Jos neuvoa ei kysytä, älä silloin anna sitä
Somessa on käyty keskustelua siitä, että miksi ihmiset antaa neuvoja vaikka niitä ei kysytä.
Olen mielissäni, että asia nousi esille. Moni varmaan tarkoittaa neuvoillaan hyvää, mutta se voi oikeasti tuntua pahalle.
Kommentit (54)
Neuvoja on hyvä antaa asioissa, jotka on helppo korjata, ja jos on syytä olettaa, ettei henkilö ole jo aiemmin tiennyt ja kokeilut kyseistä neuvoa.
Joskus avautuva ihminen on umpikujassa, jossa kaikki ratkaisut ovat epämiellyttäviä ja silloin haluaa vain avautua, ei tulla neuvotuksi.
Muistaako joku? Sanoiko tämän Lenita Airisto vai Aira Samulin? "Neuvoa ei pidä antaa, jos ei sitä kysytä."
Olipa hyvä tietää tämäkin. Enpä sano enää mitään näihin vuodatuksiin.
Ilmainen neuvo on yleensä hintansa arvoinen.
Nii. Mutta se on vaikea rasti, ihmiset yrittää mielellään neuvoa, ohjata ja opastaa. Kukaan meistä ei pyytänyt tuota neuvoa, mutta neuvoit silti.
Minua taas harmittaa jos joku ei anna neuvoja, tuntuu ettei välitä yhtään pohtiakseen ratkaisua. Olen myös luullut että muutkin haluavat ratkaisua ongelmaansa jos siitä puhuvat...
Jotkut ihmiset ajattelevat "ratkaisukeskeisemmin". Se vaikuttaa olevan kognitiivinen malli, joka istuu tiukasti. Sen takia kannattaa erikseen sanoa, ettei halua neuvoja.
Tuosta, että haluaa vain kuuntelijan... Onko se siis oikeasti ok, ettei se toinen sano yhtään mitään? Eikö sellainen sosiaalinen tilanne tunnu kiusalliselta, että vain itse puhuu?
Olen itse sellainen, etten juuri puhu ongelmistani, vaan käsittelen ne itsekseni, niin en tiedä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En ikinä anna neuvoja.
Maksa laskusi VIIMEISTÄÄN eräpäivänä.
toinen vanhempani on asperger, nyt jo eläkkeellä pitkästä työurastaan, mutta ei vieläkään ole tajunnut sitä, että jos ihminen kertoo, että teen tässä asiaa a, niin hän ei kertonut sitä siksi, että häntä pitäisi neuvoa asian a tekemisen kanssa, vaan että ihan vain kertoi, että teen tässä asiaa a. Se ei vaan mene perille hänelle.
Pietarilaisille tunareille on parempi antaa vinkkiä heti. Kaikki tuhlaavat vähemmän aikaansa. Täällähän liikkuu itätrolleja suorastaan järjettömästi, varsinkin kaikissa vähänkään koronaan liittyvissä aloituksissa. "keskustelevat" keskenään ja vastailevat innolla & dissaavat kaikkeen joka ei sovi ohjelmaansa. Siitähän he palkkansa saavat.
Sepä se! Eikö neuvoja ymmärrä että neuvottava voi olla fiksumpi ja tietää jo asiat.
Palstalla on paljon neuvoja. Mutta mitä kysyjä oikeastaan haluaa. Saako samassa ketjussa pohtia aihetta ilman, että joku aloittaja luulee sen olevan hänelle ja alkaa nimitellä vastaajaa.
Kysy neuvoa nuorelta, kysy neuvoa vanhalta ja tee sitten oman pääsi mukaan.
Toiset on todella ratkaisukeskeisiä ja heidän tapansa osoittaa empatiaa on neuvominen. Toiset ovat empaattisia kuunnellen ja myötäeläen. Pitää osata hakeutua avautumaan haluttua tapaa käyttävän seuraan.
Semmostakin on. Ei välttämättä kaikkien tuttujen taholta mutta tiettyjen.