Onko teidän mielestä penska tai kersa ok nimitys puolison lapsesta tai omasta lapsesta?
Yks harrastus kaveri puhuu aina näillä nimillä puolisonsa lapsesta. Itsellä jotenki särähtää korvaan vaikkei periaatteessa ole mikään ruma nimitys.
Kommentit (78)
Kuukkupää on ehkä erikoisin kuulemani nimitys lapsille. Sinänsä ihan hauska.
Synonyymisanakirja
penska
lapsi, lapsukainen, tenava, alaikäinen, pikkumies, muksu, napero, ipana, vintiö, vekara, kersa, pentu, nassikka, skidi, nuori ihminen, nuorukainen.
Lisää synonyymejä Synonyymit.fi:ssä
Käännökset
Valitse kieli▼
englantikid
ranskagamin, gosse, bambin (m), gamin (m)
saksaKind
unkarikölyök, gyerek
puoladzieciak
venäjäребёнок (m), па́рень (m), девчо́нка (f)
ruotsiunge
Olisiko räkänokka sopivampi nimitys?
Riippuu tosiaan asiayhteydestä. Omista lapsistani voisin noin sanoa, en käyttäisi sanoja muiden lapsista puhuttaessa.
Voisin siis täysin rakkaudella sanoa lapsilleni, että nyt penskat tulkaapa syömään. Samoin puolisoni saisi kyllä pilke silmäkulmassa sanoa, että tulepa akka tänne. Tai nyt narttu lädetään makuuhuoneeseen. En vieraita nimittele kuitenkaan akoilsi tai nartuiksi.
Ei. Mun suvussa nuo pennut ja penskat on vain vanhemman väen käyttämiä sanoja, joita käytetään aina hiukan negatiivisessa mielessä. Eli "taas ne pennut teki jotain" tai "mitä se penska nyt huutaa" tai muuta vastaavaa.
jotenkin särähtää korvaan....olen kuullut mulkunkuula nimityksen ja se on mun mielestä vähän liikaa..
lapset on lapsia ja viattomia joten antaa heidän olla vaan tenavia tai muksuja....
Meillä ne on pentuja ja kersoja, kaikella rakkaudella. <3
T. Savolaisakka
Kai tuossakin on oleellisinta se, millä tavalla asian ilmaisee.
Minulla on useita hellittylenimiä miesystäväni lapsille, joiden ehdoton suosikki tuntuu olevan sana "kakara". Kaikista eniten heitä tuntuu naurattavan kun aloitan "kuulkaas kakarat..." Sitä toistelevat ja hokevat kuin parastakin vitsiä. Ilmeisesti kyseessä oli heille melko vieras murresana, itse taas elin oman lapsuuteni kakarana.
Ihan sama vaikka sanoo sikiöksi, kerran kuullu tämänkin. Ei kaikesta tarvitse pahoittaa mieltä. Tää kyseinen sikiö oli myös itse paikalla, parikymppinen jo silloin.
Olen varmaan kutsunut lapsiani apinoiksikin, mutta pentuja ovat vieläkin, jo täysi-ikäisinä. Kaikella rakkaudella.
T. Äiti-apina
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka sanoo sikiöksi, kerran kuullu tämänkin. Ei kaikesta tarvitse pahoittaa mieltä. Tää kyseinen sikiö oli myös itse paikalla, parikymppinen jo silloin.
Tuo kuulostaa pahalta, mutta eikö se oo jossain Lapissa tms. ihan normaali sana lapsista?
Meidän vanhemmat kutsuivat meitä kakaroiksi, niin päin naamaa kuin muille ihmisille. En tykännyt silloin enkä tykkää nykyään. Onneksi ei ole lastenlapsia, niin ei tarvitse haukkua niitäkin.
Minun mielestäni kersa on täysin neutraali sana.
Mä puhuin aina ipanoista. Olin aika yllättynyt kun työkaveri veti siitä herneen nenään. Tää tapahtui aikana ennen vauvapalstaa. Palstan ansiosta osaan nykyään jättää moiset lumihiutaleet omaan arvoonsa ja etsiä parmpaa seuraa.
Joo on ok sana. Ei se ainakaan täälläpäin tarkoita mitään negatiivista.
Pentu on söpö, monet eläinlapsetkin on pentuja ja ne vasta söpöjä ovatkin. Mutta joo, riippuu toki sanojasta, äänensävystä jne.
Ap, tutustu rikkaaseen suomenkieleen ja eri murteisiin. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, kuten sanonta kuuluu!
Miksi pahoitat mielesi murresanoista?
On ok.