Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys niille, jotka ovat asuneet sekä sisämaassa että meren rannalla

Vierailija
16.06.2021 |

Palasin viime syksynä majailemaan etelärannikolle Helsingin kupeeseen ja olen nyt lämpimien säiden tultua ällistynyt siitä, miten raakaa tuuli täällä on. Asuin aikoinani vuosikausia Krunikassa ja Hietalahdessa, mutta en muista kokeneeni ihan näin kylmää viimaa. Kuvittelenko vain, vai onko tämä ihan oikea ilmiö? Meri on vajaan 200 metrin päässä ja minä korkean mäen päällä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tuulee, on viileämpää kesällä ja lisäksi tuo likainen meri haisee pahalle.

Vierailija
2/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankosteus lisää kylmän tuntua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meren noin suuri läheisyys (200m) on sään kannalta Suomessa huono juttu. Siellä tosiaan tuulee. Subjektiivisesti koettu lämpötila on lähes aina sisämaata kylmempi. Tästä on hyötyä kymmenenä hellepäivänä vuodessa, muutoin haittaa. Lisäksi normaalia vuodenaikojen vaihtelua ei ole ainakaan etelärannikolla. Lunta saattaa olla hetkellisesti, mutta esim. valkea joulu ehkä kerran kymmenessä vuodessa.

Etelä-Helsingissä on toki paljon muita kuin säähän liittyviä myönteisiä asioita. Olen asunut siellä pitkään itsekin.

Vierailija
4/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi outoa. Äskettäin, kun oli muutama tosi lämmin päivä, auringon puolella olevasta ikkunasta kävi niin kylmä tuuli, että minulla oli koko naama jäässä. Sisämaassa ollessani pidin makuuhuoneeni ikkunan auki öisin aina, kun ulkona oli +11 astetta tai enemmän. Täksi yöksi ennustetaan 16:tta astetta ja minä hytisen jo. En tosiaan muistanut, että ero on näin iso. :D

Ap

Vierailija
5/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meren noin suuri läheisyys (200m) on sään kannalta Suomessa huono juttu. Siellä tosiaan tuulee. Subjektiivisesti koettu lämpötila on lähes aina sisämaata kylmempi. Tästä on hyötyä kymmenenä hellepäivänä vuodessa, muutoin haittaa. Lisäksi normaalia vuodenaikojen vaihtelua ei ole ainakaan etelärannikolla. Lunta saattaa olla hetkellisesti, mutta esim. valkea joulu ehkä kerran kymmenessä vuodessa.

Etelä-Helsingissä on toki paljon muita kuin säähän liittyviä myönteisiä asioita. Olen asunut siellä pitkään itsekin.

Onnekseni minä pidän viileästä ilmasta, sateesta ja tuulesta ja inhoan hellettä. Tämä mikroilmasto sopii minulle mainiosti, vaikka onnistuikin yllättämään.

Ap

Vierailija
6/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treella tuulee viileään aikaan kylmästi Pohjoisrannoilla ja ison järven rannoilla. Taas etelänpuolisilla /itä /länsi rannoilla ei tuule liikaa tai yhtä kylmästi, eri järvellä, paitsi myrskyllä humisee kolisee (puita kaatuu) - tai keväällä jäiden lähdön aikaan viileä viima joka kestää hetken. Kävelymatkan päässä ei ole jäätävää. Satakunnan pikkupaikassa taas oli kylmä viima talvisin, oli paljon peltoa ja aukeaa.

Vierailija
7/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treella tuulee viileään aikaan kylmästi Pohjoisrannoilla ja ison järven rannoilla. Taas etelänpuolisilla /itä /länsi rannoilla ei tuule liikaa tai yhtä kylmästi, eri järvellä, paitsi myrskyllä humisee kolisee (puita kaatuu) - tai keväällä jäiden lähdön aikaan viileä viima joka kestää hetken. Kävelymatkan päässä ei ole jäätävää. Satakunnan pikkupaikassa taas oli kylmä viima talvisin, oli paljon peltoa ja aukeaa.

Järvet ovat isoinakin jotenkin lempeämpiä kuin meri. Mutta voihan juomapullotkin viilentää tehokkaimmin, kun upottaa ne tavallisen veden sijasta suolaveteen. Ehkä sama pätee suolapärskeissä kostuneisiin ihmisiinkin. :)

Ap

Vierailija
8/27 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah! Tuo on aivan ihanaa. Se raikas merituuli. Asuin melkein rannan tuntumassa pohjoisempana ja meidän talon läpi tuuli, voisi melkein sanoa. Oli aivan ihana aamuisin lenkkeillä meren rannalla. Siihen jotenkin aina heräsi ja ionipitoisella meri-ilmalla on ihan tutkitusti terveysvaikutuksia. Ikinä ei tuuli vaivannut enkä siitä valittanut. Yritin asua sisämaassa, mutta tuntui että sinne jotenkin tukehtuu. Nyt asun jälleen lähellä merta, mutta ei tämä ole sama asia, koska kyseessä on lahti jonka edustalla on paljon saaria. Avomeri on se juttu. Jossain ulkosaaristossa on niin mahtava olla, kun vaan rajatonta ulappaa.

Vierailija
9/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi outoa. Äskettäin, kun oli muutama tosi lämmin päivä, auringon puolella olevasta ikkunasta kävi niin kylmä tuuli, että minulla oli koko naama jäässä. Sisämaassa ollessani pidin makuuhuoneeni ikkunan auki öisin aina, kun ulkona oli +11 astetta tai enemmän. Täksi yöksi ennustetaan 16:tta astetta ja minä hytisen jo. En tosiaan muistanut, että ero on näin iso. :D

Ap

Talosi on huonosti rakennettu. Me asutaan meren rannalla, meri on parvekkeen alla siis eikä koskaan kylmä tuuli tuule sisään aukinaisesta ikkunasta. Merellä tuulee enemmän joo, mutta ei se mitään haittaa, päinvastoin. Viilentää kesällä eikä ole hyttysiä. Talvella tuuli lisää pakkasen purevuutta, mutta pieni paha sitä tosiasiaa ajatellen, että pääsee omasta ovesta meren jäälle.

Vierailija
10/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuosia Kemissä, Oulussa, Raahessa, Jyväskylässä, Pääkaupunkiseudulla ja Rovaniemellä. Mökit kahden suuren sisämaan järven suuren selän rannalla. Työn puolesta lyhyitä pätkiä myös muualla ihan pojoista Lappia myöten.

Pääkapunkiseudun rannikko on kyllä hieno maastoiltasn ja mukava kesällä. Talvella siellä on viiman takia kylmempää kuin Lapissa. Ja sitten se syksyn musta pimeys ja talven l8ska.

Nuo muut ranniknokaupungit ovat surkeita ilmastoltaan niin kesällä kuin talvella. Ei ikinä enää niihin.

Rovaniemestä ja Jyväskylästä tykkäsin. Samoin noista mökkipaikkakunnista sisämaassa. Kesällä lämmintä ja talvella pakkasista huolimatta lämpimämpää, kun jatkuva kostea meriviima puuttuu.

Kyllä silti kelpuuttaisin asuinpaikakseni myös Helsingin seudun ja lounaisrannikon, etenkin Turun seudun. Tosin se sinilevä kesällä pilaa fiilistä.

Esim talvet 85 - 87 Helsingissä palelin enemmän kuin ikinä olen Lapissa palellut. Yli 30 pakkasta ja iauhea tuuli, lumi meni maanpinnassa kuin naparetkielokuvissa. Lapissa on noilla pakkasilla lähes aina tyyntä.

Vierailija
11/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudun merenranta haisee mätänevälle levälle, kuhisee punkkeja ja vesi on sinilevästä johtuen 90% kesästä uimakelvotonta.

Ja silti rannan läheisyys nostaa talojen hintoja. En ymmärrä.

Vierailija
12/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuli on veemäinen, kun hetken aikaa on tottunut siihen että kauniina kesäpäivinä tuulee sopivasti ja on lämmin. Sitten tulet rannikolle ja kauniina kesäpäivänä tuntuu olevan -20 pakkasta, koska tuulee kylmästi. Vaatteet repeytyy päältä ja syöt hiuksiasi :D Niin kuin nauti nyt tästä. Jos jotain sisämaasta kaipaan niin sitä että ei tuule jatkuvasti niin että korvia vihloo.

Vierailija
13/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuuli on veemäinen, kun hetken aikaa on tottunut siihen että kauniina kesäpäivinä tuulee sopivasti ja on lämmin. Sitten tulet rannikolle ja kauniina kesäpäivänä tuntuu olevan -20 pakkasta, koska tuulee kylmästi. Vaatteet repeytyy päältä ja syöt hiuksiasi :D Niin kuin nauti nyt tästä. Jos jotain sisämaasta kaipaan niin sitä että ei tuule jatkuvasti niin että korvia vihloo.

Minä olen nyt Savossa ja tämä talo on kukkulalla ja on koko ajan tuullut niin, että kaikki irtain lentää ympäriinsä. Espoonlahden rannalla ei ole ikinä ollut tällaista kamalaa tuulta.

Vierailija
14/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun merituuli on leppeimmillään (heinä - elokuu) niin se tuo Suomenlahdella tullessaan karsean levälöyhkän. Muut ajat se on kylmää ja kosteaa. Sama lounaisrannikolla.

Vierailija
15/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt Savossa ja tämä talo on kukkulalla ja on koko ajan tuullut niin, että kaikki irtain lentää ympäriinsä. Espoonlahden rannalla ei ole ikinä ollut tällaista kamalaa tuulta.

Poika asuu Espoonlahden rannalla. Eipä tee mieli siihen leväliemeen uimaan. Ja haiseehan se.

Vierailija
16/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso vesi hidastaa lämpötilamuutoksia ja kosteus saa kylmän tuntumaan kylmemmältä.

Sama ilmiö myös ison järven rannalla sisämaassa, mutta järvi jäätyy nopeammin ja muutokset muutenkin nopeampia.

Syksyllä lämpö pysyy pidempään, talvella kosteus ja kylmyys tunkeutuvat luihin ja ytimiin. Kevät tulee hitaammin ja kesäkin saattaa pysyä pitkään viileämpänä.

Vierailija
17/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on siellä syöksyvirtauksia jos kamala tuuli on. Ihan hauskaa vaihtelua seesteisyyteen. Minä muutin täällä rannikolla laakson pohjalle ja pääsin eroon jatkuvasti paukkuvista ja helisevistä ikkunoista. Sijainti ratkaisee. 

Vierailija
18/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suurimman osan elämääni rannikolla, mutta kyllä Helsinki on tuulensa kanssa aivan prseestä :D Siellä ei ole olemassa pientä tuulta, vaan se on aina jumalaton kylmä fööni. Saattaa olle hellelukemia, ja kadulla tuntea kärventyvänsä, mutta heti meren lähestyessä tuulee jäinen tuuli tukan päästä irti, ja olisikin pitänyt ottaa tuulta pitävää takkia mukaan. Sitten taas kun häipyy talojen taa, alkaa hiki virtaamaan. En ole muualla rannikolla tuota kokenut, johtuu varmaan meren "suippenemisesta" merenkurkkua kohti.

Vierailija
19/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnekseni minä pidän viileästä ilmasta, sateesta ja tuulesta ja inhoan hellettä. Tämä mikroilmasto sopii minulle mainiosti, vaikka onnistuikin yllättämään.

Ap

Sama. Sellainen seisova, kuuma ilma on kammottava, ja siihen vielä hyttyset ja paarmat päälle. En ole nähnyt Helsingissä vielä ensimmäistäkään hyttystä tänä vuonna vaikka kävin alppiruusupuistossakin, ja se on ihan viidakkoa :)

Tykkään viileistä tuulista ja välillä saa olla myrskyäkin. Siksi varmaan syksy on lempivuodenaikani, ja Helsingissä syksyä riittää tammikuulle asti :)

Vierailija
20/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina Helsingin rannalla asuneena kokemus on, että tuuli on viime vuosina yltynyt,.  Ehkä viiden kuuden vuoden mutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi