Pitäisikö mielestäsi eutanasia sallia vaikka varsinaista fyysistä sairautta ei olisi? (esim. masennuksen tai syrjäytymisen takia)
Mitä olet mieltä tällaisesta? Jos yksilö vakaasti kokee että hänen elämänsä on enemmän kärsimystä kuin nautintoa? Onko tällaisessa elämässä mitään järkeä?
Toisissa maissahan on jo tehty eutanasioita masennuksen takia
Itse varmaan haluaisin tällaisen eutanasian, koska en vain tunne kuuluvani tänne
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Minulle psykiatrinen hoitaja ehdotti yhtenä vaihtoehtona itsemurhaa.
Ehdotti? Vai kenties totesi tosiasian, että olet sen vapaa tekemään? Mitä olit mahdollisesti itse hänelle ensin sanonut, kenties kertonut aikeistasi taas kerran?
Te ette nyt hiffaa että elämällä on tarkoitus.
Kun etsii tarkoituksensa niin ei ole turhanpäiväistä vaan ainutlaatuista määrättyyn loppuun asti.
Pitäisi. Ihmisellä on oltava täysi määräysvalta omasta elämästään ja sen päättämisestä kivuttomasti - niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti...
Sinä et arvaakaan millaisia ihmisiä on hoitajina. Tietenkään kukaan ei usko mielenterveyspotilasta. Sen takia he juuri voivat käyttäytyä miten haluavat. Viestini oli 100% totta. Muutakin kiusaamista oli. Tuo oli vain yksi heitto.
Minä voin uskoa tuon. Minäkin olen kohdannut psykiatrisia sairaanhoitajia, jotka on täysin väärällä alalla. Suusta tulee semmoisia kommentteja asiakkaalle, joita ei ns. normaaleille asiakkaille voisi ikipäivänä sanoa. Samoin voi kirjoittaa asiakkaasta ihan mitä vaan potilastietoihin. Ikävä tämä on todeta. Mutta oikeasti kannustaminen itsemurhaan on rikos ja tämän psykiatrisen sairaanhoitajan pitää tiedostaa se oikeusturvansa takia.
Pitäisi olla vaihtoehto miehille jotka eivät voi saada tyttöystävää. Sellaisille kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotti? Vai kenties totesi tosiasian, että olet sen vapaa tekemään? Mitä olit mahdollisesti itse hänelle ensin sanonut, kenties kertonut aikeistasi taas kerran?
Sanoi sen olevan yksi vaihtoehto tilanteessani. Ahdistunut olin tietenkin kun olin hoidossa. Ei kai psykiatriseen hoitoon huvin vuoksi päädytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoi sen olevan yksi vaihtoehto tilanteessani. Ahdistunut olin tietenkin kun olin hoidossa. Ei kai psykiatriseen hoitoon huvin vuoksi päädytä.[/quote
Ei ikinä psykiatrinen sairaanhoitaja saa ehdottaa tälläistä vaihtoehtoa kenellekään. Onko tämän hoitajan esimies tietoinen tästä? Todella ammattitaidotonta hoitoa! Tee kantelu asiasta potilasaiamiehelle, että sinulle on ehdotettu itsemurhaa psykiatrisessa hoidossa. On silloin rikosasia. Eihän tuollaiseen hoitoon voi ketään laittaa. Enkä ikinä uskaltaisi asiakkaana mennä, vaikka olisin miten masentunut ja ahdistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoi sen olevan yksi vaihtoehto tilanteessani. Ahdistunut olin tietenkin kun olin hoidossa. Ei kai psykiatriseen hoitoon huvin vuoksi päädytä.[/quote
Ei ikinä psykiatrinen sairaanhoitaja saa ehdottaa tälläistä vaihtoehtoa kenellekään. Onko tämän hoitajan esimies tietoinen tästä? Todella ammattitaidotonta hoitoa! Tee kantelu asiasta potilasaiamiehelle, että sinulle on ehdotettu itsemurhaa psykiatrisessa hoidossa. On silloin rikosasia. Eihän tuollaiseen hoitoon voi ketään laittaa. Enkä ikinä uskaltaisi asiakkaana mennä, vaikka olisin miten masentunut ja ahdistunut.
Ei potilaalla ole voimia mitään kanteluita tehdä sairaana. Jotkut psykiatriset osastot ovat huonoja paikkoja. Itse olen tyytyväinen, että pääsin sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei potilaalla ole voimia mitään kanteluita tehdä sairaana. Jotkut psykiatriset osastot ovat huonoja paikkoja. Itse olen tyytyväinen, että pääsin sieltä pois.
Mutta tiedosta se että tuo mitä sinulle on sanottu ja kohdeltu, on todella väärin. Sen takia huomautus sille sairaanhoitajalle olisi ollut tarpeellinen, ettei enää jatkaisi samalla tavalla. Voisi laittaa vaikka palautteen nimettömänä lyhyesti sairaanhoitopiirin palautesivulle. Tuo on niin vakava asia, etteivät voi sitä sivuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja jaksamisia sinulle! Toivottavasti saat tulevaisuudessa parempaa hoitoa!
Ei todellakaan, itsetuho on sairauden oire, se on parannettavissa.
Ei. Siinä tapauksessa pystyy siihen itse. Pitäisi sallia vain niille, jotka ei fyysisesti pysty itse sitä tekemään, koska ovat esimerkiksi halvaamtuneita tai muuten täysin muiden hoidettavissa.
Mikäli eutanasia sallittaisiin Suomessa, siihen pitäisi minusta vaatia todella painavia syitä. Eutanasian salliminen toisi mukanaan paljon hyvää - kuten kivuton kuolema parantumattomasti sairaalle syöpäpotilaalle - mutta suuri ongelma on se, että se loisi painetta heikkokuntoisille vanhuksille, halvaantuneille ja sairaille. Tällaisessa tilanteessa olevat ihmiset ovat henkisesti hyvin haavoittuvassa asemassa, koska ovat niin paljon muiden armoilla. Kaikki he eivät kuitenkaan halua kuolla, vaikka eivät kykenisi itsenäiseen elämään. Hiljattain näin dokumentin suomalaismiehestä, joka oli halvaantunut kaulasta alaspäin. Hän kuitenkin sanoi, ettei ainakaan tällä hetkellä haluaisi kuolla, ja kertoi muutamista ilonaiheista elämässään. Mikäli eutanasia olisi sallittu lavein perustein, asenteet tällaisia ihmisiä kohtaan kovenisivat varmasti. Mikäli eutanasia olisi sallittu, moni vaikeasti sairas tai vammainen varmasti potisi syyllisyyttä siitä, jos ei sitä ratkaisua tekisi, ja olisi huomattavaksi vaivaksi ja kulueränä muille ihmisille ja yhteiskunnalle.
Voisiko pitkäaikaistyöttömille tarjota eutanasian? Minä olen sellainen
Kyllä! Kristityillä ei ole mitään oikeutta pakottaa muita elämään *sylkäisee* raamatun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siinä tapauksessa pystyy siihen itse. Pitäisi sallia vain niille, jotka ei fyysisesti pysty itse sitä tekemään, koska ovat esimerkiksi halvaamtuneita tai muuten täysin muiden hoidettavissa.
Miten se kuuluu tehdä itse niin, ettei traumatisoi muita? Tätähän aina huudellaan miten itsekkäitä itsemurhan tekevät ovat kun traumatisoivat sivullisia eikä heidän sen takia pitäisi tappaa itseään.
Ei. Mielestäni sen tulisi olla sallittua, mutta vain suurissa fyysisissä kivuissa tai väistämättömän menehtymisen lähetessä. Muutoin voidaan keskittyä etsimään parannuskeinoja tai elämänlaadun kohentamista.
Vanhuksia tapetaan jo täällä tarpeeksi, että en nuoremmille enää suosittele eutanasiaa. Vanhus jätetään vaan hoitamatta niin homma hoituu itsestään.