Paras vatsaystävällinen rautavalmiste reseptillä
Mulla on lievä anemia, joka johtuu osittain mun kasvispohjaisesta ruokavaliosta, perinnöllisyydestä ja diabeteksesta. Otan päivittäin Friggsin Fe + C vitamiini poretabletin, sillä olen laiska ja huono muistamaan ottaa tablettiversioita. Tulee ainakin juotua reilusti vettä, kun otan tuotetta. Mulla krooninen ummetus johtuen mun mielialalääkkeestä. Otan siihen kahta eri ummetuslääkettä, jotta suolisto toimii ja välillä nuo kaksi eivät silti toimi. Mielialalääkkeen vaihto ei auta asiaan, sillä diabetes ja mielialalääke eivät sovi yhteen vaan ne blokkaa yhdessä suoliston.
Raudan on sanottu tukkivan suolen, joten etsin reseptillä saatavaa vatsaystävällistä rautavalmistetta mielellään liuosversiona, jonka voi sekoittaa veteen tai juoda veden kanssa. Onko suosituksia?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Ostin suihkepullo rautaa, saa ilman reseptiä, hinta 19.90 ensimmäinen rautavalmiste joka sopii vatsalleni, ei aiheuta ripulia eikä kovetakkaan.
Mietin reptiä sen vuoksi, kun niistä saa kela korvauksen ja ne on yleensä halvempia. Minkä nimisen ostit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin suihkepullo rautaa, saa ilman reseptiä, hinta 19.90 ensimmäinen rautavalmiste joka sopii vatsalleni, ei aiheuta ripulia eikä kovetakkaan.
Mietin reptiä sen vuoksi, kun niistä saa kela korvauksen ja ne on yleensä halvempia. Minkä nimisen ostit?
Iron 10 Daily Oral Spray, neljä suihkausta suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylihinnoiteltu 25ml. Tarvitsen vähintään 75-100ml pakkauksen. Kiitos kuitenkin nimestä
Esim obsidan on halvempi hyllyltä kuin reseptillä. Joskus menin apteekkiin reseptin kanssa ja neuvoivat ostamaan ilman "reseptiä" . Nykyään on suositus että rauta valmiste otetaan joka toinen päivä. Tietysti tyhjään vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylihinnoiteltu 25ml. Tarvitsen vähintään 75-100ml pakkauksen. Kiitos kuitenkin nimestä
Voi olla ylihinnoiteltu, mutta olen saanut myös reseptillä rautaa ja kaikki ovat saaneet vatsan niin sekaisin että olen joutunut aina lopettamaan kuurin jo alkumetreillä. Onnea etsintään.
Ummetuksen hoitosi voi vaikeuttaa suolistosi hyvinvointia. Satunnaisesti ei tietysti mutta jatkuvassa käytössä heikennät juuri tällä keinoilla kehosi tarvitsemien ravinteiden imeytymistä. Suolisto laiskistuu jos sitä muokataan pidempään.
Sinuna tarttuisin omaan laiskuuteesi enkä etsisi sen mahdollistajaa, ellei kyseessä ole tietoinen valinta asian tilapäisyydestä. Uusien ongelmien luominen on tietysti aina sivuseikka, jos ne ovat pienempiä ja helpommin hoidettavia kuin isommat ongelmasi.
Rautalääkkeet eivät ole Kelakorvattavia. Reseptiä ei tarvita.
Kaakao voi auttaa, että vatsa toimii. Varmaan kofeiinikin. Yliopiston Apteekin rautavalmiste käytössä, en ole havainnut haittoja (ainakaan vielä): https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-rauta-vahva-c-vitamiini-100mg-200m…
Koskela söi rautaa ja paskoi kettinkiä. Siitä on hyvä aloittaa.
Sideral on kehitetty herkkävatsaisille. Heti kun nielaiset se alkaa imeytymään matkalla alas. Ei ole reseptillä. Lääkäri suositteli tuota kokeiltavaksi kun muut eivät käy. Saan rauta infuusion 2 krt vuodessa sekä B12 pistoksia anemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaakao voi auttaa, että vatsa toimii. Varmaan kofeiinikin. Yliopiston Apteekin rautavalmiste käytössä, en ole havainnut haittoja (ainakaan vielä): https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-rauta-vahva-c-vitamiini-100mg-200m…
Mulle kofeiinilla ei ollut mitään vaikutuksia. Piristävä efekti tosin oli kyllä
Anemia kirjoitti:
Sideral on kehitetty herkkävatsaisille. Heti kun nielaiset se alkaa imeytymään matkalla alas. Ei ole reseptillä. Lääkäri suositteli tuota kokeiltavaksi kun muut eivät käy. Saan rauta infuusion 2 krt vuodessa sekä B12 pistoksia anemiaan.
Onko tuo rautainfuusio mahdollista julkisella ja miten se vaikuttaa vatsan toimintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista rautavalmistetta joka ois halvempi reseptillä.
Sideral Forte on paras, ei vaikuta vatsan toimintaan lainkaan. Rauta on yhdisteenä siinä ja vapautuu vasta maksassa. Myöskään maitotuotteita kahvia ja teetä ei tarvitse välttää tunti pari raudan oton molemmin puolin joka on toinen tuon valmisteen etu. Mutta ei valitettavasti ole halpa, päinvastoin. Minulle sen arvoinen. Lääkäri suosittelu vatsaystävällisenä myös tällaista kuin yliopiston apteekin vahva rauta, mutta tuota ei tosiaan saa kuin niistä yliopiston apteekeista,
Kannattaa katsoa myös sitä rautapitoisuutta: esimerkiksi noissa suihkeissa rautaa on joku 5-10mg, kun taas anemian hoitoon tarkoitetuissa valmisteissa on se 100mg. Tottakai miedompi on vatsalle hellempi, mutta eri asia sitten onko niillä minkä verran tehoa. Itse käytän 100mg Ferrodania joka toinen ilta, tällä tavoin vatsa sietää sen jollain lailla ja olen saanut ferritiiniarvot nousemaan, hitaasti tosin.
Sideral ei ollut itselleni hyvä vaihtoehto, vatsani on siis äärimmäisen herkkä ja sairastan IBS:ää. Apteekissa kehuivat tuotetta kovasti, olen aiemmin kokeillut mm. Ferrodanin ja Obsidanin sekä erilaisia suihkeita. Sideral sopi ekat 3-4 päivää, sitten alkoi vatsakivut (jotka lakkasivat kun lopetin syönnin).