Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralaisen velvollisuus esitellä asuntoa

Vierailija
19.06.2021 |

Olen muuttamassa vuokra-asunnosta pois ja vuokranantaja ymmärrettävästi toivoo minun näyttävän asuntoa uusille vuokralaisedokkaille. Näitä toiveita näytöistä ja asuntoa katsovista on vaan aika paljon ja mietin, että missä tässä asiassa menee kohtuullisuuden raja? Osaako kukaan sanoa, kuinka monta näyttöä / kuinka monelle henkilölle vuokralaisen tulee asuntoa näyttää? Olen nyt pitänyt kolme näyttöä ja esitellyt asuntoa 18 henkilölle. Muuttooni on vielä 1,5 kk aikaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minkäänlaista velvollisuutta.

Vierailija
2/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt on täysin kohtuutonta :o

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ehdottaa, että vuokranantaja tulee itse pitämään näytöt ja sinä olet sen aikaa jossain muualla "evakossa" .

Vierailija
4/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunnossa joku vika kun ihmiset eivät ilmeisesti halua vuokrata sitä ja näyttöjä järjestetään noin monta?

Vierailija
5/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sovin jo vuokrasopparissa, että mulla on oikeus esitellä asuntoa vuokra-aikana, sen jälkeen kun asukas on ilmoittanut lähtevänsä. Käytännössä tämä on tarkoittanut 2-3 näyttöä asumisen aikana.

Käyn asiat tosi tarkkaan ehdokkaiden kanssa läpi jo puhelimessa/mailitse, en esittele asuntoani sellaiselle, kenelle en sitä kuitenkaan vuokraisi. Eli kyselijöistä karsiutuu 70% pois.

Vierailija
6/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse esitellä mutta sinun pitää antaa vuokranantajan näyttää asuntoa halukkaille kun se sopii molemmille osapuolille.

Vierailija
7/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sovin jo vuokrasopparissa, että mulla on oikeus esitellä asuntoa vuokra-aikana, sen jälkeen kun asukas on ilmoittanut lähtevänsä. Käytännössä tämä on tarkoittanut 2-3 näyttöä asumisen aikana.

Käyn asiat tosi tarkkaan ehdokkaiden kanssa läpi jo puhelimessa/mailitse, en esittele asuntoani sellaiselle, kenelle en sitä kuitenkaan vuokraisi. Eli kyselijöistä karsiutuu 70% pois.

No se on ihan laissa.

Vierailija
8/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun entistä vuokra-asuntoa tuli välittäjä esittelemään, sekin sovittiin niin, että minun oli helppo vaan olla vähän pidempään töissä. Vain tuo yksi näyttö minun aikana, ei ilmeisesti mennyt silloin kuitenkaan.

Vierailija
9/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on ihan normaali, ei mikään juuri remontoitu, mutta on toimivat kaikki tärkeät asiat. En tiedä, eikö hakijoissa ole sitten ollut sopivia ehdokkaita asukkaiksi. Haluaisin hoitaa asiat hyvässä yhteistyössä, mutta tuntuu vähän, että tämä ei oikein ole enää ihan kohtuullista. Jos antaisin vuokranantajan itse esitellä asuntoa, niin onko siinä jotain määrää, kuinka monta näyttöä hänen tulee saada pitää?

Vierailija
10/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kohtuullista, käyttää sua ilmaisena asunnonvälittäjänä. Härski tyyppi!

Vierailija
11/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen luotto suhun ihmisenä, että saat edes ns.myytyä asunnon jollekkin :) Sähän voisit puhua kaikki negatiiviset asiat kättelyssä jengille, eikä kukaan tule siihen sun jälkeen :)

Asunnonnäyttö ei tietenkään sulle kuulu, siihenhän kuluu sun aikaa ja energiaa yms.. Vai antaako vuokranantaja sulle alennusta vuokrasta ja kompensoi sun ajan jollain?

Kerran viikossa kahdessa  näyttö niin että et ole paikalla on ihan ok.

Vierailija
12/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mä kertoisin uusille tulijoille sisäpiirin tiedon - laiska isännöitsijä, meluava naapuri, asunnon viat.

Jos vuokranantaja on fiksu, hän EI anna senhetkisen vuokralaisen esitellä.

Muistaakseni itsellä on aina ollut niin, että olen siivonnut näyttöä varten ja poistunut näytön ajaksi. En todellakaan olisi ilmaiseksi esitellyt vuokra-asuntoa paitsi jos hyvitystä vuokrassa olisin saanut siitä hyvästä.

Vierailija
13/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, mä kertoisin uusille tulijoille sisäpiirin tiedon - laiska isännöitsijä, meluava naapuri, asunnon viat.

Jos vuokranantaja on fiksu, hän EI anna senhetkisen vuokralaisen esitellä.

Muistaakseni itsellä on aina ollut niin, että olen siivonnut näyttöä varten ja poistunut näytön ajaksi. En todellakaan olisi ilmaiseksi esitellyt vuokra-asuntoa paitsi jos hyvitystä vuokrassa olisin saanut siitä hyvästä.

Niin siis olisin esitellyt vain hyvitystä vastaan. tajusitte varmaan.

Vierailija
14/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole velvollisuutta esitellä asuntoa, mutta vuokranantajan tulee itse päästä näyttämään asuntoa. Tuosta määrästä ei taida olla mitään virallista sovittuna, mutta kohtuullisuuden rajoissa ja niin että asukkaalle ei synny siitä turhaa haittaa. Kaksi näyttöä kuukaudessa vuokrantajan puolelta on mielestäni kohtuullinen määrä. Jos asunto ei tuolla mene, niin vuokranantajalla on hyvä mahdollisuus pitää näyttöjä muutettuasi itselleen sopivalla tahdilla.

Vierailija
15/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimuskumppania kohtaan on lojaalisuusvelvoite. Pitää antaa vuokranantajan esitellä asuntoa sellaiseen aikaan kun olet muutenkin pois sieltä.

Vierailija
16/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään velvollisuutta.

Vuokranantajan roolissa olen vuokralaiselta pyytänyt itse näyttää huoneistoa kolmelle parille, tietysti vuokralaisen ehdoin ja luvalla ja hyvitin sen vuokrassa.

Vuokralaisella ei ole mitään velvollisuutta esitellä huoneistoa, eikä edes pitää näyttöjä, vaan huoneisto on sinun käytössä, siltä ajalta miltä olet maksanut vuokran.

Vierailija
17/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuutonta häiritä noin. Mä oon pitänyt näytöt niin, että oon sopinut tunnin ajan, jolloin useampi on käynyt katsomassa kämppää. Ja minä olen hoitanut esittelyn, vuokralainen on ollut poissa.

Vierailija
18/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimuskumppania kohtaan on lojaalisuusvelvoite. Pitää antaa vuokranantajan esitellä asuntoa sellaiseen aikaan kun olet muutenkin pois sieltä.

Vuokranantajalla ei kyllä lain mukaan ole mitään asiaa yksin huoneistoon tai esitellä sitä ulkopuolisille vuokrasopimuksen voimassaolon aikana. Välttämättömissä syistä on mahdollista, mutta silloinkin taloyhtiön isännöitsijä tai hallituksen pj lähtee mukaan ja viime kädessä poliisi.

Sinun esittämäsi ratkaisu pilaa kaikkien vuokranantajien maineen.

t. vuokranantaja

Vierailija
19/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunnossa muutaessani esittelin muistaakseni parille ehdokkaalle. Firma pyysi, että jos voisin päästää katsomaan niin päästin, ja kerroin toki samalla. Toinen katselijoista sitten ottikin asunnon.

Vierailija
20/21 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ehdottaa vuokranantajalle, että hoitaa jatkossa näytöt itse. Hyvien tapojen ja ihan ystävällisyyden takia ajattelin, että mielelläni olen avuksi uuden vuokralaisen löytämisessä ja näytän asuntoa kiinnostuneille ehdokkaille. En kuitenkaan ajatellut, että homma menisi ihan tällaiseksi. On varmaan vuokranantajallekin isompi homma hoitaa näytöt itse, kuin että vuokralainen pitää ne kohtuullisuuden rajoissa. Kiitos kommenteista kaikille :)

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi