Pari kysymystä autoista ja ajamisesta, osaisiko joku vastata?
1. Mitä tapahtuu, jos ajaa ns. täysiä motarilla ja suuremman vaihteen vaihtamisen sijaan laittaakin peruutusvaihteen päälle?
2. Onko mahdollista tehdä jotain niin väärin, että auto sammuu esim. motarilla ajettaessa? Jos niin voi käydä, mitä tapahtuu?
3. Sain viikko sitten ajokortin. Nyt pitäisi valita, että menenkö kaupunkiin bussilla vaiko autolla. Haluaisin ajaa ja harjoitella, ettei taidot ruostu, mutta auto on aika vanha ja reistailee. Vaihteet ovat huonot ja pakki saattaa mennä muun vaihteen sijasta päälle, tosin niin ei ole koskaan käynyt, mutta tuota ovatkin ajaneet vain kokeneet kuskit. Pelkään myöskin mäkilähtöjä, sillä autokoulun autolla ne tehtiin jarrulla mutta tämä auto on vanha ja vaatii käsijarrun siihen hommaan. Osaan kyllä teoriassa tehdä mäkilähdön kässärillä, mutta vain teoriassa... Parkkeeraaminen tuottaa hankaluuksia myös. Joten miten on, uskallanko lähteä?
Kommentit (16)
Älä pelkää, se pakki ei todellakaan mene päälle kovassa vauhdissa..saat ihan tosissaan runnoa sitä vaihdekeppiä jos pakkia yrität vauhdissa laittaa, ja vaikka jotenkin onnistuisitkin pakin laittamaan päälle, niin siinä vaiheessa vaihdelaatikko hajoaa. Eli moottoritiellä ajaessasi kovaa vauhtia eteenpäin et voi mitenkään saada autoa yhtäkkiä menemään taaksepäin. ;)
1. Normiautossa ei onnistu käyttämättä normaalia enemmän voimaa.
2. Tuskinpa saat sammumaan, koska moottoritiellä pidetään tasaista vauhtia yllä ja siellä ei yleensä joudu pysähtymään. Sammumisethan tapahtuvat liian pienellä kaasulla liikkeelle lähtiessä.
3. Harjoittele ajamista ja mäkilähtöjä ensin keskustan ulkopuolella.
4. Onhan se periaatteessa mahdollista, mutta tosielämässä voi aina luottaa että autolle saa tilaa. Tärkeintä on, että sovitat nopeutesi liikenteen mukaiseksi etkä hidastele.
Jos motarilla on rajoitus esim 100km/h, ja saat auton kiihdytettyä kiihdytyskaistalla juuri tuohon sataseen, voit aivan huoletta pujahtaa sinne autojen väliin. Vilkku vaan ajoissa päälle niin ne muutkin autoilijat huomaa että olet tulossa ja osaa siihen varautua. :)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:39"]
4. Onko mahdollista, että kiihdytyskaistalla motarille mentäessä huomaakin, että ei mahdu autojen väliin? Eli ajaa kiihdytyskaistaa täysiä, mutta kaistan loppuessa ei pääsekään tielle ja kaista alkaa loppua uhkaavasti.
[/quote]
Ei. Laitat vilkun päälle ja vaihdat kaistaa, kyllä sinulle tilaa annetaan.
1. Ei tuota käytännössä saa tehtyä vahingossa, jos yrittää pakkia vahingossa päälle, tulee siitä paha ääni jolloin huomaa että nyt menee väärin. Minä yritin aikoinaan uutena kuskina vahingossa tuota monesti, ja pelästyin aina sitä "KRÄÄK" ääntä, eikä se edes suostunut menemään pakille.
2. No eipä oikeastaan. Aloittelijakin saa auton sammumaan yleensä lähinnä paikaltaan lähtemistilanteissa, ei tasaisessa ajossa. Lähdöt voi olla aloittajalle vaikeampia manuaalivaihteisella autolla, jos ei ihan pelaa kytkimen ja kaasun ja vaihteiden kontrolli.
3. Lähde vaan :) Valitse reitti ja parkkipaikat omien taitojesi mukaan. Esim. ei ehkä kannata yrittää taskuparkkia tiukkaan tilaan, mutta yleensä löytyy myös vinoparkkeja, normaaleja parkkiruutuja tms ainakin jos on valmis kävelemään väähän kauempaa.
4. On se mahdollista, joskin harvinaista, ettei toiset autot anna tilaa vaikka vilkku päällä on tulossa. Mutta sitten täytyy vaan vähän jarruttaa ja mennä seuraavien autojen väliin, jos joku juntti toisen perässä roikkuja ei anna liittyjälle tilaa...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:39"]
4. Onko mahdollista, että kiihdytyskaistalla motarille mentäessä huomaakin, että ei mahdu autojen väliin? Eli ajaa kiihdytyskaistaa täysiä, mutta kaistan loppuessa ei pääsekään tielle ja kaista alkaa loppua uhkaavasti.
[/quote]
Kiihdytät mahdollisimman pian, löysäät / lisäät sen verran kaasua, että suhteutat itsesi autojen nopeuteen, etsit sopivan auton, jonka perään pääset, vilkku vasemmalle ja liityt moottoritienopeudessa kyseiseen väliin. Ja tämä hyvissä ajoin liittymässä niin ei kaista pääse loppumaan.
ÄLÄ missään nimessä lyö jarruja pohjaan. Äläkä yritä liittyä moottoritielle 60 nopeudessa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:39"]
4. Onko mahdollista, että kiihdytyskaistalla motarille mentäessä huomaakin, että ei mahdu autojen väliin? Eli ajaa kiihdytyskaistaa täysiä, mutta kaistan loppuessa ei pääsekään tielle ja kaista alkaa loppua uhkaavasti.
[/quote]
Ei. Laitat vilkun päälle ja vaihdat kaistaa, kyllä sinulle tilaa annetaan.
[/quote]
Ainakaan Turun seudulla tämä ei ole satavarmaa. Ei varsinkaan jos itsellä on pieni auto. Ajoin aikanani Ford Ka:lla ja tosi usein kävi sitä ettei annettu tilaa ja jouduin jarruttamaan. Sitten kun ajoin miehen isommalla, "hienommalla" autolla, tilaa sai käytännössä aina.
Kokeneemman tumpeloautoilijan vastauksia:
1. Kokeile laittaa pakki päälle siinä autossa. Huomaat, että pakkia laittaessa pitää tehdä joku ylimääräinen juttu, esim. painaa vaihdekeppiä eli ei pitäisi mennä päälle vahingossa. Jos menee, niin ei auton suunta muutu täydessä vauhdissa peruutukseksi vaan jotain hajoaa.
2. Auto voi sammua moottoritielle, vaikka ei tekisikään mitään väärin. Vai etkö ole koskaan kulkenut moottoritiellä ja nähnyt sinne pysähtyneitä = sammuneita autoja? Riski on tavallista isompi varsinkin vanhoilla autoilla ja kovilla pakkasilla.
3. Uskallat lähteä eikä se mitään haittaa, vaikka mokaisitkin. Liiasta varovaisuudesta ei yleensä haittaa ole, vaikka se joitakin kovasti ärsyttää.
4. On se aivan mahdollista, eikä siinä sitten auta mikään muu kuin odottaa. Ei mitenkään kivaa vanhalla ja huonosti kiihtyvällä autolla ... Mutta jos et ole ruuhkaiseen aikaan liikkeellä, ei pitäisi haitata.
Ei ehkä kannata ajaa kiihdytyskaistalla "täysiä", jos ei näytä siltä että pääsee heti tielle vaan odotella vähän kauempana.
Käy harjoittelemassa lähiteillä tai vaikka iltaisin isoilla parkkipaikoilla ennen kaupunkiin menoa, jos tuntuu, että olet epävarma. Älä lähde liikenteeseen ruuhka-aikoina. Mäkilähtöä kannattaa harjoitella etukäteen, ei se ole vaikea käsijarrullakaan pienen harjoituksen jälkeen, pidä vain huoli, ettei auto valu taaksepäin. Ajamaan oppii vain ajamalla, joten rohkeasti rattiin!
Jos haluttu vaihde ei mene päälle, laita vaihdekeppi keskelle vapaalle, käytä kytkin pohjassa, päästä ylös ja paina kytkin uudelleen pohjaan ja sitten väännä haluttu vaihde päälle. Tämä toimii etenkin silloin, kun lähdetään nollasta liikkeelle ja ykkönen tai pakki temppuilee. Joskus vanhoissa vaihdelaatikoissa auttaa, kun vaihtaa vaihteen rauhallisesti siten, että käyttää vaihdekepin vapaalla keskiasennossa ja sitten kääntää haluttuun vaihteeseen sen kytkin pohjassa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:50"]
Kokeneemman tumpeloautoilijan vastauksia:
Ei ehkä kannata ajaa kiihdytyskaistalla "täysiä", jos ei näytä siltä että pääsee heti tielle vaan odotella vähän kauempana.
[/quote]
Tiedätkö, että on paljon helpompaa liittyä moottoritielle, kun kiihdyttää moottoritienopeuteen. Jos itse ajaa kuuttakymppiä ja motarilla ajetaan satasta, ne sopivat välit vaan sujahtelevat ohi. Jos itse ajaa vaikka yhdeksääkymppiä ja motarilla ajetaan satasta, sopivalla kaasun lisäämisellä pystyy nätisti menemään autojen väliin. Jos itse sattuisikin pääsemään kuudenkympin nopeudessa motarille, se aiheuttaa takana haitariliikennettä ja ylimääräisiä jarrutuksia, ja sen jälkeen kukaan perässäajanut ei ainakaan enää pääse liittymään.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:39"]
4. Onko mahdollista, että kiihdytyskaistalla motarille mentäessä huomaakin, että ei mahdu autojen väliin? Eli ajaa kiihdytyskaistaa täysiä, mutta kaistan loppuessa ei pääsekään tielle ja kaista alkaa loppua uhkaavasti.
[/quote]
Ei. Laitat vilkun päälle ja vaihdat kaistaa, kyllä sinulle tilaa annetaan.
[/quote]
Ainakaan Turun seudulla tämä ei ole satavarmaa. Ei varsinkaan jos itsellä on pieni auto. Ajoin aikanani Ford Ka:lla ja tosi usein kävi sitä ettei annettu tilaa ja jouduin jarruttamaan. Sitten kun ajoin miehen isommalla, "hienommalla" autolla, tilaa sai käytännössä aina.
[/quote]
Turussa on kyllä aivan käsittämätön liikennekulttuuri. Muualla saa kyllä tilaa jos on tarve. MIKÄ VITTU TEITÄ TURKULAISIA OIKEIN VAIVAA?!
1. Ei se pakki kyllä vauhdissa päälle mene, ellei autosi sitten ole aivan paska. SIlloin ihmettelen, että se on saatu katsastuksesta läpi.
2. On mahdollista tehdä jotain väärin niin, että auto sammuu, jos vaikka jätät tankkaamatta ja bensa loppuu tms. Auto voi myös hajota, jos se on paska. Sitten sä painat kytkimen pohjaan ja ohjaat auton pientareelle, panet hätävilkut päälle ja soitat hinausauton ja istut AUTON SISÄLLÄ odottamassa hinausautoa. ET mene sinne moottoritielle kävelemään.
Jos sulla on auto, jossa vaihteet toiii huonosti, todennäköisempää kuin se, että auto sammuu, on se, että vaihteet hajoavat. Menettelytapa on sama: ohjaat sivuun ja hinausauton kutsunta.
3. uskalla vaan lähteä. Mieti etukäteen reitti ja ota aikaa. Mäkilähtö on oikeasti käsijarrulla helpompi kuin jalkajarrulla. Etsi parkkipaikka, johon ei tarvitse taskuunperuuttaa: parkkihallit ovat helppoja ja varmoja, itse suosin niitä.
4. motarille mennessä voi käydä niin, että huomaa, ettei mahdukaan kaistalle, JOS EI OLE AJOISSA KATSONUT, missä kohtaa on sopiva väli. Ts. sun ei ole tarkoitus kiihdyttää kiihdytyskaistalla ilman minkäänlaista suunnitelmaa, vaan siinä kiihdytyskaistan alkuvaiheessa vilkaista olkasi yli ja miettiä, että "tuohon punaisen ja valkoisen auton väliin mä mahdun" ja sit kiihdytät ja menet siihen. NO joskushan se ei ihan täydellisesti onnistu. Sitten joko yrität tuota "vilkku päälle ja ängetään, kyllä ne väistää" taktiikkaa tai vaihtoehtoisesti hiljennät kaistan toisessa päässä ja odotat, että ruuhka menee ohi ja tulee tarpeeksi pitkä väli että pääset siihen. Viimemainittu vaihtoehto on aika ikävä, mutta ei siihenkään kuole.
Ja vielä siis se pointti, että jos auto sammuu vauhdissa, se ei pysähdy kuin seinään. Samoin, jos jalan nostaa kaasulta vauhdissa, auto ei sammu vaan moottorijarruttaa. Jos käy niin, että auto sattuu sammumaan, kytkin pohjaan, niin auto rullaa hyvin, jolloin on aikaa sitten ohjata sivuun, laittaa hätävilkut päälle ja pysähtyä soittamaan apua.
4. Onko mahdollista, että kiihdytyskaistalla motarille mentäessä huomaakin, että ei mahdu autojen väliin? Eli ajaa kiihdytyskaistaa täysiä, mutta kaistan loppuessa ei pääsekään tielle ja kaista alkaa loppua uhkaavasti.