Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kanssa ei voi tehdä mitään kodin ulkopuolella!!!:(

Vierailija
11.06.2014 |

Kirjasto: kirjoja otetaan sieltä täältä ja jätetään sinne tänne. Itse kuljen perässä laittamassa niitä takaisin.

Kaupassa, koko ajan kädestä kiinni. Maksutilanteessa viimeistään karkaa. Sanoin tänäänkin isommalle,että pidä pientä kädestä kiinni. Pienempi oli n.1 sekunnin "kiinni" ja juoksi suoraan ulos. "No ku mä yritin pitää kiinni"

Rannalla: kumpi hukkuu ensin. Isompi nyt osaa jo jonkun verran, mutta koko ajan on keskityttävä pienempään. Joku kyseli minulta mattojen pesua: Mitä helvettiä, noitten kanssa? Nehän katoaa heti

Onkiminen, kiinnostaa toista 2 minuuttia ja toista ei yhtään, suoraan kävelee järveen...

Huoh! Mitä mä teen koko kesän?! Tai siis mitä muut tekee?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 15:58"]

Ongelman edessä mitä tekee suomalainen? Menee metsään.

[/quote]

Niin. Mun mielestä se on liikkistä!

Ja metsähän on hyvä. Se on erilainen ympäristö kuin koti. Siellä on tilaa peuhata ja meluta, jos siltä tuntuu. Mutta siellä myös rauhoittuu. Varmasti rauhoittuu vilkas lapsi paremmin metsässä kuin motarin varressa. Metsässä liikkuminen kehittää motoriikkaa ihan eri tavalla kuin tasaisella tiellä tallustelu. Metsä on virikkeellinen ympäristö: voi kertoa lapsille metsäsatuja, voi kertoa luonnosta, puista, kukista, sammalesta, kivistä, voi opettaa retkeilytaitoja, voi poimia marjoja/sieniä/käpyjä, voi kiivetä kiville ja kannoille, roikkua puun oksasta, tehdä majan kuusen oksien alle.

Vierailija
62/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, aina näitä jotka tulevat "neuvomaan" kertoen kuinka heillä on kaikki täydellistä.

No niin.

Pääset pitkälle kun A) suhtaudut positiivisesti ja B) syötät tekemistä tarvitset molempia.

Kun lapsi saa osallistua ja auttaa tulee kaikille hyvä mieli MUTTA tekemisen pitää olla lapsen tasoista eli ei saa vaatia aikuisen silmällä.

Kaipasit esimerkkejä tekemisestä:

-tehkää eväät ja pihalle piknik: isompi tai pienempikin voi pilkkoa hedelmiä (anna ruokaveitsi ja näytä mallia, palat saavat olla mitä sattuu, kehu ja kannusta) esim. banaania, vesimelonia, mangoviipaleita jne.

Piknik pihalle tai paikkaan jossa aidat tai saa kirmata miten sattuu.

-keräätte luonnosta yhtä ja toista ja teette niistä askartelut, esim. taulut. Lapset asettelevat kartongille ja aikuinen vetäisee erikeepperillä kiinni paperiin.

-taikataikinan tekeminen sisällä

-mittaus/tehtäväkisa jossain lähimaastossa pieniä mittatehtäviä kepillä esim. kukka, aita, puu jne. ja vihko ja kynä joilla voi itse tehdä merkintöjä

-pihalle voi tehdä temppuradan jossa pujottelua, juoksua, hyppäämistä jne

-retki jonnekin lähelle jossa voi puhaltaa saippuakuplia

-retki lähelle puistoon tai pidemmälle jos ensin menee lähelle hyvin

-naamiaisjuhlat pihalla jonne kutsutaan kavereita

-se jo ehdotettu metsäretki oli kaikista paras idea! ei tarvita paljon, mielikuvitusta vaan kehiin!

Muista eväät, verensokerin lasku tekee lapsista levottomia ja kiukkuisia. Säännölliset ruoka-ajat ja välipalaa tarvittaessa mutta EI sokeripitoista, hyviä esim. myslipatukka, rusina, sokerittomat sosejuomat jne.

ja sitten pienin askelin harjoittelemaan muitakin paikkoja kun ikää tulee lisää se on helpompaa, kyllä se siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa 2v kärryyn istumaan.[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:22"]Niin ja lapset on 2 ja 6 vuotiaat.[/quote]

Vierailija
64/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v ei osaa vielä uida niin kiireesti uimakouluun. Kummallekin käsikellukkeet.

Vierailija
65/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla nuo kirjastot ja museot vähän tylsiä lapsille... Ehkä jotakin toiminnallisempaa tekemistä? Metsäretki, pyöräretki, leikkipuisto/sisäleikkipuisto... Käyttäytymistä pitää tietysti opetella en minä sillä.

Vierailija
66/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet, no aloita vaikka lastesi kasvattamisesta. Ei ole lainkaan normaalia tuollainen käytös. 

Vierailija
67/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat tuon ikäisiä, mentiin kävellen kauppaan. Matkalla ehdittiin katsella kukkia, juoksennella ja tullessa käytiin leikkipuistossa. Kauppaan pääsi sellaista puistomaista kävelyreittiä pitkin. 

Käytiin päivittän leikkipuistoissa, samassa tai jos tympi jo, niin mentiin tutustumaan toiseen. Lapset ovat ajaneet pyörillä lukemattomia kilsoja. 

Mentiin puoleksi päivää rannalle, mukaan evästä ja aika usein oli jotain, jossa kiipeillä, lähellä. Tai lapset tekivät rannalla hiekkalinnoja. 

Leikkipuistoissa on myös uima-altaita lapsille, käytiin niissä. 

Tuollaisessa ulkoilussa ne päivät sitten ovatkin kuluneet aika monta kesää.

Vierailija
68/68 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1,5-vuotias vilkas lapsi ja 3,5-vuotias. Kaupassa käynti on meilläkin vaikeaa, enkä kirjastoonkaan mielellään mene. Isompi kyllä osaa käyttäytyä, koska olemme harjoitelleet asiat ja käytän näissä vaikeissa paikoissa kaiken energiani pienemmän kaitsemiseen koko ajan. Isompaa en laita vahtimaan pienempää, eikä häntä juurikaan tarvitse edes vahtia enää.

Sen sijaan kannattaa käydä paikoissa, joissa saa remuta ja harjoitella yksinään noita vaikeampia tai antaa isommalle palkintoreissuja näihin kirjastoihin tms. Me käymme joka päivä kävellen/pyörällä eri leikkikentillä. Kun paikkaa vaihtaa, siinä on hohtoa.

Muita toimivia ratkaisuja ovat meillä kyllä myös ranta. Sielläkin, isompi noudattaa ohjeita, sillä olen tiukka. Pihaan saavi, jossa vähän vettä. Kukkien kastelu ja tiskaaminen ja pyykkäys on lapsista kivaa. Jalkapallokenttä ja urheilukenttä toimii myös, kunhan molemmille on omia välineitä. Metsä. Kotieläinpihat. Kyläilyt kavereilla. Kesällä kannattaa ulkoilla paljon, mutta ei mitään liian monimutkaista.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan