Mikä auttaa mäkäräisten/hyttysten puremien jälkeiseen kauheaan kutinaan?
Punaisia puremajälkiä on säärissä, nilkoissa ja pohkeissa sekä jopa varpaissa. Kutina on jotain aivan sanoinkuvaamatonta kutkaa. Millä saisi kutinan poistettua, ettei tulisi raavittua niitä jälkiä ja pahimmassa tapauksessa verta vuotaviksi? Tulehdusvaarakin kaiken lisäksi, jos en saa hillittyä raapimishimoani. Olen kokeillut jo monia eri voiteita, mitä kaapeistani löytyy. Mutta nyt on ollut vähän aikaa parempi olo, koska äsken kävin kylmää vettä suihkuttamassa jaloilleni jonkin aikaa. Sitä ennen otin yhden pienen puhtaan sienen käyttöön raapimista varten. Sellaisen pienen putsaukseen tarkoitetun keittiösienen, jossa on karhea pinta toisella puolella. Sillä kuiviltaan hankasin kutiavia sääriäni ja nilkkoja, ja kastelin jopa sen kylmällä vedellä ja painelin purema kohtia. Kylmägeeli, kortisonivoiteet ja Basimysidisalva, kamferivoide, aloeverageeli, alkoholiton haavanputsausliuos ovat nyt käytössä jo olleet. Allergialääke-Kestineä en ole vielä kokeillut, kannattaisko sitä? Mites liminenttivoide? Käärmesalva? Ehdotuksianne, kiitos jo etukäteen! Vai pitääkö mennä ostamaan iso saavi, johon lasken kylmää vettä ja upotan jalkani polviin saakka veteen.
Kommentit (29)
Mä sain uniongelmien lääkäriltä allergialääke ataraxia.
Unettomuuteen ei auttanut pätkääkään, mutta yllätyin kun oikeasti vei pois sen jumalattoman kutinan mitä itsellekin tulee puremista kesäisin.
Vasta kuulin jonkun pirkkaniksin, että hammastahna toimisi, en tiedä käytännöstä.
Itse turruttaisin ensin kylmällä vedellä, sitten kuivaisin erittäin varovasti ja laittaisin pihkavoidetta puremakohtiin. Ottaisin myös sen allergialääkkeen kutinaa hillitsemään.
Etono on mulla toiminut hyvin ja sen allergialääkkeen myös ottaisin. Mulla se kutina pahenee, mitä enemmän raavin, joten jatkossa ottasin sen lääkkeen alussa.
Se kestää 3 päivää teit mitä tahansa
No, se kylmä vesi. Painele jääpalalla tai kylmällä vedellä kastellulla pyyhkeellä puremakohtaa vähintään 5 minuuttia.
Teepuuöljy tepsii niin puremiin, haavoihin kuin auringonpolttamaan ihoonkin.
Teepuu-öljy. Sitä kutiaviin kohtiin monta kertaa päivässä 3 pvän ajan. Loppuu kutinat.
Kokeile hunajaa. Ei ole omaa kokemusta mutta jostain kuulin.
Kylmäpakkaus, allergialääke, hydrokortisonia + laastari/liimaside/muu suoja päälle, ettei pysty raapimaan. Sitten muuta tekemistä hetkeksi, että kutina unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kalja auttaa.
Tai vahvempaa. Kokovartalopuudutus niin ei ole kutinoita, eikä muita vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse turruttaisin ensin kylmällä vedellä, sitten kuivaisin erittäin varovasti ja laittaisin pihkavoidetta puremakohtiin. Ottaisin myös sen allergialääkkeen kutinaa hillitsemään.
Pihkavoidettakin multa kaapista löytyy, ja ajattelinkin sitä seuraavaksi kokeilla.
Tämä ei varsinaisesti enää sinua auta, koska jo olet alkanut raapia noita puremia, mutta ehdottomasti paras konsti on olla raapimatta. Kuulostaa hoopolta, myönnän, mutta jos pystyt olemaan ekat tunnit raapimatta, kutina hellittää.
Ja kääntäen: mitä enemmän raavit, sitä enemmän purema kutiaa.
Ihan kotikonstina voi myös laittaa mentholia sisältävää hammastahnaa puremalle, se viilentää. Toimii muuten myös pienissä palovammoissa, joissa iho ei ole rikki.
Ja jos olet yliherkkä hyttysenpistoille, allergialääkettäkin toki voi ottaa. Ja sivellä jo raapimillesi puremille hydrokortisonivoidetta.
16 löysi aiheesta ihan evidenssiäkin. Raapiminen pahentaa kutinaa.
16 löysi aiheesta ihan evidenssiäkin. Raapiminen pahentaa kutinaa.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/320979
https://www.thehealthy.com/first-aid/bug-bites/never-scratch-a-bug-bite/
No jos ei etonot sun muut auta, niin kyllä minä sitä allergialääkettä kokeilisin.
Itse joskus koin että kun puremia oli nilkoissa paljon niin karkeat tennissukat olisivat helpottaneet oloa. Siis sellaiset oikein korput jotka puristavat.