Miksi oikeakätisillä saksilla on mahdotonta leikata?
Miksi oikeakätisillä saksilla on mahdotonta leikata vasemmalla kädellä? Ei onnistu. Miks sillä on jotain väliä kummassa kädessä sakset on?
Kommentit (14)
Miten niin väärin päin? Eihän niiden saksien asento siitä muutu kummassa kädessä niitä pidän.
Kyllä se leikkuuterä on eri suunnassa kun ne on toisessa kädessä. ei voi leikata vasemmankäden saksilla oikealla kädellä. kokeiltu on, sillä mies vasenkätinen ja hällä vasenkätisen sakset.
Niissä saksissa terät on vain eri päin. Se leikkaava reuna on eri puolella, leikkaaminen onnistuu siis ihan normaalisti, mutta leikkausura saattaa tulla terän verran väärään paikkaan. Itse olen vasuri, joka leikkaa sujuvasti oikeakätisten saksilla. Mulla on vaan leikatessa pää vinossa, kun kurkistan sen terän yli, missä leikkausura menee. Vasenkätisten saksilla näen sen heti, mutta olen niin tottunut oikeakätisten saksiin, että kurkistelen silloinkin vahingossa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:18"]Niissä saksissa terät on vain eri päin. Se leikkaava reuna on eri puolella, leikkaaminen onnistuu siis ihan normaalisti, mutta leikkausura saattaa tulla terän verran väärään paikkaan. Itse olen vasuri, joka leikkaa sujuvasti oikeakätisten saksilla. Mulla on vaan leikatessa pää vinossa, kun kurkistan sen terän yli, missä leikkausura menee. Vasenkätisten saksilla näen sen heti, mutta olen niin tottunut oikeakätisten saksiin, että kurkistelen silloinkin vahingossa.
[/quote]
Ja jatkan vielä sen verran, että se leikkaamattomuud johtuu varmaan siitä, että toisin päin olevat terät taivuttavat paperia eri suuntaan kuin on tottunut, joten se lipsuu pois terien välistä.
Katso hyvin tarkkaan käsiäsi. Huomaatko niissä jotain eroa? Aivan, vasemmassa on peukalo oikealla ja oikeassa kädessä vasemmalla puolella. Kun sakset on muotoiltu tiettyyn käteen ja otteeseen sopivaksi, se on aika pahan tuntuinen toisessa kädessä. (Teräkysymys vielä tähän päälle.)
Käytätkö myös kenkiä kummassa jalassa sattuu?
T: vasenkätinen
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:22"]Katso hyvin tarkkaan käsiäsi. Huomaatko niissä jotain eroa? Aivan, vasemmassa on peukalo oikealla ja oikeassa kädessä vasemmalla puolella. Kun sakset on muotoiltu tiettyyn käteen ja otteeseen sopivaksi, se on aika pahan tuntuinen toisessa kädessä. (Teräkysymys vielä tähän päälle.)
[/quote]
Kaikkia saksia ei ole muotoiltu tiettyyn käteen sopivaksi. Aika monissa pikkusaksissa on pyöreät reiät.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:22"]Katso hyvin tarkkaan käsiäsi. Huomaatko niissä jotain eroa? Aivan, vasemmassa on peukalo oikealla ja oikeassa kädessä vasemmalla puolella. Kun sakset on muotoiltu tiettyyn käteen ja otteeseen sopivaksi, se on aika pahan tuntuinen toisessa kädessä. (Teräkysymys vielä tähän päälle.)
[/quote]
Kaikkia saksia ei ole muotoiltu tiettyyn käteen sopivaksi. Aika monissa pikkusaksissa on pyöreät reiät.
Tein kokeen. Leikkasin saksilla paperia ensin oikealla kädellä, sitten siirsin saksien asentoa muuttamatta vasemman käden oikean tilalle ja leikkaaminen vaikeutui. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:25"]
[/quote]
[/quote]
Jos kysymyksessä puhutaan "oikeakätisistä saksista", tarkoittaa se aika monelle suomalaiselle niitä perinteisiä oransseja, muotoiltuja, Fiskarsin yleissaksia.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:25"]
[/quote]
[/quote]
Jos kysymyksessä puhutaan "oikeakätisistä saksista", tarkoittaa se aika monelle suomalaiselle niitä perinteisiä oransseja, muotoiltuja, Fiskarsin yleissaksia.
[/quote]
Jaa, mulle oikeakätisten sakset tarkoittaa niitä, joissa terät on suunnattu oikealle kädelle kädensijan muotoilusta riippumatta. Se on kuitenkin toissijainen asia saksissa.
Mies ja minä olemme molemmat vasenkätisiä, kun kirjoitamme, mutta minä leikkaan oikeakätisesti niillä oransseilla F:n saksilla ja mies on kokonaan vasenkätinen ja hänellä on F:n punaiset sakset.
Halpahalleista ostamillaan oikeakätisten yleissaksilla mies näyttää pystyvän leikkaamaan tyydyttävän hyvin, koska saksien sormireikiä ei ole mitenkään muotoiltu istuviksi.
Minä pystyn vasenkätisenä leikkaamaan oransseilla Fiskarseilla ihan hyvin, ettei se ainakaan niistä teristä ole kiinni. Käteen tietenkin sattuu ja peukalon tyveen jää ikävät painaumat, joten käytän niitä vain, kun muita saksia ei ole saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:30"]
Minä pystyn vasenkätisenä leikkaamaan oransseilla Fiskarseilla ihan hyvin, ettei se ainakaan niistä teristä ole kiinni. Käteen tietenkin sattuu ja peukalon tyveen jää ikävät painaumat, joten käytän niitä vain, kun muita saksia ei ole saatavilla.
[/quote]
Jatkan vielä, että olen siis leikannut oransseilla saksilla kaikenlaisia materiaaleja kankaista, papereista ja kartongeista lähtien ilman mitään ongelmia terien suunnan suhteen. Ihan suoraan (tai vaikka tarkkoja kuvioita) osaan niilläkin leikata. :-D
Minulle siis kädensijan muotoilu ei suinkaan ole mikään toissijainen juttu, vaan se ykkösasia saksissa. Ei terien jompikumpipuolisuus.
14
Katsopas, kun ne leikkuuterät on "väärin päin". Ne sakset haukkoo tyhjää myös, jos oikeakätinen yrittää leikata vasurin saksilla. Että sellanen on se syy.