Kaveri pitää koiraa kylppärissä
Siis ollessaan pois kotoa. Se on kuulemma koiralle parempi olla pienessä tilassa yksin ollessaan, niin ei ahdistu niin paljon. Onko näin?
Kommentit (75)
No on ihan normaalia. Meidän koira on teljettynä kodinhoitohuoneeseen yksin ollessaan ja öisin. Ei ole tullut mieleenkään, että tässä voisi olla jonkun mielestä jotain outoa. Nykyäänhän tätä ihan suositella esim. pentuoppaissa.
Meillä jossain vaiheessa laitettiin huoneiden ovet kiinni, eli lähinnä vain olohuone käytössä. Usein myös kylppäri, koska tiesin, että se on ainut paikka minne pissii/kakkii jos hätä yllättäisi. Vaikka pieni koira, ei tulisi mieleen sulkea kylpyhuoneeseen, vaikka onkin iso sellainen. Eli ei mielestäni ok.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:18"]
Minäkin pidän, koska koira saattaa pissata ja kakata sisälle. On jo siis yli 3v. Pitäähän jotkut semmoisissa häkeissäkin, eikös nyt vessa ole tilavampi ja kivempi..
[/quote]
Häkissä pitäminen työpäivän ajan on suorastaan laitonta. Kylppärin suhteen riippuu tilan koosta onko suorastaan eläinsuojelurikkomus vai ei, mutta ei kyllä mukavaa koiralle ole moinen kylppäriin telkeäminen.
[/quote]
Riippuu ihan koiran ja häkin koosta. Ei siis ole laitonta. Ja minulla ainaki 4kg koira ja suuri kylpyhuone saunalla. Eiköhän siellä ole tilaa tarpeeksi? Mielummin koira siellä kuin eritteet ympäriinsä matoilla ym.
[/quote] On laitonta. Luin ihan vasta aiheesta, lakitekstiäkin tuosta häkittämisestä siis löytyy. Häkissä pitäminen työpäivän ajan on eläinsuojelurikos.
http://elukkajuristi.fi/16-koiran-hakittaminen/#sailytystila
Meidän koiralla on välilevytyrä ja olen joutunut nyt useaan kertaan pitämään aitauslevossa. Joudun jatkossakin estämään pääsyn portaisiin ja alakerran ikkunalle, jossa on tykännyt riehua. Surullista, mutta koiran terveyden takia pakko. En koskaan olisi sulkenut koiraa kylpyhuoneen tai häkkiin työpäiviksi. Kauhea ajatus
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:18"]
Minäkin pidän, koska koira saattaa pissata ja kakata sisälle. On jo siis yli 3v. Pitäähän jotkut semmoisissa häkeissäkin, eikös nyt vessa ole tilavampi ja kivempi..
[/quote]
Häkissä pitäminen työpäivän ajan on suorastaan laitonta. Kylppärin suhteen riippuu tilan koosta onko suorastaan eläinsuojelurikkomus vai ei, mutta ei kyllä mukavaa koiralle ole moinen kylppäriin telkeäminen.
[/quote]
Riippuu ihan koiran ja häkin koosta. Ei siis ole laitonta. Ja minulla ainaki 4kg koira ja suuri kylpyhuone saunalla. Eiköhän siellä ole tilaa tarpeeksi? Mielummin koira siellä kuin eritteet ympäriinsä matoilla ym.
[/quote] On laitonta. Luin ihan vasta aiheesta, lakitekstiäkin tuosta häkittämisestä siis löytyy. Häkissä pitäminen työpäivän ajan on eläinsuojelurikos.
[/quote]
Siis tuossa tekstissähän puhutaan pienestä häkistä. Meillä ei ole häkkiä, mutta tuntemani häkit ett koirat ovat isoissa häkissä, vähintään sen kokoisissa kun tuolla oli mainittu sallituksi.
En tajua miksi noin suuria eläimiä täytyy pitää pienissä kaupunkiasunnoissa. Jos ei ole ainakin 100 neliömetrin taloa tai asuntoa, niin koiran hankkimisen voisi mielestäni unohtaa ihan kokonaan. Koiria tulisi olla muutenkin kaksi, että niistä olisi edes seuraa toisilleen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:38"]
On omistaja vika jos ei aloita koiralle siisteyskasvatusta heti pentuna.
Koira tarvitsee myös kunnolla ulkoilua, aamulla päivällä, iltapäivällä ja illalla. Tottakai ne ulostaa sisälle jos ei muualle pääse. Omistajat katsokoon peiliin!
Että on kylpyhuonekoiria, vessakoiria, seuraavaksi varmaan pakastuskoiria, että ihmiset osaavat olla ajattelemattomia.
[/quote]
Meillä pääsee koira ulos niin paljon kuin haluaa: pitkille lenkeille + omale pihalle sen verran kun itse haluaa. Ja silti joka yö kakkaa ja/tai pissaa sisälle sekä jos olen yli 5 tuntia poissa päivällä. Koira on 4 kiloinen. Se saa olla koko asunnossa ja minä pesen lattioita ja mattoja, mutta todellakin on koiria, jotka on opetettu sisäsiisteiksi ja jotka pääsevät tarpeeksi ulos, mutta joilla ei vaan pidätyskyky riitä kuin se 5 h! Ja ei ole ensimmäinen koirani, mutta ainoa jonka kanssa on käynyt näin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:18"]
[/quote]oisko kiva sun mielestä viettää koko päivä ahtaassa huoneessa?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:38"]
On omistaja vika jos ei aloita koiralle siisteyskasvatusta heti pentuna.
Koira tarvitsee myös kunnolla ulkoilua, aamulla päivällä, iltapäivällä ja illalla. Tottakai ne ulostaa sisälle jos ei muualle pääse. Omistajat katsokoon peiliin!
Että on kylpyhuonekoiria, vessakoiria, seuraavaksi varmaan pakastuskoiria, että ihmiset osaavat olla ajattelemattomia.
[/quote]
Meillä pääsee koira ulos niin paljon kuin haluaa: pitkille lenkeille + omale pihalle sen verran kun itse haluaa. Ja silti joka yö kakkaa ja/tai pissaa sisälle sekä jos olen yli 5 tuntia poissa päivällä. Koira on 4 kiloinen. Se saa olla koko asunnossa ja minä pesen lattioita ja mattoja, mutta todellakin on koiria, jotka on opetettu sisäsiisteiksi ja jotka pääsevät tarpeeksi ulos, mutta joilla ei vaan pidätyskyky riitä kuin se 5 h! Ja ei ole ensimmäinen koirani, mutta ainoa jonka kanssa on käynyt näin.
[/quote]
Pienillä roduilla tämä on ihan tyypillistä, eikä liity mitenkään opettamiseen. Kasvattajat usein "unohtavat" mainita tästä piirteestä.
Kaverisi ei olisi pitänyt hankkia koiraa. Toi kuulostaa jo eläinrääkkäykseltä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis tuossa tekstissähän puhutaan pienestä häkistä. Meillä ei ole häkkiä, mutta tuntemani häkit ett koirat ovat isoissa häkissä, vähintään sen kokoisissa kun tuolla oli mainittu sallituksi.
[/quote] Pienestä häkistä minäkin puhuin. Mielestäni ihmiset, jotka laittavat koiran pieneen häkkiin esim. työpäiväajaksi, eivät saisi edes pitää koiraa. Eläintenpitokielto niille, jotka häkittävät koiraa pienessä tilassa.
Jos kärsii kovasta eroahdistuksesta, niin voi ollakin parempi. Tosin yleensä kai suositellaan yhtä huonetta, kylpyhuone kuulostaa kovin pieneltä, ja esim makuuhuoneessa olisi paremmin omistajan hajuja rauhoittamassa jne.
Yhdessä lapsuuden tuttavaperheessä pidettiin isoa koiraa aina kylpyhuoneessa, koska eivät halunneet karvoja ympäri kotia. Muu perhe siis eli normaalisti talossa ja koira kylppärissä. Käyttivät kuitenkin lenkillä ilmeisesti paljon. Itse pidin tuota tosi outona, ja nyt aikuisena varmasti tekisin asialle jo jotain.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:18"]
[/quote]
[/quote]Siis kuinka tämä on laitonta? Monet pitävät, esim. yön häkissä.
Meillä koira kärsi eroahdistuksesta joten päätettiin rajata koiran oleskelutilaa yksin ollessaan, nykyisin meidän koiralla on "oma huone" eli siis normi kokoinen makuuhuone joka on meillä ylimääräisenä. Koiralla on siellä sohva ja vesi- ja ruokakuppi.
Koira tuntuu pitävän sitä muutenkin omana paikkanaan, menee sinne muulloinkin kun haluaa olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:56"]Minun (pieni) koirani jää työpäivän ajaksi makuuhuoneeseen (noin 15-neliöinen). Käpertyy sinne jäädessään sängylle nukkumaan ja on hyvin rauhallinen. Jos jätän koiran niin, että pääsee kulkemaan vapaasti asunnossa, koira jää ovelle haukkumaan. Koirani ei edes hauku ikinä muuten, joten tulkitsen tilanteen olevan hänelle ahdistava. Tietysti valitsen vaihtoehdoista sen, joka vaikuttaisi olevan koiralleni parempi.
Kun tulen kotiin töistä, koira odottaa makuuhuoneessa aivan hiljaa, kunnes aukaisen oven ja päästään tervehtimään.
[/quote]
Sama juttu:)