Onko teidän mielestä penska tai kersa ok nimitys puolison lapsesta tai omasta lapsesta?
Yks harrastus kaveri puhuu aina näillä nimillä puolisonsa lapsesta. Itsellä jotenki särähtää korvaan vaikkei periaatteessa ole mikään ruma nimitys.
Kommentit (78)
Mun kaveri , kotirouvana ollut pitempään kun lapset olleet pieniä niin aina sanoo pennut, en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Penska, kersa, kakara jne. Ihan hyviä sanoja.
Nuo ovat todellisuudessa h alventavia nimityksiä. Käytän sanaa kakara itsekin. Juuri siksi, että se on h alventava. Minä olen kotoisin Helsingistä, joten slangin kyllä tunnen. Tiedän myös, että nuo eivät ole slangia, vaan tapoja puhua lapsesta niin, että oma negatiivinen suhtautuminen tulee ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Penska, kersa, kakara jne. Ihan hyviä sanoja.
Lisään vielä pennut. Kaikkia olen aikoinaan käyttänyt.
Isä sanoi meille kun oltiin pieniä että kakarat nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
On. Myös mukelo tai pentu on ihan ok.
Nämä nyt onkin, mutta nuo toiset ei.
Meillä on Ukko,Stnan sikiö.Oikeesti..nyt vuosien jälkeen nään.Tää tosi.Joku kaunis päivä ehkä toivun.
Vierailija kirjoitti:
Miksikä vastaavasti lapset saisivat haukkua vanhempia?
Eivät nuo ole edes haukkumanimityksiä.
Ainakin lapsuudessani meitä kutsuttiin penskoiksi kun olimme esimerkiksi jossain lomamatkalla tai muissa juhlissa. Ei niissä tapauksessa ainakaan omasta mielestä ole mitään vikaa, mutta yleisesti arkipäivänä saattaa olla vähän epäkohteliasta. Riippuu äärimmäisen paljon kontekstista. Ellei sitten AP trollaa meitä.
Meillä on lapsia/kersoja/pentuja/kakaroita riippuen tilanteesta ja mitä ovat keksineet milloinkin
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole ok, siinä on halventava sävy. Työpaikalla lapseton työkaveri puhuu penskoista ja särähtää kyllä joka kerta korvaan. Pentu (penska) on eläimen jälkeläinen, lapsi on oikea nimitys ihmislapselle.
Mikäs se ihmiseläin sitten on jos ei eläin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole ok, siinä on halventava sävy. Työpaikalla lapseton työkaveri puhuu penskoista ja särähtää kyllä joka kerta korvaan. Pentu (penska) on eläimen jälkeläinen, lapsi on oikea nimitys ihmislapselle.
Meidän isän mielestä me lapset oltiin mukuloita, kersoja, luupäitä jne Hänen äitinsä oli muori. Eikä kukaan saanut traumoja
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset on lapsia, muita nyt voin kutsua ihan millä nimellä vain. En tykkää useimmista lapsista, omiani rakastan tietysti yli kaiken.
Mieti miltä lapsesta tuntuu, jos hän tietää vanhempiensa lähtökohtaisesti suhtautuvan lapsiin kielteisesti. Hän saattaa hyvin miettiä että pitävätkö he oikeasti hänestäkään, vai sietävätkö vain koska sattuu olemaan heidän lapsensa. Se, että vanhemmat itse kokevat rakastavansa, ei välttämättä saa lasta kokemaan asiaa samoin.
Siksi hänellä ei olekaan omia lapsia, vaan joutuu kaitsemaan muiden. Kertoo arvostuksen puutteesta lapsia kohtaan. Lapset ovat maailman tärkein asia.
Harmi että naiset suosivat miehiä, jotka laittavat naisen etusijalle ja vieraannuttaa kateuttaan lasten oikean isän, jolle lapset #1.
Kokemuksen perusteella sanoja penska, kersa, penikka, kakara yms. käyttävät yleensä hieman hitaammanpuoleiset (ÄO<100) ihmiset maakunnissa.
Kakaroita ne on, oli sitten omia tai vieraita.
Vitsi onkin siinä, että ne eivät olleet omia. Katse kääntyi vaimon suuntaan.