Miksi isovanhemmat sotkeutuvat lastensa ja lastenlasten elämään?
Ärsyttävä manipuloiva äitini jaksaa udella suvun kaikki asiat ja jakaa neuvoja vaikka ikää on yli 80-vuotta.
Antaa hyviä vinkkejä itseään 70-vuotta nuoremmille suvun teineille.
Miten saada tämä loppumaan?
Muistan omasta lapsuudestani tämä jatkuvan vinkkien annon ja vihjailun. Koskaan ei puhuttu mistään suoraan esim valinnaisaineista yms.
Kommentit (33)
Esim meidän teinin lukiovalinnasta tuli lopulta poliisiasia.
Mummo stalkannut tiedon koulun sivulta, päätellyt että vanhemmat pakottaa teinin sinne, etädiagnosoinut teinillä (jota ei ollut edes nähnyt 10 vuoteen) vakavia mt-ongelmia håja saanut höntin sukulaistädin uskomaan kaiken sössötyksensä. Sillä seurauksella että täti ryntää meille riehumaan ja meidön on pakko kutsua poliisi poistamaan hänet.
Että semmosia suloisia mummeleita meillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin mieluummin tuollaiset sotkeutuvat, kuin totaalisen piittaamattomat niinkuin meillä. Kukaan isovanhemmista ei ole tipan vertaa kiinnostunut, edes ristiäisiin ei jaksettu tulla, eivät soittele, tapaa, ole mitenkään kiinnostuneet. Lapseni ei tunne isovanhempiaan.
Tämä se vasta kurjaa on.
Laitapa osoite. Voin postittaa oman stalkkaajani sinulle. Sen jälkeen puhelin soi jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti lörpöttelee kaikki meidän perheen asiat tutuilleen, kampaajalle ja jopa remonttimiehelle. Tän remppamiehen vaimo on mun tuttuja ja kiva kuulla häneltä meidän perheen asoita silleen vähän muunneltuina
Mistä äitee saa kuulla teidän jutut? Sinulta?
Ei niitä tarvitse kuulla. Ne voi kuvitella ja "päätellä" niistä tilantesta, mitä sattuu näkemään ja kuulemaan. Ja vaikkei edes näkisi ja kuulisi. Muistikin on muokkautuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä täällä valitetaan, kun isovanhemmat ei ole kiinnostuneita lastenlapsistaan. Ei ole kohden koskaan.
Ei se ole. Minä olen isovanhempi, asiantuntijatyössä ja mulla on vahvasti oma elämä. Mitäpä luulette että kelpaako? Olen tietysti itsekäs boomer, joka ei välitä yhtään lapsistaan. En kai, koska työ nyt vaan ajaa ohi tässä vaiheessa, enkä voi hypätä käskystä hoitoavuksi. Jos voin, menen mutta 400 km päähän harvoin arkena pääsen.
Jokainen ihminen/perhe/ihmissuhde on erilainen, ei niitä voi niputtaa.
Mä aina ihmettelen näitä kommentteja tyyliin "ensin täällä valitetaan asiasta piip ja sitten sanotte että piip, koskaan ei oo hyvä" tai kuten edellä "Niinpä, minä sitä ja tätä mutta sekään ei kelpaa".
Osaatteko te katsoa asioita ja maailmaa yksittäisinä ollenkaan vai niputatteko aina samaan aiheeseen liittyvät asiat yhteen?
Jos naapurin Maija ei tykkää kissoista, ei voi sanoa että "No nyt ne naiset ei sitten tykkää kissoista vaikka aina kaikki netissä sanoo miten ne rakastaa kissoja!".
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin mieluummin tuollaiset sotkeutuvat, kuin totaalisen piittaamattomat niinkuin meillä. Kukaan isovanhemmista ei ole tipan vertaa kiinnostunut, edes ristiäisiin ei jaksettu tulla, eivät soittele, tapaa, ole mitenkään kiinnostuneet. Lapseni ei tunne isovanhempiaan.
Tämä se vasta kurjaa on.
Helppo sanoa jos ei ole kokemusta siitä, miten kamalia ja ahdistavia kaikkeen puuttuvat isovanhemmat voivat olla. Tietty iso osa on myös sillä miten itse/puoliso osaa omat rajattomat vanhempansa hoitaa.
Ap.
Toivottavasti minusta ei tule tuollaista. Ainakaan en utele ihmisten asioita, sillä olen ajatellut että itse kertovat jos haluavat.
Kaikista parasta on että isovanhemmat vielä ottavat kunnian itselleen jos lapsenlapsi (tai lapsi) ”menestyy”. Vähän tyyliin ”minähän puhui Kaisalle jo lukioaikaan moneen kertaa, että kannattaa hakea sinne xxxx … nyt sitten pääsi ja kun minusta tuo ala on niin kiva … ”
Pelottaa vaan mitä muuta mummo on puhunut lapsenlapselle…
Vierailija kirjoitti:
Tämä se vasta kurjaa on.
Mä voin lähettää mun anopin. Katsotaan viikon päästä, haluatko oikeasti tuollaisen ihan kaikkeen puuttuvan narsistisen paholaisen elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Toivottavasti minusta ei tule tuollaista. Ainakaan en utele ihmisten asioita, sillä olen ajatellut että itse kertovat jos haluavat.
Kaikista parasta on että isovanhemmat vielä ottavat kunnian itselleen jos lapsenlapsi (tai lapsi) ”menestyy”. Vähän tyyliin ”minähän puhui Kaisalle jo lukioaikaan moneen kertaa, että kannattaa hakea sinne xxxx … nyt sitten pääsi ja kun minusta tuo ala on niin kiva … ”
Mun lapset on vielä pikkukoululaisia, mutta heitä varjellan mummulta. Mummu kun opettaa, että vanhempia ei tarvitse totella, allergiat on keksittyjä eikä pyöräilykypärää tai turvavöitä tarvitse käyttää. Lisäksi kaikki muut sukulaiset, varsinkin mun äiti, on tyhmä, eikä hänen kanssaan saa olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mun lapset on vielä pikkukoululaisia, mutta heitä varjellan mummulta. Mummu kun opettaa, että vanhempia ei tarvitse totella, allergiat on keksittyjä eikä pyöräilykypärää tai turvavöitä tarvitse käyttää. Lisäksi kaikki muut sukulaiset, varsinkin mun äiti, on tyhmä, eikä hänen kanssaan saa olla tekemisissä.
Meillä taas esikoista kiusattiin jo alle kouluikäisenä kuinka huono äiti minä olen. Pojan olisi pitänyt muuttaa mummille, kun vaan mummi osaa hoitaa. Tuleva koulu oli jo valittu ja "omaa" huonetta alettu kalustamaan. Sekä pojalle että minulle hoettiin, että mummi on isän kanssa huoltajia, äiti ei.
Poika on nyt aikuinen, hyvin koulutettu ja työssä. Tämä kaikki on mummin ansiota, koska hän on lapsen kasvattanut.
Lapsi kylläkin asui meidän vanhempien kanssa. Muistaa edelleen, kuinka ahdistavaa puheet muutosta mummolaan, sekä äidin jatkuva arvostelu olivat.
Anopilla on muuten välit poikki kaikkiin sukulaisiinsa. On niin tavattoman hyvä ja avulias ihminen, että haluaa kovasti hoitaa toisten asioita. Ihmettelee, kuinka hänen hyvää luonnettaan ei arvosteta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti lörpöttelee kaikki meidän perheen asiat tutuilleen, kampaajalle ja jopa remonttimiehelle. Tän remppamiehen vaimo on mun tuttuja ja kiva kuulla häneltä meidän perheen asoita silleen vähän muunneltuina
Ei niitä tarvitse kuulla. Ne voi kuvitella ja "päätellä" niistä tilantesta, mitä sattuu näkemään ja kuulemaan. Ja vaikkei edes näkisi ja kuulisi. Muistikin on muokkautuva.
Mitäs asutte samassa pihapiirissä, oma valinta.
Sen jälkeen onkin ihan sama mitä muut sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs asutte samassa pihapiirissä, oma valinta.
Sen jälkeen onkin ihan sama mitä muut sanovat.
Sinä se et osaa edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Meillä taas esikoista kiusattiin jo alle kouluikäisenä kuinka huono äiti minä olen. Pojan olisi pitänyt muuttaa mummille, kun vaan mummi osaa hoitaa. Tuleva koulu oli jo valittu ja "omaa" huonetta alettu kalustamaan. Sekä pojalle että minulle hoettiin, että mummi on isän kanssa huoltajia, äiti ei.
Poika on nyt aikuinen, hyvin koulutettu ja työssä. Tämä kaikki on mummin ansiota, koska hän on lapsen kasvattanut.
Lapsi kylläkin asui meidän vanhempien kanssa. Muistaa edelleen, kuinka ahdistavaa puheet muutosta mummolaan, sekä äidin jatkuva arvostelu olivat.Anopilla on muuten välit poikki kaikkiin sukulaisiinsa. On niin tavattoman hyvä ja avulias ihminen, että haluaa kovasti hoitaa toisten asioita. Ihmettelee, kuinka hänen hyvää luonnettaan ei arvosteta!
No tuo nyt on jo ihan sairasta, että aikoo viedä lapsen ja näkee itsensä äitinä. Onko hän saanut mitään hoitoa tuohon mielensairauteensa?
Tämä se vasta kurjaa on.