Miksi Kaivopuiston hirvi piti ampua?
Se oli viime vuoden vasa, ois varmaan voitu siirtää muualle rauhallisemmille alueille.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:34"]
Amatöörit taas kirjoittelee mitä pieni jyvä suoltaa. Homma ei etene ollenkaan niin, että ammutaan pikku pikku nukutusnuoli kuin telkkarissa on nähty. Nukutuksessa ja siirrossa hirvi voi saada vammoja ja vammautunutta eläintä ei tule koskaan laskea luontoon. On hirven ja asukkaiden parhaaksi lopettaa hirvi asiallisesti kaupunkialueella, mistä se ei osaa voi palata luontoon omin avuin.
Eihän näitä usein satu. Vuosittain poliisi joutuu lopettaamaan pääkaupunkiseudulla vauhkoontuneita hirviä 5 - 10 kpl
[/quote]
No esim. eläintarhoissa ammutaan eläimiä nukutusnuolilla tosi paljon mm. lääkärintarkastusten ja siirtojen takia. Ei noissa usein satu vammautumisia, koska ampuja on kokenut ammattilainen, joka osaa katsoa hyvän osuma kohdan ja lisäksi hetken, jolloin on hyvä ampua. Esim. silloin kun hirvi ei ole vaikka liikkeessä tai veden äärellä jonne se voi sitten kaatua. Kyllä ennenkin eläimiä on siirretty paikasta toiseen nimenomaan nukutettuna. Taitaa vaan nämä nykypoliisit olla niin laiskistuneita, että ei jaksa ruveta moiseen. Helpompi todeta vaaralliseksi ja lopettaa.
Eläintarhoissa ne eläimet ei juokse vauhkoina pitkin kaupunkia, vaan ovat aidatulla alueella suht rauhallisina. Niiden lähelle päästään ja voidaan rauhassa tähtäillä, ihan viereen ei voi mennä mutta aitauksessa ne eivät ole kovin kaukana ihmisestä missään kohtaa. Nukutusnuolilla ampujat ei ole mitään snipereita vaan eläinlääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:28"]
Eläintarhoissa ne eläimet ei juokse vauhkoina pitkin kaupunkia, vaan ovat aidatulla alueella suht rauhallisina. Niiden lähelle päästään ja voidaan rauhassa tähtäillä, ihan viereen ei voi mennä mutta aitauksessa ne eivät ole kovin kaukana ihmisestä missään kohtaa. Nukutusnuolilla ampujat ei ole mitään snipereita vaan eläinlääkäreitä.
[/quote]
snipereita? täh?
Syksyllä alkaa taas hirvenmetsästysaika. Vai pitäiskö sekin kieltää? Muuttuuko ap:n näkemys asiaan jos googlettaa vaikka hirvikolarikuvia? On hyvä, että hirvikantaa harvennetaan ja enemmänkin olisi varaa. Se on aika pysäyttävä hetki, kun se hirvi loikkaa tielle ja vauhtia on se 80. Kyllä mä mieluummin pelastan itseni ja lasteni hengen, kuin yhden hirven. Hirvet eivät ole mitenkään uhanalaisia. Vähän realismia kehiin kiitos!
Montakohan tonnia hassaantu tossakin koohottamisessa. Heti vaan kuulaa, eikä mitään tuntikausien pyydystämisyritystä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:21"]
Se oli viime vuoden vasa, ois varmaan voitu siirtää muualle rauhallisemmille alueille.
[/quote]
Puunhalaajan pistämätän logiikka: Joku muu tekee joidenkin muiden resursseilla. Voi nukku yönsä hyvin. Simmut kiinni!
[/quote]
Jos joku olisi joskus halannut suakin, niin sä voisit suhtautua elolliseen niin paljon arvostavammin.
[/quote]
On halannut. Monikin. Mutta minä en halaile puita. Se on sairasta.
[/quote]
En minäkään halaile puita. Hirvistä tässä oli puhe, ei puista. Enkä mä halaile hirviäkään, totean, koska epäilen että tämähän olisi sitten se sun seuraava loistava ajatuksesi. Mutta mä kyllä näkisin niin, että puun halaaminen on vielä ihan tervettä, sun halaaminen sairasta.
Nukutuslääkkeet olisi joo voineet auttaa teoriassa, mutta mun mielestä ihan eläintensuojelullinen asia, että lopetettiin. Hirvilläki on reviirinsä ja kotialueensa, joten entä, jis hirvi olisi jätetty vieraaseen paikkaan heräämään. Olisi villintynyt ja jäänyt esim johibkin piikkikankaan kiinni ja kitunut siellä. Lisäksi stressi, minkä joutui kokenaan, oli niin suuri, että tuskin siitä olisi selvinnytkään... Erohan eläintarhaan on olosuhteet, jossa mm nukutus ja ihmiskontaktit tapahtuu.
Sniper on siis tarkka-ampuja. Ne on sellaisia ihmisiä jotka harjoittelee aika kovasti sitä ampumista ja joilla ne aseet on aika tarkkoja. Ne pystyy ampumaan tarkasti kohteeseen pitkänkin matkan päästä. Eläintarhoissa saa eläimiä nukutettua vaikka ei olisi samanlaisia taitoja ja välineet olisi yksinkertaisemmat. Vaikka paikalla olisi tarkka-ampuja ja eläinlääkärin käyttämä nukutuskivääri tai mikä lie puhallusputki, niin onnistuminen ei ole yhtä varmaa. Mieluummin antaa sille mahdolliselle tarkka-ampujalle sitten oikean pyssyn jolla hirvi putoaa kerrasta kitumatta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:22"]
Voi olla että minua pidetään kylmänä ihmisenä, mutta hirven lopettaminen oli ainoa oikea ratkaisu. Ihan liikaa työtä ja vaivaa nähtiin tämänkin episodin takia, poliisilla ja pelastuslaitoksella olisi varmasti ollut parempaakin tekemistä. Hirviä riittää Suomessa. En ymmärrä näitäkään, kun esim varis on loukannut siipensä niin jo soitetaan häkeen ja pyydetään poliisi paikalle auttamaan. Sitten sitä varista kiikutetaan jonnekin paikattavaksi ja hoivattavaksi, ja hirveästi laitetaan eforttia jonkun roskalinnun pelastamiseksi. Ainoa järkevä teko olisi ollut loukkaantuneen linnun lopettaminen heti alkuunsa. Vastaavia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon. Tiedä sitten kertooko enemmän luonnosta vieraantumisesta, vai terveen järjen puutteesta.
[/quote]
Niin oletkin, mun mielestä olet aika kylmä tuossa asiassa. (Varis on muuten tavattoman oppivainen ja nokkela lintu, ihan tiedoksi)
Jokainen joka on ollut eläinten kanssa paljon tekemisissä, ja huom. joka osaa niiden elehdintää tulkita oikein, joka ymmärtää niistä vähän enemmänkin ihan tutkitun tiedon pohjalta, tietää että nekin ovat yksilöitä. Helpoiten tämän voi havaintoesittää vaikka kotikoirien suhteen. Voit ostaa aina uuden kultaisennoutajan sen edesmenneen tilalle, mutta koskaan sulle ei tule juuri samanlaista tilalle. En sitä tiedä kuinka pienen otuksen tasolle pitää mennä, että niiden luonne-erot eivät enää erotu, no, hyönteisillä nyt varmastikaan ei niitä niin ole, mutta eläimet eivät ole mitään sitä samaa massaa nekään, saati roskaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:43"]
[/quote]
Puunhalaajan pistämätän logiikka: Joku muu tekee joidenkin muiden resursseilla. Voi nukku yönsä hyvin. Simmut kiinni!
[/quote]
Jos joku olisi joskus halannut suakin, niin sä voisit suhtautua elolliseen niin paljon arvostavammin.
[/quote]
[/quote]
En minäkään halaile puita. Hirvistä tässä oli puhe, ei puista. Enkä mä halaile hirviäkään, totean, koska epäilen että tämähän olisi sitten se sun seuraava loistava ajatuksesi. Mutta mä kyllä näkisin niin, että puun halaaminen on vielä ihan tervettä, sun halaaminen sairasta.
[/quote]
Hahhaa! Jatketaanpas tästä: Jos sinut päästää itseään halaamaan -se on sairasta!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hahhaa! Jatketaanpas tästä: Jos sinut päästää itseään halaamaan -se on sairasta!
[/quote]
:'D Tämä selvä. Mun äiti ainakin opetti, että viisaampi lopettaa ensin, joten en nyt enää jatka. Sä olet siis viimeinen joka jatkoi.
Oletan että kaikki täällä nyt hirvien ampumista vastustavat ovat vegaaneja jotka eivät syö mitään lihaa. Itse syön lihaa ja mieluiten syönkin juuri esim. hirven lihaa tietäen että hirvi eli onnellisen elämän vapaana luonossa, kuin jonkun teuraseläimeksi kasvaetun eläimen lihaa. Kaikki ne eivät elä hyvissä oloissa.
Ja sitten tähän hirveen, eiköhän tuossa ajassa käyty läpi mahdollisuudet ja hehän yrittivät saada hirven uimaan pois alueelta jossa on vaaraksi niin itselleen kuin ihmisillekin. Parempi sen hirvenkin on kuolla luodista kun joutua kolariin, näin esimerkiksi. Jos hirveä ei saatu lähtemään ja hirvi oli vauhkoontunut niin tämä ratkaisu saattoi olla se vähiten kärsimystä aiheuttava.
Vauhkoontunut hirvi ei ole mikään pikkueläin jonka saa nukutettua tuosta noin vaan. Ja vielä olennaisempaa on että nukutetun hirven kuljettaminen kaupungissa niin että hirvi ei vahingoitu on myös aika vaikea tehtävä, ehkä jopa mahdoton resursseista riippuen.
Eiköhän tuossa juuri tehty se mitä parhaaksi ihan kaikkien, hirvenkin, kannalta nähtiin. Kurjaa että hirvi eksyi kaupunkialueelle.
Vuodatin litroittain kyyneliä hirviparan puolesta.
TV:ssä ne pyydystää aivan oikeasti vaarallisia villieläimiä leijonia, karhuja sekä köyttävät krokotiilin leuat.
Toivattavasti olisi poliisi-TV paikalla.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 18:52"]
TV:ssä ne pyydystää aivan oikeasti vaarallisia villieläimiä leijonia, karhuja sekä köyttävät krokotiilin leuat.
Toivattavasti olisi poliisi-TV paikalla.
[/quote]
Niinhän -ne- tekee! Mistäs tempaat "niitä" tähän hätään, mieluiten tunnissa, parissa?
Voi olla että minua pidetään kylmänä ihmisenä, mutta hirven lopettaminen oli ainoa oikea ratkaisu. Ihan liikaa työtä ja vaivaa nähtiin tämänkin episodin takia, poliisilla ja pelastuslaitoksella olisi varmasti ollut parempaakin tekemistä. Hirviä riittää Suomessa. En ymmärrä näitäkään, kun esim varis on loukannut siipensä niin jo soitetaan häkeen ja pyydetään poliisi paikalle auttamaan. Sitten sitä varista kiikutetaan jonnekin paikattavaksi ja hoivattavaksi, ja hirveästi laitetaan eforttia jonkun roskalinnun pelastamiseksi. Ainoa järkevä teko olisi ollut loukkaantuneen linnun lopettaminen heti alkuunsa. Vastaavia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon. Tiedä sitten kertooko enemmän luonnosta vieraantumisesta, vai terveen järjen puutteesta.