Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos neuvoa ei kysytä, älä silloin anna sitä

Vierailija
16.06.2021 |

Somessa on käyty keskustelua siitä, että miksi ihmiset antaa neuvoja vaikka niitä ei kysytä.

Olen mielissäni, että asia nousi esille. Moni varmaan tarkoittaa neuvoillaan hyvää, mutta se voi oikeasti tuntua pahalle.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko antaa esimerkkejä millaisista tilanteista puhutaan? Enkö saa esim. myyjänä sanoa, että kananmunat ovat alhaalla vasemmalla, vaikka asiakas selkeästi niitä etsii?

Somessa ehkä enemmän tarkotettiin sitä, että joku somejulkkis jakaa jonkun jutun esim. aamukahvistaan niin joku seuraaja kommentoi takana näkyvää huonovointista kasvia ja rupee antamaan sen hoitamiseen neuvoja.

Tai eräs somepersoona on saanut paljon neuvoja ihon hoitoon ilman, että hän kysyy neuvoja. Niin se menee jo ehkä loukkaamisen puolelle vaikka hyvää tarkoittaakin.

Siinä muutama esimerkki.

No voisiko kuvat rajata tarkemmin ja luulisi somejulkkiksen saavan pahempaakin kommenttia. Hyvin on asiat valtakunnassa.

No saa varmasti ja sitähän se some homma on. Aina on joku jostain valittamassa.

Mutta tämä neuvojen jakaminen ihan jokapaikassa voi olla aika rasittavaa.

Jos sinulla olisi akne niin varmaan jossain kohtaa tympäsis jos joka ikinen tuttavasi kertoo vinkin miten saada finnit pois. Ja sellaisen vinkin jota olet jo koittanut. Haluaisitko että jokainen ihminen musituttaa naamassasi olevista arvista ja näpyistä, niin kuin et jo tietäisi niiden olemassa olosta ja tehnyt kaikkea sen eteen että ihosi olisi sileä.

Lähinnä se, että ihmisten kannattaisi miettiä mitä neuvoo ja miten.

Jos edelleenkin kyse on siitä, että somejulkkista neuvoo ihonhoidossa, niin kyllähän heidän kuviinsa tulee jos jonkinlaista kommenttia. Ei kaikkea tarvitse noteerata, eikä niihin ole velvoitetta vastata. On aivan eri asia, että kaverit ja tuttavat kasvotusten esittäisivät tällaisia neuvoja. Sellaiseen en itse ole koskaan törmännyt.

Olet onnekas. Itse olen törmännyt.

Veikkaan, että he jotka ei ole joutunut pyyteettömän neuvomisen kohteeksi, ei ymmärrä ihan täysin miltä se voi tuntua. Eikä muutamat pikku neuvot sinne tänne haittaakaan varmaan ketään, mutta jos neuvominen on ihan jatkuvaa, niin se tosissaan voi alkaa vähän nyppimään.

Siis on minuakin neuvottu, mutta en ole törmännyt jatkuvaan samasta asiasta neuvomiseen kaikkien tuttujen taholta. 

Semmostakin on. Ei välttämättä kaikkien tuttujen taholta mutta tiettyjen.

Vierailija
42/54 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja on hyvä antaa asioissa, jotka on helppo korjata, ja jos on syytä olettaa, ettei henkilö ole jo aiemmin tiennyt ja kokeilut kyseistä neuvoa.

Joskus avautuva ihminen on umpikujassa, jossa kaikki ratkaisut ovat epämiellyttäviä ja silloin haluaa vain avautua, ei tulla neuvotuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku? Sanoiko tämän Lenita Airisto vai Aira Samulin? "Neuvoa ei pidä antaa, jos ei sitä kysytä."

Vierailija
44/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä tietää tämäkin. Enpä sano enää mitään näihin vuodatuksiin.

Vierailija
45/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen neuvo on  yleensä hintansa arvoinen.

Vierailija
46/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii. Mutta se on vaikea rasti, ihmiset yrittää mielellään neuvoa, ohjata ja opastaa. Kukaan meistä ei pyytänyt tuota neuvoa, mutta neuvoit silti.

Vierailija
47/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas harmittaa jos joku ei anna neuvoja, tuntuu ettei välitä yhtään pohtiakseen ratkaisua. Olen myös luullut että muutkin haluavat ratkaisua ongelmaansa jos siitä puhuvat...

48/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ajattelevat "ratkaisukeskeisemmin". Se vaikuttaa olevan kognitiivinen malli, joka istuu tiukasti. Sen takia kannattaa erikseen sanoa, ettei halua neuvoja.

Tuosta, että haluaa vain kuuntelijan... Onko se siis oikeasti ok, ettei se toinen sano yhtään mitään? Eikö sellainen sosiaalinen tilanne tunnu kiusalliselta, että vain itse puhuu?

Olen itse sellainen, etten juuri puhu ongelmistani, vaan käsittelen ne itsekseni, niin en tiedä.

Vierailija
49/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä anna neuvoja.

Maksa laskusi VIIMEISTÄÄN eräpäivänä.

Vierailija
50/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen vanhempani on asperger, nyt jo eläkkeellä pitkästä työurastaan, mutta ei vieläkään ole tajunnut sitä, että jos ihminen kertoo, että teen tässä asiaa a, niin hän ei kertonut sitä siksi, että häntä pitäisi neuvoa asian a tekemisen kanssa, vaan että ihan vain kertoi, että teen tässä asiaa a. Se ei vaan mene perille hänelle.

Vierailija
51/54 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarilaisille tunareille on parempi antaa vinkkiä heti. Kaikki tuhlaavat vähemmän aikaansa. Täällähän liikkuu itätrolleja suorastaan järjettömästi, varsinkin kaikissa vähänkään koronaan liittyvissä aloituksissa. "keskustelevat" keskenään ja vastailevat innolla & dissaavat kaikkeen joka ei sovi ohjelmaansa. Siitähän he palkkansa saavat.

Vierailija
52/54 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se! Eikö neuvoja ymmärrä että neuvottava voi olla fiksumpi ja tietää jo asiat. 

Vierailija
53/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on paljon neuvoja. Mutta mitä kysyjä oikeastaan haluaa. Saako samassa ketjussa pohtia aihetta ilman, että joku aloittaja luulee sen olevan hänelle ja alkaa nimitellä vastaajaa.

Vierailija
54/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy neuvoa nuorelta, kysy neuvoa vanhalta ja tee sitten oman pääsi mukaan.

Toiset on todella ratkaisukeskeisiä ja heidän tapansa osoittaa empatiaa on neuvominen. Toiset ovat empaattisia kuunnellen ja myötäeläen. Pitää osata hakeutua avautumaan haluttua tapaa käyttävän  seuraan.