Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys niille, jotka ovat asuneet sekä sisämaassa että meren rannalla

Vierailija
16.06.2021 |

Palasin viime syksynä majailemaan etelärannikolle Helsingin kupeeseen ja olen nyt lämpimien säiden tultua ällistynyt siitä, miten raakaa tuuli täällä on. Asuin aikoinani vuosikausia Krunikassa ja Hietalahdessa, mutta en muista kokeneeni ihan näin kylmää viimaa. Kuvittelenko vain, vai onko tämä ihan oikea ilmiö? Meri on vajaan 200 metrin päässä ja minä korkean mäen päällä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuli on elementti, josta nautin!

Vierailija
22/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PK-seudun merenranta haisee mätänevälle levälle, kuhisee punkkeja ja vesi on sinilevästä johtuen 90% kesästä uimakelvotonta.

Ja silti rannan läheisyys nostaa talojen hintoja. En ymmärrä.

No ei haise, sinulla on nokassa polyyppeja :D  Ainoa paikka joka Helsingissä haisee on Kallio, etenkin säästöpankinranta. Siellä on aina vieno kusen ja oksennuksen haisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma on kuumempaa ja kylmä kylmempää kun kosteutta paljon.

Eihän jossai  kuivassa Kreikan maassa 25c tunnu ees miltään.

Vierailija
24/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan Helsingissä likaista. Ei yhtä likaista kuin jossain Lontoossa mutta Suomen mittakaavassa kuitenkin.

Mä olen syntynyt ja kasvanut meren äärellä mutta asunut myös muualla. Pidän järvistä mutta meri ehkä kuitenkin vie hienoisen voiton. Kun valitsen vuokramökkiä sen on oltava järven rannalla koska järvivedessä on lämpimämpää uida ja järvellä voi soudella. Mutta meri on jylhempi ja meren kautta pääsee muualle.

Vierailija
25/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankosteus lisää kylmän tuntua.

Tämä on tosi outoa. Äskettäin, kun oli muutama tosi lämmin päivä, auringon puolella olevasta ikkunasta kävi niin kylmä tuuli, että minulla oli koko naama jäässä. Sisämaassa ollessani pidin makuuhuoneeni ikkunan auki öisin aina, kun ulkona oli +11 astetta tai enemmän. Täksi yöksi ennustetaan 16:tta astetta ja minä hytisen jo. En tosiaan muistanut, että ero on näin iso. :D

Ap

Talosi on huonosti rakennettu. Me asutaan meren rannalla, meri on parvekkeen alla siis eikä koskaan kylmä tuuli tuule sisään aukinaisesta ikkunasta. Merellä tuulee enemmän joo, mutta ei se mitään haittaa, päinvastoin. Viilentää kesällä eikä ole hyttysiä. Talvella tuuli lisää pakkasen purevuutta, mutta pieni paha sitä tosiasiaa ajatellen, että pääsee omasta ovesta meren jäälle.

En puhunut aloituksessani siitä, että tuulee, vaan siitä, että se tuuli on raaempaa kuin muistin.

Koska pidän siitä, että raikas ilma liikkuu, minulla on auki useampia ikkunoita. Ja kun on ristiveto, ikkunoista tuulee sisälle - kuten on tarkoituskin. Yöllä oli auki vain yksi kaukainen pikkuikkuna, eikä sieltä tuullut yhtään.

Ap

Vierailija
26/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina Helsingin rannalla asuneena kokemus on, että tuuli on viime vuosina yltynyt,.  Ehkä viiden kuuden vuoden mutua.

Sama havainto.

Vierailija
27/27 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulenpa vielä kysymään. Mitä on kokemuksenne mukaan odotettavissa tulevien hellepäivien aikana? Makuuhuoneessa on ollut hyvin viileää näinä aurinkoisina päivinä; ulkona 22-23, sisällä reilusti alle 20 astetta. En ole koskaan asunut näin viileässä paikassa. Mitä arvaisitte sisälämpötilaksi silloin, kun ulkona on yli hellerajan? Vaikea on tietysti sanoa näkemättä, mutta onko suuntaa antavia arvauksia? Ehdinkö läkähtyä, jos pidän yöllä ristivetoa?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä