Jos neuvoa ei kysytä, älä silloin anna sitä
Somessa on käyty keskustelua siitä, että miksi ihmiset antaa neuvoja vaikka niitä ei kysytä.
Olen mielissäni, että asia nousi esille. Moni varmaan tarkoittaa neuvoillaan hyvää, mutta se voi oikeasti tuntua pahalle.
Kommentit (54)
Minä taas en ymmärrä ollenkaan miksei ongelmastaan puhuvaa saisi neuvoa. Olen sen verran ratkaisukeskeinen, etten osaa olla ”pelkkänä korvana” vaan pyrin etsimään ongelmaan ratkaisua, jotta päästään asiasta eteenpäin. Tänään mieheni valitti, että keittämistään kananmunista ei meinaa kuori irrota, joten sanoin, että kokeilee ensi kerralla laittaa veteen suolaa ja lopuksi säikäyttää munat kylmässä vedessä. Olisin tietty voinut pitää niksin itselläni ja kuunnella samasta asiasta valitusta tulevaisuudessakin. En toki kommentoi somessa tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa esimerkkejä millaisista tilanteista puhutaan? Enkö saa esim. myyjänä sanoa, että kananmunat ovat alhaalla vasemmalla, vaikka asiakas selkeästi niitä etsii?
Somessa ehkä enemmän tarkotettiin sitä, että joku somejulkkis jakaa jonkun jutun esim. aamukahvistaan niin joku seuraaja kommentoi takana näkyvää huonovointista kasvia ja rupee antamaan sen hoitamiseen neuvoja.
Tai eräs somepersoona on saanut paljon neuvoja ihon hoitoon ilman, että hän kysyy neuvoja. Niin se menee jo ehkä loukkaamisen puolelle vaikka hyvää tarkoittaakin.
Siinä muutama esimerkki.
No voisiko kuvat rajata tarkemmin ja luulisi somejulkkiksen saavan pahempaakin kommenttia. Hyvin on asiat valtakunnassa.
No saa varmasti ja sitähän se some homma on. Aina on joku jostain valittamassa.
Mutta tämä neuvojen jakaminen ihan jokapaikassa voi olla aika rasittavaa.
Jos sinulla olisi akne niin varmaan jossain kohtaa tympäsis jos joka ikinen tuttavasi kertoo vinkin miten saada finnit pois. Ja sellaisen vinkin jota olet jo koittanut. Haluaisitko että jokainen ihminen musituttaa naamassasi olevista arvista ja näpyistä, niin kuin et jo tietäisi niiden olemassa olosta ja tehnyt kaikkea sen eteen että ihosi olisi sileä.
Lähinnä se, että ihmisten kannattaisi miettiä mitä neuvoo ja miten.
Hyvä ohje, jota noudattamalla parantaa paljon ihmissuhteitaan. Kun toinen ihminen jakaa asioitaan, ajatuksiaan, huoliaan, niin vain ääriharvoin hän haluaa neuvoja. Enemmän hän haluaa myötätuntoa, kokemusta että joku kuunteli ja välitti, ilman että asettuu yläpuolelle neuvoineen. Parempi on kysyä voinko auttaa ja tehdä yhdessä, kuin osoittaa paremmuuttaan latelemalla ohjeita.
Yritän välttää neuvojen antamista myös siksi, että ei mulla oikeastaan edes lähimpien ystävieni elämästä niin täydellistä kokonaiskuvaa, että pystyisin antamaan aidosti hyviä neuvoja jotka sopisivat heidän elämäänsä ja tilanteeseensa. Pystyn antamaan tällaisia neuvoja vain omassa työssäni ja sekin vaatii pitkän koulutuksen ja harjaantumisen lisäksi tarkan analyysin asiakkaan tilanteesta, ennen kuin pystyn olemaan varmasti hyödyksi ohjeineni ja neuvoineni. Ja tuolloinhan mun neuvoja tilataan ja niistä maksetaan, joka onkin ihan erilainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä valittaa, että on raskasta eikä millään jaksa. En neuvo, vaikka sokea Reettakin osaisi kertoa samantien, miten elämä helpottuisi. Tyydyn huokailemaan ja voivottelemaan ja mietin, että jos saisi neuvoa, niin sinullakin olisi helpompaa.
Neuvo poikaasi helpottamaan vaimonsa elämää. Miehet ovat usein ajattelemattomia.
Ei. Mies neuvomassa on mänspleinaamista ja mies auttamassa on patriarkaatin vahvistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa esimerkkejä millaisista tilanteista puhutaan? Enkö saa esim. myyjänä sanoa, että kananmunat ovat alhaalla vasemmalla, vaikka asiakas selkeästi niitä etsii?
Somessa ehkä enemmän tarkotettiin sitä, että joku somejulkkis jakaa jonkun jutun esim. aamukahvistaan niin joku seuraaja kommentoi takana näkyvää huonovointista kasvia ja rupee antamaan sen hoitamiseen neuvoja.
Tai eräs somepersoona on saanut paljon neuvoja ihon hoitoon ilman, että hän kysyy neuvoja. Niin se menee jo ehkä loukkaamisen puolelle vaikka hyvää tarkoittaakin.
Siinä muutama esimerkki.
No voisiko kuvat rajata tarkemmin ja luulisi somejulkkiksen saavan pahempaakin kommenttia. Hyvin on asiat valtakunnassa.
Jos sinulla olisi akne niin varmaan jossain kohtaa tympäsis jos joka ikinen tuttavasi kertoo vinkin miten saada finnit pois. Ja sellaisen vinkin jota olet jo koittanut. Haluaisitko että jokainen ihminen musituttaa naamassasi olevista arvista ja näpyistä, niin kuin et jo tietäisi niiden olemassa olosta ja tehnyt kaikkea sen eteen että ihosi olisi sileä.Lähinnä se, että ihmisten kannattaisi miettiä mitä neuvoo ja miten.
Jos edelleenkin kyse on siitä, että somejulkkista neuvoo ihonhoidossa, niin kyllähän heidän kuviinsa tulee jos jonkinlaista kommenttia. Ei kaikkea tarvitse noteerata, eikä niihin ole velvoitetta vastata. On aivan eri asia, että kaverit ja tuttavat kasvotusten esittäisivät tällaisia neuvoja. Sellaiseen en itse ole koskaan törmännyt.
Tunnistan ilmiön ja ilkeämielisen neuvonnan. Toisaalta viime aikoina omissa seurattavissa tää neuvomiseen reagoiminen on mennyt siihen että ihminen esim laittaa kuvan jalastaan puhuakseen säärikarvoistaan ja on nostanut tätä varten jalkansa pöydälle ja ojentanut nilkkansa aivan ääriasentoon saatesanoilla "JOO TIEDÄN ET MUN NILKKA ON YLIOJENTUNUT ÄLKÄÄ ANTAKO MITÄÄN NEUVOJA" - itse ojentaa sen nilkan ihan turhaan tuollaiseen asentoon videolla ja sitten äärimmäisen passiivisaggressiivisesti komentelee ihmisiä. Tuli sellainen olo että apua, en uskalla enää mitenkään reagoida ko. ihmisen juttuihin kun en oikeasti tajua että vaikkapa kuvaa varten oikein esille laitettua asiaa ei saa huomioida mitenkään. Einse nilkka ojennu yliasentoon ellei sitä ojenna sinne. Arvelisin että neuvojista pääsee julkisella tilillä eroon blokkaamalla, tutut ehkä vaikeampia jos ei saa rajoja vedettyä. En vaan ymmärrä tätä että kun nää samat tyypit on ihan hiton kiivaita puuttumaan muiden asioihin mutta heille ei SAA SANOA MITÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä valittaa, että on raskasta eikä millään jaksa. En neuvo, vaikka sokea Reettakin osaisi kertoa samantien, miten elämä helpottuisi. Tyydyn huokailemaan ja voivottelemaan ja mietin, että jos saisi neuvoa, niin sinullakin olisi helpompaa.
Neuvo poikaasi helpottamaan vaimonsa elämää. Miehet ovat usein ajattelemattomia.
Poika ei ole pyytänyt neuvoja, joten miksi ihmeessä neuvoisin häntä? Eikä olisi mitään järkeä neuvoa poikaani keskellä päivää kotiin nukkumaan päiväunia samaan aikaan lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä ollenkaan miksei ongelmastaan puhuvaa saisi neuvoa. Olen sen verran ratkaisukeskeinen, etten osaa olla ”pelkkänä korvana” vaan pyrin etsimään ongelmaan ratkaisua, jotta päästään asiasta eteenpäin. Tänään mieheni valitti, että keittämistään kananmunista ei meinaa kuori irrota, joten sanoin, että kokeilee ensi kerralla laittaa veteen suolaa ja lopuksi säikäyttää munat kylmässä vedessä. Olisin tietty voinut pitää niksin itselläni ja kuunnella samasta asiasta valitusta tulevaisuudessakin. En toki kommentoi somessa tuntemattomille.
Tuo onkin tommonen pieni neuvo josta voi olla kiitollinen ja ei loukkaannu. Ainakaan suurin osa.
Mutta jos esim töissä itsestään selvä asia neuvotaan monen vuoden kokemuksen omaavalle ihmiselle niin kyllä siinä nostaa itsensä yläpuolelle ja se alentaa toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mies neuvomassa on mänspleinaamista ja mies auttamassa on patriarkaatin vahvistamista.
Justhan tässä ketjussa ihmetellään, että miksi ihmiset tunkee neuvomaan, vaikka neuvoja ei pyydetä. Miksi sitä poikaa pitäisi neuvoa, jos miniääkään ei neuvota hyvien välien ylläpitämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön ja ilkeämielisen neuvonnan. Toisaalta viime aikoina omissa seurattavissa tää neuvomiseen reagoiminen on mennyt siihen että ihminen esim laittaa kuvan jalastaan puhuakseen säärikarvoistaan ja on nostanut tätä varten jalkansa pöydälle ja ojentanut nilkkansa aivan ääriasentoon saatesanoilla "JOO TIEDÄN ET MUN NILKKA ON YLIOJENTUNUT ÄLKÄÄ ANTAKO MITÄÄN NEUVOJA" - itse ojentaa sen nilkan ihan turhaan tuollaiseen asentoon videolla ja sitten äärimmäisen passiivisaggressiivisesti komentelee ihmisiä. Tuli sellainen olo että apua, en uskalla enää mitenkään reagoida ko. ihmisen juttuihin kun en oikeasti tajua että vaikkapa kuvaa varten oikein esille laitettua asiaa ei saa huomioida mitenkään. Einse nilkka ojennu yliasentoon ellei sitä ojenna sinne. Arvelisin että neuvojista pääsee julkisella tilillä eroon blokkaamalla, tutut ehkä vaikeampia jos ei saa rajoja vedettyä. En vaan ymmärrä tätä että kun nää samat tyypit on ihan hiton kiivaita puuttumaan muiden asioihin mutta heille ei SAA SANOA MITÄÄN.
Sama ihminen on todella hyväksynnänhakuinen ja olen silleen aidosti tsemppausmielessä seurannut häntä ja ihan kun on osin kivoja juttuja jne. Nyt lopetin, mennyt aivan kiukutteluksi ja julkaisujen teema joko posketon uhriutuminen tai huomion kinuaminen itsen haukkumisen kautta. Jos joku jolla on koon 40 jalka haukkuu jalkojaan isoiksi ja rumiksi, miltä se tuntuu heistä joiden jalka on kokoa 43? Mitä annettavaa tuollaisella tilillä on kellekään jossa vuoroin haukutaan itseä ja vuoroin komennellaan muita? Itse en enää jaksa enkä osaa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Olisko sillä ihmisellä suu ja ääni jolla voi kommentoida jo etukäteen ettei halua neuvoja.
Samalla tavalla voi kysyä neuvoa erikseen? Myös kuuntelija voi kysyä sopiiko antaa vinkkejä. Tarkoittaen että samalla tavalla vastuu kuulijalla kuin kertojalla
Vierailija kirjoitti:
Mua on neuvottu pyytämättä ainakin pukeutumisessa ja sisustuksessa. En tajua! Olen itse ollut innoissani valitsemistani vaatteista ja sisustuksista, suunnitellut niitä kauan ja etsinyt sopivaa. Joku haluaisi viedä minulta sen ilon ja stailata mua ja kotiani.
Ja työasioissa ja lapsen hoitojärjestelyissä on myös neuvottu. Aivan kuin niitä ei olisi mietitty parhain päin omasta mielestä.
Nyt kun lapset alkaa olla jo teinejä, alkaa tulla se fiilis että kunnialla tähän saakka selvitty, en tarvitse holhousta tai opastusta oman elämäni suhteen. Ei niin että olisin neuvoja koskaan ihmeemmin noudattanut.
Mullekin on vaatteista annettu neuvoja vaikka en todellakaan pyytänyt. Siitä tuli pitkäksi aikaa epävarma olo. Nykyään en enää niin välitä. Pukeudun just niin kuin itseä huvittaa.
Samoin olen huomannut että kun joku jakaa jotain asiaa tyyliin "tämä ja tämä meni tälleen rikki, voi että mikä harmi" niin laittaessani viestiä/kommenttia että "äh, tosi kurjaa, sain itse siellä ja siellä edullisesti korjautettua, toivottavasti sullakin on korjattavissa vielä tuo" niin vastaus on se JOO KIITTI EN TARVI MITÄÄN NEUVOJA TÄHÄN.
Öö, okei.
Vierailija kirjoitti:
Samoin olen huomannut että kun joku jakaa jotain asiaa tyyliin "tämä ja tämä meni tälleen rikki, voi että mikä harmi" niin laittaessani viestiä/kommenttia että "äh, tosi kurjaa, sain itse siellä ja siellä edullisesti korjautettua, toivottavasti sullakin on korjattavissa vielä tuo" niin vastaus on se JOO KIITTI EN TARVI MITÄÄN NEUVOJA TÄHÄN.
Öö, okei.
Minusta tässä tökerösti käyttäytyy vain ja ainoastaan tuo vastapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Töissä jatkuvasti tullaan neuvomaan perusasioissa, joita olen tehnyt sujuvasti jo monta vuotta. Myös minua kokemattomammat kollegat ovat minua neuvoneet.
Osaan pyytää neuvoa sitten jos sitä tarvitsen ja silloin olen kyllä kiitollinen saamastani avusta.
Mutta että perusasioissa!!? Se kieltämättä välillä pistää melkein vihaksi. Joinain päivinä surulliseksi siinä mielessä, että se pahimmillaan saa aikaan sen, että tunnen olevani ihan p*ska työssäni. Joskus taas suorastaan naurattaa.
Syynä lieneen harhaan johtava nuoren tytön ulkonäkö ja olen aika kiltti enkä mäkätä mistään vastaan. Ehkä pitäisi joskus sanoa tiukasti takaisin.
Tämä. Tuntuu, että osa työkavereista ajattelee hallussaan olevan tiedon, miten työ tulee tehdä juuri heidän tavallaan oikein. On kuitenkin monia tapoja, joilla päästä samaan lopputulokseen. Mielestäni toisten neuvominen on huonoa käytöstä ja alentuvaa neuvottavaa kohtaan. Aika usein tähän kuitenkin törmää työelämässä sellaisissa työyhteisöissä, joissa oikein tekeminen on tärkeämpää kuin innostus, motivaatio ja erilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä muutama esimerkki.
Jos sinulla olisi akne niin varmaan jossain kohtaa tympäsis jos joka ikinen tuttavasi kertoo vinkin miten saada finnit pois. Ja sellaisen vinkin jota olet jo koittanut. Haluaisitko että jokainen ihminen musituttaa naamassasi olevista arvista ja näpyistä, niin kuin et jo tietäisi niiden olemassa olosta ja tehnyt kaikkea sen eteen että ihosi olisi sileä.Lähinnä se, että ihmisten kannattaisi miettiä mitä neuvoo ja miten.
Jos edelleenkin kyse on siitä, että somejulkkista neuvoo ihonhoidossa, niin kyllähän heidän kuviinsa tulee jos jonkinlaista kommenttia. Ei kaikkea tarvitse noteerata, eikä niihin ole velvoitetta vastata. On aivan eri asia, että kaverit ja tuttavat kasvotusten esittäisivät tällaisia neuvoja. Sellaiseen en itse ole koskaan törmännyt.
Olet onnekas. Itse olen törmännyt.
Veikkaan, että he jotka ei ole joutunut pyyteettömän neuvomisen kohteeksi, ei ymmärrä ihan täysin miltä se voi tuntua. Eikä muutamat pikku neuvot sinne tänne haittaakaan varmaan ketään, mutta jos neuvominen on ihan jatkuvaa, niin se tosissaan voi alkaa vähän nyppimään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä voit tietää, että etsii juuri kananmunia? Ja minkälaisia munia. Silloin tietysti kysyt, "voinko olla avuksi?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä muutama esimerkki.
Olet onnekas. Itse olen törmännyt.
Veikkaan, että he jotka ei ole joutunut pyyteettömän neuvomisen kohteeksi, ei ymmärrä ihan täysin miltä se voi tuntua. Eikä muutamat pikku neuvot sinne tänne haittaakaan varmaan ketään, mutta jos neuvominen on ihan jatkuvaa, niin se tosissaan voi alkaa vähän nyppimään.
Siis on minuakin neuvottu, mutta en ole törmännyt jatkuvaan samasta asiasta neuvomiseen kaikkien tuttujen taholta.
Mua on neuvottu pyytämättä ainakin pukeutumisessa ja sisustuksessa. En tajua! Olen itse ollut innoissani valitsemistani vaatteista ja sisustuksista, suunnitellut niitä kauan ja etsinyt sopivaa. Joku haluaisi viedä minulta sen ilon ja stailata mua ja kotiani.
Ja työasioissa ja lapsen hoitojärjestelyissä on myös neuvottu. Aivan kuin niitä ei olisi mietitty parhain päin omasta mielestä.
Nyt kun lapset alkaa olla jo teinejä, alkaa tulla se fiilis että kunnialla tähän saakka selvitty, en tarvitse holhousta tai opastusta oman elämäni suhteen. Ei niin että olisin neuvoja koskaan ihmeemmin noudattanut.