Oikeasti hyvät kengät KÄVELYLENKKEILYYN? Millaiset olet todennut parhaiksi?
Lenkkarit on liian löysät, vaelluskengän tyyppiset on liian raskaat kesäisille kävelyteille. Eli mitkä kengät sopisi pidemmillekin kävelylenkeille?
Muinoin oli "kävelylenkkareita", joissa oli jäykkä pohja. Sellaisia en ole enää löytänyt :( Vaan onko jollakin merkillä, jossakin kaupassa niitä saatavilla?
Kommentit (68)
Mulla on Adidas Performance Galaxy juoksulenkkarit kävelyyn. Niissä on kovempi pohja, mutta ovat kevyet jalassa kuin pilven päällä seisoisi. Kävelen vuosittain yli 3000km ja näissä on aika hyvin pohjat kestäneet, Vielä ei näy kulumia ja on kävelty muutama kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen Adidaksen Superstarojen kannalla! Niillä kävelee ilman ongelmia kymmeniä kilometrejä viikossa pari vuotta putkeen. Kantapään sisäpuoli kuluu pois, mutta se ei haittaa.
Ei haittaa? Itselläni esimerkiksi ASICS:n lenkkareiden kulunut kantapään sisäosa paljasti lähes veitsen terävän jäykisteen, joka hiersi akillesjännettä tehden lyhyenkin kengän käyttämisen täysin mahdottomaksi.
Paljasjalkakenkiä käytän kävelyyn ja juoksuun. Itsellä kadonnut täysin kivut kantapäissä, nilkoissa, polvissa, lonkissa ja selässä. Vaatii vain kropan totuttamista uuteen askellustyyliin, kun kantapään alla ei olekaan korkoa vaan kengän droppi on 0. Jos jalka on tottunut liian tukeviin ja jäykkiin kenkiin, niin se vie paljon aikaa, että jalkojen lihakset vahvistuvat ja tottuvat uudenlaiseen rasitukseen. Toki, jos jalkojen kanssa on suurempia ongelmia, kuten romahtanut jalkaholvi tms., niin kannattaa selvittää em. kenkien soveltuvuus.
Mä suosittelen myös juoksulenkkareita asfaltille. Ostin itse XXL:sta sellaiset kuin Wave Kizuna, brändi Mizuno.
Paransivat täysin nilkkaongelmat joita yhdet vanhat kävelykengät alkoivat yhtäkkiä keväällä tehdä enkä nykyään halua muita kenkiä enää käyttääkään. Jotkut vastaavat voisi ostaa toki myös toisetkin.
Mäkään en ihan ymmärrä tuota väitettä lenkkareiden "löysyydestä". Niitähän löytyy ihan joka tarpeeseen nykyään. Tuettua, vaimennettua, pehmustettua, tai sitten ilman kaikkia noita ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lenkkarit ovat liian löysät? En ymmärrä. Jos lenkkarit on tehty juoksua varten, ne ovat kahta paremmat kävelyä varten.
Onhan askeltuntuma kävellessä ihan eri kuin juostessa. Juoksulenkkareilla oon nyt kävellyt ja kaipaisin niihin enemmän tukea, ja ehkä tosiaan vähän jäykemmän pohjan.
-ap-
Jäykemmät pohjan. Jaloille notkea pohja on hyvä, saa jalatkin tehdä työtä ja veri kiertää.
Käy kokeilemassa Salomonin vaelluslenkkareita XA PRO tai Ultra. Jäykemmät pohjat kuin juoksutossuissa mutta kevyemmät kuin varrelliset vaellusjalkineet.
Nykyäänhän on jo ongelma kun lapsille annetaan tukevat kengät samantien, nilkat ei kehity.
Toki jos reilusti ylipainoa aikuisena eikä ole liikkunut yhtään, niin hyvä jotain tukea aluksi .
Menin Stadiumiin ja myyjän opastuksella ostin Asics Gel Nimbus. Olihan niillä hintaa; tarjouksessa yli 130 euroa mutta ovat kyllä erinomaiset. Ja hei, lenkkarit olisi hyvä vaihtaa noin 1000 kilometrin kohdalla vaikka olisi ehjät. Vaimennus kuluu. Eron huomaat kun laitat uudet jalkaan.
New Balancella on jopa xx-leveää kenkää 😲
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen Adidaksen Superstarojen kannalla! Niillä kävelee ilman ongelmia kymmeniä kilometrejä viikossa pari vuotta putkeen. Kantapään sisäpuoli kuluu pois, mutta se ei haittaa.
Joo, jos ei saa sunnuntaikappaleita. Mun uudemmat ja vikat kesti vajaan 4 viikkoa, kunnes niistä hajos kärkiosan saumat. Ne lähti aika vauhdilla takas ostopaikkaan. On mulla tuolla yli 10 vuotta vanhatkin, jotka on vaan hajonneet siitä kantakupista, niillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkakenkiä käytän kävelyyn ja juoksuun. Itsellä kadonnut täysin kivut kantapäissä, nilkoissa, polvissa, lonkissa ja selässä. Vaatii vain kropan totuttamista uuteen askellustyyliin, kun kantapään alla ei olekaan korkoa vaan kengän droppi on 0. Jos jalka on tottunut liian tukeviin ja jäykkiin kenkiin, niin se vie paljon aikaa, että jalkojen lihakset vahvistuvat ja tottuvat uudenlaiseen rasitukseen. Toki, jos jalkojen kanssa on suurempia ongelmia, kuten romahtanut jalkaholvi tms., niin kannattaa selvittää em. kenkien soveltuvuus.
Käytän myös paljasjalkakenkiä ja pois en vaihtais :)
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Minulla on ollut jo parikymmentä vuotta Adidaksen Superstarsit, joilla olen kävellyt askelmittarin mukaan noin 5000 kilometriä vuodesta toiseen. Oikein hyvät ja kestävät ja onhan niissä aika jäykkä pohja.
Tosin epäilen fyssarin suosittelevan mielummin jotain juoksukenkiä kävelyynkin, niin kuin kilpakävelijät käyttävät.
Täytyypä testata niitä. Itsellä erilaisia juoksukenkiä löytyy kyllä, mutta tosiaan kävelyyn ne tuntuu liian heppoisille, ikään kuin jalka kaipaa enemmän tukea.
-ap-
Jos jalka "kaipaa" enemmän tukea, se tarkoittaa, että jalan ja nilkan lihakset ovat voimattomia. Kehotan treenaamaan näitä lihaksia.
Paljasjalkakengäthän on nyt suurta huutoa, mutta niissä pullajalka kipeytyy äkkiä.
Itse tykkään maastokävelystä ja siihen tarkoitukseen on monenlaisia kevyitä mutta pitäviä lenkkareita, nyt kesäaikaan myös sandaaleja.
Yhdet Adidaksen juoksukengät ovat osoittautuneet aivan loistaviksi: pohjassa hyvä vaimennus, eikä aivan löperö, reilusti pinta-alaa maata vasten. Ikävä kyllä en muista tai näe kengäst, mikä malli on kyseessä. Ostettu n. 4-5v sitten, eli kestävätkin vielä, vaikka tekstiilipäällys.
Jotkut neutraalin askelluksen halvat ja pehmeäpohjaiset juoksukengät. Adidaksen lenkkareita on ollut parit ja yhdet New Balance. Asicsin lenkkarit ostin viimeksi, mutta ne ovat liian tukevat jotenkin... Halvat Adidakset on olleet parhaat. Sellaiset, jotka eivät korjaa askellusta.
Olen itse todennut monipuolisimmaksi ratkaisuksi kevyet ja mahdollisimman hengittävät polkujuoksukengät. Nehän suunnitellaan yleensä juoksukenkää kiertojäykemmiksi, eli ovat riittävän tukevat vaikka juurakossa (esim. nilkat eivät ala pyörimään niin herkästi esim. sivuttaissuunnassa), mutta pehmentävät samalla askelta juoksukengän tavoin.
Kannattaa kuitenkin tsekata sellaiset polkulenkkarit, jotka soveltuvat osittain myös tiekäyttöön. Pelkästään maastoon suunnitellut pohjat voi olla valmistettu luonnostaan pehmeämmästä materiaalista, joka kuluttaa kenkää tarpeettoman nopsaan, jos vedät enemmän asfaltilla.
Maastojuoksukengät ovat se mitä haet!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotkut Kuomat, ei se perusmalli kuitenkaan. Olen tykännyt, tukevat jalkaa hyvin.
Mulla oli matalat kuomat, siis kävelykenkämalliset, ne ei käyny mun jalalle ja sitäpaitsi olivat hintaansa nähden huonolaatuiset.
Aikoinaan oli Asicsilla hyvä malli, ostin vissiin kuudet. Ammuvainaan aikaan Makkaratalon Anttila lopetti, sieltä sain perännakkeluhintaan. Oli hyvät.
Enää ei sitä mallia saa.
Oiskos sulle hyvä ratkaisu käydä sellaisessa kaupassa, jossa tehdään niitä jalan mittauksia, mimmoinen pohja jne.
En nyt muista, oliko ...joo, en muista liikettä...
kokeile työkenkä osastoa moni kenkä sopii kävelyyn kesällä siis sellaset laitos sandaalit,