Miksi päiväkodissa ei tervehditä ja hyvästellä lasta?
Ei kai se ole vanhemman tehtävä aina sanoa, "sanoppas nyt tädille hei". Minusta päiväkodin työntekijät voisivat sanoa itse reipaasti lapselle tervehdyksen ja jos lapsi ei siihen vastaa niin vanhempi sitten kehottaa sen tekemään.
Vähän tyllyä jos ei mitään tervehdyksiä lapselle tule, pelkästään vanhemmalle vain.
Kommentit (34)
Lapseni päiväkodissa hoitaja tulee aina eteiseen vastaan, kun minä ja lapsi tullaan sisälle. Hän tervehtii ja juttelee lapselle, esim. kehuu paitaa tai kampausta tai kysyy, mitä viikonloppuna on tehty. Kun ulkovaatteet on riisuttu, hän saattaa lapsen leikkimään.
Hakiessani lapsen hoitaja tuo hänet ja lähtiessäni vielä halaa lasta. Jos lähistöllä on useampi hoitaja, kaikki pyytävät lapselta halauksen.
33 ja 34, ei voi olla totta!! Meidän päiväkodissa syliin pääsee vain hoitajan tuttu lapsi. Muita ehkä tervehditään joskus, mutta tuollaiset mistä kerroitte ei kuulu meidän päiväkotiin. Hienoa että jaksatte tehdä työtänne noin! ja onnellisia on ne lapset ja perheet jotka ovat saaneet tuollaista henkilökuntaa päiväkotiin. Ihan kateus iskee.
Meillä tervehditään. Lähtiessä lapsi kättelee aikuisen.
Heillä taitaa olla siellä huono työilmapiiri, työmoraali ja kunnioitus lapsia kohtaan. Jos päiväkodissa on hyvä olla, lapsia tullaan vastaan hymyillen, heitä halataan ja heidän näkemisestään ilahdutaan. Tympeässä työpaikassa saapuvat lapset ja vanhemmat ovat kuin rasite, "tätä tästä vielä puuttui, kun muutenkin on niin paska päivä".
On aika paljon perspektiiviä tuohon, olen ollut neljässä eri päiväkodissa töissä silloin, kun hoitajana viela saattoi olla ilman koulutusta.
Yksikään hoitaja ei tervehdi/hyvästele lasta?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:25"]
Heillä taitaa olla siellä huono työilmapiiri, työmoraali ja kunnioitus lapsia kohtaan. Jos päiväkodissa on hyvä olla, lapsia tullaan vastaan hymyillen, heitä halataan ja heidän näkemisestään ilahdutaan. Tympeässä työpaikassa saapuvat lapset ja vanhemmat ovat kuin rasite, "tätä tästä vielä puuttui, kun muutenkin on niin paska päivä".
On aika paljon perspektiiviä tuohon, olen ollut neljässä eri päiväkodissa töissä silloin, kun hoitajana viela saattoi olla ilman koulutusta.
[/quote]
Kaikki mainitsemasi asiat pitävät ikävä kyllä paikkansa. Keskittyvät muutenkin keskenään nahisteluun eniten, lasten nahistelut jää sitten huomaamatta. Tosiaan ilme saattaa vielä olla todella kyrsiintynyt kun lapsen kanssa mennään, ei pelkästään meidän kohdalla vaan muidenkin. Onpas sitten ihme kun lapsi ei halua päiväkotiin mennä :((
ap
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:26"]
Yksikään hoitaja ei tervehdi/hyvästele lasta?
[/quote]
Yksi JOSKUS, mutta harvemmin hänkään.
Me emme tietenkään voi tietää, sinun kannattaa kysyä sitä päiväkodista.
Veikkaan että on a) huonostikasvatettuja (nuoria) jotka eivät ole koskaan oppineet tervehtimään tai b) työhönsä perin pohjin tympääntyneitä, jotka eivät muutenkaan tee yhtään mitään sellaista, jota ei ole erikseen mainittu työsopimuksessa (ja josta ei makseta).
Juuri tuota tarkoitan. Oikeasti hyvässä hoitopaikassa kaikuu käytävillä nauru ja saatat löytää lapsesi hoitajan sylistä ihan milloin vain, vaikka poikkeaisit päiväkodissa "yllättäen". Silloin hoitaminen ei ole vain silmänpalvontaa, jota esitetään lapsiaan hakeville vanhemmille. ap:n päiväkodissa asiat ovat jo tosi huonosti, kun edes tuota ulko-ovella tapahtuvaa näytelmää ei jakseta vetää.
Päiväkodissanne saattaa olla yksittäisiä hoitajia, jotka yrittävät pitää lasten puolia ja keksiä heille kivaa tekemistä, mutta sitä on mahdotonta jatkaa kovin kauaa. Ky niin, että nuorimmat hoitajat paimentavat lapsia pihalla uuvuksiin asti ja vanhemmat kaakatit keskittyvät kahvihuonetappeluihin.
Vika saattaa olla ihan vaan yksi mätämuna työntekijöide joukossa, päiv'kodin johtaja ja tai peräti iso pomo koko päivähoidossa. Yhtään et voi tietää auttaako valittaminen mitään, kun ei voi tietää kuka siellä on pilannut ilmapiirin.
3
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:34"]
Me emme tietenkään voi tietää, sinun kannattaa kysyä sitä päiväkodista.
Veikkaan että on a) huonostikasvatettuja (nuoria) jotka eivät ole koskaan oppineet tervehtimään tai b) työhönsä perin pohjin tympääntyneitä, jotka eivät muutenkaan tee yhtään mitään sellaista, jota ei ole erikseen mainittu työsopimuksessa (ja josta ei makseta).
[/quote]
Voit olla varma etten kysy.. Ja tuo vaihtoehto B on se joka pitää paikkansa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:24"]Meillä tervehditään. Lähtiessä lapsi kättelee aikuisen.
[/quote]
KÄTTELEE? :DDDDD
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:24"]Meillä tervehditään. Lähtiessä lapsi kättelee aikuisen.
[/quote]
KÄTTELEE? :DDDDD
[/quote]
Täällä on kasvamassa tuleva lähäri kahvihuoneeseen Ei osaa alkeellisiakaan käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:35"]
Juuri tuota tarkoitan. Oikeasti hyvässä hoitopaikassa kaikuu käytävillä nauru ja saatat löytää lapsesi hoitajan sylistä ihan milloin vain, vaikka poikkeaisit päiväkodissa "yllättäen". Silloin hoitaminen ei ole vain silmänpalvontaa, jota esitetään lapsiaan hakeville vanhemmille. ap:n päiväkodissa asiat ovat jo tosi huonosti, kun edes tuota ulko-ovella tapahtuvaa näytelmää ei jakseta vetää.
Päiväkodissanne saattaa olla yksittäisiä hoitajia, jotka yrittävät pitää lasten puolia ja keksiä heille kivaa tekemistä, mutta sitä on mahdotonta jatkaa kovin kauaa. Ky niin, että nuorimmat hoitajat paimentavat lapsia pihalla uuvuksiin asti ja vanhemmat kaakatit keskittyvät kahvihuonetappeluihin.
Vika saattaa olla ihan vaan yksi mätämuna työntekijöide joukossa, päiv'kodin johtaja ja tai peräti iso pomo koko päivähoidossa. Yhtään et voi tietää auttaako valittaminen mitään, kun ei voi tietää kuka siellä on pilannut ilmapiirin.
3
[/quote]
Onko tosiaan sellaisia päiväkoteja joissa on noin hyvin asiat? Olen luullut että kaikki ovat tuollaisia ja ihmetellyt että miten joku voi viedä alle 3-vuotiaan päiväkotiin kun eivät osaa edes kertoa vielä tapahtumista.
Ja totta, yksi hoitaja vähän yrittää ja onkin lasten suosikki. Mutta käsittääkseni ei ole mikään toisten hoitajien suosikki.. Eli varmaan jyrätään mielipiteineen maanrakoon.
ap
Itse menen lasta erikseen aina vastaan esim eteiseen (on ihan ryhmän lasioven takana) kyaelen lapselta/vanhemmalta miten aamu on mennyt? Oliko viikonloppuna kivaa jne. Ei ole mitään väliä edes puhuuko lapsi vielä...
Moikkaan _aina_ ja pyrin kertomaan päivästä muutakin kuin " söi joi nukku ja kakkas".
Ei varmaan tarvitse sanoa että rakastan työtäni vaikka se on rankkaa (!) Haluaisin että jokaisen olisi hyvä tulla ja lähteä. Kun vanhemmat kysyvät oliko päivä hyvä, kysyn usein saman asian lapselta " mitäs me vastataan Anni, oliko meillä hyvä päivä? "
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 09:51"]
Itse menen lasta erikseen aina vastaan esim eteiseen (on ihan ryhmän lasioven takana) kyaelen lapselta/vanhemmalta miten aamu on mennyt? Oliko viikonloppuna kivaa jne. Ei ole mitään väliä edes puhuuko lapsi vielä...
Moikkaan _aina_ ja pyrin kertomaan päivästä muutakin kuin " söi joi nukku ja kakkas".
Ei varmaan tarvitse sanoa että rakastan työtäni vaikka se on rankkaa (!) Haluaisin että jokaisen olisi hyvä tulla ja lähteä. Kun vanhemmat kysyvät oliko päivä hyvä, kysyn usein saman asian lapselta " mitäs me vastataan Anni, oliko meillä hyvä päivä? "
[/quote]
Ihana juttu! Voi kun sinunlaisiasi olisi enemmän! Olen vienyt ennen päiväkotia lastani kerhoon, jossa ohjaaja tuli aina iloisena vastaan tervehtimään lasta ja kyselemään kuulumisia. Lapset viihtyivät kerhossa ja sinne oli mukava lapsi jättää.
Itse yritän olla vielä niin " helppo" kuin suinkin etten rasita millään ylimääräisellä hoitajia. En tiedä mitä pitäisi tehdä että kohtelisivat vähän paremmin. Jos heiltä joskus jotain kysyy, niin melkein suuttuvat siitä. Onneksi eskarivuosi edessä ja vain yksi vuosi päiväkotia enää. Veisin muualle mielellään, mutta kun kaverit jotka tulevat kouluun myös käyvät tätä kyseistä päiväkotia.
Yllätyin todella näistä vastauksista! Luulin että saan haukkuja kun vaadin tuollaista hoitajilta. Nyt melkein itkettää kun ajattelen asiaa, että tosiaan voi olla niinkin hyviä päiväkoteja joista kerrotte, meille vaan on sattunut niin huono. :(
ap
Kyllä mun lapsen päiväkodissa myös aina hoitaja tervehti lasta, ja jokaiseen otettiin kunnon katsekontakti ja saattoi jutella hetken. Samoin lähtiessä käteltiin (1) ja joskus lapsis saattoi halata yms. Kyllä kättely on mielestäni ihan hyvä tapa oppia, lapsenkin. Kyllä mä kättelen töissä myös uusia työkavereita ja esitellessäni itseni kättelen. Olen asunut Saksassa ja siellä nuoretkin kätteli tavatesssaan ja erotessaan. Palattuani Suomeen olin aina ojentamassa kättäni tottumuksesta, mutta opin pian tavasta pois.
Minulla on käynyt joskus niin, että päiväkodin aikuiset ei aamulla tervehdi lasta _eikä_ vanhempaa. Juttelevat keskenään. Kait jollakin tavalla laittavat merkille, et lapsi saapui. Kun lapsi saanut vaatteensa naulakkoon, kävelen ovelle ja sanon lapselle voimakkaalla äänellä 'hei, hei', ja siihen yleensä joku aikuisista vastaa. Jos ei, niin varmistan muulla tavoin, että ovat huomanneet lapsen saapuneen.
Ei ihme, et lapsen ei ole kovin kiva mennä päiväkotiin.
Mut tähän on poikkeuksia: Erityisesti yksi päiväkodin täti aina huomioi saapuvan lapsen ja usein kutsuu häntä nimeltä. "Huomenta, Matti!" Hänelle lapsi onkin kovin mukava jättää.
Kati
Minun lasteni päiväkodissa on monenlaista pientä vikaa, mutta tuo kyllä toteutuu, että kun satun yllättäen paikalle, niin hoitajilla on joku pieni lapsi sylissään, lähes aina. Ja minä tosiaan paukahdan paikalle niihin aikoihin, jolloin yleensä ei lapsia haeta. Toki tämäkin taitaa olla hoitajakohtaista eli meillä jäi yksi ihana hoitaja äitiyslomalle, ja nyt sitten niitä sylissäpitämisiä on selvästi harvemmin muillakin.
Itseäni harmittaa nykyisessä päiväkodissa se, että lapsia ohjataan laumana (niin kuin varmasti moni ajattelee, että kuuluukin asiaan) eli vain yksi hoitaja pihalla yrittää saada lapsia leikkimään pienemmissä porukoissa ja on leikeissä mukana ja muut tietysti keskittyvät siihen vahtimiseen eli pihalla lapset saavat todellakin ihan aina toteuttaa sitä vapaata leikkiä. Se vapaa leikki vain nyt on niin, että useat haahuilevat itsekseen tai isolla porukalla ja puuttuu sellainen välittämisen fiilis, että nyt opastetaan isot pojat pelaamaan sählyä, pienemmät tekevät hiekkakakkuja ja osa leikkii mökissä kioskia. Käytännössä ne isommat ja samat tyypit pääsevät aina valitsemaan, mitä vapaata leikkiä leikkivät ja muut sitten haahuilevat siellä pihamaalla.
Edellisessä päiväkodissa sitä vapaata leikkiäkin ohjattiin ja autettiin lapsia löytämään uudenlaisia leikkikavereita ja uudenlaisia leikkejä. Opetettiin, miten leikitään kirkonrottaa tai hypätään narua tai pelataan koripalloa. Oli ihanaa pelmahtaa paikalle, kun näki, että pihallakin lapsia opastettiin eikä vain säilytetty siksi, kunnes on pakko taas mennä sisälle.
Tiedän, että sairastumisen takia hoitajista on pulaa ja että hoitajia on nimenomaan ylemmän taholta opastettu, että heidän tehtävään on vain vahtia lapsia. Silti kun niitä vahtijoita on pihalla yleensä vähintään se kolme, niin tuntuu hassulta, ettei jokainen voi ottaa tehtäväkseen siinä sivussa ohjata yhtä leikkiä eli yksi esim. pelaajia, yksi kioskilaisia ja yksi vaikkapa hiekkalaatikkoleikkejä. Ei niihin tarvitse panostaa koko ajan, mutta ehdotuksia voi antaa ja peleissä vähän opettaa sääntöjä. Tulisi pihalla olostakin mielekkäämmän oloista ja välittämisen fiilis.
Olen huomannut lasteni päiväkodissa, että suuri merkitys on sillä, tunteeko saavansa tukea toiminnalleen. Lasteni ensimmäinen hoitaja tässä päiväkodissa oli mielettömän välittävä mutta alkoi lopussa jo kyllästyä, kun koki, että ei saanut haluamaansa tukea toiminnalleen ja aavisti sitten jo lopussa, ettei hänen sopimustaan uusita. Hän nosti rohkeasti esille epäkohtia pienten alle 3-vuotiaiden hoidossa, koska johto oli sitä mieltä, että pienten kanssa ei voi lähteä retkelle eikä heitä voi päästää esityksiin eikä esim. jumppaamaan. Hoitaja itse oli valmis hoitamaan nämä kaikki mutta johto haroi vastaan.
Moni kokenut hoitaja ei halua nähdä sitä ylimääräistä vaivaa, että lapset puetaan ja riisutaan yhden ylimääräisen kerran. Se on surullista.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että yksikin hyvä hoitaja voi muuttaa ilmapiiriä, jos hän saa tukea toiminnalleen. Kannattaa kehua tätä hoitajaa johtajalle ja antaa palautetta toiminnastaan suoraan hänelle. Voi myös sanoa muille hoitajille sopivalla hetkellä, miten ihanaa on, kun tuo yksi jaksaa aina noita lapsia sylitellä. Hoitajiin kannattaa ottaa mahdollisimman paljon kontaktia, koska silloin sinä ja lapsenne ette jää persoonattomaksi. Hoitajan on helpompi toimia lapsen hyväksi, kun olet kertonut, että lapsi piti eilisestä keinuhetkestä ja kertoi siitä vielä kotonakin, olipas ihanaa, että jaksoitte antaa vauhtia. Samaa reseptiä voivat kokeilla muihinkin lapsiin ja huomata, että ne pikkuriiviöt ovatkin ihania pikku persoonia, kun saavat mielekästä puuhaa.
Kyse on ihmisistä kaikkine vikoineen. Yleensä kukaan ei ole luonnostaan ikävä ja ilkeä vaan hän vain kokee, ettei hän saa työstään iloa. Koeta itse auttaa sen ilon löytämisessä omalta osaltasi. Kehu pienestäkin. Kannusta. Anna vinkkejä. Loppujen lopuksi kyse todella on kasvatuskumppanuudesta, ja huono ilmapiiri päiväkodissa voi johtua osin myös siitä, että koetaan, ettei vanhemmilta saada tukea työhön.
Meilläkin aamusta tervehditään lasta, hänen tulonsa huomioidaan ihan selkeästi. Vähän kysytään kuulumisia ja mukava on mennä.
Lähtiessä kerrataan päivän tapahtumia ja lähtiessä meillä myös kätellään, lapsi ja hoitaja siis.
Meillä on tosi hyvä päiväkoti.
Itse nuorena vain hetken työelämässä olleena toi kuulostaa kauhealta. Meillä aamuisin sanotaan lapselle sekä vanhemmalle hyvät huomenet ja annetaan jäädä eteiseen rauhassa riisumaan ulkovaatteita yms. Kun vanhempi tuo lapsen ryhmätilaan, ehkä kätellään lapsen kanssa, ehkä otetaan syliin, ehkä mietitään mitä leikitään.. toivotetaan vanhemmalle hyvää työpäivää ja mennään yhdessä lapsen kanssa vilkuttamaan ikkunasta. Joskus lapsi haluaa jäädä syliin ja saa siinä ollakin, kunnes ovikello soi taas ja mennään yhdessä avaamaan ovi. Tätä jatkuu koko aamun.
Toiminnan aikana ollaan pienryhmissä ja huomioidaan kaikkia lapsia, pidetään sylissä, kutitellaan, laitetaan hiuksia.. Tärkeintä, että aikuinen on läsnä lasten leikeissä.
Päiväunille mentäessä kaikki saavat tulla syliin jos haluavat, mutta aikuinen käy peittelemässä ja silittämässä jokaista lasta ja toivottaa kauniita päiväunia. Sadun jälkeen aikuinen voi käydä rauhottelemassa vilkkaimpia lapsia, välillä myös silittelee muitakin. Itse yritän huomioida kaikkia vuorotellen.
Päivälevon jälkeen monesti kaappaan pari lasta kanssani pukemaan ja syleilen heitä, laitetaan hiuksia ja jutellaan prinsessoista tai ninjoista.
Kun vanhempi tulee hakemaan lapsen, kerron lapsen päivästä ja kysyn vielä lapseltakin, että oliko mukava päivä. Viimeisenä sanotaan lapsen kanssa käsiheipat ja ehkä muistutetaan lasta sekä vanhempaa seuraavan päivän retkestä.
Saimme koko ryhmä hyvää palautetta lasten kohtelusta ja lämpimästä ilmapiiiristä.