Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia
Onko joku muukin hakemassa?
Kommentit (1944)
Vierailija wrote:
Itseä mietityttää että tuleeko tietomurtajalta todellisuudessa saamaan juurikaan korvauksia, kun uhreja on paljon. En ole laittanut vielä viestiä tuonne nettisivustolle ja kysynyt hinta arviota. Mietin vaan, että tuleeko itselle rahallista tappiota, jos käyttää asianajajaa ja oikeusturvavakuutusta.
Se kannattaa kysyä sieltä erikseen että mitä maksaa itse korvausten vaatiminen jos siihen tarvitsee apua, sen nettisivuston mukaan ilmaispalvelu oli ymmärtääkseni rajattu KOn käsittelyyn.
Huomasin juuri että oikeusturvavakuutukseni vakuutusmäärissä on aika isot erot eri vuosien välillä, vaikka yhtiö on ollut koko ajan sama enkä muista tehneeni muutoksia oikeusturvavakuutukseen.
Mikä vakuutusmäärän pitäisi vähintään olla (mikä tarkasteluvuosi), jotta asiaa kannattaisi harkitakaan, sillä eikö ole se vaara että lakitoimistolla tulee raja vastaan? Että menee se omavastuu, mutta asia ei hoidukaan?
Hei, olin itse yhteydessä lakitoimistoon ja vaikka jotenkin pelkona on, että onko tässä joku koira haudattuna, niin ajattelin nyt lähteä hakemaan itselleni korvauksia tätä kautta. Ottivat puhelimitse yhteyttä samoin tein. Toki itselläni on kotivakuutus ja siinä oikeusturvavakuutus myös. Pyysivät välittämään viestiä, että yhteydenottoja on tullut huomattavasti vähemmän kuin mitä uhreja tapauksella on.
Kysyin rikosuhripäivystyksestä tuosta sivustosta. Sieltä sanottiin että ei ole kuullut sivustosta.
Vastaamonuhrit.fi -sivuston takana olevilta juristeilta sain vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin:
"Kotivakuutuksen omavastuuosuus ei tule maksettavaksesi, joten asiasta ei synny sinulle kuluriskiä. Kuluriskittömyys koskee tässä kohtaa käräjäoikeudessa tapahtuvaa käsittelyä ja en olisi huolissani ylempien oikeusasteiden kuluista. Hyvin todennäköistä asiassa on, että yksityisoikeudelliset vaatimukset eivät tule etenemään ylempään oikeusasteeseen jo siitä johtuen, että asiassa asianomistajia on tuhansia."
Juu, ihan paperipostia.. Pitää ehkä soittaa ja kysyä tuosta tarkemmin.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Saivatko muut postia esitutkinnan rajoittamisesta/päättämisestä? Ilmeisesti vaan ilmoitus siitä että tuo esitutkinta on valmis? Ainoa mietitys oli kun tuossa lukee että yllämainittu [minä] en olisi antanut asiassa lausumaa, ja että tästä johtuen poliisilla ei ole ollut "toimivaltaa varmistaa levitettyjen tietojen todenperäisyyttä ja siten asianomistajan asemaa enemmälti". Annoin kyllä lausuman ennen niitten takarajaa (jossa sanottiin että ehtii varmasti mukaan).. Vaikuttaako tuo nyt mihinkään vai ymmärsinköhän tuon viestin väärin?
Minä en ainakaan ole saanut, saitko siis ihan paperipostia esitutkinnan rajoittamisesta/päättämisestä?
Erikoista, jos sanotaan, että et olisi antanut lausumaa, vaikka olet tehnyt niin, millaisia kokemuksia muilla on, jos saan postia, tulen kertomaan, mitä minulla lukee lausumaan liittyen!
Ap
Ylläoleva siis vastauksena tähän :)
Vierailija wrote:
Hei, olin itse yhteydessä lakitoimistoon ja vaikka jotenkin pelkona on, että onko tässä joku koira haudattuna, niin ajattelin nyt lähteä hakemaan itselleni korvauksia tätä kautta. Ottivat puhelimitse yhteyttä samoin tein. Toki itselläni on kotivakuutus ja siinä oikeusturvavakuutus myös. Pyysivät välittämään viestiä, että yhteydenottoja on tullut huomattavasti vähemmän kuin mitä uhreja tapauksella on.
Varmaan juuri siksi on tullut vain vähän yhteydenottoja ettei rikosuhripäivystyksessä tiedetä sivustosta. Moni on tottunut tarkistelemaan asioita sieltä.
Ainakin minä jäin sulattelemaan rikosuhripäivystyksen vastauksia.
Sivun alareunassa mainitut juristit siellä (rikussa) sentään lopulta tunnistettiin nimeltä.
Vierailija wrote:
Vastaamonuhrit.fi -sivuston takana olevilta juristeilta sain vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin:
"Kotivakuutuksen omavastuuosuus ei tule maksettavaksesi, joten asiasta ei synny sinulle kuluriskiä. Kuluriskittömyys koskee tässä kohtaa käräjäoikeudessa tapahtuvaa käsittelyä ja en olisi huolissani ylempien oikeusasteiden kuluista. Hyvin todennäköistä asiassa on, että yksityisoikeudelliset vaatimukset eivät tule etenemään ylempään oikeusasteeseen jo siitä johtuen, että asiassa asianomistajia on tuhansia."
Kiitos. Tarkoittiko tämä, että jos yksityisoikeudelliset vaatimukset jostain syystä kuitenkin etenisivät ylempään oikeusasteeseen, voisi jopa asianomaisen huomaamatta syntyä kuluriski? Mistä tarkkaan ottaen riippuu eteneekö vai ei? Entä jos tuhannet asianomistajat vetäytyvät?
Vierailija wrote:
Miksei kotivakuutuksen omavastuuosuus siis tule maksettavaksi, kuka sen sitten maksaa?
Ap
Vierailija wrote:
Juu, ihan paperipostia.. Pitää ehkä soittaa ja kysyä tuosta tarkemmin.
Kiitos! : ) Minulle ei ole vieläkään tullut postia, joten en osaa vielä sanoa, mitä kirjeessäni sanottiin lausumasta, katsotaan mitä tuleman pitää, varmaan hyvä idea sinun varmistaa, miksi kirjeessäsi lukee väärin.
Ap
Onpas kiva, kun täällä on ollut näin aktiivista keskustelua ja olette selvitelleet asioita, kiitos kaikille osallistujille! : )
Ap
Vierailija wrote:
Onpas kiva, kun täällä on ollut näin aktiivista keskustelua ja olette selvitelleet asioita, kiitos kaikille osallistujille! : )
Ap
Kiva että tulit itsekin taas. Oletko tarttumassa mahdollisuuteen? Joku kirjoitti aikovansa. Muut eivät kai ole vielä kertoneet aikeistaan täällä. Ehkä on ihmettelyvaihe.
En ole vielä varma, minulla on puhelu juristinkin kanssa vasta huomenna, olen ollut vähissä voimissa ja siksi se siirtyi eteenpäin. Kuulostelen, mitä hänellä on kerrottavanaan ja pohdin sitten sen mukaan, miten etenen, mitä itse päätitkään tehdä? : )
Ap
Vierailija wrote:
En ole vielä varma, minulla on puhelu juristinkin kanssa vasta huomenna, olen ollut vähissä voimissa ja siksi se siirtyi eteenpäin. Kuulostelen, mitä hänellä on kerrottavanaan ja pohdin sitten sen mukaan, miten etenen, mitä itse päätitkään tehdä? : )
Ap
Olin jo aikeissa edetä mutta yhtäkkiä minultakin kummasti katosivat voimat, mikä voi olla hetkellistä.
Ap, tulethan puhelun jälkeen vaikka jo huomenna kertomaan mitä ajatuksia se herätti, jos ehdit ja jaksat.
Niin ja tulettehan muutkin kertomaan. : )
Luitko sen mitä oli mainittu Valtiokonttorista?