Mitä mieltä uudesta palvelukonseptista pikkulapsiperheiden vanhemmille?
Väitän, että tuoreissa perheissä voitaisiin paremmin, jos kunnat järjestäisivät seuraavaa palvelua esim. 1-3-vuotiaiden lasten vanhemmille:
Ilmainen, ohjattu jumppa, jossa myös liikunnallinen lapsiparkki!
Auttaisi kummasti jaksamiseen... etenkin yksinhuoltajia. Olisi helppo toteutaa esim. päiväkotien tiloissa!
En käsitä, miksei tällaista jo ole. Tai maksuksi edes joku nimellisen pieni summa, jotta kaikilla olisi varaa eikä asia jäisi hinnasta kiinni...
Kommentit (57)
Eikö kaikilla lapsilla ole kuitenkin isä? Eikö isä voi hoitaa silloin, kun äiti jumppaa?
Ja miksi tämä pitäisi olla vain äideille? Miksi ei sitten isillekin.
Kyllä meillä ainakin on hoitokuviot järjestyneet niin, että molemmat ehtii harrastamaan. Miksi sen pitäisi olla jumppa? Toinen tahtoisi salitreeniä, yksi uida, kolmas jotain muuta. En minä ainakaan olisi ollut kiinnostunut mistään harrastelijajumpasta jossain päiväkodin salissa... tuskin olen ainoa, jolla on omat harrastukset jo valmiina. Eikä tällöin olisi reilua, että jotain tiettyä lajia tuettaisiin yhteiskunnan varoilla.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:16"]Eikö kaikilla lapsilla ole kuitenkin isä? Eikö isä voi hoitaa silloin, kun äiti jumppaa?
Kyllä meillä ainakin on hoitokuviot järjestyneet niin, että molemmat ehtii harrastamaan. Miksi sen pitäisi olla jumppa? Toinen tahtoisi salitreeniä, yksi uida, kolmas jotain muuta. En minä ainakaan olisi ollut kiinnostunut mistään harrastelijajumpasta jossain päiväkodin salissa... tuskin olen ainoa, jolla on omat harrastukset jo valmiina. Eikä tällöin olisi reilua, että jotain tiettyä lajia tuettaisiin yhteiskunnan varoilla.
[/quote]
Ei, kaikilla lapsilla ei todellakaan ole sellaista isää, jota kiinnostaisi osallistua heidän elämäänsä millään tavalla.
On mullakin omat harrastukset, mut tällä hetkellä innostuisin varmasti vaikka pitsinnypläyksestä tai kansantanhuista, jos siellä olis vaan ilmainen lastenhoito ja saisin kerrankin tehdä jotain keskittyneesti aikuisseurassa joutumatta samalla vähintäänkin sivusilmällä vahtimaan koko ajan lasta :D
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:16"]Eikö kaikilla lapsilla ole kuitenkin isä? Eikö isä voi hoitaa silloin, kun äiti jumppaa?
[/quote]
Ei, kaikilla lapsilla ei todellakaan ole sellaista isää, jota kiinnostaisi osallistua heidän elämäänsä millään tavalla.
On mullakin omat harrastukset, mut tällä hetkellä innostuisin varmasti vaikka pitsinnypläyksestä tai kansantanhuista, jos siellä olis vaan ilmainen lastenhoito ja saisin kerrankin tehdä jotain keskittyneesti aikuisseurassa joutumatta samalla vähintäänkin sivusilmällä vahtimaan koko ajan lasta :D
[/quote]
Jos ei isää kiinnosta, niin kai hän voi ainakin hoidon maksaa jumppailun ajaksi? Ja käytännössä kaiketi maksaakin elatuksesta, jos ei ole kuvioissa mukana. Miksi meidän muiden pitäisi maksaa, kun ei meitäkään kiinnosta osallistua teidän lastenhoidon kustannuksiin... Joku vastuu täytyy omasta elämästään sen äidinkin, vaikka yh:n, ottaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:22"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei isää kiinnosta, niin kai hän voi ainakin hoidon maksaa jumppailun ajaksi? Ja käytännössä kaiketi maksaakin elatuksesta, jos ei ole kuvioissa mukana. Miksi meidän muiden pitäisi maksaa, kun ei meitäkään kiinnosta osallistua teidän lastenhoidon kustannuksiin... Joku vastuu täytyy omasta elämästään sen äidinkin, vaikka yh:n, ottaa.
[/quote]
Ei isällä ole rahaa maksaa edes minimielareita, saati mitään ylimääräistä. Jos mitenkään voisin vaikuttaa asiaan, sen tekisin, mut ei valitettavasti ole mun vallassani tämä asia.
Otan vastuuta elämästäni yrittämällä huolehtia jaksamisestani jo ennenkuin olen pimahtamispisteessä. Ketään muuta tuolla lapsella ei ole ja jos mun voimat loppuu, se vasta kalliiksi tuleekin veronmaksajille.
Noin pieneksi toiminnaksi vaatisi kunnalta aivan liikaa työntekijöitä. Tuolla joku jo luettelikin, ohjaajaa, lastenhoitajia, jne.
Sen lisäksi ihan mikä tahansa tila ei vaan käy. Missä päiväkodissa on tarpeeksi tilaa n.10-20 aikuisen jumpalle ja heidän lastensa touhuille? Tämä tila pitäisi olla saatavana ilman huonekalujen siirtelyä. Pitääkö olla pukuhuoneet ja pesutilat? Ja onko tila tarpeeksi suuri ja hyvin ilmastoitu, että jumppaajien hiet eivät jää tuoksumaan? Koulujen liikuntasaleissa tätä taas tuskin voi noin vain järjestää, kun salit ovat aika täydellä vuokrauksella.
Olisihan se kiva, että olisi tuommoista, mutta kunnat eivät voi sitä järjestää.
Kyllähän nyt jumppasali löytyy lähes joka päiväkodista, vaikkei juuri oman lapsen tiloissa olisikaan! Ja jos ei päiväkodista, niin alakoulusta ainakin. Kuntien omistuksessahan nekin ovat.
Niin tyypillistä... "ei voi, ei pysty, ei kykene, ei kannata"... Ai jaa! Kaikki eivät ajattele samoin. Onneksi on tällaisia ideoita ja ideoijia!
Niin tyypillistä... "ei voi, ei pysty, ei kykene, ei kannata"... Ai jaa! Kaikki eivät ajattele samoin. Onneksi on tällaisia ideoita ja ideoijia!
Ehdottakaa oman paikkakuntanne MLLn yhdistykselle. Monesti juuri kokouksissa mietitään, että minkälaiselle toiminnalle on tarvetta ja ainakin meidän yhdistyksessä ollaan pyritty toteuttamaan jäsenten toiveita. Eikä toiminta vapaaehtoisvoimin tule kalliiksi järjestää.
T. MLLn hallituksen jäsen
Ehdottakaa oman paikkakuntanne MLLn yhdistykselle. Monesti juuri kokouksissa mietitään, että minkälaiselle toiminnalle on tarvetta ja ainakin meidän yhdistyksessä ollaan pyritty toteuttamaan jäsenten toiveita. Eikä toiminta vapaaehtoisvoimin tule kalliiksi järjestää.
T. MLLn hallituksen jäsen
Meidän paikkakunnalla toimii kunnallinen lapsiparkki, sinne voi jättää lapsia vaikkapa salikäynnin ajaksi!
Miksi sinne lapset pitäisi raahata matkaan. Itse kävin kansalaisopiston jumpissa iltaisin, kun lapset oli piniä. On kai aika monella lapsella isäkin
Seurakunnatkin vois kiinnostua! Ja niiden päiväkotien vanhempainyhdistykset ;)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:56"]Niin tyypillistä... "ei voi, ei pysty, ei kykene, ei kannata"... Ai jaa! Kaikki eivät ajattele samoin. Onneksi on tällaisia ideoita ja ideoijia!
[/quote]
Noh noh ap, älä hermostu. Kannattaa ennemminkin ottaa kritiikistä opiksi. Ei uusien, kannattavien palvelukonseptien kehittäminen ole helppoa.
monella on yrittäjämies, tai työmatkusteleva... etkä uskoiskaan, minkä verran tukiverkottomia on. ehkäisevä perhetyökin vois olla kiinnostunut organisoija.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:54"]
Kyllähän nyt jumppasali löytyy lähes joka päiväkodista, vaikkei juuri oman lapsen tiloissa olisikaan! Ja jos ei päiväkodista, niin alakoulusta ainakin. Kuntien omistuksessahan nekin ovat.
[/quote]
Jumppasali ja jumppasali. sellaiseen pieneen tilaan ei mahdu kuin pari aikuista jumppaajaa. Koulujen saleissahan on jumppia mistä valita. Mikseivät jo olemassa olevat kelpaa?
Miten ja kenen vastuulla tilat ja tavarat ovat? Päiväkodeissahan on lasten papereita ja salassa pidettävää tietoa. Jonkun pitäisi olla niitä valvomassa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:54"]
[/quote]
Salit on buukattu täyteen urheiluseuroille ja muille. Ellet sitten halua aikaa kymmenen jälkeen illalla.
tuskin kaikkialla on kaikki salit liian pieniä ja liian ylibuukattuja ;)
Juutuin jotenkin tuohon: päiväkodin tiloissa. Omien lAsten päiväkodin sisällä eivät mahdu edes lapset kunnolla liikkumaan, saati aikuiset. Enkä kyllä haluaisi, että siellä olisi iltaisin pöpöjä levittämässä kaiken maailmanväkeä. Kuka olisi vastussa siisteydestä ja turvallisuudesta. Ei kiitos. Kyllähän sitä voi mennä äiti-lapsijumppaan ihan liikuntasaliin.