Mikä on kamalin etunimi, jonka olet kuullut?
Kommentit (1012)
Itse pidän nimestä Iina, mutta kaikki muut nimet jotka ovat iina-päätteisiä ovat kamalia (esim. Helmiina, Helmi itsessään kaunis nimi) Karoliina tekee poikkeuksen. En pidä myöskään nimistä Mimmi, Pietu tai Juuso. Kaapokin on nössö.
Piri-Kikka. Toisaalta tuo on aika kova nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jonkun Linnean äiti vetänyt herneen kunnolla nenään. 🤣
Tuskin, koska kaikilla saa olla mielipide. Mutta se, että kirjoittaja ei tiedä mitään nimen historiasta ja väittää nimeä uudeksi hapatukseksi, on väärän faktan kirjoittamista. Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin kirjoittelee ihan puutaheinää.
Kukaan ei ole väittänyt itse nimeä uudeksi hapatukseksi. Lue viestit jatkossa tarkemmin, ettei meidän muiden tarvitse rauhoitella sinua, kun tuohdut asioista, jotka kuvittelet jonkun sanoneen.
Mitä ihmettä. Väität että nimi on lausuttu Linne. Ihan naurettava olet. Suomalaiset, jotka muutenkin lausuvat niin englannin kuin ruotsinkin niinkuin kirjoitetaan, lausuisivat Linnea Linne. Älä nyt viitsi. Ihan sinun omaa hapatustasi on tuo asia. Ja ihan ruotsalaisetkin sanovat tuon a:n perään. Lopeta jo.
Et taida olla tuntenut kovinkaan montaa ennen sotia syntynyttä Linneaa? Aivan yleisesti sanottiin Linneksi ennen aikaan.
Ehdit huomenna soittaa Kotuksen nimineuvontaan ja kysyä asiasta sieltä, ennen kuin jäävät kesätauolle. Ei tarvitse vängätä täällä loputtomiin.
Olen eri kuin kenelle vastasit, mutta alkoi kiinnostaa.
Ainakin vrk:n etunimihaulla löytyy 1900-luvun alkupuolelta tuhansia Linneoita, Linneja muutamia satoja. Tästä päätellen siis Linnea on ollut huomattavasti yleisempi nimi kuin Linne.
Kirjoitusasusta ei ollut puhe, vaan siitä, miten Linnea-nimi on äännetty. Varsin yleisesti muodossa Linne, etenkin maaseudulla. Kuten tuossa lainaamassasi viestissä ihan selvästi sanotaankin.
Saiskos tälle sun väitteelle jonkun lähteen?
Voitko jo lopettaa?
En. Oliko sitä lähdettä?
Miehistä Tero ja naisista Inna.
Vierailija kirjoitti:
Regina on nätti nimi, mutta kun huomaa että se on johdettu sanoista REktum ja vaGINA niin vie omalla listallani voiton.
Mikä vitsi tuo on olevinaan? Regina on latinalaisperäinen nimi joka merkitsee kuningatar tai valtiatar.
Hemmo-John ja Sampo-Jack. Nimissä sinänsä ei vikaa, mutta yhdistelminä mauttomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyösti, Taisto, Ritva, Markku, Jorma, Esa, Pirkko, Pirjo, Kyllikki
Paljosta vetoa, että tässä on kymmenen vuoden päästä suosiossa olevat lastennimet.
😂 itse tätä seuraavien vanhempien sukupolvea edustavana en ole vielä kehenkään törmännyt joka olisi näitä nimiä ihastellut. mutta mitä vain voi tapahtua tietysti :)
Tyylilyyli_ kirjoitti:
En ymmärrä, miksi joku antaa lapsen nimeksi Sisko tai Veli.
Kamalimpia miesten nimiä ovat Urpo ja Yrjö. Henkilö on täysin urpo ja illalla lensi yrjö.
Naisten nimistä inhokkeja ovat Kaino ja Vieno.
Hirveitä ovat myös kaikki -liina päättyvät nykyajan nimet: Anuliina, Akuliina, Anneliina, Satuliina, Minnaliina, Nannaliina. Tulee mieleen lähinnä nenäliina tai pöytäliina.
Kaino ja Vieno saattoivat olla ennen myös miesten nimiä. Tunsin miehiä joilla nämä nimet.
Kyllä Ruotsista löytyy muutama kammotus.
Hjördis
Örjan
Börje
Synnöve
Jorma.
Ennen vanhaan sitä on ilmeisesti annettu myös naisille (!) sillä isäni on kertonut tavanneensa joskus työssään lähes 100-vuotiaan naisen, jonka nimi oli Jorma.
Vierailija kirjoitti:
Persefon ( kreikkalainrn nimi)
Samaa sarjaa Persis.
Eipä tuota varmaan saisi antaa Suomessa.
Jos myös ulkomaalaiset nimet kelpaa, niin joku julkkis antoi tyttärelleen nimeksi Moxie Crimefighter, ja toinen Pilot Inspector.
Sukunimet etunimenä, varsinkin tytöillä ja jos se nimi ei ole edes erityisen nätti. Esim. Blair, Spencer, Miller, Edison.
Liian vahvan assosiaation tuovat, esim. Darwin.
Latinalaisessa Amerikassa Maria miehen nimenä, tyyliin Jesus Maria.
Englanninkielisistä vielä:
Frank, George, Burt, Brent, Ned, Lester
Maud, Edna, Agatha, Agnes, Barbara, Betty, Ethel
Vierailija kirjoitti:
Ebba, oli ollut lähellä, ettei Ruotsissa evakossa ollutta sisartani ollut kastettu Ebbaksi, hui kamala. Teuvo (työpaikkakiusaaja, ei vain minun)
Ketään ei ole koskaan kastettu minkään nimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sukunimet etunimenä, varsinkin tytöillä ja jos se nimi ei ole edes erityisen nätti. Esim. Blair, Spencer, Miller, Edison.
Latinalaisessa Amerikassa Maria miehen nimenä, tyyliin Jesus Maria.
Opiskelijana olin Espanjassa vaihdossa. Siellä oli yksi tyyppi, jonka nimi oli Jesús María José, eli Jeesus Maria Joosef. Oli myös nainen nimeltä María José.
Ne sukunimet etuniminä ovat useimmiten äidin tyttönimiä.
Itse en pidä nimistä, joille on annettu pilkallinen sivumerkitys, kuten Jorma ja Yrjö. En myöskään erityisesti pidä "säänimistä" kuten Pyry, Pilvi, Sade, Myrsky, Lumi, ym. En edes oikeastaan tiedä miksi en niistä pidä.
Fanny/Fanni, Lotta, Riitta, Einari, Jorma...
Kaikki virpit ja kyllikit ja ritvat ja kalevit ja no
melkein kaikki suomalaiset vanhat nimet :)
Jotenkin naurattaa ajatus että vauvalle halutaan antaa nimi ulla tai ritva