Raskauskilot
Kuinka, miten ja miksi jotkut onnistuvat keräämään 20-30 kiloa raskauden aikana? Tietenkin monet joutuvat rauhoittamaan liikuntaharrastuksiaan ja osa on jopa vuoteenomana, mutta eikö silloin pitäisi katsoa syömisiään? Ei mielestäni 20 kiloa ole mitään raskauskiloja, vaan ihan normaalia lihomista, joka piiloitetaan "syön kahden edestä"-höpöhöpön taakse. kivittäkää vaan, mutta mielestäni on todella edesvastuutonta syödä raskausaika herkkuja mielettömiä määriä (kyllä, monta tällaista tapausta olen vierestä nähnyt!), koska raskaus.
Kommentit (11)
Olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Mun mielestä raskauskilot on juuri niitä, jotka sitten synnytyksen myötä myös poistuvat kehosta. Toki turvotusta, rintojen kasvua yms. on jotka poistuvat hitaampaa, mutta ei sitäkään nyt ihan kymmeniä kiloja kerry. Etenkin jos sitä on vielä vuosi synnytyksen jälkeen on "raskauskiloja", niin kyllä ne ihan syömällä aikaan saatua ylimääräistä läskiä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:04"]Olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Mun mielestä raskauskilot on juuri niitä, jotka sitten synnytyksen myötä myös poistuvat kehosta. Toki turvotusta, rintojen kasvua yms. on jotka poistuvat hitaampaa, mutta ei sitäkään nyt ihan kymmeniä kiloja kerry. Etenkin jos sitä on vielä vuosi synnytyksen jälkeen on "raskauskiloja", niin kyllä ne ihan syömällä aikaan saatua ylimääräistä läskiä.
[/quote]
Tiesitkö, että keho varastoi rasvaa tehokkaammin raskauden aikana mm. taatakseen riittävän massan imetyksen onnistumiselle? Ei kaikki ole niin yksioikoista, kannattaa huudella vasta, kun perehtyy kunnolla asioihin.
Painoin synnyttämään lähtiessä yli 20 kg enemmän kuin ennen raskautta. Lapsi painoi lähes 5 kg, valtava istukka ja runsaasti vettä ja turvitusta. Että oikeasti niitä raskauskiloja oli 5 ja nekin hävisi imettämällä.
No minä lihoin ekasta 23 kg ja toisesta 21 kg. Ensinnäkin olen ilman raskautta aika kevyt, kun aloin odottaa ekaa painoin 47 kg, ja toista odottaessani 50 kg. Eli ei se loppupainokaan ihan valtava 165-senttiselle naiselle ole. Kai sitä jotenkin hormonit käskee syömään, kun alkutilanteessa on niin kovin vähän vararavintoa kehossa. Ihminen on kehittynyt evoluutiossa monien nälkäkausien läpi, ja on ihan ymmärrettävää että varsinkin kun odottaa vauvaa, vaistot käskee syömään silloin kun ruokaa on, siltä varalta että tulee niukempi kausi ja jälkeläinen vaarantuisi jos äiti on liian laiha.
Toinen juttu on, että en näe mitä haittaa tästä on, minä nimittäin laihduin imetyksen aikana ihan ilman mitään ruokavalion tarkkailua tai liikuntaa entisiin mittoihini. Tällä hetkellä painan 49 kg. Ihan sama se jos sitten lihoo raskauden aikana, jos se lähtee pois imetyksen aikana.
Tiedän erään äidin, joka söi koko raskauden kebabia, karkkia, sipsejä ym ym ja sen jälkeen on nyt kolme (3!) vuotta harmitellut ylimääräistä kolmeakymmentä (raskaus)kiloa. Koska raskaus.
itse määrittelen raskauskilot juurikin vauva, vedet, istukka, turvotus ja kevyt painonnousu (koska elämä monella muuttuu radikaalisti, esim. Rankan liikunnan lopettaminen), mutta 30 kiloa? oikeasti?
kyllä se keho varastoi rasvaa, jos sellaista suoraan sanottuna paskaa syö.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:11"]No minä lihoin ekasta 23 kg ja toisesta 21 kg. Ensinnäkin olen ilman raskautta aika kevyt, kun aloin odottaa ekaa painoin 47 kg, ja toista odottaessani 50 kg. Eli ei se loppupainokaan ihan valtava 165-senttiselle naiselle ole. Kai sitä jotenkin hormonit käskee syömään, kun alkutilanteessa on niin kovin vähän vararavintoa kehossa. Ihminen on kehittynyt evoluutiossa monien nälkäkausien läpi, ja on ihan ymmärrettävää että varsinkin kun odottaa vauvaa, vaistot käskee syömään silloin kun ruokaa on, siltä varalta että tulee niukempi kausi ja jälkeläinen vaarantuisi jos äiti on liian laiha. Toinen juttu on, että en näe mitä haittaa tästä on, minä nimittäin laihduin imetyksen aikana ihan ilman mitään ruokavalion tarkkailua tai liikuntaa entisiin mittoihini. Tällä hetkellä painan 49 kg. Ihan sama se jos sitten lihoo raskauden aikana, jos se lähtee pois imetyksen aikana.[/quote]
onhan se eri asia jos kilot lähtevät nopsaan (se mun mielestä kertoo niiden olleen juurikin niitä raskauskiloja), mutta että vuosienkin jälkeen määkytään raskauskiloista ja lapset lähentelevät esikouluikää...
ap
Painonnousu on kyllä hirveän yksilöllistä. Mä oon sellainen "syön kahden edestä" -tyyppi, liikunta on loppunut jo aikoja sitten liitoskipujen ja sairastelun takia, mutta kiloja on tullut vain 13, ja nyt loppuvaiheessa (laskettu aika parin päivän päästä) painonnousu on pysähtynyt. Edellisessä raskaudessa tuli 12 kg, ja synnytyksen jälkeen taisin olla 2 kg painavampi kuin ennen raskautta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:04"]Olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Mun mielestä raskauskilot on juuri niitä, jotka sitten synnytyksen myötä myös poistuvat kehosta. Toki turvotusta, rintojen kasvua yms. on jotka poistuvat hitaampaa, mutta ei sitäkään nyt ihan kymmeniä kiloja kerry. Etenkin jos sitä on vielä vuosi synnytyksen jälkeen on "raskauskiloja", niin kyllä ne ihan syömällä aikaan saatua ylimääräistä läskiä.
[/quote]
Tiesitkö, että keho varastoi rasvaa tehokkaammin raskauden aikana mm. taatakseen riittävän massan imetyksen onnistumiselle? Ei kaikki ole niin yksioikoista, kannattaa huudella vasta, kun perehtyy kunnolla asioihin.
[/quote]
Tottakai tiesin. Tämä on juuri sitä hitaammin poistuvaa rasvaa, johon nyt valitettavasti en ruvennut kirjoittamaan kaikkea mahdollista mitä se voi pitää sisällään. Pointti olikin, että harva imettää pidempää kuin vuoden, joten jos sen jälkeen edelleen on "raskauskiloja", niin se ei enää pidä paikkaansa. Toki monet ylläpitävät imetyksenkin aikana (ja vaikkeivat imettäisikään) kertyneitä rasvavarastoja vääränlaisella ruokavaliolla ja elämällä.
Tuttavani lihoi melkein 30 kiloa vaikka tiedän hänen syövän terveellisesti ja harrastavan liikuntaa. Kaikki kilot lähtivät nopeasti vauvan synnyttyä. Joillekin vain tulee enemmän kiloja, eikä siinä ole mitään vikaa.
Anteeksiantamatonta tehdä lapselleen sellaista. Vauvalla kuuluu olla hoikka äiti. Myös miestä kohtaan todella epäreilua. Eihän ihminen pysty edes käymään vaunukävelyllä eikä leikkimään lapsen kanssa, jos on lihonut 20 tai 30 kiloa. Hän on tehnyt itsestään liikuntarajoitteisen.
Normaali painonnousu raskauden aikana on kymmenen kilogrammaa, josta osa häipyy synnytyslaitoksella ja loput pikaisesti sen jälkeen. Kaikki muu on selittelyä.
aiheesta löytyy googlettamalla satatuhatta keskustelua, missä perustellaan painonnousu. Ota selvää ensin äläkä huutele.