Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän mielestä penska tai kersa ok nimitys puolison lapsesta tai omasta lapsesta?

Vierailija
18.06.2021 |

Yks harrastus kaveri puhuu aina näillä nimillä puolisonsa lapsesta. Itsellä jotenki särähtää korvaan vaikkei periaatteessa ole mikään ruma nimitys.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok.

Vierailija
22/78 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukkupää on ehkä erikoisin kuulemani nimitys lapsille. Sinänsä ihan hauska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synonyymisanakirja

penska

lapsi, lapsukainen, tenava, alaikäinen, pikkumies, muksu, napero, ipana, vintiö, vekara, kersa, pentu, nassikka, skidi, nuori ihminen, nuorukainen.

Lisää synonyymejä Synonyymit.fi:ssä

Käännökset

Valitse kieli▼

englantikid

ranskagamin, gosse, bambin (m), gamin (m)

saksaKind

unkarikölyök, gyerek

puoladzieciak

venäjäребёнок (m), па́рень (m), девчо́нка (f)

ruotsiunge

Vierailija
24/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko räkänokka sopivampi nimitys?

Vierailija
25/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan asiayhteydestä. Omista lapsistani voisin noin sanoa, en käyttäisi sanoja muiden lapsista puhuttaessa.

Voisin siis täysin rakkaudella sanoa lapsilleni, että nyt penskat tulkaapa syömään. Samoin puolisoni saisi kyllä pilke silmäkulmassa sanoa, että tulepa akka tänne. Tai nyt narttu lädetään makuuhuoneeseen. En vieraita nimittele kuitenkaan akoilsi tai nartuiksi.

Vierailija
26/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mun suvussa nuo pennut ja penskat on vain vanhemman väen käyttämiä sanoja, joita käytetään aina hiukan negatiivisessa mielessä. Eli "taas ne pennut teki jotain" tai "mitä se penska nyt huutaa" tai muuta vastaavaa.

Vierailija
27/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin särähtää korvaan....olen kuullut mulkunkuula nimityksen ja se on mun mielestä vähän liikaa..

lapset on lapsia ja viattomia joten antaa heidän olla vaan tenavia tai muksuja....

Vierailija
28/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne on pentuja ja kersoja, kaikella rakkaudella. <3

T. Savolaisakka

Vierailija
29/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuossakin on oleellisinta se, millä tavalla asian ilmaisee.

Minulla on useita hellittylenimiä miesystäväni lapsille, joiden ehdoton suosikki tuntuu olevan sana "kakara". Kaikista eniten heitä tuntuu naurattavan kun aloitan "kuulkaas kakarat..." Sitä toistelevat ja hokevat kuin parastakin vitsiä. Ilmeisesti kyseessä oli heille melko vieras murresana, itse taas elin oman lapsuuteni kakarana.

Vierailija
30/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka sanoo sikiöksi, kerran kuullu tämänkin. Ei kaikesta tarvitse pahoittaa mieltä. Tää kyseinen sikiö oli myös itse paikalla, parikymppinen jo silloin. 

Vierailija
31/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kläppi, kläpit....

Vierailija
32/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan kutsunut lapsiani apinoiksikin, mutta pentuja ovat vieläkin, jo täysi-ikäisinä. Kaikella rakkaudella.

T. Äiti-apina

Vierailija
33/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka sanoo sikiöksi, kerran kuullu tämänkin. Ei kaikesta tarvitse pahoittaa mieltä. Tää kyseinen sikiö oli myös itse paikalla, parikymppinen jo silloin. 

Tuo kuulostaa pahalta, mutta eikö se oo jossain Lapissa tms. ihan normaali sana lapsista?

Vierailija
34/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhemmat kutsuivat meitä kakaroiksi, niin päin naamaa kuin muille ihmisille. En tykännyt silloin enkä tykkää nykyään. Onneksi ei ole lastenlapsia, niin ei tarvitse haukkua niitäkin.

Vierailija
35/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kersa on täysin neutraali sana.

Vierailija
36/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhuin aina ipanoista. Olin aika yllättynyt kun työkaveri veti siitä herneen nenään. Tää tapahtui aikana ennen vauvapalstaa. Palstan ansiosta osaan nykyään jättää moiset lumihiutaleet omaan arvoonsa ja etsiä parmpaa seuraa.

Vierailija
37/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on ok sana. Ei se ainakaan täälläpäin tarkoita mitään negatiivista.

Vierailija
38/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersa on törkeä sana.

Vierailija
39/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentu on söpö, monet eläinlapsetkin on pentuja ja ne vasta söpöjä ovatkin. Mutta joo, riippuu toki sanojasta, äänensävystä jne.

Vierailija
40/78 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tutustu rikkaaseen suomenkieleen ja eri murteisiin. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, kuten sanonta kuuluu!

Miksi pahoitat mielesi murresanoista?