Mikä auttaa mäkäräisten/hyttysten puremien jälkeiseen kauheaan kutinaan?
Punaisia puremajälkiä on säärissä, nilkoissa ja pohkeissa sekä jopa varpaissa. Kutina on jotain aivan sanoinkuvaamatonta kutkaa. Millä saisi kutinan poistettua, ettei tulisi raavittua niitä jälkiä ja pahimmassa tapauksessa verta vuotaviksi? Tulehdusvaarakin kaiken lisäksi, jos en saa hillittyä raapimishimoani. Olen kokeillut jo monia eri voiteita, mitä kaapeistani löytyy. Mutta nyt on ollut vähän aikaa parempi olo, koska äsken kävin kylmää vettä suihkuttamassa jaloilleni jonkin aikaa. Sitä ennen otin yhden pienen puhtaan sienen käyttöön raapimista varten. Sellaisen pienen putsaukseen tarkoitetun keittiösienen, jossa on karhea pinta toisella puolella. Sillä kuiviltaan hankasin kutiavia sääriäni ja nilkkoja, ja kastelin jopa sen kylmällä vedellä ja painelin purema kohtia. Kylmägeeli, kortisonivoiteet ja Basimysidisalva, kamferivoide, aloeverageeli, alkoholiton haavanputsausliuos ovat nyt käytössä jo olleet. Allergialääke-Kestineä en ole vielä kokeillut, kannattaisko sitä? Mites liminenttivoide? Käärmesalva? Ehdotuksianne, kiitos jo etukäteen! Vai pitääkö mennä ostamaan iso saavi, johon lasken kylmää vettä ja upotan jalkani polviin saakka veteen.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Teepuuöljy tepsii niin puremiin, haavoihin kuin auringonpolttamaan ihoonkin.
Mikähän vaikutus olisi ihan tavis Lipton teepussi, jonka kastelisi kylmässä vedessä tai siis lioittaisi tovin, ja sen asettelisi pureman päälle?
Koko paketti käyttöön, on sen verran monta puremaa.
Ap.
Etono on paras, mutta se pitää laittaa hei, ei sitten kun iho on jo raavittu rikki. Ota se Kestine, sä olet jo muun avun ulkopuolella.
Pahimmat oireet tulevat minulle siloviholaisesta eli kusiaisesta., muiden puremien kanssa pärjään paremmin.Noin vuorokausi puremasta tulevat ne laajat punaiset alueet ihoon, jotka kutiavat useita päiviä suunnattomasti. Mikäli sietämättömän kutinan aikana en onnistu olemaan raapimatta, desifioin alueita 70 prosettisella isopropanolilla, etteivät tulehdu.
Kutina lakkaa kun/jos raapii verille asti.
Ap. utelee, jotta saako vielä kaupoista sellaista isävainaan käyttämää keltakorkkista partavettä, jota isäni käytti 1960-luvulla, jos lie aiemminkin, kun en ollut vielä syntynytkään? Mennen-partavesi tuli markkinoille myöhemmin, jota isäni aikoinansa käytti myöskin parranajonsa jälkeen.
Mutta lapsena sitä partavettä (=keltakorkkinen lasipullo) oli tehokas aine hyönteisten puremiin, sitä kun pumpulilla tökötti puremajälkeen, niin kirpaisi hetalkuunsa niin että vedet kihahtivat silmistä, mut jo eka laiton jälkeen helpotti kutinaa, ja toinen kerta teki jo stopin kutinalle.
Mikähän tuo partavesi olikaan nimeltään, kun en muista enää? Itse kun olen nainen, niin enpä ole partavesiä tarvinnut muuhun kuin hyttysten ja paarmojen puremiin aikoinani. Mieheni ei käytä partavettä nykyisin, niin ei voi häneltäkään lainata.
Vierailija kirjoitti:
Ap. utelee, jotta saako vielä kaupoista sellaista isävainaan käyttämää keltakorkkista partavettä, jota isäni käytti 1960-luvulla, jos lie aiemminkin, kun en ollut vielä syntynytkään? Mennen-partavesi tuli markkinoille myöhemmin, jota isäni aikoinansa käytti myöskin parranajonsa jälkeen.
Mutta lapsena sitä partavettä (=keltakorkkinen lasipullo) oli tehokas aine hyönteisten puremiin, sitä kun pumpulilla tökötti puremajälkeen, niin kirpaisi hetalkuunsa niin että vedet kihahtivat silmistä, mut jo eka laiton jälkeen helpotti kutinaa, ja toinen kerta teki jo stopin kutinalle.
Mikähän tuo partavesi olikaan nimeltään, kun en muista enää? Itse kun olen nainen, niin enpä ole partavesiä tarvinnut muuhun kuin hyttysten ja paarmojen puremiin aikoinani. Mieheni ei käytä partavettä nykyisin, niin ei voi häneltäkään lainata.
Kölninvesi?
Ap. kysyy: Onko kukaan kokeillut hyönteisten aiheuttamiin ihon puremakohtiin kortisonipitoista allergiseen nuhaan tarkoitettua nenäspray/-sumutetta tai vauvan peppusavettiliinoja? Antibioottia sisältäviä silmätulehdusvoiteita? Tai silmän kosteutukseen tarkoitettuja tippoja?
Entäpä ruusuvesi tai appelsiinikukkavesi?
Konjakkia? Koskenkorvaa? Siis ei sisäisesti vaan ulkoisesti?