihe. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 01:03"]En tiijä onko paha mut se että niit lääkkeit löytyy välil ties mistä eikä sit tiijetä kenen on..

[/quote]

Aina täytyy kattoa, että kukin ottaa lääkkeensä eikä ne joudu väärälle tielle. Onhan se tosi jees kun joku höppänä mummo löytää lattialta hänelle kuulumattoman sydänlääkkeen ja nappaa sen suuhun, verenpaineet romahtaa.. Not.

Vierailija
2/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava olla töissä yksityisellä puolella. Käytöstavat ovat avainasemassa. Työntekijä joka huutaisi voi vittu taasko paskaa olisi ihan takuuvarmasti viimeistä päiväänsä töissä.

Teitittelystä olen kyllä vähän sitä mieltä, ettei se ole mikään kunnioituksen mittari. Äänenpaino, eleet ja ilmeet sekä kuuntelu ovat ne tärkeät, pelkkä "te" ei riitä. Monesti olen kuullut sanaa käytettävän rutiininomaisesti, silti tunne keskusteluyhteydestä ja etenkin kunnioituksesta puuttuu kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:02"]Kehoitin pohtimaan omaa toimintaansa ja soitin apteekkiin kysyäkseni ohjeita mitä saa murskata ja mitä ei sekä kerroin sen heille.

Saatan olla työpaikan mulkku, mutta yritän pitää paikat turvallisina. Mutta teen myös itse virheitä ja se on inhimillistä.

Ap

[/quote]

Meillä joutuu murskata lääkkeet joillekin asukkaille, kaikki mitä lääkäri määrää. Enhän haluaisi heidän tukehtuvan. Kuinkas itse toimisit?

Vierailija
4/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:02"]Kehoitin pohtimaan omaa toimintaansa ja soitin apteekkiin kysyäkseni ohjeita mitä saa murskata ja mitä ei sekä kerroin sen heille.

Saatan olla työpaikan mulkku, mutta yritän pitää paikat turvallisina. Mutta teen myös itse virheitä ja se on inhimillistä.

Ap

[/quote]

Meillä joutuu murskata lääkkeet joillekin asukkaille, kaikki mitä lääkäri määrää. Enhän haluaisi heidän tukehtuvan. Kuinkas itse toimisit?

[/quote]

Talon lääkäri on määrännyt lääkkeet tietoisena siitä, että asukkaalle ne joutuu jauhamaan. Hänellä on siis vastuu eikä siinä tarvitse jokaisen yksittäisen hoitajan alkaa päteä. Minusta on epäinhimillistä yrittää antaa potilaalle kokonaisia lääkkeitä, jos hän ei pysty niitä nielemään. Joskus ne pyörivät koko ruokailun suussa ja lopulta pitää hanskat kädessä kaivaa ne sieltä pois. Ja lääke jää ottamatta.

T. Sh

Vierailija
5/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin yhen palvelutalossa asuvan vanhuksen kanssa ja kertoi että saa olla hyvin tarkkana että saa omat lääkkeet. Entäs ne jotka ei tajua tästä maailmasta mitään. Vetävät väärät lääkkeet naamaansa ja henki pois eikä kukaan ole vastuussa.

Vierailija
6/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:19"]

Juttelin yhen palvelutalossa asuvan vanhuksen kanssa ja kertoi että saa olla hyvin tarkkana että saa omat lääkkeet. Entäs ne jotka ei tajua tästä maailmasta mitään. Vetävät väärät lääkkeet naamaansa ja henki pois eikä kukaan ole vastuussa.

[/quote]

Ja suodatithan tämän vanhuksen jutut nyt varmasti. Moni on sitä mieltä ettei saa omia lääkkeitään, vaikka lääkkeet on ihan oikein jaettu. Dementian mukana tulee harhaluulot, tai sitten vanhus ei vain pysy mukana kun lääkitystä muutetaan. Toki virheitäkin sattuu, en sitä väitä. Mutta 90% näistä väitteistä on aivan turhia.

Vierailija
7/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan kyllä tuon ja tiedän etteivät jotkut pysty lääkkeitä nielemään.

En puhu yleisesti, vaan otsikossa tuli että kyse on virheistä eli tilanteeseen on liittynyt virhe ja tässä tapauksessa potilas, joka on pystynyt nielemään lääkkeet. Harmikseni en nähnyt tilannetta kuin vikan lusikallisen kohdalla.

Ymmärrän myös, että joillekin kuuluu murskata lääkkeet yms, mutta mielestäni pelkkä murskaaminen ilman mitään selvittelyjä on väärin.

Tuosta pharmacasta, olen sitä käyttänyt mutta asioissa mistä en tiennyt soitin apteekkiin. Tieto on luottevampi kuin itse netistä kaivettu, jos en pharmacasta löydä.

Keskustelussa oli muutenkin kyse virheistä ei minun toiminnastani, vaikka mielelläni keskustelen siitäkin osatakseni parantaa jatkossa toimintaani.

Ap

Vierailija
8/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta teitittelystä muuten. Kävin muutama päivä sitten kahdella uudella asiakkaalla. Mulle se teitittely on täysin luontevaa ja automaattista, kun tapaan vanhuksen ensimmästä kertaa, ja tietysti niin kauan että tehdään ne sinunkaupat. Ensimmäinen katseli, kun touhusin ja tein hommia, ja tietysti juttelin asiakkaan kanssa töitä tehdessäni. Yhtäkkiä hän totesi, että "Onpa mukavan kuuloista, kun nykyään vielä joku teitittelee!". Seuraava asiakas olikin aivan eri mieltä. "Minä olen minä, en mikään 'te'!". 

Mielipiteitä teitittelystä o erilaisia, mutta kuitenkin varmempi on teititiellä, vanhukset ei siitä loukkaannu, vaikka tykkäiivätkin mieluummin sinuttelusta.

Vierailija
9/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:57"]En ole alalla töissä, mutta omalle edesmenneelle isoäidilleni kävi todella ikävästi, kun kotihoitaja ei uskonut, että mummo on vielä täysjärkinen ja osaa ohjeistaa hoidossaan. Meni sitten jalkoja rasvatessaan hieromaan niitä, vaikka mummo ohjeisti kevyeen kosketukseen. Asenne oli kuitenkin, että hoitaja tietää paremmin ja hieronta tekee hyvää (ei ollut aiemmin käynyt mummoni luona) ja niinpä jalat runnoutui kauttaaltaan mustiksi ja paikoitellen turposi ja olivat todella kipeät pitkän aikaa. Sama hoitsu ei verenpainetta mitatessa tarkastanut, ettei painetta tule liikaa, josta seurauksena oli hauislihaksen katkeaminen.

En ymmärrä sitä, ettei kunnioiteta vanhusta eikä uskota sitä mitä hän omasta itsestään sanoi. Etenkin kun mummollani ei ollut mitään muistisairautta tms.

[/quote]

Enpä ole ikinä kuullut, että hauislihas katkeaisi verenpaineenmittauksen seurauksena.

[/quote]

Tässä tuli nyt oikein todistettua hoitohenkilökunnan nykyinen asenne. Mitään ei uskota, ellei itse olla kuultu tai nähty. Vaikka potilas kertoisi. Kummallinen asenne, jos lähtökohtana on että potilas valehtelee/puhuu höpöjä jostakin ihan tavallisesta asiasta. Yhdellä sukulaisellani tuli jalkaan avohaava kahdeksi vuodeksi, kun ei hoitotoimenpiteen aikana tehty yhtä pientä, potilaan pyytämää asiaa, joka oli täysin perusteltu, olisi ollut helposti toteutettavissa ja vienyt aikaa puoli minuuttia. Sukulainen sitten oli käytännössä kotinsa vanki kaksi vuotta. Ja paraneminenkin pitkittyi, kun taas sattui kohdalle hoitaja joka oli tietävinään asiat paremmin kuin potilas itse, hoiti väärin juuri umpeen saatua haavaa ja se haava aukesi taas moneksi kuukaudeksi. Inhoan näitä hoitoalan besserwissereitä, he saavat aikaan paljon vahinkoa potilaille.

Vierailija
10/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:57"]En ole alalla töissä, mutta omalle edesmenneelle isoäidilleni kävi todella ikävästi, kun kotihoitaja ei uskonut, että mummo on vielä täysjärkinen ja osaa ohjeistaa hoidossaan. Meni sitten jalkoja rasvatessaan hieromaan niitä, vaikka mummo ohjeisti kevyeen kosketukseen. Asenne oli kuitenkin, että hoitaja tietää paremmin ja hieronta tekee hyvää (ei ollut aiemmin käynyt mummoni luona) ja niinpä jalat runnoutui kauttaaltaan mustiksi ja paikoitellen turposi ja olivat todella kipeät pitkän aikaa. Sama hoitsu ei verenpainetta mitatessa tarkastanut, ettei painetta tule liikaa, josta seurauksena oli hauislihaksen katkeaminen.

En ymmärrä sitä, ettei kunnioiteta vanhusta eikä uskota sitä mitä hän omasta itsestään sanoi. Etenkin kun mummollani ei ollut mitään muistisairautta tms.

[/quote]

Enpä ole ikinä kuullut, että hauislihas katkeaisi verenpaineenmittauksen seurauksena.

[/quote]

Tässä tuli nyt oikein todistettua hoitohenkilökunnan nykyinen asenne. Mitään ei uskota, ellei itse olla kuultu tai nähty. Vaikka potilas kertoisi. Kummallinen asenne, jos lähtökohtana on että potilas valehtelee/puhuu höpöjä jostakin ihan tavallisesta asiasta. Yhdellä sukulaisellani tuli jalkaan avohaava kahdeksi vuodeksi, kun ei hoitotoimenpiteen aikana tehty yhtä pientä, potilaan pyytämää asiaa, joka oli täysin perusteltu, olisi ollut helposti toteutettavissa ja vienyt aikaa puoli minuuttia. Sukulainen sitten oli käytännössä kotinsa vanki kaksi vuotta. Ja paraneminenkin pitkittyi, kun taas sattui kohdalle hoitaja joka oli tietävinään asiat paremmin kuin potilas itse, hoiti väärin juuri umpeen saatua haavaa ja se haava aukesi taas moneksi kuukaudeksi. Inhoan näitä hoitoalan besserwissereitä, he saavat aikaan paljon vahinkoa potilaille.

[/quote]

Oikeastaan sinussa tulee hyvin esille potilaiden ja varsinkin juuri omaisten asenne, jos hoitaja ja tuskin kukaan muukaan  ei ole koskaan kuullut että ihmisen hauis katkeaa verenpaineenmittauksesta, on hän besserwisser. 

Ihmisten hoitaminen kun harvoin on sitä että kun teet näin homma on hyvä ja mummo paranee, vaan se mikä toimiin yhdeksällä voikin olla, ettei toimi kymmenellä. Suurin osa vanhuksista on moni sairaita ja yritetään löytää keskitietä missä olo olisi kohtalainen ja aina sitä ei löydy yrityksistä huolimatta. Sama pikku juttu joka paranee nuoremmalla buranalla voi tappaa hauraan vanhuksen.

Vierailija
11/35 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiijä onko paha mut se että niit lääkkeit löytyy välil ties mistä eikä sit tiijetä kenen on..

Vierailija
12/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ilmoittamatta jättäminen

Vierailija
13/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:57"]

Omalle kohdalle sattunut työkaveri, joka "lukitsi" asukkaan huoneeseen eikä päästänyt ulos vaan seisoi oven edessä.

Lääkkeiden murskaaminen selvittämättä mitä siinä on. 

Lääkevirheistä ilmoittamatta Aihe. 

[/quote]

Miten toimit ongelmien korjaamiseksi? En tarkoita pomolle kielimistä.

Vierailija
14/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoitin pohtimaan omaa toimintaansa ja soitin apteekkiin kysyäkseni ohjeita mitä saa murskata ja mitä ei sekä kerroin sen heille.

Ap

Vierailija
15/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono käsihygienia (yleistän mutta osastoilla leviää taudit liian monelle), väärien lääkkeiden antaminen, annettu insuliinia 20 kertaa suurempi annos ( tämä ei sattunut mun työpaikalla vaan läheiselle..) ja lisäksi se oli nopea vaikutteista.

Vierailija
16/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lukitsi asukkaan huoneeseensa? Tämä on ehdottoman tärkeä tietää. Hoitaja voi tehdä vaaratilanteessa päätöksen rajoittaa hoidettavan liikkumista, mutta heti kun mahdollista on otettava yhteyttä hoitavaan lääkäriin asian tiimoilta.

Vierailija
17/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua analysoida asiaa sen enempää täällä, koska tiedostan tietoturvan enkä halua pientäkään riskiä että minut tunnistettaisiin.

Tuo käsihygienia on kyllä totta! Tai saati että samoilla hanskoilla pyyhitään pyllyt ja sitten napataan proteesit asukkaan suuhun

Vierailija
18/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:02"]

Kehoitin pohtimaan omaa toimintaansa ja soitin apteekkiin kysyäkseni ohjeita mitä saa murskata ja mitä ei sekä kerroin sen heille.

Ap

[/quote]

Just noin, hyvä! 3

Vierailija
19/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitit apteekkiin? Pharmaca fennica käteen ja ihan itse lukemaan lääkkeistä.

Vierailija
20/35 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen tietämättömyys kuntouttavast hoito-otteesta, ja kunnioituksen puute. Esimerkiksi vanhusta ei puhuteltu omalla nimellä, vaikka yksilöllinen hoito oli laitoksen seinällä olevassa taulussa ja muutenkaan dementoiva ei oikein tiennyt, ketä puhuteltiin.

Liian määräilevä ja hoitava asenne, kun potilaat olivat fyysisesti hyväkuntoisia. Esimerkiksi kaksi hoitajaa teki aika pitkään töitä vääntäessään ulos jumittunutta asukasta takaisin sisälle, kun yksi ymmärtäväisempi olisi hoitanut tilanteen muutamassa minuutissa tyyliin "lähdetäänkö katsomaan joko tuolla sisällä on kahvia..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi