Pitääkö kummatkin puolisot puheen häissä?
Kertokaa vaikka omista tai tuttunne häistä. Onko kumpikin puoliso pitänyt puheen? Onko se "vaatimus"? Puolisoni pitää, ja haluaisin itsekin. En vain taida pystyä/uskaltaa. Onko siis ok, että vain toinen meistä pitää puheen?
Kommentit (11)
Harvemmin olen ollut häissä, joissa morsian ja sulhanen pitäisivät molemmat eriyisen puheen. - Enempi sitä aattelen itse, että hyvä niin, etteivät liiemmälti "joudu" pitämään puheita omissa häissään, kun hääparilla uskoisi olevan "öö" muutakin "jännitettävää" ja ennenkaikkea oikeus iloita ja nauttia juhlahumusta ilman sressaavia (malja)puheita tms.
Sinkkumies
Yleensä puheen pitää morsiammen isä. Myös
bestman voi pitää puheen.
Siis hääparille? Meillä minä pidin mutta lapsen toinen vanhempi ei.
Meidän tyttären häissä sekä morsiamen että sulhasen isä pitivät puheen. Hääpari oli nuori, olisi ollut jotenkin hassua jos he olisivat alkaneet pitää puheita. Mieheni puhe oli melko lyhyt, mutta lämminhenkinen. Sulhasen isä puhui pidempään ja hän puhui tyttärestäni niin kauniisti ja tunteikkaasti, että siellä kostui yhden jos toisenkin silmäkulma. Olin itsekin äitinä todella liikuttunut ja ylpeä tyttärestäni ja samalla iloinen siitä, että hänet on otettu niin sydämellisesti vastaan sulhasen perheessä.
Jos sulhanen haluaa pitää puheen, niin ilman muuta se on ok! Eikä morsiamen tarvitse pitää, jos ei halua.
Kiitos vastauksista, nostelen tätä vielä. Ap
Onneksi missään häissä missä olen ollut ei ole pidetty puheita.
Puheet ovat ihania. Olen ollut kymmenissä häissä. Puheita ovat pitäneet sulhasen ja morsiamen vanhemmat, kaasot ja bestmanit. Mutta en muista yhtään juhlaa, jossa morsiuspari olisi pitänyt puheita.
Niissä häissä missä olen ollut vieraana on puheita pitäneet:
Morsiamen ja sulhasen isä/äiti, kaaso, bestman. Joskus morsiuspari pitää alussa lyhyen puheen jossa lähinnä kertovat häiden aikataulusta ja toivottavat tervetulleeksi.
En ole ikinä ollut häissä jossa hääpari pitäisi puheen. Meidän häissä puheen piti bestman ja sulhasen kummisetä, molemmat omasta tahdostaan.
Olen ollut elämäni aikan noin 20 kertaa häissä, eikä ikinä morsian tai sulhanen ole pitänyt puhetta. Useimmiten sen on pitänyt morsiamen isä. Joskus myös morsiamen äiti, sulhesen jompi kumpi vanhempi tai bestman.
Omissa häissämme ulkomailla kukaan ei pitänyt puhetta.
Ei tarvitse kummankaan pitää jos ette halua