Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL lopettaa lippuautomaatit

Vierailija
16.06.2021 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4187960#kommentit

https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/1638398#kommentit

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201704122200101985

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005260468.html

Haluaako HSL ja VR että ihmiset eivät käytä julkisia kulkuneuvoja? Koska siltä se näyttää.

Isolla osalla ihmisistä ei ole eikä tule älypuhelinta, ei ole luottokortteja jne. Millä ne matkustaa?

Turisteilla ei todellakaan ole mitään Applen ja Googlen vehkeitä. Niin Kiina kuin Venäjä eivät niitä käytä.

Kommentit (381)

Vierailija
221/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei niistä yli 75-vuotiaista ole mitään väliä?

Kela-taksit eivät toimi, yksityisautoilla ei saa ajaa tai se on tehty vaikeaksi, ja nyt tehdään vanhuksille myös lipunosto vaikeaksi.

Ja luulet että tuo tutkimus tarkoitti ettei yli 75-vuotialla ole älypuhelimia 🤣

Jos tarvitsee julkisia niin sitten ostaa matkakortin tai yksittäisen matkalipun. Ei se ole vaikeaa.

Yksittäisiä matkalippuja ei voi enää ostaa sen jälkeen kun lippuautomaatit häviävät.

Eikö bussista voi ostaa kuljettajalta matkalippua pankkikortillakaan? En asu pääkaupunkiseudulla, eikä minulla ole mitään matkakortteja/HSL-kortteja.  Tuskin osaisin ostaa lippua kännykällä, en ole maksanut ainoatakaan laskua kännykällä, koska käytän verkkopankkia vain tietokoneella. Olen keski-ikäinen työssäkäyvä ihminen, mutta  ilmeisesti pudonnut kelkasta täysin. Jos satunnaisten ulkomaanmatkojen yhteydessä tarvitsisin bussia Helsingissä, joudun varmaan liftaamaan. Ulkomailla olen ongelmitta käyttänyt julkista liikennetta.

Jospa vaan lataisit sen appsin ja käyttäisit sitä? Niin helppo kuin olla voi. En minäkään tykkää ajatuksesta, että automaatit häviävät, mutta vaikea ymmärtää ihmistä joka etukäteen päättää ettei osaa. Pudotat itse itsesi kyydistä. Jos sä osaat käyttää verkkopankkia niin ei noi pikku sovellukset ole yhtään sen hankalampia.

Miten sen Apps saa ilman Googlen tai Applen systeemejä?

Ettekö lukeneet juttua?

Näytät pankkikorttia lukijaan, niin siinä sulle lippu ja lipun maksu.

Ei siihen kuskia tartte.

Ei ole mitään pankkikortteja. Maksan vain käteisellä.

Vierailija
222/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä uudistus jos automaateista luovutaan. Itse koin automaatit kätevinä varsinkin lasten ja satunnaisten viereiden kanssa heille yksittäisiä lippuja ostettaessa. Lipusta näki selkeästi mihin matkaan oikeuttaa ja sen pystyi antamaan kenelle tahansa matkaan. Kokeilepa samaa temppua kännykän HSL-sovelluksella tai omalla henkilökohtaisella luottokortilla.

Tosin ymmärrän että säästöjä pitää kuumeisesti etsiä kun korona on romahduttanut lipputulot. Herää vaan kysymys miksi lukulaitteet ja käyttöliittymä uusittiin kalliilla jos ne jäävät tarpeettomiksi näin lyhyen ajan jälkeen. Vai onko tarkoitus ohjelmallisesti tuoda tuo lähimaksuominaisuus näihin nykyisiin lukulaitteisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pienellä osalla ei ole älypuhelinta.

https://www.google.com/amp/s/www.puhelinvertailu.com/amp/uutiset/2020/0…

"Tutkimus: älypuhelimien määrä yhä kasvussa - 96 prosentilla 16-74-vuotiaista on jo älypuhelin"

En halua käyttää puhelinta muuhun kuin puheluihin ja tekstareihin. Siksi mulla ei ole älypuhelinta. Nettiä vaativat jutut hoidan läppärillä.

Vierailija
224/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tutkimus: älypuhelimien määrä yhä kasvussa - 96 prosentilla 16-74-vuotiaista on jo älypuhelin"

Älypuhelimesta ei ole paljoa iloa jos lippua ei voi ostaa ilman vahvaa tunnistautumista XD  Naurettavaa olettaa ja vielä naurettavampaa vaatia ihmisten käyttävän jotain niin turvatonta kuin kännykkää pankkiasioiden  hoitamiseen. 

Lisäksi kun joka hlvetin asiaan pitäisi nykyään ladata oma appi niin ei riitä mikään ihan halpa puhelin. Halvoissa ei ole muistia riittävästi pyörittämään kymmeniä tietoja kalastavia appeja.

Halvat älypuhelimet eivät kykene edes pyörittämään monia appeja. Toinen ongelma on se että älypuhelimet vanhenevat nopeasti. Uusi ja uljas HSL sovellus ei toimikkaan enää puhelimessa.

Vierailija
225/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä uudistus jos automaateista luovutaan. Itse koin automaatit kätevinä varsinkin lasten ja satunnaisten viereiden kanssa heille yksittäisiä lippuja ostettaessa. Lipusta näki selkeästi mihin matkaan oikeuttaa ja sen pystyi antamaan kenelle tahansa matkaan. Kokeilepa samaa temppua kännykän HSL-sovelluksella tai omalla henkilökohtaisella luottokortilla.

Tosin ymmärrän että säästöjä pitää kuumeisesti etsiä kun korona on romahduttanut lipputulot. Herää vaan kysymys miksi lukulaitteet ja käyttöliittymä uusittiin kalliilla jos ne jäävät tarpeettomiksi näin lyhyen ajan jälkeen. Vai onko tarkoitus ohjelmallisesti tuoda tuo lähimaksuominaisuus näihin nykyisiin lukulaitteisiin?

Ihmeellistä on se että ne lippuautomaatit ovat aika uusia. Onko tämä kestävää kehitystä 5 vuoden välein tuhotaan laitteet ja ostetaan uudet?

Vierailija
226/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksoi lukea noi uutiset, niin niistä selviää, että automaattien suosio on jo nyt romahtanut ja varmaan tulee laskemaan vielä huomattavasti ennen vuotta 2023, jolloin järjestelmää aletaan muuttamaan. Selvää on, että automaattiverkoston ylläpito maksaa rahaa ja se näkyy kaikkien matkalippujen hinnassa. Miksi siis kaikkien pitäisi maksaa ylimääräistä, että muutama kiukuttelija saisi käyttää juuri automaatteja matkojensa maksamiseen, kun muitakin vaihtoehtoja on?

Nyt korona-aikana ei ole turisteja. Ja sitten kun turismi taas alkaa, niin...

Vierailija
227/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käyttää puhelinta muuhun kuin puheluihin ja tekstareihin. Siksi mulla ei ole älypuhelinta. Nettiä vaativat jutut hoidan läppärillä.

Minulla on 50- vuotias sukulainen, jolla on sama periaate.

Vierailija
228/381 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siitä kännykästä ei koskaan ole akku tyhjä, ei varsinkaan turisteilla, joilla ei ole vakituista latausppaikkaa Suomessa!

Vierailija
229/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan satunnainen Helsingin kävijä ole enää kaivannut sitä, että sai tunnin lipun lähettämällä tekstiviestin A1 johonkin numeroon X ?

Itse käytin tuota aina, kun kävin pääkaupungissa vain pari kertaa vuodessa ja lippujen tarve oli hyvin satunnainen. Mielestäni oli kätevää kun ei tarvinnut mitään etukäteen säätämistä. Sillä hetkellä kun syntyi tarve hypätä metroon tai ratikkaan, niin nopeasti vain lyhyt tekstari ja oikeus matkustamiseen oli valmis.

Vierailija
230/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan satunnainen Helsingin kävijä ole enää kaivannut sitä, että sai tunnin lipun lähettämällä tekstiviestin A1 johonkin numeroon X ?

Itse käytin tuota aina, kun kävin pääkaupungissa vain pari kertaa vuodessa ja lippujen tarve oli hyvin satunnainen. Mielestäni oli kätevää kun ei tarvinnut mitään etukäteen säätämistä. Sillä hetkellä kun syntyi tarve hypätä metroon tai ratikkaan, niin nopeasti vain lyhyt tekstari ja oikeus matkustamiseen oli valmis.

Tuo on riskaabeli taktiikka. Jos tarkastajat tulevat heti, he kuitenkin väittävät, että ostit lipun vasta kun olit jo kulkuvälineessä ja näit tarkastajat. Sakko merkitään annetuksi minuutti ennen kuin lippu on kilahtanut kännykkääsi. Varsinkin nuorille miehille ja teinipojille näin tehdään.

Kännykkälippu pitää ostaa monta minuuttia etukäteen, ja parasta on käyttää muuta kuin kännykkälippua.

Vierailija
231/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähimaksu tarkoittaa, että maksun voi maksaa suoraan pankki- tai luottokortilla, jota näytetään lukijalle kuten nyt HSL-korttia. Näin korttia ei tarvitse ladata etukäteen.

Vastaava maksutapa on jo käytössä ainakin Turun seudun joukkoliikenteessä Fölissä.

Haloo ihmiset, ette tartte ”appsia”.

Mobtakihan kertaa tätä lähimaksua on jankutettu? Siitä ei ole mitään iloa, jos tarvitsee kausilipun.

Vierailija
232/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas eli hsl asiakkaiden tulisi sitten ostaa 10-15e päivälippu! kerta ei saa 5e arvoa ladattua lippuautomaatista. Lopetan metrolla liikkumisen sitten kokonaan, en halua maksaa metromatkasta kiskurihintaa 10-15e päivälippua, päivälippu oli alunperin tarkoitettu turisteille ja nyt muidenkin tulisi maksaa enemmän. En myöskään halua maksaa kallista kuukausimaksua, se on heille jotka käyttävät metroa ja bussia päivittäin. Uudistuksessa ei ole ajateltu muuta kuin rahaa ja tienaamista.

Ei kyllä yllätä yhtään, jos päivälipunkin saa jatkossa vain sovelluksesta. Sen verran naurettavaa HSL:n toiminta on. Ei kaikilla turisteilla ole edes ulkomailla toimivaa verkkoyhteyttä, jota sovellus edellyttää. Hotelleissa on WLAN, muttei se riitä sovelluksen käyttöön.

Vierailija
233/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi siitä kännykästä ei koskaan ole akku tyhjä, ei varsinkaan turisteilla, joilla ei ole vakituista latausppaikkaa Suomessa!

Onneksi kenenkään lompakkoa ei voi varastaa tai lompakko voi hukkua. Epähuomiossa ihminen ei voi käyttää kaikkea käteistään tai turistilla ei olekaan euroja mukana. Perinteistä lippuakaan ei voi hukata.

Vierailija
234/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, aina ostin tuollaisen. Tuo oli aivan mahtava.

Vierailija
235/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava askel on, että lippua ei voi ostaa puhelimella tai pankkikortilla, vaan ainoastaan ihon alle asennetulla sirulla. Samalla sirulla tehdään kaikki muutkin hankinnat, ruoka ym.

Vierailija
236/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla periaatteella toimii mobiililippu, paitsi että matkustusaika on 80 minuuttia, ja se käy myös busseissa.

Vierailija
237/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään järkeä ??? Itse ladannut arvoa koska fillaroinnut.Toiseksi miksi mun pitää ostaa se kiskalta mitkä velottaa siitä lisää.Niin ja tervetuloa päättäjät katsomaan kuinka paljon on turisteja esim tuossa metroaseman automaatilla ostamassa lippuja.Miksi ne pitää lähettää viereiseen ruokakauppaan ostamaan matkalippua.Tuosta kaupasta sai ainakin ennen ladattua arvoa.Kioskia ei ole lähettyvillä.Mitäköhän typerää vielä keksitte.

Vierailija
238/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla periaatteella toimii mobiililippu, paitsi että matkustusaika on 80 minuuttia, ja se käy myös busseissa.

Pitääkö tätä varten ladata sovellus?

Vierailija
239/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas lapsi, jolla ei ole verkkopankkisopimusta tai maksukorttia?

Kuinka hän hankkii kertalipun?

Vierailija
240/381 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tätä varten ladata sovellus?

Pitää.

Sovelluksella ostetaan lippu ja maksetaan verkkopankissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi