Asuntolainan saanti ilman säästöjä
80 000e laina. 70% asunto takaa itseään ja avomies takaa loput? Tulot verojen jälkeen n. 2000e/kk
Vakituinen työ.
Vaatiiko pankit nykyään säästöjä kun on lainojen saanti tiukentunut? :)
Kommentit (16)
Oletko siis muuttamassa avomiehen kanssa samaan vai eri asuntoon? Jos yhteiseen ja miehelläkään ei ole säästöjä, niin ei hän voi taata teidän lainaa. Jos taas eri asuntoon, niin sitten ehkä. Pankki haluaa varmistua siitä, että saa omansa pois. Tuon kokoinen laina olisi ihan mahdollinen jos teitä on kaksi maksamassa ja takaaja löytyy.
Yhdessä ostetaan. Sijoitus asunnoksi. Miehellä takuita. Itsellä ei mitään :)
Tai mies saa lainan ja takaisi minunkin lainan siis.
Ap
Siis aiotteko ottaa yhteisen lainen vai kumpikin oman lainan?
Minulla on mieheni kanssa yhteinen asuntolaina, mutta ostin sijoitusasunnon. On pakko laittaa omaa rahaa muuten ei lainaa saa.
Kyseessä on siis teidän yhteinen laina. Tällöin pankki on kiinnostunut siitä, että onko teillä yhteensä riittävästi vakuuksia lainaa vastaan. Ei ole mitään väliä, että tuleeko ne vakuudet sinulta, mieheltäsi vai kumminkaimalta. Mies ei voi erikseen taata sinun lainaasi jos olette ottamassa yhteistä lainaa. Tietysti jos yritätte saada erilliset lainat molemmille, niin sitten ehkä, mutta pankki käsittelee asiaa kuitenkin yhteisenä asiana.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:49"]Siis aiotteko ottaa yhteisen lainen vai kumpikin oman lainan?
[/quote]
Kumpikin oman lainan. Noin 60 000 e/ kärsä.
Vakuuksia on lähinnä kiinnostaa miten pankki suhtautuu asuntolainoihin missä minun lainassani eiole omia säästöjä vain ainoastaan takaaja ? :)
Ap
Me saatiin miehen kanssa lainapäätös 109 000 e lainaan. Ollaan kumpikin opiskelijoita, mutta osa-aikatöissä. Talouden bruttotulot vuositasolla 40 000 e, ei säästöjä, ei takaajia. Ei sitten kuitenkaan vielä ostettu kun sopiva asuntokauppa meni mönkään (myyjä kaunisteli talonyhtiön putkien kuntoa).Mutta hyvä tietää, että lainaa saadaan heti kun sopiva kohden löytyy. Eli mahdollista saada ilman säästöjäkin.
5v sitten otimme asuntolainaa 190 000e. Olin työtön ja äitiys"lomalla". Ei siis isoja tuloja. Mies oli juuri aloittanut uudessa työpaikassa, palkka 2800e/kk. Miehen vanhemmat takasivat meidän lainan. Ei mitään ongelmia vaikka meillä ei ollut yhtään säästöjä. Päinvastoin mulla oli 7000e opintolainaa. Tais miehelläkin olla jonkin verran autolainaa.
En tiedä onnisttuisiko enää nykyään.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:53"]
Vakuuksia on lähinnä kiinnostaa miten pankki suhtautuu asuntolainoihin missä minun lainassani eiole omia säästöjä vain ainoastaan takaaja ? :)
Ap
[/quote]
Siis te ostatte asunnon puoliksi ja otatte omat lainat? Miehellä on vakuuksia ja tarkoitus olisi, että mies takaa myös sun lainan omilla vakuuksillaan? Tämähän riippuu ihan siitä, millaisia vakuuksia miehellä on miten pitkälle pankki katsoo niiden riittävän.
Tajuaahan sun mies, että sä omistat silloin puolet asunnosta ja vaikka sun osuus jäisi miehen maksettavaksi, sä edelleen omistat sen osuutesi? Ei kauhean hyvä diili miehelle, jos teillä on kuitenkin täysin erilliset omat taloudet.
Me saatiin 120000e lainaa niin että oli 25000 omaa rahaa. Enempää ei tippunut ja onneksi löydettiin sopiva asunto.
Me saatiin 195 000 lainaa ilman omaa rahaa, takaajilla. miehellä provikkapalkka, itse en ollut töissä kun laina saatiin.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:53"]
Ap
[/quote]
Siis te ostatte asunnon puoliksi ja otatte omat lainat? Miehellä on vakuuksia ja tarkoitus olisi, että mies takaa myös sun lainan omilla vakuuksillaan? Tämähän riippuu ihan siitä, millaisia vakuuksia miehellä on miten pitkälle pankki katsoo niiden riittävän.
Tajuaahan sun mies, että sä omistat silloin puolet asunnosta ja vaikka sun osuus jäisi miehen maksettavaksi, sä edelleen omistat sen osuutesi? Ei kauhean hyvä diili miehelle, jos teillä on kuitenkin täysin erilliset omat taloudet.
[/quote]
Joo on mies tietoinen asiasta. :) Joo ei ole houkuttelevin mutta kun hänellä omaisuutta niin haluaa mua auttaa hankkimaan omaa omaisuutta. :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:53"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Joo on mies tietoinen asiasta. :) Joo ei ole houkuttelevin mutta kun hänellä omaisuutta niin haluaa mua auttaa hankkimaan omaa omaisuutta. :)
Ap
Kysy pankista.
Ostatko yksin vai yhdessä avomiehen kanssa? Miten avomies takaa sun lainaa? Siis sä ostat ja avokki takaa lainan? Vai ottaako hän oman lainan toiseen puoleen ja takaa sitten sun lainaa?