Ketoilijat ja vhh-ihmiset, mitä syötte aamupalaksi?
Kommentit (23)
Munakasta
Smoothieta
Rahkaa
Joskus syön myös kaurapuuroa ja siihen marjoja ja raejuustoa kylkeen
Olen ketoillut nyt puolisen vuotta ja aamuisin syön 3 kananmunaa keitettyä, paistettuna tai munakkaassa. Siihen sitten kylkeen savulohta tai kinkkua tai mitä nyt jääkaapista sattuu löytymään. Munakkaaseen lisään vähän esim. mozzarella juustoa. Laitaselle pieni vihree salaatti ja avocadoa. Tuolla pärjää pitkälle :)
Ketogeeniseen ruokavalioon ei taida puurot kuulua (tiukka hh raja), mutta vhh sallivampi. Riippuu mihin vedät oman rajan päivittäisen hh saantiin.
Munakasta yleensä, sekaan pilkon nakkia tms.
Toinen hyvä vaihtoehto turkkilainen/kreikkalainen jogurtti (lidlissä hyviä) , se normi tietysti eikä vähärasvainen ja sekaan sokeritonta mehukeittoa, siinä ei hiilareita juurikaan
Kahvia juon, joskus rasvakahvin. Kookosöljyä ja MCT-öljyä ei ole kaapissa, niitä vaan oon laittanut ja joskus kanelia. Tilipäivää ja ketokaapin täydennystä odotellessa
Teen pakkaseen yleensä pari pellillistä pizzaa - joko normi ketopizzaa tai osana pohjasta kukkakaali. Manteijauho ja psyllium lopussa myös niin ei pysty vielä tekeen. Pakkaan pizzat annoksiin, on kiva sitten pakasteesta pari palaa aamiaiselle napsaista.
Keto-sämpylöitä teen myös toisinaan. Oon joskus laiska ja teen "leiväksi" ihan sen perus pizzapohjan mukaisen pohjan ja lisään paiston puolessavälissä päälle juustoraastetta ja ihan minipieniksi pilkottuja mustia oliiveja. Leikkaan palasiksi niin voi sitten kuvitella niiden olevan leipäpalasia. Pakastan näitäkin enemmän kerralla
Kiitos vinkeistä.
Vhh tai keto olisi kuulemma hyvä PCOS:n takia, mutta esim. kananmuna-aamiaiset jännittävät kolesterolin puolesta.
En yleensä syö aamiaista ollenkaan. Mutta jos joskus haluan syödä, niin munakasta (ja pekonia), tai vhh-leipää leikkeleillä ja juustolla. Joskus ihan vaan juustoa ja vihanneksia.
Jos hiilarit sallii, niin turkkilaista jogurttia, pähkinöitä ja marjoja, mutta etenkin aloitusvaiheessa tässä on minulle liikaa hiilareita.
En ole koskaan ollut aamupalaihminen, joten en mitään. Joskus ennen lounasta on jo nälkä, silloin otan smoothien esim. maapähkinävoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä.
Vhh tai keto olisi kuulemma hyvä PCOS:n takia, mutta esim. kananmuna-aamiaiset jännittävät kolesterolin puolesta.
Turhaan jännität. Kananmunat eivät kolesteroliin vaikuta.
En ehdi aamulla juuri kokkailla, joten teen paljon ruokaa päivälliselle, ja lämmitän loput aina seuraavana aamuna. Tänään söin aamiaiseksi wok-vihanneksia ja kanaa.
Olen kerran elämässäni ketoillut. Kananmuna tursusi korvista. Samoin kana muutenkin.
Siksi tulen aina tsekkaa nämä ketjut ja katsomaan, mitä muuta voisi syödä. Ei näköjään paljoa voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran elämässäni ketoillut. Kananmuna tursusi korvista. Samoin kana muutenkin.
Siksi tulen aina tsekkaa nämä ketjut ja katsomaan, mitä muuta voisi syödä. Ei näköjään paljoa voi.
Oma vikasi, jos muuta syömistä et keksi. Syömistä löytyy yllin kyllin, jos vain haluaa eikä jämähdä johonkin yhteen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vikasi, jos muuta syömistä et keksi. Syömistä löytyy yllin kyllin, jos vain haluaa eikä jämähdä johonkin yhteen ruokaan.
En syömistä itse ”keksinyt”, vaan etsin sitä joka foorumilta. Vähän kuin nytkin luen. Ja toki söin sitä, mikä itselle maistuu, silloin tekemäni ketoleipä ei maistunut. Kun ketjuja ja sivuja luin ja karsin, mitä voisin syödä mahdollisimman vähällä vaivalla, niin mahdollisuudet olivat suppeat.
Appelsiinin tms. ja pähkinöitä. Kahvia. Joskus tomaatteja. Ei puuroja tietenkään eikä leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syömistä itse ”keksinyt”, vaan etsin sitä joka foorumilta. Vähän kuin nytkin luen. Ja toki söin sitä, mikä itselle maistuu, silloin tekemäni ketoleipä ei maistunut. Kun ketjuja ja sivuja luin ja karsin, mitä voisin syödä mahdollisimman vähällä vaivalla, niin mahdollisuudet olivat suppeat.
Olisko sitten ollut hyväksi "keksiä" itsekin jotain suuhunpantavaa eikä tyytyä siihen, mitä muut syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sitten ollut hyväksi "keksiä" itsekin jotain suuhunpantavaa eikä tyytyä siihen, mitä muut syövät.
En ole itse hyvä keksimään vähähiilihydraattisia tuotteita. Siihen tarvitsin apua. Tyhmä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse hyvä keksimään vähähiilihydraattisia tuotteita. Siihen tarvitsin apua. Tyhmä minä.
Et sinä tyhmä suinkaan ole, ehkä vähän saamaton vain :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä.
Vhh on hyväksi myös korkealle kolesterolille. Itse vältin kolesterolilääkityksen kokonaan kun aloitin vhh:n.
https://www.healthline.com/nutrition/how-many-eggs-should-you-eat#TOC_T…
"Eggs consistently raise HDL (the “good”) cholesterol. For 70% of people, there is no increase in total or LDL cholesterol. Some people may experience a mild increase in a benign subtype of LDL."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tyhmä suinkaan ole, ehkä vähän saamaton vain :)
Itse asiassa olen kulinaristi. Valitsen huolella, mitä syön, ja näytän tykkäävän hiilareista.
Olen juuri lähtemässä hakemaan lounaaksi sushia - Hankosushista. Toki on parempiakinnravintoloita, mutta buffetit eivät käy.
Eilen tein itse pepperonipizzaa - ja jauhojen pitää olla italialaisia pizzajauhoja.
Huomemma teen chili-katkarapu-noodeleita - eikä noodelit saa olla riisipohjaisia.
Nämä nyt ovat vain lähipäivien ruokaesimerkit. Mutta ymmärtänet, että tällä kriteeristöllä on vaikea korvata jokin tuote toisella.
Ja netistä en löytänyt niin hyviä ohjeita, mitkä olisivat makuuni istuneet.
En mitään, pätkäpaastoilen. Ajoitain ensimmäisen aterian yleensä klo 16-21 väliin.
Syön kerran tai kaksi ikkunan aikana.
Mutta jos söisin niin varmasti myöskin kananmunia tai ketoleipää. Ehkä myös rasvakahvia.
Syön Alpro no sugars soijajuguttia. Joskus jotain marjoja sekaan ja pellavansiemenrouhetta. Teehen soijamaitoa, sitä sokeritonta.
Syön yleensä aina kananmunaa.