Oikeasti hyvät kengät KÄVELYLENKKEILYYN? Millaiset olet todennut parhaiksi?
Lenkkarit on liian löysät, vaelluskengän tyyppiset on liian raskaat kesäisille kävelyteille. Eli mitkä kengät sopisi pidemmillekin kävelylenkeille?
Muinoin oli "kävelylenkkareita", joissa oli jäykkä pohja. Sellaisia en ole enää löytänyt :( Vaan onko jollakin merkillä, jossakin kaupassa niitä saatavilla?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lenkkarit ovat liian löysät? En ymmärrä. Jos lenkkarit on tehty juoksua varten, ne ovat kahta paremmat kävelyä varten.
Onhan askeltuntuma kävellessä ihan eri kuin juostessa. Juoksulenkkareilla oon nyt kävellyt ja kaipaisin niihin enemmän tukea, ja ehkä tosiaan vähän jäykemmän pohjan.
-ap-
Tiedän mitä tarkoitat. Nykyjuoksukengät ovat hirmupehmeitä. Katso jos löytäisit jostakin iskälenkkarit, kuten https://www.zalando.fi/nike-sportswear-air-monarch-iv-matalavartiset-te… sillä ne ovat vähän vanhempaa lenkkaritekniikkaa, ajalta jolloin lenkkarit olivat tukevammat.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen Adidaksen Superstarojen kannalla! Niillä kävelee ilman ongelmia kymmeniä kilometrejä viikossa pari vuotta putkeen. Kantapään sisäpuoli kuluu pois, mutta se ei haittaa.
Minä vien ne aina heti uutena suutariin, joka ompelee kantapäihin nahkaisen sisävuorin. Maksaa noin 40€, mutta lisää kenkien käyttöikää tuplaksi.
Paljasjalkakengät! On ihan eri tuntuma kun jalka saa liikkua luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jäykkä pohja ei kyllä ole hyvä kenenkään jalalle.
Pitkille lenkeillä kyllä joku iskunvaimennus ja pehmustus vois olla hyvä.
Itse valitsen lenkarit pitkille kävelymatkoille , 1 numero isompi koko kuin kävely tai juhlakenkäni. lisäksi kun otan lenkki kengät kaupan hyllystä käteeni: On saatava kenkä tavalaan isoon V. asento.Juuri tuo lainattu teksti ei liian kova pohja.Minulle ne on löytynyt NIKE malistosta,joita toki paljon.Sama asia on N.B. NEW DALACNCE.Lisäksi jos kävelytie on asvaltia,kävelen sen sivussa nurmi tai hiekka reuna.Koska päivitäin kävelen todella paljon ja matkaa! .Tavikengät joilla ulkoilen eli kävelen,sama asia pohjan on mentävä V asento.Kovilla pohjilla en kävele matkaa,en yhtä km..enkä niin että nilkka on tuettu.Kävelytyylini: On saatava jalan vapaa kiertoliike!Jokaisessa urheiluliike jossa myydään jalkineita,oli ne millä nimellä tahansa.On ammatti taitoiset myyjät ,jotka opastavat oikeat jalkineet hankimaan .Jokaisella jalan malli,tai askel täällä eri.Mikä yhdelle hyvä ei välttämättä sinulle.Lisäksi liikeessä molemmat kengät,lenkarit jalkoihin ja liikessä kunolla testataan niiden toimivuus.Ei mitään heti ja yksi jalkinen jalassa.Juhlaan ja shopailuun on sitten ihan eri asia jalkineet.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen Adidaksen Superstarojen kannalla! Niillä kävelee ilman ongelmia kymmeniä kilometrejä viikossa pari vuotta putkeen. Kantapään sisäpuoli kuluu pois, mutta se ei haittaa.
Ei haittaa?! Superstarit hankaa jalat verelle akillesjänteen kohdalta uusinakin ja kuluneet pehmusteet tekee kengistä rikkinäistä roskiskamaa.
Eihän noi muutenkaan ole mitkään liikuntakengät vaan mm. painonsa puolesta aika kelvottomat ja tyylittömät street-kengät. Omista takavuosien yksilöistä kului pohjatkin puhki. Myönnettäköön, että käytin kyllä silloin paljon.
Nykyään on mukavampiakin kenkiä saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tykännyt rebookin retkeilykengistä. Sellaset satasen maksaa, mutta ainakin itsellä todella hyvät jalassa.
Reebokin "nahkaisia" kävelylenkkareita mullakin oli joskus vuosia sitten! Mistähän niitä vois etsiä? Ei ole ainakaan Stadiumissa tai Intersportissa.
-ap-
Polkujuoksukengät tai retkikengät mid-varrella, esim. tuollaisia:
https://www.salomon.com/en-ca/shop/women/shoes/hiking-shoes.html
Vierailija kirjoitti:
Nuo kengät on helteellä tosi kuumat ja näyttää hirveän isoilta jalassa, en suosittele. Lisäksi valkoisena menee nopeasti likaisen näköiseksi.
https://fi.newbalance.eu/en/women/shoes/hiking-walking/
New Balancelta löytyy jopa niitä nahkaisia lenkkareita :) eivätkä edes maksa hirveästi. Ole hyvä.
Mulla on karhun lenkkarit, ne on pehmeet, mutta tukevat kuitenkin hyvin.
Mulla iski talvella plantaarifaskiitti ja jouduin ostamaan asfaltille tarkoitetut erittäin pehmeät lenkkarit, vaikka kävelen metsässä. Mutta nyt on jo aika hyvin kuntoutunut, joten kannatti ostaa. Eli myös se alusta, jolla kävelet, vaikuttaa valintaan.
siis sehän on vaan parempi jos vähemmän tukea. nilkat vaan vahvistuu
Käytän lenkkareita (n.100e makasoivat) ja lämpimällä kelillä ihan varvassandaaleja.
Kannattaa tutustua jalan toimintaan, joskus lehdessä (Hesari?) oli mielenkiintoinen juttu asian tiimoilta: jalka "toimii" ihan eri tavalla jos ei käytä "liian tukevia" kenkiä, paras olisi kävellä mahdollisimman paljon paljain jaloin (mikä toki sään takia/kaupunkioloissa usein vaikeaa) niin jalat toimivat paremmin.
Itse olen huomannut että mitä enemmän kävelee varvastossuilla tmv. niin sitä paremmin jalat voivat. Kaveri joka tekee 8h työpäivät seisten, sanoi että kaikki vaivat (mm. jalkojen väsyminen/"puutuminen") loppui hetkessä kun vaihtoi paljasjalkakengät työkengiksi (minulla ei noista ole kokemusta).
Kun vietin muutaman kk maassa jossa kuöjin koko ajan varvastossuilla, huomasin jopa että jalan "muoto" muuttui, vaikea selittää, mutta reisikin oli "jäntevämmän"/"kinteämmän" oloinen reissun jälkeen (ja en liikkunut normaalia enempää, jopa vähemmän mitä Suomessa)
Vierailija kirjoitti:
New Balancelta löytyy jopa niitä nahkaisia lenkkareita :) eivätkä edes maksa hirveästi. Ole hyvä.
New Balanceja en sitte ostais sovittamatta.
Arpapeliä, sopiiko malli ja onko koko oikea. Kumpikaan ei ole kyseisellä merkillä vakio vaan vaihtelee malleittain.
Vierailija kirjoitti:
Käytän lenkkareita (n.100e makasoivat) ja lämpimällä kelillä ihan varvassandaaleja.
Kannattaa tutustua jalan toimintaan, joskus lehdessä (Hesari?) oli mielenkiintoinen juttu asian tiimoilta: jalka "toimii" ihan eri tavalla jos ei käytä "liian tukevia" kenkiä, paras olisi kävellä mahdollisimman paljon paljain jaloin (mikä toki sään takia/kaupunkioloissa usein vaikeaa) niin jalat toimivat paremmin.
Itse olen huomannut että mitä enemmän kävelee varvastossuilla tmv. niin sitä paremmin jalat voivat. Kaveri joka tekee 8h työpäivät seisten, sanoi että kaikki vaivat (mm. jalkojen väsyminen/"puutuminen") loppui hetkessä kun vaihtoi paljasjalkakengät työkengiksi (minulla ei noista ole kokemusta).
Kun vietin muutaman kk maassa jossa kuöjin koko ajan varvastossuilla, huomasin jopa että jalan "muoto" muuttui, vaikea selittää, mutta reisikin oli "jäntevämmän"/"kinteämmän" oloinen reissun jälkeen (ja en liikkunut normaalia enempää, jopa vähemmän mitä Suomessa)
Juuri tuolla tavalla sain sen plantaarifaskiitin. Kova kivilattia ei ole ihanteellinen paljasjalkakengille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
New Balanceja en sitte ostais sovittamatta.
Arpapeliä, sopiiko malli ja onko koko oikea. Kumpikaan ei ole kyseisellä merkillä vakio vaan vaihtelee malleittain.
Totta kai kun nuo tekevät kenkiään eri leveyksillä, ei vain pituuksilla. Laatuvalmistaja.
Koiranulkoilutukseen mulla Eccoja, Merreleitä, Salomonia, Vikingiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla iski talvella plantaarifaskiitti ja jouduin ostamaan asfaltille tarkoitetut erittäin pehmeät lenkkarit, vaikka kävelen metsässä. Mutta nyt on jo aika hyvin kuntoutunut, joten kannatti ostaa. Eli myös se alusta, jolla kävelet, vaikuttaa valintaan.
Mun päivittäisiin lenkkeihin mahtuu yleensä pätkä asfalttitietä, hiekkaista lenkkipolkua ja vielä ihan metsäpolkuakin :) Optimaaliset kengät toimis noissa kaikissa.
-ap-
Mulla on Eccon lenkkarit kävelyyn.
Minä käytän Salomonin hiking-lenkkareita, toimii minusta niin metsäpolulla kuin asfaltillakin, ainoa ongelma kesällä on että ne vähän hiostaa mutta kai kaikki lenkkarit on kesällä kuumia.
Skechersseillä itse olen käveskellyt ja sopii omaan jalkaan hyvin.