"Kaikkiruokaiset" lapsivieraat
Ollaan lapseton pariskunta ja kutsutaan monesti kavereita syömään. Ruuan ääressä on jotenkin luontevampi istua kuin kahvikupin. Monilla kavereilla on lapsia ja mietin tietysti aina sen mukaan, mitä kokkaan.
Monta kertaa on käynyt niin, että kysäisen etukäteen, mitä lapset syövät tai mistä tykkäävät ja vastaus on vähän yllättynytkin "kaikkea, ne syö ihan kaikkea, oikein reippaita syömään" ja lopputulos on fiasko. Pääruoka ei kelpaa, lisäkkeet ei kelpaa, leipä kelpaa mutta tarjolla on väärää levitettä. Maitokin (jos sitä sattuu olemaan) voi olla väärää, väärän merkkistä, väärän värinen purkki tai väärä määrä rasvaa tai laktoosia. Yritän aina myös etukäteen selittää, etten ajatellut laittaa makaronilaatikkoa, vaan jotain (omasta mielestäni) maistuvampaa.
Lapsille ei käy chili, valkosipuli, sipuli, kasvikset, katkaravut, tomaattikastike (kerran oli lihapullat tomaattikastikkeessa), salaatti, yrtit (mausteena ruuassa), mikään kala (kalapuikkoja en ole kokeillut), sosekeitot, kuskus, avocado, kookosmaito, juustot (leipäjuusto), mustapippuri lista on vaikka miten pitkä.
Kun en kuitenkaan ajatellut edelleenkään tarjota vieraille perunaa ja murukastiketta vaikka olisikin lapsia mukana. Nakkeja voisin varata, jos vanhempi suoraan sanoisi, että jauheliha ja nakit yleensä uppoaa.
Pitkän avaitumiseni pointti on siis se, että älkää sanoko lastenne olevan kaikkiruokaisia, jos se kaikki tarkoittaa ranskiksia vaan miettikää oikeasti, mitä ne syö niin vältytään kaikki pahalta mieleltä! En minä lapsettomana osaa sanoa mistä ne tykkää paitsi jätskiä varaan yleensä jälkkäriksi.
Kommentit (51)
No en tietenkään ole naama nurinpäin, jos ei jollekkin maistu mutta yritän kyllä keksiä sitten muuta tarjottavaa vaikkei se tietysti mikään maailmaloppu ole, vaikka jättäisi syömättä kokonaan.
Haluaisin tietysti olla kiva ja vieraanvarainen täti, jonka luona on kiva syödä mutta voi tietysti olla, että olen huono kokki, niinkuin joku jo sanoikin :)
Jos sulla on vain sellainen vähän junttimainen tuttavapiiri, jossa kotiruoka on perunaa, jauhelihakastiketta ja makaronilaatikkoa?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:23"]
No en tietenkään ole naama nurinpäin, jos ei jollekkin maistu mutta yritän kyllä keksiä sitten muuta tarjottavaa vaikkei se tietysti mikään maailmaloppu ole, vaikka jättäisi syömättä kokonaan.
Haluaisin tietysti olla kiva ja vieraanvarainen täti, jonka luona on kiva syödä mutta voi tietysti olla, että olen huono kokki, niinkuin joku jo sanoikin :)
[/quote]
Aika harvat lapset arvostaa kauheasti ruokaa (toki poikkeuksiakin on) vieraanvaraisuuden osoituksena. Moni aikuinen kulinaristikin on ollut lapsena ihan supernirso (tarkan makuaistin kääntöpuoli) ja ennakkoluuloinen kaikkea yhtään totutusta poikkeavaa kohtaan. Kyllä mä pidin tosi kivana montaakin sellaista tätiä, joiden luona en suostunut lapsena syömään palaakaan koska ruoka ei ollut tasan samanlaista kuin mitä kotona sai ja ruokailu- ja vierailutilanteet olivat muutenkin vähän jännittäviä. Ja nämä ihmiset laittavat oikeasti ihan mielettömän hyvää ruokaa, ovat suvun parhaita kokkeja.
Synttäreilläkin, joissa tarjoamiset ovat kuitenkin juhlana isossa roolissa ja tehty juuri lasten maun mukaiseksi, harvemmin se ruoan menekki on kauhean suurta (jos ei laske niitä kaikkia puoliksi juotuja mehulasillisia, lattialle murennettuja sipsejä ja keksejä, joista on haukattu vaan pala vaan oikeasti mahaan päätyneen ruoan). En muista kenenkään lapsen sanoneen jonkun synttäreitä tosi kivoiksi vain siksi, että siellä olisi ollut niin hyvää kakkua. Kyllä se kivuus tulee niistä leikeistä, vieraiden seurasta ja yleisestä riehumisesta yleensä.
Siis onko kyse siitä että lapsille ei oikeasti maistu vai onko esim. maito väärän merkkistä juuri aikuisen mielestä eikä lapsen? Lapset ovat alle kouluikäisinä kovia kommentoimaan kaikkea, varsinkin juuri tuollaisia "meillä kyllä juodaan sitä lehmkuvioista maitoa"tyyppisiä juttuja. Meillä lapset syövät lähestulkoon kaikkea chilistä yrtteihin ja kalasta avokadoon. Kuitenkin kylässä tilanne voi olla sellainen ettei maistukaan. Lapsi ei ehkä malta syödä kun joku kiva juttu toisessa huoneessa odottaa tai jos on luvattu jälkiruokaa. Silloin toki meidän vanhempien on syytä koittaa rauhoitella lasta ja kehottaa syömään, mutta aina se ei onnistu. Jos taas valittaja on aikuinen en ymmärrä yhtään tuollaista. Lapsi ei mene pilalle lasillisesta rasvatonta maitoa tai hieman maustetummasta ruoasta ja on vain ja ainoastaan epäkohteliasta niistä edes mainita.
Mitä tarkoitat tuolla "ei kelpaa" -kommentillasi? Tarkoitatko, että lapset eivät syö ollenkaan vai hyvin vähän? Olen vain huomannut, että lapsettomat monesti varaavat lapsivieraille liikaa ruokaa, yleensä laskevat lapsen yhdeksi syöjäksi, vaikka vähempikin riittäisi.
Kyllä se tollaista on ! Ovat tottuneet oman kodin ruuan makuun ja se on sitten oikea ainoa vaihtoehto. En kyllä edes tarjoa lapsille ruokaa jos ei ole pakko. Mä en jaksa sitä närpimistä. Jogurtin pitää olla sitä samaa kuin kotona, samoin leivän, maidon. Syökööt kaikki kotonansa. Meillä käy lähinnä lasten kavereita ja yövieraat ruokin.
meiänon aika nirso. on siinä syytä meissäkin, aika peruskauralla vedetään arki kun ei kumpikaan juuri ruuanlaitosta olla innostuttu. kylässä laps syö hyvin vähän (paitti jos ny sattuu osumaan joku herkkuruoka).
minusta on silti ihan loistava juttu, että ei tarjota mitään makaroonimössöä, jos 'oikea' ruoka on joku muu. kiva juttu, että laps saa maistella uusia jonkun muun perheen ruokakulttuurin mukaisia makuja, vaikkei niistä heti osaisikaan tykätä.
hätävarana meillä yleensä on joku banaani mukana, kun tuolla laskenut verensokeri heittää heti aika kiukut päälle. tätä emme tarkoita mitenkään loukkaukseksi ruuanlaittajaa kohtaan, harmi jos joku sellaiseen mielikuvaan jää!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:00"]
Siis onko kyse siitä että lapsille ei oikeasti maistu vai onko esim. maito väärän merkkistä juuri aikuisen mielestä eikä lapsen? Lapset ovat alle kouluikäisinä kovia kommentoimaan kaikkea, varsinkin juuri tuollaisia "meillä kyllä juodaan sitä lehmkuvioista maitoa"tyyppisiä juttuja.
[/quote]
Mun lapsella on oikeasti tuollainen serkku (jo kouluikäinen). Kysytään, mitä jugurttia hän haluaisi syödä. Haluaa banaanijugurttia. Ostetaan banaanijugurttia. Banaanijugurtti ei kelpaakaan kun Valio onkin mennyt uudistamaan purkin ja se ei enää näytä samalta kuin ennen = väärää jugurttia. Haluaa kolme nakkia. Kouluikäiselle pojalle kolme nakkia on ihan ok määrä joten en epäile. Ensimmäistä nakkia maistettuaan poika muistaa syöneensä tällaista nakkia päiväkodissa ja oksentaneensa. 2,5 nakkia jää syömättä. Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.
Onneks oma lapseni ei ole ronkeli vaan kulinaristi. Söisi kaikkia noita ja vaikka mitkä eksoottisetkin ruuat ovat lemppareita ja rakastaa käydä fine dining -ravintoloissa. Mutta itepähän olen opettanut, vanhemmista se on kiinni, onko ronkeli vai ei. Ite olin lapsena tosi huono syömään, koska mun äiti teki aina niitä samoja, mauttomia ruokia.
Lapset hyvin harvoin syö mitään vieraissa. Se on vaan niille liian vaikeata. Älä ota ittees, anna lasten syödä mitä syövät. Jos kuitenkin haluat että ne varmasti syö edes jotain niin sen verran voin vinkata, että sun listalla ei ollut yhtään 'helppoa ja varmaa' lapsille sopivaa ruokaa. Spaghetti, nakit, muusi yms on sellaisia, ei tomaattilihapullat.
Ei lasten tarvitse harjoitella uusia ruokia vieraissa, ne voi tehdä sen kotonaan ihan rauhassa.
Hyvä juttu on toi jätski, se käy aina, ja keksit ja pulla tietysti myös. Voileivät kelpaa muuten lapsille aina, voi olla vaikka patonkia ja voita ja juustoa lisukkeena, lapset voi sitten syödä niitä hiukan.
Lapset on lapsia, kun saat omia alat ymmärtää niitä, ja myös niiten vanhempia.
Se ei ole se ruoka joka on vaikeaa vieraisilla, vaan syöminen joka on vaikeeta vieraassa paikassa.
Juu, lapset on siitä kummia kapistuksia, että ne ei aina käyttäyty samalla tapaa. Mun lapset on kovia syömään ja tykkäävät lohesta, fetasta, sosekeitoista, yrteistä, iduista jne. Mutta vaikka kyläpaikassa on samaa ruokaa tarjolla, niin saattaa käydä niin, että lapsi ei syö juuri mitään ja murjottelee. Se voi johtua koti-ikävästä tai väsymyksestä tai jostain mistä lapsella on epävarma olo, esim. pöydässä on vaikka jotain mistä ei todellakaan pidä ja lapsi pelkää, että sitä joutuu syömään, niin kieltäytyy sitten kokonaan ja kiukuttelee.
Myös lapseton ja ratkaissut ongelman tekemällä paljon yksinkertaisia ruokia. Jopa nirsot lapset löytävät jotain syömistä ja rauha maan päällä ;) Usein nirsojen lasten vanhemmat ovat myös nirsoja...
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 19:10"]
esim. oma lapseni oli hyvin hämmentynyt kun spagetti jauhelihakastikkeella ei ollutkaan sisältänyt mitään kasviksia, ei edes tomaattia, vaan siinä oli lähinnä jauhelihaa. Toivon että hän osasi pitää naamansa peruslukemilla (en ollut itse paikalla), mutta suht tyrmistyneenä hän sitä kotona tilitti.
[/quote]
Heheh! Meidän poika on ollut ihan tuohtunut, kun päiväkodin makaroonilaatikossa ei ole kesäkurpitsaa! Kesäkurpitsa ei muuten hänelle maistu, mutta on tottunut että makaroonilaatikossa on aina raastettua "vihreää" mukana. :)
Komppaan aiempia kirjoittajia. Ei kannata stressata jos lapsille ei oikein maistu, syy voi olla tosiaan mikä tahansa jännitys tai muu. Mä olen huomannut että lapsiperheitä kannattaa kutsua brunssille. Brunssitarjottavista lapsille maistuu yleensä tosi hyvin melkein kaikki leipä, croissantit, hedelmät, jugurtti jne. Usein myös brunssin kellonaika vastaa sopivasti lapsiperheen lounasaikaa mikä taas lapsettomalle pariskunnalle olisi ihan liian aikainen lounasaika.
Laita maito kannuun, ja levite lautaselle. Äläkä kiinnitä niin kauheasti huomiota mitä kukakin syö tai ei ja kuinka paljon tai vähän. Lapset nyt on sellaisia, kaikkiruokaisellakin on huono päivä, ja huonolle syöjälle saattaa yllättäen kelvata joku uusi ruoka. Se että lapsi syö kaikkea, tarkoittaa yleensä sitä että lapset syö kaikkea mitä kotona tarjotaan. Ja kotona tarjotaan yleensä sellaista, mikä lapsille suurimmaksi osaksi maistuu. Yhdessäolohan se pääasia on, ja aikuiset nyt kai syö kuitenkin. Ei sun niistä lapsista tarvi niin piitata, eivät kuole nälkään sun ruokapöydässä. Ja jos haluat olla oikein kiltti, niin tarjoa jätskiä jälkkäriksi :)
Täällä tullut monta hyvää vinkkiä, toivottavasti oli apua. Mutta niin kuin jossakin aiemmassa ketjussa oli, aikuiset nirsoilijat ovat niitä kaikista pahimpia, ; ei ole sopivaa luomuruokaa tai sormisuolaa jne. Lapset ovat sentään vasta lapsia.
En minä voi etukäteen tietää millainen fiilis lapsella on juuri sinä päivänä syömisten suhteen. Toisinaan menee kaikki, toisinaan ei syö edes lempiherkkujaan. Mutta yksikään ruokalaji ei ole sellainen että ei mene koskaan, joten kysyttäessä vastaan aina lapsen olevan kaikkiruokainen.
Eihän aikuisissakaan ole yhtään kaikkiruokaista, miten voisi olla lapsissakaan! Ihme tyyppejä tässä ketjussa että kyllä lasten pitäis syödä vaikka sammakonreittä taibon muuten kiittämätön nirppasuu! Kaikilla teillä on omat ruokainhokit. Pitäis jonkin verran olla ymmärrystä lapsia kohtaan mutta ap taitaa olla taas näiyä, että en mä tiiä miten lapsen kans ollaan ja mitä se syö, kun me ollaan näitä lapsettomia ja se siunaa kaiken
Ota selvää lapsellisilta ystäviltäsi mitä heillä lapset tykkää syödä. Veikkaanpa, että aivan tavallista ruokaa spagetteineenöyms. Avakado ym ovat ylivoimaisessa vähemmistössä ja sinun tehtävä ei ole olla ruokaopettajana kenellekään.
Eikä kaikki lapset syö edes sitä leipää... ei kelpaa meidän muksulle :) Puuro kyllä maistuisi....siinähän sitä sitten hieno juhla-ateria aikuisille.
Älä suotta ota nokkiisi. Osa lapsista saattaa olla sellaisia joille kotona kelpaa 'ihan kaikki'. Kylässä ehkä jännittää vähän, tai on kiire leikkimään kyläpaikan leluilla, tai joku muu syy minkä takia ruoka ei juuri silloin maistu. (meidän viimeisimmät ruokavieraat olivat käyneet tulomatkalla munkkikahveilla, ei ihme ettei kelvannut ruoka oikein kenellekään) Mahdollisesti teillä tarjottava ruoka on niin erilaista kuin kotona -vaikka olisikin perusruokaa- että lapsille ei sen takia uppoa. Syy voi olla vaikka miten pieni, eikä kyse aina ole huonoista tavoista ja kiittämättömyydestä. Tee selkeää ja tavallista, kohtuudella maustettua ruokaa, ja jos ei vieraille kelpaa niin ole hyvilläsi että oman perheesi ruokahuolet on ratkaistu seuraavaksikin päiväksi!