Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isovanhemmat sotkeutuvat lastensa ja lastenlasten elämään?

Vierailija
17.06.2021 |

Ärsyttävä manipuloiva äitini jaksaa udella suvun kaikki asiat ja jakaa neuvoja vaikka ikää on yli 80-vuotta.

Antaa hyviä vinkkejä itseään 70-vuotta nuoremmille suvun teineille.

Miten saada tämä loppumaan?

Muistan omasta lapsuudestani tämä jatkuvan vinkkien annon ja vihjailun. Koskaan ei puhuttu mistään suoraan esim valinnaisaineista yms.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Narsismi, rajattomuus, läheisriippuvuus.

Sietämätöntähänn se on.

Vierailija
2/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun teininä juteltiin kavereiden kanssa siitä miten isovanhemmat saattoivat olla tosi latistavia tokaisuineen. Poikakaveriksi olisi pitänyt kelvata kuka tahansa koska kuka sinäkin luulet olevasi. Ammatiksi olisi pitänyt kaikkien valita kotitalousopettaja. Mummoni saattoi tokaista minulle että viimeksi olit lihavampi. Vanhanaaikaisuus yhdistyi kärttyisyyteen ja katkeruuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri tuollaista. Pyysin keskittymään omaan elämäänsä- Äitini vastasi, että häntä ei kiinnosta oma elämä,  ainoastaan lastensa ja lastenlastensa elämä.

Vierailija
4/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sanoo takaisin tai lopettaa enimmät kyläilyt, jos oikein ärsyttää. Vanhaa ei kannata yrittää muuttaa ja kohtahan ne kuolee pois siitä kitisemästä. Jokaisella on oikeus kuitenkin puolensa pitää eikä toista tarvitse "kunnioittaa" pelkän iän takia, jos käytös on kauheaa.

Vierailija
5/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavinta oli se koulunkäyntiin sekaantuminen. Kansakoulun just ja just läpäissyt ja silti olevinaan lukioasiantuntija. Ja tietävinään paremmin kuin teini itse.

Vierailija
6/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaa ottaa näitä viisauksia kuuleviin korviin, saatika toteuttaa niitä??

Vierailija
7/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini 40-luvulla syntynyt on ihan samanlainen kaikkin asioihin sekaantuja ja toisinaan myös varsinainen lörppäsuu. Hän varmastikin ajattelee hyvää jakamalla neuvojaan, mutta kun kukaan ei kaipaa niitä. Vaikka olemme ihan hyvissä väleissä, niin häneen on yksinkertaisesti pakko pitää hieman etäisyyttä, koska hän ei lainkaan tunne kohtuutta asioihin puuttumisessa ja suoranaisessa määräilyssä. Olen jo vuosia kieltäytynyt kaikesta taloudellisestakin tuesta, mitä hän aina toisinaan tyrkyttää, koska en halua olla taloudellisessa kiitollisuudenvelassa hänelle ja pelkään, että "pyytetön" apu johtaa sitten kaikenlaisiin uusiin vaatimuksiin.

Vierailija
8/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti lörpöttelee kaikki meidän perheen asiat tutuilleen, kampaajalle ja jopa remonttimiehelle. Tän remppamiehen vaimo on mun tuttuja ja kiva kuulla häneltä meidän perheen asoita silleen vähän muunneltuina

Vierailija
9/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä täällä valitetaan, kun isovanhemmat ei ole kiinnostuneita lastenlapsistaan. Ei ole kohden koskaan.

Vierailija
10/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse mahdollistatte kaiken, joten syyttäkää itseänne vain. Aikuistukaa siis ja katkaistaan napanuoranne vihdoinkin.

Hohhoijaa siis näille teidän ongelmille, joita olette ihan itse aiheuttaneet.

Vierailija
11/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti lörpöttelee kaikki meidän perheen asiat tutuilleen, kampaajalle ja jopa remonttimiehelle. Tän remppamiehen vaimo on mun tuttuja ja kiva kuulla häneltä meidän perheen asoita silleen vähän muunneltuina

Mistä äitee saa kuulla teidän jutut? Sinulta?

Vierailija
12/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin utelua, neuvomista ja vanhojen tavaroiden tyrkyttämistä, ja sitten loukkaannutaan kun ei kelpaa. Ja jännä miten äidilläni on ihan eri ajatukset nyt mun tyttären asioista kuin silloin kun olin itse lukiolainen. Mulla oli tiukat kotiintulojajat, mihinkään ei saanut mennä, poikia ei saa nähdä (tulee raskaaksi heti), mitään muotijuttuja ei saanut, mun opiskeluista ei oltu yhtään kiinnostuneita. Mun tytärtä nyt neuvotaan ainevalinnoissa, poikaystävä kuuluis jo olla, kyllä pitää päästä kielikurssille, mummo maksaa

Vierailija
13/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tosiaan arvannut, että esim yhden patin poistamisesta pitää raportoida ympäri kyliä. Äitini tiesi tästä patista ja sivulauseessa mainitsin että on nyt sekin hoidettu.

Vierailija
14/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan neljästä 1930-luvulla syntyneestä isovanhemmasta käyttäytynyt noin. Kiitos siitä.

Vierailija
15/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kertoa mitään, niin jutut eivät pääse leviämään.

Vierailija
16/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä täällä valitetaan, kun isovanhemmat ei ole kiinnostuneita lastenlapsistaan. Ei ole kohden koskaan.

Ei se ole. Minä olen isovanhempi, asiantuntijatyössä ja mulla on vahvasti oma elämä. Mitäpä luulette että kelpaako? Olen tietysti itsekäs boomer, joka ei välitä yhtään lapsistaan. En kai, koska työ nyt vaan ajaa ohi tässä vaiheessa, enkä voi hypätä käskystä hoitoavuksi. Jos voin, menen mutta 400 km päähän harvoin arkena pääsen.

Vierailija
17/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi isovanhemmat sotkeutuvat lastensa ja lastenlasten elämään?"

Hyvä kysymys! Narsismi, läheisriippuvuus, kontrollinhalu, määräilynhalu, joutilaisuus 24/7, huonot ihmissuhteet, yksinäisyys, sairaudet, mielenterveys- ja päihdeongelmat. 

Joillakin isovanhemmilla ei ole omaa elämää ollenkaan. He elävät riippuvuussuhteessa aikuisiin lapsiinsa ja lastensa perheisiin. He jakavat pyytämättä neuvoja, toivomusmääräyksiä ja komentoja. Kuvittelevat olevansa "avuksi", vaikka ovat pelkkä riesa ja riitojen aiheuttaja. Isovanhemmat ovat pääosin eläkkeellä ja joutilailla on 24/7 aikaa kytätä aikuisten lastensa ja lastenlasten asioita.

Täysin läheisriippuvainen anoppi soittaa tyttärelleen joka päivä ja monta kertaa. Vanhukset ramppaavat omilla avaimillaan viikoittain kylässä aikuisen tyttären ja hänen perheen luona. Vaativat viettämään viikonloppuja, talvilomaa, pääsiäistä, kesälomaa, juhannusta, syyslomaa, joulua ja uutta vuotta kanssaan. Painostavat tyttären perhettä jopa  yhteisille lomamatkoille. Appiukko ja anoppi kyttäävät ja vahtivat päätoimisesti tyttären perheen asioita. Sairasta!

Anoppia ja appiukkoa vi#uttaa, kun he eivät pääse kyttäämään, utelemaan ja vahtimaan pojan perheen asioita. Asumme kaukana ja olemme tekemisissä ns. vain pakosta. Korona-aikana emme ole nähneet yli vuoteen. En pidä juurikaan yhteyttä ja appivanhemmilla ei ole kotimme avainta. Pitkä välimatka ja henkinen etäisyys on ollut perheemme pelastus!

Vierailija
18/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kertonut hänelle asioitani. Juurikin koska sitten ei rajoja ole ollenkaan.

Sehän ei estä häntä stalkkaamastam meitä ja keksimästä sitten 99 prosenttia itse lisää.

Vierailija
19/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja selvästi.

Vierailija
20/33 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein se kultainen keskitie on se paras:)

Välitetään, ollaan kiinnostuneita, mutta ei puututa toisen elämään.