Mitä mieltä uudesta palvelukonseptista pikkulapsiperheiden vanhemmille?
Väitän, että tuoreissa perheissä voitaisiin paremmin, jos kunnat järjestäisivät seuraavaa palvelua esim. 1-3-vuotiaiden lasten vanhemmille:
Ilmainen, ohjattu jumppa, jossa myös liikunnallinen lapsiparkki!
Auttaisi kummasti jaksamiseen... etenkin yksinhuoltajia. Olisi helppo toteutaa esim. päiväkotien tiloissa!
En käsitä, miksei tällaista jo ole. Tai maksuksi edes joku nimellisen pieni summa, jotta kaikilla olisi varaa eikä asia jäisi hinnasta kiinni...
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:54"]
Kyllähän nyt jumppasali löytyy lähes joka päiväkodista, vaikkei juuri oman lapsen tiloissa olisikaan! Ja jos ei päiväkodista, niin alakoulusta ainakin. Kuntien omistuksessahan nekin ovat.
[/quote]
Kuntien omistuksessa ja koulupäivän ulkopuolella vuokra on 60 - 100 e/3h. Tämän siis maksaa kaikki muut paitsi se koulu, vaikka vanhusten tuolijumppa tai teatterikerho. Kuntien tilavuokrilla on tarkoitus tehdä tulosta, ilmaiseksi niitä ei saa edes neuvola.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:05"]
tuskin kaikkialla on kaikki salit liian pieniä ja liian ylibuukattuja ;)
[/quote]
Monissa kunnissa on. Toki jos Juupajoella on varaa ja tilat jumpalle, hyvä heille, mutta se ei paljon tamperelaista yksinhuoltajaa liikuta.
Jo nyt on olemassa kymmeniä ellei satoja ryhmiä, joihin äidit ja lapset voivat mennä. Kunta ei saa ryhtyä kilpailemaan jo olemassa olevan toiminnan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:54"]
Kyllähän nyt jumppasali löytyy lähes joka päiväkodista, vaikkei juuri oman lapsen tiloissa olisikaan! Ja jos ei päiväkodista, niin alakoulusta ainakin. Kuntien omistuksessahan nekin ovat.
[/quote]
Jumppasali ja jumppasali. sellaiseen pieneen tilaan ei mahdu kuin pari aikuista jumppaajaa. Koulujen saleissahan on jumppia mistä valita. Mikseivät jo olemassa olevat kelpaa?
Miten ja kenen vastuulla tilat ja tavarat ovat? Päiväkodeissahan on lasten papereita ja salassa pidettävää tietoa. Jonkun pitäisi olla niitä valvomassa.
[/quote]
Jo olemassaolevat eivät kelpaa, koska niissä ei ole lapsiparkkia, mikä tässä ideassa on minusta se oleellisin juttu! Yksinhuoltajana mulla ei ole varaa pelkän jumpan takia palkata joka viikko lastenhoitajaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:54"]
[/quote]
Jumppasali ja jumppasali. sellaiseen pieneen tilaan ei mahdu kuin pari aikuista jumppaajaa. Koulujen saleissahan on jumppia mistä valita. Mikseivät jo olemassa olevat kelpaa?
Miten ja kenen vastuulla tilat ja tavarat ovat? Päiväkodeissahan on lasten papereita ja salassa pidettävää tietoa. Jonkun pitäisi olla niitä valvomassa.
[/quote]
Jo olemassaolevat eivät kelpaa, koska niissä ei ole lapsiparkkia, mikä tässä ideassa on minusta se oleellisin juttu! Yksinhuoltajana mulla ei ole varaa pelkän jumpan takia palkata joka viikko lastenhoitajaa.
[/quote]
No sitten jumppaa kotona. Ei kai yhteiskunnan pidä kaikkea maksaa.
Itse olet lapsesi hankkinut.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:58"]
Ehdottakaa oman paikkakuntanne MLLn yhdistykselle. Monesti juuri kokouksissa mietitään, että minkälaiselle toiminnalle on tarvetta ja ainakin meidän yhdistyksessä ollaan pyritty toteuttamaan jäsenten toiveita. Eikä toiminta vapaaehtoisvoimin tule kalliiksi järjestää.
T. MLLn hallituksen jäsen
[/quote]
Meillä kokeiltiin: vapaaehtoisia vetäjiä oli 3, lastenhoitajia 0. Jumppasalin vuokra oli muistaakseni 80 e/2h eli jos jumppaan tuli 10 äitiä ja lasta, tarvittiin yhdeltä äidiltä maksuksi 8 e/tila ja lisäksi 4 e/lastenhoito (2 nuorta a'8e/h). Äidit pitivät tätä kovasti kalliina ja kokeilu loppui 4 kk kuluttua.
Miksi aivan kaikki pitää yhteiskunnan antaa tarjottimElla.Tehkää nyt itmiset itekin hyvinvointimme eteen jos olette ne lapsetkin tehneet !
monessa kunnassa on edullisia aikuisopiston ja urheiluseurojen jumppia, ja jos ei ole niin perustakaa joku kotiseutuyhdityksen kautta jumpparinki. Sitten vain palkkaamaan vaikka MML hoitaja tai joku lukiolainen yhteistuumin katsomaan vaikka pihalle /läheiseen puistoon niitä lapsia. Tai miksette kerää esim 5 äidin porukkaa joka vuorottelee sitä lastevahti vuoroa. Tälläin pääsis aina 4x jumppaamaan ja sitten kerran ulkoilu vuoroon, ja sitten taas jumppaamaan....
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen 3 lapsen yh, minulla on kuntokeskuksen vuosisopimus. Sieltä yksityiseltä palveluntarjoajalta löytyy lapsiparkki, yhteisjumppaa ja personal trainer. Ai niin, ennen kuin minusta tuli yksinhuoltaja, olin opiskellut itselleni ammatin ja ollut töissäkin aika pitkään.
Ikävä kuulla, ettei kokeilu toiminut teillä. :( Monella yhdistyksellä on kuitenkin tiloja ja rahaa käytettävissä, eikä äideiltä välttämältä veloiteta kuin joku nimellinen summa. Joten kannatan kaikkia anyways ehdottamaan ideaa MLLlle, kotikunnalle tms.
Esim kesäisinhän vastaavaa voisi toteuttaa vaikkapa puistojumppana, jolloin tila ei maksa. Vaikkapa jonkun leikkipuiston vieressä, niin sinne voisi sitten järjestää hoitajat. :)
t. Se MLLn hallituksen jäsen
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sitten jumppaa kotona. Ei kai yhteiskunnan pidä kaikkea maksaa.
Itse olet lapsesi hankkinut.
[/quote]
Tällä hetkellä mulle on tarjottu perhetyöntekijä joka viikko, että pääsisin edes lenkille tai kauppaan joskus ilman lasta. Huomattavasti halvemmaksi tuo palvelu kunnalle tulisi...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen 3 lapsen yh, minulla on kuntokeskuksen vuosisopimus. Sieltä yksityiseltä palveluntarjoajalta löytyy lapsiparkki, yhteisjumppaa ja personal trainer. Ai niin, ennen kuin minusta tuli yksinhuoltaja, olin opiskellut itselleni ammatin ja ollut töissäkin aika pitkään.
[/quote]
Niin mäkin olen ollut. Se ei kuitenkaan nyt hoitovapaalla kauheasti auta, kun joudun säästöillä elämään muutenkin. Eipä se muutenkaan auttaisi paljoa, vaikka saisinkin jostain revittyä rahat kuntokeskuksen jäsenmaksuun, kun sen lapsiparkkiin saa viedä täällä vain yli 3-vuotiaita.
Töihin palattua joudun tekemään niin pitkää päivää, että en halua pitkän päuväkotipäivän päälle lasta enää viedä kuntosalin lapsiparkkiin montaa kertaa viikossa ja jos hyvin satunnaisesti käy, kalliiksi nuo tulee työssäkäyvällekin. Korkeasta koulutuksesta huolimatta mulla ei ole mikään hyvä palkka.
Tämmöisiä palveluita tarjoaa jo nyt moni liikuntayritys. Ero taitaa olla vain siinä, ettet sinä haluaisi maksaa sitä itse. Meille otetaan tänäkin vuonna 9 miljardia lisää syömävelkaa, "hyvinvoinnin" ylläpitämiseen. Ei siis haluta tinkiä julkisen puolen tuottamista "palveluista", vaikka rahat eivät niihin riittäisi. Jos haluatte koko perhe liikkua niin mitäpä jos tekisitte vaikka reippaita kävelyretkiä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:22"]
Ikävä kuulla, ettei kokeilu toiminut teillä. :( Monella yhdistyksellä on kuitenkin tiloja ja rahaa käytettävissä, eikä äideiltä välttämältä veloiteta kuin joku nimellinen summa. Joten kannatan kaikkia anyways ehdottamaan ideaa MLLlle, kotikunnalle tms.
Esim kesäisinhän vastaavaa voisi toteuttaa vaikkapa puistojumppana, jolloin tila ei maksa. Vaikkapa jonkun leikkipuiston vieressä, niin sinne voisi sitten järjestää hoitajat. :)
t. Se MLLn hallituksen jäsen
[/quote]
Enpä tiedä yhtäkään MLL:n jäsenyhdistystä, jolla olisi jumppasalia omistuksessaan.
Sosiaalinen yritys. Jyväskylässä on jo, en muista nimeä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:40"]Tämmöisiä palveluita tarjoaa jo nyt moni liikuntayritys. Ero taitaa olla vain siinä, ettet sinä haluaisi maksaa sitä itse. Meille otetaan tänäkin vuonna 9 miljardia lisää syömävelkaa, "hyvinvoinnin" ylläpitämiseen. Ei siis haluta tinkiä julkisen puolen tuottamista "palveluista", vaikka rahat eivät niihin riittäisi. Jos haluatte koko perhe liikkua niin mitäpä jos tekisitte vaikka reippaita kävelyretkiä.[/quote]
Mikään liikuntayritys ei tietääkseni tarjoa lastenhoitopalvelua 1-vuotiaille, harva varmasti alle 3-vuotiaillekaan.
Nimenomaan en halua liikkua perheen kanssa, vaan edes tunnin viikossa saada tehdä jotain asiaa pystyen keskittymään siihen täysin ilman ketään roikkumassa housunpuntissa. Me käydään jo nyt reippailla kävelyretkillä joka päivä mutta ne ei paljos auta niska-hartiavaivoihini joiden vuoksi kaikista kipeästi tarvitsisin liikuntaa, kun joudun aina joko lykkimään rattaita tai kantamaan lasta, mikä vaan pahentaa jumeja ja kipuja.
En vaadi, että tällainen palvelu pitäisi saada, mutta jos sellainen olisi riittävän halvalla hoitovapaalaisen tuloihin nähden saatavilla, käyttäisin sitä kyllä ilomielin.
Ei olisi ollut minulle hyötyä, lapseni ei olisi ikinä uskaltanut jäädä lapsiparkkiin tuntemattomien hoitajien kanssa.
Kaunis ajatus, mutta en ainakaan omalle työpaikalleni uskaltaisi
harrastajaryhmiä päästää. Kukaan ei olisi valvomassa mitä
tapahtuu ja halutessaan ihmiset voisivat soittaa päiväkodin
puhelimilla ja hankkia tietoa tutun lapsista ihan vain uteliaisuudesta.
Entä siivoaisivatko jumppaajat jälkensä ja korvaisivat kulumat
ja rikkoutuneet tavarat? Päiväkodissa on oltava hyvä hygienia.
t: lto